FZ-läsarna: Steam bästa onlinebutiken

Robot
FZ-läsarna: Steam bästa onlinebutiken

Ni har röstat fram bästa och sämsta digitala pc-spelsbutikerna.

#battlenet, #bethesda, #epic, #gog, #microsoft-store, #origin, #steam, #uplay


Medlem

GOG är i särklass bättre i och med att det går att skippa launchers överhuvudtaget. Tycker alla är onödiga och dåliga som, förutom spelen, inte innehåller något jag känner är attraktivt för mitt spelande. De är, helt enkelt, bara i vägen.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

GOG är i särklass bättre i och med att det går att skippa launchers överhuvudtaget. Tycker alla är onödiga och dåliga som, förutom spelen, inte innehåller något jag känner är attraktivt för mitt spelande. De är, helt enkelt, bara i vägen.

"skippa launchers"
Du behöver ju ha alla installerade och igång i bakgrunden om du ska starta ett spel.
Det är en fancy frontend


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

FM-guru
F.d. Sisyr

GOG är min favorit, helt klart. Kan däremot hålla med om att Microsofts butik nog är sämst. Bethesdas har jag i och för sig aldrig använt.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

"skippa launchers"
Du behöver ju ha alla installerade och igång i bakgrunden om du ska starta ett spel.
Det är en fancy frontend

Nä, det behöver man verkligen inte, definitivt inte med GOG-spel. För de absolut flesta spel utanför GOG behöver man minst en igång däremot.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Nä, det behöver man verkligen inte, definitivt inte med GOG-spel. För de absolut flesta spel utanför GOG behöver man minst en igång däremot.

Obviously behöver du inte det för gog spelen....

(Vissa har ju svårt att läsa och följa vad man skriver...orkar inte svara igen...)


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Gen
Medlem

Xbox Beta till PC borde kanske varit med istället för MS Store (som fortfarande kan användas för spel men där huvudfokus nog numera ligger på XBPC).

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Obviously behöver du inte det för gog spelen....

Vilket jag skrev från första början... Som liksom en anledning till varför GOG är bättre.

Skrivet av Godofcheese:

(Vissa har ju svårt att läsa och följa vad man skriver...orkar inte svara igen...)

Vad roligt med lite självreflektion!

Medlem

förvånad att xbox game pass är inte med

Inaktiv

Förstår inte att Steamhelvetet får bäst betyg. Alla, tillochmed windows store är bättre.

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Förstår inte att Steamhelvetet får bäst betyg. Alla, tillochmed windows store är bättre.

Lugn, det är ingen som kräver att en gammal och grinig skall förstå sånt här.

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Förstår inte att Steamhelvetet får bäst betyg. Alla, tillochmed windows store är bättre.

Är man bäst så är det svårt att inte få bäst betyg av majoriteten


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Steam all the way, ingen fråga om saken

Medlem

Månne Steam fått för betyg 2004 ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Förvånad att så många gillar gog. Steam funkar bara för att det är "orginalet" i sammanhanget. Men den är så jävla seg.
Hade helst sett en launcher, to rule them all. En hybrid mellan steam och typ epic launchern, som jag upplever som mer responsiv och kvick.


signatur

- pixelfantast

Medlem

Epic, Bethesda och Microsoft Store är alla garbage trash tier, men låt oss tala specifikt om Epic eftersom den aktivt försöker konkurrera med Steam på ett annat sätt än MS eller Bethesda...

Varför i hela friden har de inte infört en gåvo-funktion? Varför har de ingen fungerande overlay? Varför är deras support sämre än steams (vilket i sig är en prestation, eftersom steams är rätt dålig)? Deras friendslist har bara "online" och "away" (inte offline eller invisible), inget stöd för gruppchattar... ja listan kan pågå förevigt.

Steam må ha haft 15 år att utvecklas, men att lansera en launcher i dag med väldigt barebones funktioner är rätt skräp. Målstolparna har flyttats av tiden, så get with the times.

Medlem

Steam är utan tvekan den bästa...de andra är ljusår ifrån - något som förvånar mig då de borde ta lärdom av steam (dock inte på allt).
Att Origin inte är bättre vid det här laget är förvånadsvärt - likaså Uplay.

Windows Store....nej usch... <spottar på marken>.
Hur i helvete kan ett av världens största företag göra något SÅ fel?

Bethesdas launcher är även den urusel och faktiskt helt meningslös - de kunde lika gärna slagit ihopa sig med en av de bättre istället för att slösa tid på sin egna.

Vad det gäller battlenet så funkar den, men den hamnar även den långt ner på min lista då den bara har ett fåtal produkter att erbjuda.

GoG...ja visst funkar den, men jag är inget fan av dom.
Gillar att de inte kräver uppkoppling och att många gamla spel finns tillgängliga - men samtidigt så föredrar jag att ha de gamla spelen i fysisk utgåva då deras boxar är oftast riktigt fina. (Och det är just därför jag samlar på gamla spel i fysisk form och inte har mer än 4-5 spel på GoG)

Men i slutändan så tycker vi alla olika - och tur är ju det Det är en viss charm i att man har flera launchers att välja mellan - även om det blir så många passwords att hålla reda på

Edit: Visst ja, jag glömde ju Epic... som herrn ovanför mig så borde de ha mer alternativ på deras sida..det är ju inte direkt så att de inte har folk, pengar eller ställen att ta inspiration från.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av skymf:

Förvånad att så många gillar gog. Steam funkar bara för att det är "orginalet" i sammanhanget. Men den är så jävla seg.
Hade helst sett en launcher, to rule them all. En hybrid mellan steam och typ epic launchern, som jag upplever som mer responsiv och kvick.

Handlar nog om deras utbud och deras syn på drm. Deras reor är minst lika bra som Steams imo.

Medlem

Spelbutiker som ej tillhandahåller backup och därmed bryter mot äganderätten, anser jag bristfällig.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Månne Steam fått för betyg 2004 ?

Steam fungerade väldigt dåligt i början och var påtvingat, så det var inte så konstigt att många var väldigt irriterade.
Det var inte spelarna som ville ha steam utan Valve som begärde att spelarna skulle ha steam.
Chat, spelköp och annat gick ganska lätt att lösa på andra vägar.

Idag när vi redan har Steam och det fungerar bra så är det såklart få som fortfarande klagar, men vi börjar komma tillbaka till att det är många portaler och tjänster som man måste köra, som innan Steam igen.

Inaktiv

@Godofcheese: Bara för att många använder samma sak, betyder inte att den/det är bra, miljoner flugor äter koskit, skulle du göra det?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Steam fungerade väldigt dåligt i början och var påtvingat, så det var inte så konstigt att många var väldigt irriterade.
Det var inte spelarna som ville ha steam utan Valve som begärde att spelarna skulle ha steam.
Chat, spelköp och annat gick ganska lätt att lösa på andra vägar.

Idag när vi redan har Steam och det fungerar bra så är det såklart få som fortfarande klagar, men vi börjar komma tillbaka till att det är många portaler och tjänster som man måste köra, som innan Steam igen.

Jo du har rätt men jag vill inte minnas att det fanns launcherna, tjänster och portaler innan Steam.
Man installerade spelen och kunde starta dom utan att nått annat drar igång.
Som spelen från GoG


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Moderator | Testpilot

Personligen tycker jag Steam är nästintill sämst. Använder det ju bara för att det är så stort och att nästan alla spel redan är där.

Hela klienten är seg i helhet och buggar ur för mig på olika sätt iallafall veckovis.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

GOG hela vägen.
DRM fritt.
Behövs ingen launcher.
Väldigt bra regler för kunderna. Som när man får tillbaka mellanskillnaden på $ och € i store Credit.
De gör rejäla kulturgärningar när de jagar rätt på rättigheter till gamla förlorade spel och sen fixar så de funkar på moderna datorer.
Nu börjar CD Project som äger dem bli stora, pga Witcher 3,men jag ser dem ändå som underdog så hejar på dem lite extra.

Alla eventuella lull-lull funktioner som Steam har i övrigt är inget jag använder.

Jag har inte köpt ett spel på Steam på flera år (om man inte räknar inte Humble Bundle nycklar) faktiskt. Men det har ju delvis att göra med att GOG också har mina favogenres. Sällan jag saknar spel.

Medlem

Har inte använt steam på flera år, blev bara mer och mer skräpinnehåll och skräpfunktioner ju mer åren gick och orkade inte med all bloat längre. Vill bara kunna spela spel utan massa krimskrams och pop-ups varje gång man måste logga in. Förhoppningsvis kanske Steam går lite mer back to basics när det börjar finns fler konkurrenter på marknaden, även om jag inte fullt tror på det.

GOG har de spelen jag spelar och jag slipper allt trams. Det bara fungerar och jag slipper DRM skit som bara sölar ner datorn.

Epic har jag bara för gratisspelen. Föredrar det framför steam dock men gissar på att de med tiden kommer gå åt samma håll som steam med mer och mer bloat. Om det blir så lägger jag ner det.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo du har rätt men jag vill inte minnas att det fanns launcherna, tjänster och portaler innan Steam.
Man installerade spelen och kunde starta dom utan att nått annat drar igång.
Som spelen från GoG

Jag förstod inte riktigt första meningen.
Men det fanns väl lite launchers(Gamespy, är nog den ända som jag kommer på just nu, den krävdes ibland för multiplayer) , men jag menade att man fick gå till många olika sidor och butiker för att få tillgång till allt. Allt fanns inte på samma ställe på ett billigt och smidigt sätt.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag förstod inte riktigt första meningen.
Men det fanns väl lite launchers(Gamespy, är nog den ända som jag kommer på just nu, den krävdes ibland för multiplayer) , men jag menade att man fick gå till många olika sidor och butiker för att få tillgång till allt. Allt fanns inte på samma ställe på ett billigt och smidigt sätt.

Jag menade att steam från början var inget som efterfrågades som du skrev.

Jag kallar nog inte Gamespy en launcher i den bemärkelsen.
Gamespy var från början en server-browser för online-spel, det var ett smidigare sätt att hitta servrar och för att slippa spelens in-game serverbläddrare.
Sen blev Gamespy nån sorts standard som gjorde spelen ingame launcher eller nått, man såg ofta Gamespy loggan inne i spels ingame server-bläddrare.
På den tiden handlade man inte spel online, förrutom fysiska kopior som sen skcikades hem


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Keima:

förvånad att xbox game pass är inte med

Xbox Game Pass är ingen butik, utan en prenumerationstjänst som du köper (eller aktiverar) i Microsoft Store.

Medlem

Steam helt klart.
Bethesda klart sämst.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Fiddi:

GOG är i särklass bättre i och med att det går att skippa launchers överhuvudtaget. Tycker alla är onödiga och dåliga som, förutom spelen, inte innehåller något jag känner är attraktivt för mitt spelande. De är, helt enkelt, bara i vägen.

Tyvärr är utbudet rätt dåligt på GOG. Annars hade jag nog köpt mer spel där.

Är fullt nöjd med steam annars. Det är de jag använder mest, till stor del för att jag helst vill ha alla spel samlade om dom nu måste vara låsta till en tjänst... Synd inte fler speltillverkare släpper på GOG.

12
Skriv svar