Du kan vara lugn, Valhalla-Eivors röstskådisar kommer från Norden

Robot
Du kan vara lugn, Valhalla-Eivors röstskådisar kommer från Norden
Medlem

Under all tid som spelet har utvecklats så är det ingen som har frågat oss nordbor om namnet på huvudkaraktären? Eivor är inget mansnamn!

Medlem
Skrivet av Jozo:

Under all tid som spelet har utvecklats så är det ingen som har frågat oss nordbor om namnet på huvudkaraktären? Eivor är inget mansnamn!

"Den kvinnliga Eivor"


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Under all tid som spelet har utvecklats så är det ingen som har frågat oss nordbor om namnet på huvudkaraktären? Eivor är inget mansnamn!

Eller hur. Jag tänker på gamla tant Eivor som går till ICA med sin rullator och handlar fikon.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Jozo:

Under all tid som spelet har utvecklats så är det ingen som har frågat oss nordbor om namnet på huvudkaraktären? Eivor är inget mansnamn!

Skrivet av CARTMAN:

Eller hur. Jag tänker på gamla tant Eivor som går till ICA med sin rullator och handlar fikon.

Okej, följdfråga, vilket hade varit ett bra namn som fungerade både på kille och tjej som levde den tiden?


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Varför ska det vara samma namn på båda könen för det första? De hade två olika namn i Syndicate och det fungerade bra.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Jozo:

@Carl Johansson-Sundelius: Varför ska det vara samma namn på båda könen för det första? De hade två olika namn i Syndicate och det fungerade bra.

Sant!


signatur
Medlem
Skrivet av Jozo:

@Carl Johansson-Sundelius: Varför ska det vara samma namn på båda könen för det första? De hade två olika namn i Syndicate och det fungerade bra.

Även Odyssey.

Medlem

Eivor låter riktigt töntigt på svenska men är ett av namnen som låter ballt på engelska.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Okej, följdfråga, vilket hade varit ett bra namn som fungerade både på kille och tjej som levde den tiden?

Jag gjorde ett snabbt Google sök men lyckades komma till en Feministisk Initiativ sida. Men det är en bra fråga. Annars som Jozo skrev så behöver de inte ha samma namn men det gör mig heller ingenting bara jag har möjligheten att lira som man eller kvinna. Brukar alltid lira som kille i spel när möjligheten finns.

::::: EDiT ::::: (Kopierat från en sida)

Balder
Brage (minns inte om han var en gud...?)
Frej
Freja
Frigg
Frö (Annat namn för Frej)
Härn (Annat namn för Freja)
Höder
Lodur
Loke
Mimer
Nertus (kan vara ett annat namn för Njord)
Njord
Oden
Skade
Sunna (annat namn för Solen)
Sinhtgunt (anses vara ett namn för Månen)
Tor
Tyr
Ull
Vidar
Vrind
Ymer


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Kim är ju annars ett unisexnamn som funkat i alla tider.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vikingar. Tänker jag på Norge, Sverige. Varför "skådisar" från Danmark? Inget emot Danmark men för mig var det aldrig Vikingar.

Medlem

Jamen va bra med danskar som gör rösterna då vikingaspråket ändå sägs vara halvt oförståeligt i nutida nordiska öron (har jag för mig). Hade dock vart kul med ett försök på "äkta" vikingaspråk med textning, köp direkt då.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

@Freeman79a: Det är ju snarare folket från Sverige som var lite annorlunda jämfört med vikingarna från Danmark och Norge. De vikingar vi oftast tänker på kom mestadels från Danmark och Norge, de som invaderade de engelska öarna osv. Svenskarna åkte omkring på floder i östra Europa.

Obs, det här är självklart lite förenklat...

Moderator | Testpilot

Valet av namn känns konstigt.

Verkar ju dock som de har någon större plan där. De har ju även sagt att båda karaktärerna. (Kvinna och man) är "canon", vilket är något som kommer förklaras i spelet hur det fungerar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Jamen va bra med danskar som gör rösterna då vikingaspråket ändå sägs vara halvt oförståeligt i nutida nordiska öron (har jag för mig). Hade dock vart kul med ett försök på "äkta" vikingaspråk med textning, köp direkt då.

Isländska är ungefär så nära du kan komma, iom att de har levt isolerade på ön har deras språk kunnat preserveras. Deras "sagor" är runt 1000 år gamla och skrivna på det gamla språket och skiljer väldigt lite mot hur språket är idag vad jag förstår.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Vikingar. Tänker jag på Norge, Sverige. Varför "skådisar" från Danmark? Inget emot Danmark men för mig var det aldrig Vikingar.

För att danska är helt obegripligt i övrigt vilket i sin tur färgar och ger engelskan betydligt mer dialekt. Vi Svenskar, samt Norrmännen är för bra på engelska helt enkelt

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Jamen va bra med danskar som gör rösterna då vikingaspråket ändå sägs vara halvt oförståeligt i nutida nordiska öron (har jag för mig). Hade dock vart kul med ett försök på "äkta" vikingaspråk med textning, köp direkt då.

Skrivet av Milleeagle:

Isländska är ungefär så nära du kan komma, iom att de har levt isolerade på ön har deras språk kunnat preserveras. Deras "sagor" är runt 1000 år gamla och skrivna på det gamla språket och skiljer väldigt lite mot hur språket är idag vad jag förstår.

Det skulle nog ha varit coolt på isländska.

Eller att det finns språkalternativ för dom som vill, det är ändå 15 studior som jobbar på spelet, kunde man nog fixat. ^^


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Vikingar. Tänker jag på Norge, Sverige. Varför "skådisar" från Danmark? Inget emot Danmark men för mig var det aldrig Vikingar.

Danskar inte vikingar, vad säger du grabbhalva? Har du inte hört talas om exempelvis Danelagen? https://sv.wikipedia.org/wiki/Danelagen

FM-guru
F.d. Sisyr

Lugn? Jag blir tvärtom. Är jag den enda som tycker det är skitkonstigt när man vill att de ska prata med regional brytning för "autencitet"? De snackar ju engelska! Givetvis ska de snacka originalspråket. I just detta fall fattar jag att det blir svårt då språket är utdött, men varför har man denna brytning på engelska? Varför inte bara snacka vanlig engelska, där tittaren är underförstådd med att dem "egentligen" snackar fornnordiska?

Det är ju standard i många andra fall och funkar mycket bättre. Hade ju varit skitmärkligt i mina öron om karaktärerna i verk om antika Rom bröt på italienska, exempelvis. Något de heller aldrig gör - de snackar vanlig engelska istället. Oavsett om vi pratar om TV-serier, filmer eller datorspel.

Medlem
Skrivet av Milleeagle:

Isländska är ungefär så nära du kan komma, iom att de har levt isolerade på ön har deras språk kunnat preserveras. Deras "sagor" är runt 1000 år gamla och skrivna på det gamla språket och skiljer väldigt lite mot hur språket är idag vad jag förstår.

Skrivet av Fezk:

Det skulle nog ha varit coolt på isländska.

Eller att det finns språkalternativ för dom som vill, det är ändå 15 studior som jobbar på spelet, kunde man nog fixat. ^^

Jo Island låter som ett bättre alternativ.
Kan någon starta en namninsamling för "Support Icelandic spoken language"?


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Farornas Konung

Kanske inte tidstypiskt, men är man från Göteborgsområdet är ju Glenn ett toppval.

Dom tjänar ju massa röstinspelning och dialog om det är samma namn för båda karaktärerna.

Sen vore ju ett annat namn att föredra i vilket fall


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Kim är ju annars ett unisexnamn som funkat i alla tider.

Tankarna går inte direkt till vikingar när man hör namnet Kim.

Medlem

Så länge det inte blir så konstigt som i ESO.... Nord-dialekten där är hemskt

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Vikingar. Tänker jag på Norge, Sverige. Varför "skådisar" från Danmark? Inget emot Danmark men för mig var det aldrig Vikingar.

Galenskap. Danmark är det äldsta nationen i Norden, ordet dansk och namnet Danmark fanns långt innan ordet svensk eller landet Sverige. Alla i Norden talade "danska" en gång i tiden, och det inkluderade alla vikingar.

Skrivet av izayoi:

Galenskap. Danmark är det äldsta nationen i Norden, ordet dansk och namnet Danmark fanns långt innan ordet svensk eller landet Sverige. Alla i Norden talade "danska" en gång i tiden, och det inkluderade alla vikingar.

Du menar att estniska vikingar pratade danska?

I övrigt så har du tre språkområden i Skandinavien; fornvästnordiska, fornöstnordiska och forngutniska.
Eller rättare sagt Norge/Island, Danmark-Sverige och Gotland.
Sedan har ytterligare 1000 år av språklig utveckling blandat ut detta till den soppa vi har idag.

Den ännu tidigare urnordiskan vet vi mycket lite om, så den ska vi inte dra för stora växlar på.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Knut eller Wulfric.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Vikingar. Tänker jag på Norge, Sverige. Varför "skådisar" från Danmark? Inget emot Danmark men för mig var det aldrig Vikingar.

De största vikingaerövrarna var i princip alla från det som idag är Danmark. Nu handlar spelet om Britannien på 800-talet och det var främst "danska" vikingar som plundrade och erövrade land där, med lite konkurrens från "norska" vikingar bosatta på Irland och de skotska öarna.

Nu är väl det i och för sig skit samna eftersom inga av dagens skandinaver pratar som skandinaver på 800-talet.

123
Skriv svar