Diskutera – Vilket spel använder politik på bästa sätt?

Robot
Diskutera – Vilket spel använder politik på bästa sätt?
Gnällkuk

GTA-serien skulle jag säga, speciellt med deras radiostationer.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tycker om tanken om Deus Ex, en kamp om intoleransen mellan cyborg och människor. De flesta är oskyldiga men de paranoida människorna har legitima anledningar att frukta de som har implantat. När kommer nästa attack från robotorna? Jag skulle vara rädd för cyborgs också om jag levde i sådan värld.

Ideologier och politik kan upphöja ett spel från att bara vara action till något mer djupt och när det är verkligen som bäst så är det som verkligheten när det inte är bara en sida som har rätt.

Avstängd

FFX lyfter fram hur religion kan användas på politisk plan.
Och det påverkar hela spelplanen på ett intressant sätt.

Medlem

Disco Elysium helt klart. Stor drivande faktor i storyn, men tar inte över den personliga berättelse som huvudkaraktären går igenom.

Medlem

Vilket spel är bilden ifrån?


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

nuclear war till amiga

Inaktiv
Medlem

ja deus ex skulle jag också säga. det kändes speciellt men troligt


signatur

//monster

Medlem

Doom Eternal.

Redaktör
Skrivet av Hymer:

Vilket spel är bilden ifrån?

Sex with Stalin. Finns på Steam. Jag har inte testat.


signatur
Medlem

Den där Stalin var ju framställd som en riktig hunk.. Nu blev det blött i kallingarna.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Bioshock 1.

Is a man not entitled to the sweat of his brow? 'No!' says the man in Washington, 'It belongs to the poor.' 'No!' says the man in the Vatican, 'It belongs to God.' 'No!' says the man in Moscow, 'It belongs to everyone.' I rejected those answers; instead, I chose something different. I chose the impossible. I chose... Rapture.

Medlem

Suikoden-serien, för att citera denna artikel.

Citat:

The Suikoden franchise deftly tackles contemporary philosophical, moral and political inquisitions without coming off as pretentious, convoluted or too cryptic. The individual conflicts and political intrigue are all superbly written.

Jag skulle så gärna vilja se Suikoden 1-5 släppas till PS4.

Medlem

Pong


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kanske ett tråkigt svar, men Frostpunk ligger högt på min lista.

Politiska besult som i slutändan säger vilka som ska överleva och vilka som inte gör det, hur inhuman kan man vara för "the greater good"...

Medlem
Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Postal 2.

Tänkte skriva samma spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Eve Online är väl det som känns närmast verklig politik när det kommer till komplexitet. Snyggast vet jag dock inte, kan vara riktigt smutsigt, lik politik irl.

Medlem

Defcon


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Avstängd
Skrivet av ahrugal:

Kanske ett tråkigt svar, men Frostpunk ligger högt på min lista.

Politiska besult som i slutändan säger vilka som ska överleva och vilka som inte gör det, hur inhuman kan man vara för "the greater good"...

Det är väl så i verkligheten också.
Nu har jag inte spelat spelet, men.
Det görs väl politiska beslut i vardagen som kan liknas vid det du skrev.

Avstängd

Fallout 3:

Ej att förglömma den gigantiska kommunistmörarroboten, Liberty Prime!

Men om man inte räknar med morddrömmar på kommunister, får väl som libertarian säga RDR 1-2...

Medlem
Medlem

Civilization-spelen då man faktiskt får använda politik som det verktyg det är.

Annars GTA, satiren där är briljant.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tyckte The Witcher 2 gjorde ett lysande jobb med att lyfta fram politikens gråskalor. Blev mycket sämre i trean dock.

Redaktör

Har rensat ett par inlägg som handlar om annat än frågan: vilka spel använder politik bäst?


signatur
Medlem

Faktiskt aldrig tänkt på.. Det de som kom upp i hövve spontant var "The Witcher 2" och "Papers, Please!"


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tyckte The Witcher 2 gjorde ett lysande jobb med att lyfta fram politikens gråskalor. Blev mycket sämre i trean dock.

Åhå min soulmejjt?? Trodde jag var den enda som gillade #2 mer än #3.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Eve online fy fasen politiken där är som i verkliga livet och som i verkliga livet så är det idioterna som har politisk makt.

Annars spel som använder det jävligt bra FFX och FXIV har väldigt bra politisk drama och som får en att reagera och tänka lite.

12
Skriv svar