Fobier som triggats av spel?

Medlem

Har en hatkärlek till djupt vatten. Älskar att utforska under vatten, men får panik av hajar och andra varelser som kommer på en.
I Far Cry 3 brukade jag alltid stå på en båt och skjuta varenda haj jag kunde se innan jag dök ner.
Lärde mig också att detta inte spelade någon roll, då det ändå kom en haj som försökte nafsa mig i fläsket. Queue the panic.

Jag rör inte skräckspel. Blir väldigt påverkad av dom alla.


signatur

Nä men, annars då?

Medlem
Skrivet av KoP:

Nej. Kan skilja på fantasi och verklighet

Ja... där löste du gåtan! Att man inte tänkt på det innan!

Medlem

Insekter och spindlar överlag i modell större. En vanlig husfluga i verkliga livet har ingen påverkan på mig, men en långben eller harkrank som letar sig in i lägenheten kan ge mig en lättare panikkänsla. I spel triggas denna panikkänsla endast i FPS-spel, då jag kan spela 3e-personsspel utan problem oavsett hur stora insekterna/spindeldjuren är.
I Skyrim har jag friskt använt modden Insects Begone då det blev helt omöjligt för mig att ta mig igenom de områden som hade alla former av insekter, både chaurus och spindlar.

Vet inte vad det grundar sig i riktigt, men jag tror det beror på att flygande insekter känns så sjukt oberäkneliga och att jag inte riktigt vet vad det är de ska göra eller vad de har för avsikt. Vill getingen bara kolla läget eller är han här för att jävlas med mig? Vill harkranken bygga bo i mitt öra och det är därför han surrar så förbannat nära hela tiden?
Spindlar kan jag inte förklara på samma sätt, det är en mer oförklarlig rädsla.

Tycker också det är lite halvbilliga trick i spel att använda sig av framförallt spindlar som skräckelement när arachnofobi är så pass utbrett bland befolkningen. Gör nog så att många som hade tyckt om spelet undviker det. Ett exempel för mig är Metro Last Light som jag aktivt undvikt på grund av spindlarna trots att jag verkligen gillade 2033.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Glöttis:

Småkryp som hoppar på en som i Half Life 1.😱😱😱

Exakt. Efter den där headcraben i ventilationstrumman i Half-Life steg deras hatvärde med 500%.

Medlem

Oh ja
Till och med så simplistisk grafik som Minecraft kan trigga min svindel på hög höjder :S


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av returpack:

Min största fobi är nog djupt vatten.
Först och främst är jag rädd för att se något i vattnet, eller känna något röra mig om jag simmar. Jag vågar t ex inte simma ut längre än jag bottnar.
Att titta ned i vattnet om jag sitter i en eka eller dylikt är också fullständigt vidrigt om jag inte ser botten.

F.E.A.R. har jag spelat väldigt mycket, men jag har alltid panik de två-tre gångerna man ska hoppa i vatten.

I Crysis fungerar det bättre, antagligen för att man ser allt klart och tydligt. Det är dock läskigare ju längre ut man kommer.

Jag kan relatera jättemycket med ditt inlägg!
Har också otroligt svårt för djupt vatten. Går heller aldrig längre ut än där jag bottnar, om inte mina vänner är med förstås. Då känner jag mig mer trygg och bekväm i att börja simma ut där man inte längre känner botten.
Och att hoppa i själv från flytbryggor eller bergsklippor är baaaaara att glömma.

Har i kombo med detta råkat utveckla nån slags fobi för långa föremål som rör sig under ytan, såsom ubåtar. Så ibland om jag är ute och paddlar med min kajak så brukar det ibland komma paniktankar om att jag ska börja se skrovet på en ubåt under vattenytan och stöta emot det. Det är absolut det mest fasansfulla scenariot jag kan tänka mig. Vet inte var den "fobin" kommer ifrån eller hur den artade sig.

Samtidigt är jag fascinerad över just ubåtar och djupa vatten i spel (otroligt nog).
Minns jättetydligt hur jag i Crysis Warhead fick riktigt feta rysningar av att simma omkring i en ubåtshamn som man kan besöka i spelet.
Att beskåda vidundret till ubåt och samtidigt se att det är väldigt djupt ju längre ut man kommer var en riktigt märklig upplevelse med rädsla och fascination på samma gång.

Det är dock enda gången jag kan minnas att jag blivit någolunda "rädd" i ett spel.

Edit.
Mirror's Edge Catalyst har och fått mig att dra efter andan ett par gånger då man besöker de absolut högsta byggnaderna i spelet.

Medlem

De svarta lite större facehuggers i Half life 2. Asså fyfan dem triggar mig fortfarande.
Samt vattendjupsproblem. Anmärkningsvärt att så många har det. trodde jag var ensam.

Medlem
Skrivet av Bethåven:

Är livrädd för hajar och spindlar, även i spel. Fanns en achievement i gta 5 att man skulle bli uppäten av en haj. Simmade långt ut och gick in i ett annat rum medan det skedde. Ångrade att jag inte stängde av ljudet också.

I VR ökar rädslan exponentiellt. Har testat den vr demon på playstation flera gånger där man åker ner i en hajbur. Har aldrig kommit så långt att jag sett hajen för att säga det så.

Misstänker att du inte tänker spela Maneater då?! 😅

123
Skriv svar