Avatar-producenten om varför Avatar-spelet floppade

Robot
Medlem
Avatar-producenten om varför Avatar-spelet floppade

Kan de inte bara vara ärliga och säga att spelet suger?


signatur

Burn in the light.

Medlem

Förvånande att spel baserade på film floppar, ytterst få som bli lyckade.

Redrum:

Ärligt talat har det mesta sugit sedan Tecmo Cup Soccer Game. Det var grejer, det. God natt!

Medlem

Lustigt. Innan spelet släpptes så visades det ju upp en massa trailers där bl.a John Cameron satt och berättade hur nära filmskaparna och spelskaparna hade samarbetat.

Undrar hur länge det dröjer innan det går upp för filmskapare och spelskapare att ett bra filmmanus inte automatiskt är lika med ett bra underlag för ett spel och vice versa.

Ett utav de få exemplen där det har fungerat är Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay & Dark Athena. Men där har man ju också valt att inte försöka krysta fram spel som följer filmerna utan tagit fram ett manus som är anpassat för spel och som berättar delar av Riddicks historia som kompletterar filmerna.

Medlem

Självklart är de svårt att utveckla ett filmspel om man saknar bra underlag. Filmmakarna måste börja ge mer material till spelföretagen att jobba med. Sen så tycker jag att spelföretagen inte ska vara rädda för att kopiera filmerna rakt igenom och inte lägga till egna platser och uppdrag, utan följa filmernas story.

Nu har inte jag spelat Avatar: The Game, men känner jag filmspel rätt så har jag svårt att tro att spelet börjar med att man vaknar upp viktlös precis som i filmen, bara en sån simpel sak gör att spelet får en större karaktär och i och med de blir lite bättre.

RazorShard: Escape from Butcher Bay är inte baserat på en film, de är baserat på en franchise, ett fiktivt universum. Detta är anledningen till att detta spel blev så pass bra. Utgår man efter en film så måste man leverera de filmen representerar och inte spåra ur och köra sitt egna race.

Medlem

Att det ska vara så svårt att toppa Goldeneye. Vad var det Rare gjorde så bra som ingen annan tycks kunna uppnå?

Medlem
Skrivet av Jozo:

Att det ska vara så svårt att toppa Goldeneye. Vad var det Rare gjorde så bra som ingen annan tycks kunna uppnå?

De gjorde en straight shooter och inte massa skit som alla andra skall göra...
Sedan så var de ju nästan ganska först med en semi-real shooter.

Jag måste så klart inflika, så att det inte blir några framtida missuppfattningar, att Q1 och typ alla shooters på PC under samma tid, var mycket bätttre...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av RazorShard:

Lustigt. Innan spelet släpptes så visades det ju upp en massa trailers där bl.a John Cameron satt och berättade hur nära filmskaparna och spelskaparna hade samarbetat.

Undrar hur länge det dröjer innan det går upp för filmskapare och spelskapare att ett bra filmmanus inte automatiskt är lika med ett bra underlag för ett spel och vice versa.

Ett utav de få exemplen där det har fungerat är Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay & Dark Athena. Men där har man ju också valt att inte försöka krysta fram spel som följer filmerna utan tagit fram ett manus som är anpassat för spel och som berättar delar av Riddicks historia som kompletterar filmerna.

Exakt, är det något man minns från Avatar the game så är det att samarbetet var fantastiskt. Redan från början fanns ett nära samarbete bla bla. Tror han att vi har minne som guldfiskar eller.

Medlem

Det är väl bara några 90-tals Star Wars-spel som varit bra (som bygger på filmer menar jag) samt Blade Runner... mmm.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag tror bara det floppade för att Ubisoft gjort massa dumma beslut på sista tiden med DRM och annat. Så vill jag i alla fall tro, för så vill jag att världen ska fungera.

Ska de göra idiotiska saker som straffar konsumenterna ska de heller inte få några spel sålda.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

Vem är Jim Cameron?


signatur

Xd

Medlem

Allt jag vet är att jag läste dåliga recensioner om Avatar spelet och lät bli att köpa det. Har ännu inte ångrat mig.

Pansarknekt
Skrivet av gurkoz:

Jag tror bara det floppade för att Ubisoft gjort massa dumma beslut på sista tiden med DRM och annat. Så vill jag i alla fall tro, för så vill jag att världen ska fungera.

Ska de göra idiotiska saker som straffar konsumenterna ska de heller inte få några spel sålda.

Ja det här har varit ett av raden med idiotiska val Ubisoft gjort på senaste tid. Nånting står nog inte rätt till där.

Sen att de tror att vi glömt trailern där dom skryter om det grymma samarbetet med Cameron är ju som att säga att dom tror vi konusmenter är idioter.:down:


signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv

Har för mig att jag läst något liknande, fast Ubisoft fick för lite tid på sig eller något liknande.

Personligen så kommer jag inte köpa fler Ubisoft produkter pga deras DRM samt vara online crap de har hela tiden.

Medlem

Om man kunde spela det i 3D på en bioduk så hade det säkert haft en chans, man var ju inte direkt ute efter en bra handling.

Medlem

Vänta ett tag. "Ubisoft-utvecklaren Jon Landau", Landau är ingen Ubisoftare, han är en av producenterna bakom Avatar (den andre är Cameron själv).

Och här är han på IMDB
http://www.imdb.com/name/nm0484457/

Skrivet av Hagman:

Vänta ett tag. "Ubisoft-utvecklaren Jon Landau", Landau är ingen Ubisoftare, han är en av producenterna bakom Avatar (den andre är Cameron själv).

Och här är han på IMDB
http://www.imdb.com/name/nm0484457/

Du har naturligtvis helt rätt! Jag har uppdaterat nyheten och får ställa mig i skamvrån med dumstrut resten av helgen.

Inaktiv

Det kanske ligger i något det han säger, det är inte hela sanningen men definitivt något som är sant. En av de få licensspel jag känner till som är bra råkar t.o.m vara ett av mina all-time favorit pc-spel: Riddick. Jag vet att Vin Diesel var med och utvecklade spelet med sin egen "Tigon Studios" och var i uppsala minst två gånger

Medlem
Skrivet av RazorShard:

Undrar hur länge det dröjer innan det går upp för filmskapare och spelskapare att ett bra filmmanus inte automatiskt är lika med ett bra underlag för ett spel och vice versa.

Right on the money med den kommentaren, väldigt få filmer blir bra spel (o tvärt om), dom borde tänka efter lite mer kanske innan dom kör så hårt på ett kasst koncept.

Ett problem är också att när en film kommer är det ganska liten tid filmen är aktuell och då har spelutvecklarna väldigt liten utvecklingstid på spelet vilket oftast resulterar i skitspel...:evil:

Medlem
Skrivet av 6ybite:

Vem är Jim Cameron?

Jim är smeknamn för James.

Medlem
Skrivet av Mahone:

RazorShard: Escape from Butcher Bay är inte baserat på en film, de är baserat på en franchise, ett fiktivt universum. Detta är anledningen till att detta spel blev så pass bra. Utgår man efter en film så måste man leverera de filmen representerar och inte spåra ur och köra sitt egna race.

Det var ju det som var min poäng. De (dvs franchisen) hade kunnat begära att Starbreeze skulle skapat ett spel som till punkt och pricka följde filmens story, men i stället valde man att ta fram ett helt nytt manus som bättre lämpade sig för ett spel.

Och när det gäller filmteamets inblandning i spelet så verkar det ha varit föredömligt. David Twohy, som skrev och regisserade Pitch Black och Chronicles of Riddick, skrev grunderna för historien i spelet. Rösterna gjordes av riktiga skådespelare och samma som i filmerna (t.ex görs Johns röst av Cole Hauser som också spelade den rollen i Pitch Black) vilket gör mycket för att ge spelet dess filmiska känsla och trovärdighet.
Och medan Chronicles of Riddick hade kunnat vara svårt att omvandla till ett spel så hade Escape from Butcher Bay lätt kunnat bli en (bra) film, imho.

Inaktiv

Tycker det är grymt förolämpande att producenten där påstår att filmlicensspel ska utvecklas av filmregissörer och inte spelskapare. :evil: Som om någon i ett helt annat yrke skulle kunna jobbet bättre.

När ska de förstå att ett spelmanus är en helt annan sak än ett filmmanus.
Det är som i filmens ungdom då alla filmer försökte kopiera teatern med stela filmvinklar som följd och att man inte utnyttjade filmens fördelar alls.

Felet med filmlicensspel är att de i regel får för lite frihet och alldeles för lite tid att utveckla spelen.

Medlem
Skrivet av RazorShard:

Lustigt. Innan spelet släpptes så visades det ju upp en massa trailers där bl.a John Cameron satt och berättade hur nära filmskaparna och spelskaparna hade samarbetat.

Exakt. Tittar man på den första utvecklardagboken så pratas det nästan uteslutande om det nära samarbetet mellan filmteamet och speltuvecklarna. Cameron själv säger "This is the first time I've been involved with a game from the inception of the movie project".

Hade spelet varit bra hade de automatiskt fått massor av köpare, men det sög ordentligt. Snygg grafik, dock ingen själ...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag tycker spelet är rätt okej iaf. Att spela som soldat är nog det bästa med spelet. Har inte provat naa'vi än.

Flyg fordonen suger dock pga att man inte kan sikta upp eller ner så man måste dyka eller stiga flygningen för att sikta.

Testade multiplayer och jag hittade inga att spela med, dock så var endel av multiplayer barnorna rätt så grymma.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Jag tycker också att det är bättre om de försöker sig på ett eget manus för spelen istället. Jag menar... KotOR någon?

BME
Medlem

"[Processen att utveckla filmlicensspel] kan inte vara studio-driven. Det måste vara filmskapar-drivet"

Är han helt bakom flötet eller? Alla spel måste vara studio-drivna, hur mycket kontakt tror han Rare hade när de gjorde Goldeneye? Det enda sättet att göra ett bra filmspel är att först göra ett bra spel och sedan lägga in saker som kopplar det till filmen.


signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

1
Skriv svar