Recension - Final Fantasy VII Remake

SoL
Medlem

Spelat några timmar och det är helt okej enligt mig. Förstår inte riktigt hypen, men kanske beror på att jag inte går samma nostalgitripp som många andra.

FF remake känns som en romantisk saga för barn, och ibland kan det vara riktigt cringy.. samtidigt är det något mysigt att sitta och spela detta på kvällarna.

Medlem

Spelat runt 20 Timmar hittills.

De saker som är bra.

Grafiken är toppen även på en bas PS4. Materia Systemet är kanon och man har nu ett anledning att behålla gamla vapen då inget gammalt vapen blir dåligt.

Saker jag stör mig på eller är dåliga.

Ibland ser man dåliga texturer eller popins. Speciellt popins av karaktärer när man rör sig snabbt genom ett stads område.

Att man i flera segment och områden tvingas att gå långsamt och de party medlemmar man har med sig tvingar dig att gå den väg du ska. Spelet känns mer linjärt än originalet. Stör mig på denna punkt mest.

Striderna med bossar är utdragna. Mer än med demo bossen.
Irriterande attacker från fiender som är svåra att undvika som kan göra att du står still i 1min under striden och riskerar att dö.

Ojämn svårighetsgrad. Spelet kan vara bus enkelt tills du helt plötsligt går in i en "Brick Wall"

De tillagda expanderade innehållet förstör pacingen. Om man endast spelat FF7 kommer man inte känna igen de nya karaktärerna. De är förmodligen från Compilation of FF7 eller Crysis Core m.m.


signatur

Den som vet vet.

Skribent
Skrivet av Earthscum:

De tillagda expanderade innehållet förstör pacingen. Om man endast spelat FF7 kommer man inte känna igen de nya karaktärerna. De är förmodligen från Compilation of FF7 eller Crysis Core m.m.

Nu är jag inte färdig mes spelet, men håller med och tycker detta är största problemet med denna remake. Pacingen känns off, det är lite som när man ser en film med bortklippta scener inlagda. Scenerna i sig kan vara bra, men stör som helheten.

Sen förstår jag att de var tvungen att göra så här om de ska köra episoder....men funderar om de inte bara skulle ha försökt hålla sig till originalberättelsen och skippa episod-tänket?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Efter ha testat det hos en kompis då det inte finns en PC version(dubble minus där), så är jag inte super imponerad.
Det är ok, men det fick mig inte att känna att jag ville ha det, och det drev mig mer till att gå tillbaka till originalet (PC moddat för mig numera).
Originalet är roligare att spela, och har bättre pacing.

Medlem

Själv väntar jag på Trials of Mana till Switchen.

Medlem

Angående röstskådespelarna så att inte använda sig av japanska orginalen när man ser/spelar är ett konstigt val i mitt tycke då inlevelsen från skpdespelarna är löjligt mycket bättre.

Sen omg hur svprt ska det vara att ha ett fighting system som ens påminner om orginalet? Eller gör det som i chrono trigger iaf.
Vi ville ha ett FF spel inte ett Street Fighter

Moderator | Testpilot
Skrivet av TheWarlock:

Angående röstskådespelarna så att inte använda sig av japanska orginalen när man ser/spelar är ett konstigt val i mitt tycke då inlevelsen från skpdespelarna är löjligt mycket bättre.

Jag håller faktiskt inte med. På senare tid har jag börjat köra Engelska istället då jag lever mig in i världen bättre om spelet kör med ett språk jag förstår.

Det härligaste med Engelska är också att jag slipper läsa allt som sägs, utan jag kan lyssna och fokusera på det som händer på skärmen – antingen i en filmsekvens eller när jag bara springer runt. Den enda gången jag skulle köra Japanska / annat språk är om jag är van med de röstskådisarna sedan tidigare, vilket nästan bara skulle hända om det är ett spel baserat på en anime jag tittat på.

Tales of Symphonia, FFVIIR, Dragons Dogma och diverse andra titlar har jag på senaste kört på Engelska och överlag haft mycket roligare än förut.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är 8-9h in och förstår verkligen inte att det får så skyhöga betyg.
Visst. Det är ett bra spel men dialog och röstskådespel är från visa sidokaraktärer skrattretande dåligt.
Spelet känns instängt med alla korridorer med kulisser man inte kan ta sig till.
Sidouppdragen är tråkiga fetchquests.
Striderna irriterar emellanåt. Framförallt hamnar kameran i kläm mot väggar rätt ofta så man ser ingenting vad som pågår.

Kommer dock spela färdigt spelet men mest av nostalgiska skäl så jag älskade originalet.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Jag tycker inte att det här spelet är lika bra som jag tyckte att originalet var 1997. Då var jag 18, nu är jag 40. Jag är inte lika mottaglig för stora spelupplevelser längre. Men spelet är i stort sett vad jag hoppats på. Jag kan hålla med om mycket av kritiken kring att grafiken ibland inte är så bra, att det några gånger är utfyllnad och att sidouppdragen inte är speciellt roliga. Det är dock allt negativt jag har att säga. I övrigt är det en enastående upplevelse, varje gång en sekvens eller låt från originalet dyker upp och är så smakfullt gjord får jag en klump i halsen av rörelse.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Tröjan: exakt så! Jag var 15 när spelet släpptes, och hur en upplever saker som tonåring är helt väsenskilt från hur jag som nära inpå 40-åring upplever saker. Även om jag kan bli smått förälskad i spelupplevelser blir jag inte det med hela känsloregistret på samma sätt som under tonåren. Det kanske låter semitragiskt, men jag tror inte jag kan få en lika intensiv spelupplevelse som jag hade med FFVII och Super Metroid back in the day. Gammal och luttrad antar jag


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Tröjan: exakt så! Jag var 15 när spelet släpptes, och hur en upplever saker som tonåring är helt väsenskilt från hur jag som nära inpå 40-åring upplever saker. Även om jag kan bli smått förälskad i spelupplevelser blir jag inte det med hela känsloregistret på samma sätt som under tonåren. Det kanske låter semitragiskt, men jag tror inte jag kan få en lika intensiv spelupplevelse som jag hade med FFVII och Super Metroid back in the day. Gammal och luttrad antar jag

Nej, jag blir inte heller påverkad av ny musik på samma sätt som mellan 15 och säg 25. Man påverkas starkare av sådant när man är yngre. FFVII var hela mitt liv där några veckor, och har funnits med mig sedan dess. Jag har svårt att se att remaken - hur bra den än är - kommer att leva med mig på samma sätt. Originalet kom verkligen helt i rätt tid. Jag var inte för ung och inte för gammal utan perfekt mottaglig flr detta äventyr.

Avstängd
Skrivet av 1337Figaro:

Jag förstår verkligen inte hur du tror detta kommer att bli en flopp. Du tror seriöst detta kommer floppa på även den japanska marknaden då?

To each their own I guess.

Japaner gillar cowboys mer så det sålde riktigt bra där kan jag lova.

Det är bara vissa konstiga västerlänningar som @loevet som gillar japanskt mer.


signatur

PS5 och inget annat.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@breahl: nu är det ju så att FF-serien, och framför allt FFVII, har sålt bra både i japan och i väst. Totalt sett har väl FFVII sålt mer än 11 miljoner exemplar över tid, och en stor del av dessa kommer nog köpa Remake av nostalgiska skäl. Lägg sedan till att det finns en ny publik som är nyfikna på spelet så får du formeln för ett spel som lär sälja bra, inte bara till hobbyjapaner som undertecknad


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Flop tror jag inte det blir men däremot tror jag många kommer ogilla den nya riktningen storyn tar och att del 2 kommer lida över det.

Medlem

Håller med om slutbetyget, 4 av 5 är det värt.

Rent grafiskt och musikaliskt så är det nog bland det snyggaste och polerade jag sett. Små visuella buggar stör jag mig inte riktigt på.

Jag har inte kommit jättelångt in i spelet (10h) men utforskarnörden i mig som vill hitta alla skatter får en knäpp på fingrarna var 10e minut för att jag inte följer efter den scriptade npc'n.

Sedan är inte striderna riktigt för mig som har FFVI och VII som favoriter, men jag tar det för vad det är. Ett spel för en annan generation.

Medlem

Jag är på kapitel 12 . 4/5 känns som ett vettigt betyg. Det är överlag ett fantastiskt spel, men med några brister. Jag bryr mig inte så mycket om grafiska småbrister eller liknande, utan kan mer bli sned på när Square har bytt musik i klassiska scener. Det händer ett par gånger i spelet, t ex ska ju Anxoius Hearts/Anxiety helst spelas på Train Graveyard. Nu är det ett nytt stycke där. Den nya musiken är förvisso väldigt bra den också, och passar mycket bra in där, men för nostalgins skull borde originalmusiken ha varit kvar. Men, det är en remake, allt kan inte var som i originalet, då kan man lika gärna spela det.

Ibland är vissa sekvenser lite för utdragna, och spelet är mer linjärt än vad jag trodde. Jag är på kapitel 12 men än så länge har det inte funnits ett enda tillfälle att gå tillbaka till tidigare områden. I sitt upplägg känns det nästan mer som senaste Tomb Raider med en tämligen rak resa framåt. Så är originalet i Midgar också, så det är inget konstigt i sig. Vad jag hade hoppats på var att få komma till helt nya delar av Midgar. Än så länge är det i huvudsak samma områden som i originalet, men mer utbyggda. Jag såg verkligen framför mig hur man skulle få utforska de välbeställda delarna av Midgar, ovanför slummen.

Medlem

Hur lång tid uppskattar ni att man kan klara spelet på med lätt svårighetsgrad och om man struntar i de flesta sidouppdragen?

Jag är inget jättefan av jrpg och har småbarn så har inte så mycket tid till att spela heller. Men jag skulle verkligen vilja spela igenom det här spelet med tanke på hur hyllat det är.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Leinad:

Hur lång tid uppskattar ni att man kan klara spelet på med lätt svårighetsgrad och om man struntar i de flesta sidouppdragen?

Jag är inget jättefan av jrpg och har småbarn så har inte så mycket tid till att spela heller. Men jag skulle verkligen vilja spela igenom det här spelet med tanke på hur hyllat det är.

Oj. Jag skulle gissa på 15-20 timmar spontant. Sidouppdragen och de ibland utdragna striderna drar ut på tiden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Leinad: ja alltså sidouppdragen tar egentligen inte supermycket tid, så jag skulle nog säga att du får räkna med mer än 20 timmar. Jag klockade in på 42 timmar och gjorde en hel del extrainnehåll, men jag tror inte jag skulle kunnat ta det på mindre än 25 timmar. Ändrar du till lätta svårighetsgraden behöver du inte lägga lika mycket tid på striderna, vilket borde kapa ned tiden en del, men jag gissar ändå 20h+.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Tack @Loevet och @uberpwnage2.0!

20h är överkomligt så det blir det ett köp!

Avstängd

Undrar bara smått varför det tagit så många år att göra och det ändå verkar så kort? Vi kunde gott väntat några år till och så hade dom gjort hela på kanske 80 timmar+.

Har dom liten studio eller? Ubisoft t.ex presenterar ju spel på spel som är långa, dvs evighetsspel.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Undrar bara smått varför det tagit så många år att göra och det ändå verkar så kort? Vi kunde gott väntat några år till och så hade dom gjort hela på kanske 80 timmar+.

Har dom liten studio eller? Ubisoft t.ex presenterar ju spel på spel som är långa, dvs evighetsspel.

Kort? Jag har spelat 32 timmar och är på kapitel 16 av 18. Så jag antar att jag kommer att klocka in på runt 40 timmar. Det är inte ett kort spel direkt, alldeles lagom långt för egen del. Sedan kan jag tycka att det är en hel del utfyllnad som kunde ha skippats. Då hade det här spelet kunnat omfatta mer än Midgar, kanske hela Midgar-kontintenten fram till man kommer till Junon i originalet.

Avstängd
Skrivet av Tröjan:

Kort? Jag har spelat 32 timmar och är på kapitel 16 av 18. Så jag antar att jag kommer att klocka in på runt 40 timmar. Det är inte ett kort spel direkt, alldeles lagom långt för egen del. Sedan kan jag tycka att det är en hel del utfyllnad som kunde ha skippats. Då hade det här spelet kunnat omfatta mer än Midgar, kanske hela Midgar-kontintenten fram till man kommer till Junon i originalet.

Ah ok men såg någon som skrev 20-25 så var det jag tänkte på. Jag har inte köpt det ännu men är bra sugen!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Ah ok men såg någon som skrev 20-25 så var det jag tänkte på. Jag har inte köpt det ännu men är bra sugen!

Då får man stressa på samt skippa sidouppdragen. Köp - det är ett kanonspel!

Medlem
Spoilers

Spelet fick till slut en remake! Som följde storyn, tills slutet som gjorde så att hela Final fantasy 7 blir non cannon!! Det är en reboot!

Avstängd

@Hellspites:
Så äro det. Snigelspöken med vaginala ansiktsuttryck. Känns lite trist att man numera ska behöva skämmas för att "det här" är ens favoritspel genom alla tider. Det enda som saknades mot slutet var att Kalle Anka och Janne Långben skulle dyka upp och slåss tillsammans med en.

Medlem

Ända fram till det sista så tyckte jag spelet var helt otorligt bra. Vilken resa. Men ja slutet.. va ska man säga.
Förstörde nästan hela upplevelsen för mig.
Vad inte vad de tänkte på där Square.

Välgjort.. ja absolut!
Passade det in med resten av berättelsen? Nej inte ett dugg.

Nej jag hade gärna klippt bort den sista timman.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@breahl: nu är det ju så att FF-serien, och framför allt FFVII, har sålt bra både i japan och i väst. Totalt sett har väl FFVII sålt mer än 11 miljoner exemplar över tid, och en stor del av dessa kommer nog köpa Remake av nostalgiska skäl. Lägg sedan till att det finns en ny publik som är nyfikna på spelet så får du formeln för ett spel som lär sälja bra, inte bara till hobbyjapaner som undertecknad

Det här är också ett av problemen med spelet, till stor del så förväntar de sig att man har spelat originalet. På sättet de visar upp sephiroth i spelet så är han skurken för att vara skurken. Han är ond för att vara ond, vilket han inte var i originalet. Om man kollar på spelet i ett vacuum så är det många saker i storyn som inte förklarar sig på ett bra sätt, man får en massa flashbacks till saker man inte vet någonting om och inte betyder något utan kunskap om originalet och detta sabbar också pacingen i spelet. Vi förstår det eftersom att vi spelade spelet när det kom ut, men för nya spelare så betyder inte scenerna någonting, än.
Sen är slutet något jag tror kommer splittra communityn, jag hatade det, jag ser det bara som ett meddelande från Squenix mer eller mindre skrikande "DID YOU THINK WE MILKED FF7? GRAB A BEER BECAUSE THIS RIDE IS GONNA BE ROUGH! AND FUCK YOU!".
I övrigt så var spelet helt ok, men det var många saker som gjorde att jag nästan inte orkade fortsätta p.g.a. hur långsamt spelet är i vissa delar.

Avstängd
Skrivet av Esri:

Det här är också ett av problemen med spelet, till stor del så förväntar de sig att man har spelat originalet. På sättet de visar upp sephiroth i spelet så är han skurken för att vara skurken. Han är ond för att vara ond, vilket han inte var i originalet. Om man kollar på spelet i ett vacuum så är det många saker i storyn som inte förklarar sig på ett bra sätt, man får en massa flashbacks till saker man inte vet någonting om och inte betyder något utan kunskap om originalet och detta sabbar också pacingen i spelet. Vi förstår det eftersom att vi spelade spelet när det kom ut, men för nya spelare så betyder inte scenerna någonting, än.
Sen är slutet något jag tror kommer splittra communityn, jag hatade det, jag ser det bara som ett meddelande från Squenix mer eller mindre skrikande "DID YOU THINK WE MILKED FF7? GRAB A BEER BECAUSE THIS RIDE IS GONNA BE ROUGH! AND FUCK YOU!".
I övrigt så var spelet helt ok, men det var många saker som gjorde att jag nästan inte orkade fortsätta p.g.a. hur långsamt spelet är i vissa delar.

Man blir galen ibland då man ska springa runt och göra quester eller i t.ex maco reactor 5 eller vad det var då man skulle släcka lamporna. Jag är van öppna spel och inte så här linjära. Hade jag fått spela med Kassandra från Assassins Creed så hade man kunnat klättra över sakner utan problem.

Han gör ju något jätte hopp i en quest men det är en cinematic, så jag undrar varför man inte kan göra det på andra ställen.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Alldeles för många mellansekvenser. Lade spelet på hyllan både 2 och 3 gånger då jag helt enkelt inte pallade mer såpa. Clouds ständiga ryckande och konstiga ljud påminde mig om huvudpersonen i Twilight som mest stönade som svar till allt.

Roligt gameplay dock och hade nog tom viljat se fler bossar.

Helt okej spel, men inte närheten av storheten som är Final Fantasy VII.

3,5/5

123
Skriv svar