Hårdvaruminnen från en svunnen tid

Medlem

Grafikkort i all ära, men ett av mina starkaste hårdvaruminnen var ändå Gravis Ultrasound.
Köpte det som tonåring (med lite ekonomisk hjälp av en teknikintresserad far).

Var mig veterligen det vassaste du kunde få i spel-ljud på den tiden.
Demo-scenen var betydligt trevligare att följa med Gravis ljud.

LGR - Gravis UltraSound: 1992 Sound Card Retrospective

jbx
Medlem

Vilken mysig tråd <3


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Jag gick från ett S3 Trio 64V 2MB till ett Orchid Righteous Voodoo 1 4MB. Världen blev aldrig sig lik efter det 😉
Glömmer aldrig det knäppande ljudet från Voodookortet när det växlade över från Triokortet.

Sedan får man inte glömma uppgraderingen från 4MB till 8MB ram på 486:an. Säljaren sade att vi aldrig skulle behöva uppgradera igen 😂

Medlem
Orchid Righteous 3D

Mitt gamla Orchid Righteous 3D fick sluta sina dagar bakom glas hängandes i ögonvrån vid datorn. Fina minen, minns att jag var den första i kompisgänget som hade ett 3Dfx-kort och alla ville testa så att jag hade det med mig hem till polarna och installerade i deras datorer så de kunde testa. Dröjde ju inte länge förr än alla hade vars sitt kort, större grafisk revolution lär inte ske. Vilken skillnad på Quake, för att inte snacka om hur grymt Spec Ops: Ranger Assault såg ut.


signatur

//toxaris
//Daniel Persson

Medlem

Helt klart ett RIVA TNT 16mb som satt i kommunens HemPC från Lap Power
Efter att vi fått ADSL till hemmet så fick jag tag på Detonator-drivrutiner och pang! så hade kommundattan blivit ett grafikmonster Jag var i "nintendo64-kid" extas när jag drog igång Half-Life i OpenGL för första gången.

Till och med mamma tyckte de blå strålarna från Gluon gun var fina!


signatur

no remorse

Medlem

När jag köpte mitt första Voodoo-kort 1999 (Scribofont på döbelnsgatan i Stockholm) för mina studentpengar så kommer jag i håg att jag sätt och grät framför ff7 med hårdvaruaccelererade summons. Där kan man snacka remake.

Medlem

Finns många trevliga minnen från 90 talet, vi hade maskiner med allt från Intel 286, 386, 486 osv där hemma. Första PC:n med CPU i över 1 Ghz var ju lite speciell känsla också

Måste ändå säga att bästa hårdvaruminnet kom senare, 2008 för att vara exakt. Köpte då nytt allt och monterade ihop den (relativt till vad som fanns tillgängligt då) kraftfullaste PC jag nånsin haft: Core 2 Quad 9450 OC:ad till 3.2Ghz, dubbla Radeon HD 4850 som precis hade blivit lanserade, Samsung F1 diskar i Raid 0. Den datorn klarade vad som helst, till och med Crysis

Betalade för övrigt 300€ totalt för 2st HD 4850 då. Ungefär som att 2st RTX 2080 skulle kosta 300€ idag, det kunde man ju drömma om

Medlem
Skrivet av toxaris:

Mitt gamla Orchid Righteous 3D fick sluta sina dagar bakom glas hängandes i ögonvrån vid datorn. Fina minen, minns att jag var den första i kompisgänget som hade ett 3Dfx-kort och alla ville testa så att jag hade det med mig hem till polarna och installerade i deras datorer så de kunde testa. Dröjde ju inte länge förr än alla hade vars sitt kort, större grafisk revolution lär inte ske. Vilken skillnad på Quake, för att inte snacka om hur grymt Spec Ops: Ranger Assault såg ut.

Hade bland annat en sån. Vissa prylar glömmer man aldrig!


signatur

autograph

Medlem

Diamond Monster 3D-II 12mb var mitt första accelerator kort (3DFX).


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Som många andra. Skillnaden när man gick från vanligt pixel Quake2 till Voodoo2 Quake2. Milda matilda ryser bara vid tanken på hur det kändes. Så totalt verkligt. Det värsta är det i princip stannat där i termer av hur mycket ny hårdvara kan imponera!

Medlem

När CD-rom slog igenom till PC, ca 1994, så fick jag en NEC CDR 600. En otroligt otymplig pjäs men då var den super häftig. Man la ner skivorna i "kassetter". Var ett helsike å få det å funka med SCSI minns jag, inget plug and play direkt!

Fick Theme Park då också, var otroligt häftigt med mer avancerade intron etc iom den större lagringskapaciteten! Har fortfarande kvar spelaren! (Inte min bild dock)

Medlem

Största wow-känslan jag haft är nog när jag uppgraderade från ett Geforce 6800 till Radeon X1950 Pro. Skillnaden i F.E.A.R....🤯
Även att det var långt in i min spelkarriär.

Inaktiv

En av dom som jobbar på återvinningsstationen där jag bor, blev förälskad i pappas riktigt, riktigt gamla grejjer från gamla "riksförsäkringverket", nuvarande fk, han hade sparat en del gamla saker, bland annat ett minneskort från den tid stordatorer fanns, trådlindat på baksidan, osv, stort som ett ATX moderkort, det var 512Kb minne......Nu sitter vi och klagar.......

Inaktiv

Diamond gjorde mitt TNT 2 kort, sen gjorde xfx ett knepigt nvidiakort, 7950GT, sista AGP kortet som tillverkades, det blev gjort när PCIE började komma, så egentligen, ett PCIE kort, men med knepiga saker som gjorde att det gick i en AGP plats..

https://www.webhallen.com/se/product/97611-XFX-GeForce-7950GT...

Medlem

Största steget var när vi ersatte vår svart/vita A4 skärm med en färg 13".

Jäklar i gatan vad snyggt allt blev i färg. Man såg verkligen hur vågorna slog mot land i Civilization.
Snyggare än så kan det inte bli tänkte jag då och det står sig nästan än idag.

Skribent

Hade exakt samma kort, medan kompisarna körde med Voodoo-korten.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Orchid Righteous 3D Voodoo II x 2 (sli) och ett Matrox som stod för 2d. Kom bara ihåg att inte klocka korten för hårt för då försvinner texturerna. Du kunde smälta ost mellan dom.

Off topic, Tänk vad mysigt om Abit kom tillbaka! Gick från ett Ic7-max3 till ett awd9 max efter att capsen ruttnade på Ic7an. Sen dog intresset för pc och abit konka...det var mitt fel.

Medlem

Hade ett Ati rage pro 4mb i första datorn, riktigt skit var det som inte klara av så mycket. Så blev Geforce 2 mx 32mb som första kort eftersom Wm-data blåste oss på ett Voodoo 2 kort som vi aldrig fick, men betalt ville dom ha och dom vägrade tro oss att vi hade inget Voodoo 2....skit företag.

Blev ett jäkla lyft med geforce 2 kortet i Unreal och andra spel


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem
Skrivet av toxaris:

Mitt gamla Orchid Righteous 3D fick sluta sina dagar bakom glas hängandes i ögonvrån vid datorn. Fina minen, minns att jag var den första i kompisgänget som hade ett 3Dfx-kort och alla ville testa så att jag hade det med mig hem till polarna och installerade i deras datorer så de kunde testa. Dröjde ju inte länge förr än alla hade vars sitt kort, större grafisk revolution lär inte ske. Vilken skillnad på Quake, för att inte snacka om hur grymt Spec Ops: Ranger Assault såg ut.

https://xxbxza.db.files.1drv.com/y4mskThTnkFVCxYsY5VjS-WDmWfo...

Vilken rolig idé! Har kvar mitt Orchid-kort också, den upplevelsen kommer aldrig att toppas; glquake.exe, relät som klickar och 3DFx loggan.
Ingenting har kunnat bräcka det hittils!


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Johlor:

Hade exakt samma kort, medan kompisarna körde med Voodoo-korten.

Världens bästa grafikkort 1999, tills GeForce 256 SDR kom i slutet samma år och krossa det, samt DDR-versionen som gav ännu större skillnad i början av 2000.

Köpte dessutom Riva kortet på hösten (doh!), så hade man bara väntat ett par månader... x).

Det gick fort på den tiden.

Medlem

Minns när jag köpte 512kB mer minne till mitt grafikkort så att jag kunde köra 16k bit färger istället för 256 bit på min 14" i 800x600. Tror jag gav närmare 2000 för det

Medlem

När farsan köpte en pentium pro på 200mhz med 16mb ram, 1,2g hårddisk och 17tums skärm. Tror den kosta 30k om det var 95 eller 96 och var nog bland det fetast man kunde köpa för tillfället. Klasskompisar kom på besök endast för att se skönheten. Quake och senare Diablo nöttes många timmar på den. Åldrades dock fort.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Inspirerad av @strangelove tråd där han ber om hjälp att välja grafikkort, kom jag på att en del hårdvara från barndomen har en alldeles speciell plats i mitt hjärta. Och framför allt ett grafikkort har fastnat i minnet:

//cdn.fz.se/artikel/fil/1421085?key=a1d2f366d611f30a851e8adfc...

Känslan av att få hem det här var helt sjuk, åtminstone som jag minns det. Ett tekniksteg över alla andra, kändes det som då. Har ni några såna hårdvaruminnen som ploppar upp då och då?

Minns när jag fick hem mitt Vodoo 5 kort och GeForce 256❤️ tider det 😊

Skägg.
10 Chambers

Jag hade aldrig någon riktigt bra dator. Hemdatorn vi fick var duglig, en Pentium 133 utan 3D-kort, men man kunde ju lira Diablo. CS var bara att glömma när det blev poppis. Så man hängde mest hos polare som hade kraftigare grejer.

Men, kring millenniumskiftet jobbade jag på ett utbildningsföretag som var lite typiskt it-boomiga, det såldes dyra Adobe och Quark-kurser och då behövde man ju såklart bra burkar. Så hyfsat regelbundet gjorde de sig av med överflödig hårdvara och jag fick ta hem en burk med 450 Mhz-prolle och vad jag tror var ett Radeon-kort. Jag kunde inte tro det och helt plötsligt kunde jag spela CS hemma, på mitt rum, i timtal. Det borde ha varit den jag skrev mina första FZ-texter på och släpade med till Dreamhack-premiären.


signatur
Medlem
Skrivet av Zleaze:

Största steget var när vi ersatte vår svart/vita A4 skärm med en färg 13".

Jäklar i gatan vad snyggt allt blev i färg. Man såg verkligen hur vågorna slog mot land i Civilization.
Snyggare än så kan det inte bli tänkte jag då och det står sig nästan än idag.

Det är såna där wow-känslor som sitter kvar
Kommer ihåg själv när man satt och spelade typ Duke Nukem (första plattformsspelet) och typ Stunts (bilspel) på svartvit skärm (en laptop farsan hade via jobbet) och sen helt plötsligt lirade på färgskärm 😍

Medlem

Den maskin från förr som jag ångrar bittert att jag kastade, istället för att reparera, är min gamla Amiga 1200.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Radeon 9800 Pro, am I right?

Hade själv en Amiga 1200 som jag spelade många fantastiska spel på. Det var något speciellt när spelen låg på flera disketter och man fick byta dem då och då och stoppa in nästa diskett, även ljuden från den var speciella.

12
Skriv svar