For Eivor! Första "gameplay"-trailern från Assassin's Creed Valhalla

Robot
For Eivor! Första "gameplay"-trailern från Assassin's Creed Valhalla

Nåväl, det är inte särskilt mycket gameplay att tala om.

#assassins-creed-valhalla, #ubisoft


Medlem

Assassin's Creed-spelen brukar väl oftast ha ganska bra gameplay? Även om vi inte fick se något så ska man väl inte vara orolig?

Medlem

Cgi trailer #2. Ingen gameplay.

Redaktör
Ponny

@Maysay: Nej, det tror jag inte. Dock tror jag många (jag bland annat) hade hoppats på mer gameplay än en kort och tjusigt hopklippt trailer från spelmotorn. Men! Det lär kommer mera. Ubisoft visar förhoppningsvis/sannolikt något längre senare i sommar (under "istället för E3"-parollen).


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@Maysay: Nej, det tror jag inte. Dock tror jag många (jag bland annat) hade hoppats på mer gameplay än en kort och tjusigt hopklippt trailer från spelmotorn. Men! Det lär kommer mera. Ubisoft visar förhoppningsvis/sannolikt något längre senare i sommar (under "istället för E3"-parollen).

Förmodligen. Det är ju trots allt ett icke-exklusivt AAA-spel.

Medlem

Om vikingarna hade kommit från USA hade detta varit historiskt korrekt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Assassin's Creed-spelen brukar väl oftast ha ganska bra gameplay? Även om vi inte fick se något så ska man väl inte vara orolig?

Enda jag är orolig för är att det varit väldigt fokuserat på stora slag i de två trailers vi fått. Och ingenting om stealth, som är det som gör Assassins creed speciellt för mig.

Medlem

Gillade särskilt intervjun med utvecklaren som sa "A whore".


signatur

Welcome to the Manglerdome

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av rosski:

Enda jag är orolig för är att det varit väldigt fokuserat på stora slag i de två trailers vi fått. Och ingenting om stealth, som är det som gör Assassins creed speciellt för mig.

Så har det varit med tidigare spel i serien också, inte minst AC3. Jag hade inte oroat mig för mycket, Ubisoft gillar Michael Bay-doftande trailers.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skrivet av rosski:

Enda jag är orolig för är att det varit väldigt fokuserat på stora slag i de två trailers vi fått. Och ingenting om stealth, som är det som gör Assassins creed speciellt för mig.

Helt fel tidsperiod och kultur för smygande och lönnmord.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Om det här var ett gameplay så är jag rädd på riktigt!!! I sånt fall är det ett rts lir.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Helt fel tidsperiod och kultur för smygande och lönnmord.

Hur tänker du då?

Odyssey utspelar sig innan - gott om lönnmord.

Black Flag utspelar sig efter - gott om lönnmord.

Varför skulle det plötsligt vara en lucka i historien där det inte är lönnmord?

Medlem

@Ruskendrul: När hörde du talas om vikinga lönnmördare senast?


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Att smyga på sig fienden har nog funnits länge som en krigs strategi. Vikinga lönnmördare fanns det nog kanske inte så mycket av dock, men det förklaras väl i spelet varför Gertrud ... jag menar Eivor blir en lönn mördare.

Medlem
Skrivet av Maddox:

@Ruskendrul: När hörde du talas om vikinga lönnmördare senast?

Kan inte var mer ovanliga än Spartanska lönnmördare, Pirat lönnmördare, Indian lönnmördare, Londonbo lönnmördare, lönnmördar lönnmördare.

Eller tror du på allvar att folk inte blev mördade på beställning under vikingatiden?

Skrivet av Ruskendrul:

Hur tänker du då?

Odyssey utspelar sig innan - gott om lönnmord.

Black Flag utspelar sig efter - gott om lönnmord.

Varför skulle det plötsligt vara en lucka i historien där det inte är lönnmord?

Vid tiden levde folket i ett mycket strängt hederssamhälle. Att folk slog ihjäl varandra var vardagsmat, ibland till och med uppmuntrat (om man ska tro de norröna källorna), så länge det inte visade på feghet. Men lönnmord var ytterst fegt och alla som blev påkomna förklarades nidingar och uteslöts ur familj och samhälle.


signatur

Viam inveniam aut faciam

eld
Medlem

Þungur hnífur

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Vid tiden levde folket i ett mycket strängt hederssamhälle. Att folk slog ihjäl varandra var vardagsmat, ibland till och med uppmuntrat (om man ska tro de norröna källorna), så länge det inte visade på feghet. Men lönnmord var ytterst fegt och alla som blev påkomna förklarades nidingar och uteslöts ur familj och samhälle.

Till skillnad från alla andra samhällen där lönnmord var... vad?

Lönnmord har ju aldrig varit något positivt i något samhälle, men det har ju aldrig stoppad något samhälle från att ha det. Naturligtvis har ju vissa det mer än andra, men jag tror inte vi borde låtsas att lönnmord inte existerade under vikingatiden utan några konkreta bevis.

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Vid tiden levde folket i ett mycket strängt hederssamhälle. Att folk slog ihjäl varandra var vardagsmat, ibland till och med uppmuntrat (om man ska tro de norröna källorna), så länge det inte visade på feghet. Men lönnmord var ytterst fegt och alla som blev påkomna förklarades nidingar och uteslöts ur familj och samhälle.

Otroligt vad folk verkar experter på vikingatiden precis som att dom levde under den tiden eller har äldre släktingar som gjort det och berättat. Ingen och då menar jag INGEN vet hur det egentligen var. Allt du läst är spekulationer och inget annat.

Och för att lägga till, AC är science fiction precis som vikings osv så vad fan som helst kan hända. Det är ingen verklig historia.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av eld:

Þungur hnífur

Alltså, den filmen <3

Skrivet av Kyraal:

Till skillnad från alla andra samhällen där lönnmord var... vad?

Lönnmord har ju aldrig varit något positivt i något samhälle, men det har ju aldrig stoppad något samhälle från att ha det. Naturligtvis har ju vissa det mer än andra, men jag tror inte vi borde låtsas att lönnmord inte existerade under vikingatiden utan några konkreta bevis.

Lönnmord är vanligtvis kopplat till politisk och/eller ekonomisk makt. Ett verktyg för makthavare att använda i syfte att konkurrera med varandra när det inte fungerar med krig eller diplomati och deras anseende står på spel.

Men det här behovet fanns inte i Norden. Ville du ha bort din motståndare så fanns det inget hinder för att helt enkelt rida till dennes gård och rätt upp slå ihjäl honom. Det var till och med en fördel att göra det personligen då detta tilltag respekterades. På så sätt kunde Erikska och Sverkerska ätterna slå ihjäl varandra och turas om att vara kungar över Svealand, Östergötland och Västergötland under 1200-talet. Då är vi redan inne i nordisk medeltid, mer än 100 år efter Vikingarnas tid.

Nordens befolkning såg helt enkelt inte särskilt strängt på mord och dråp. Slog du ihjäl någon tvingades du böta till den ihjälslagnes familj (med en liten straffpeng till kungen) och om familjen därefter själva ville reglera blodsskulden med dråp så gjordes detta med tingets goda minne (så länge det var en rimlig hämnd). Först i slutet av 1500-talet blev det stränga straff på mord – under Karl IX:s extrem-protestantiska styre gällde mycket strikt mosaisk lag.

Skrivet av breahl:

Otroligt vad folk verkar experter på vikingatiden precis som att dom levde under den tiden eller har äldre släktingar som gjort det och berättat. Ingen och då menar jag INGEN vet hur det egentligen var. Allt du läst är spekulationer och inget annat.

Och för att lägga till, AC är science fiction precis som vikings osv så vad fan som helst kan hända. Det är ingen verklig historia.

Tja, min fil.master i arkeologi måste komma till någon sorts användning?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det ser trevligt ut. Det ska bli intressant att se hur stor spelvärlden blir, samt vilka länder som ingår. Det vore kul om även Danmark, Sverige och Island finns med, och kanske Vinland?

Medlem

Gameplay?


signatur

Meep!

Medlem

@hannes.theorell: Jag förstår logiken bakom allt du skriver, och förstår att du har kunnskap i ämnet, men jag har verkligen svårt att tro att det inte fanns behov för att "ta bort" folk i lönndom på vikingatiden i vissa situationer. Det var ju inte alla som hade förmåga eller medel att öppet vandra upp till någons gård och slå ihjäl någon, och det kan ju inte alltid vara så att alla ville öppna sig för reprissalier från vänner och familj till den som måste dräpas. Du snackar om heder, men sådant ligger ju inte direkt i människans natur och alla kulturer och samhällen har, och alltid haft, folk som stått utanför de normala värdena, och jag kan inte tro att någon kan visa att detta inte gällde under vikingatiden.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Tja, min fil.master i arkeologi måste komma till någon sorts användning?

Synd att du inte har fil.master i Lönnmördar Historia då

Medlem

Xbox, played on pc !😋

@Kyraal: Eftersom vi vet att det finns lagar mot det så går det inte att påstå att det aldrig hände. Men i det flesta fall gällde detta mord eller dråp där den som dödat underlät sig att ge sig till känna inom rimlig tid (snarare avstånd) från mordet. Du hade rätt att fly ett antal gårdar från brottsplatsen innan du var tvungen att anmäla ditt brott, just för att du inte ska råka trampa in hos släktingar till den döde och berätta vad du gjort. Sedan fick tinget ta ställning till händelsen.

Men visst fanns det folk som levde utan heder. De var visserligen värda mindre än en träl och det uppmanades att de skulle slås ihjäl av hederligt folk (även deras egen släkt) om det fanns möjlighet. Flera av dem flydde till Island, där de kunde börja om på ny kula. För de flesta slutade det inte lika lyckligt.

Det var ett fascinerande samhälle och spåren fanns kvar långt in i modern tid. Ser vi exempelvis till dödsstraffet i Sverige så dömdes de värsta brottslingarna att förlora liv, ära och gods. Benådning kunde ske på någon av dessa tre punkter – således kunde du exempelvis dömas att förlora livet men behålla ära och gods eller någon annan kombination. Detta ändrades först under 1800-talet till att man rätt och slätt dömdes till döden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Betydelsen av historisk korrekthet har väl aldrig varit ett signum i AC-serien?

Liksom flera andra så hoppas och tror jag att Ubisoft inte glömmer bort stealth-aspekten.

Medlem

Vadå "gameplay"? Filmtrailer deluxe som inte gav mig något alls när det kommer till hur spelet faktiskt spelas.

Med det sagt så ser spelet ut som ett barn fött av Pappa Souls och Mamma Witcher, vilket jag ser som något gott.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Vid tiden levde folket i ett mycket strängt hederssamhälle. Att folk slog ihjäl varandra var vardagsmat, ibland till och med uppmuntrat (om man ska tro de norröna källorna), så länge det inte visade på feghet. Men lönnmord var ytterst fegt och alla som blev påkomna förklarades nidingar och uteslöts ur familj och samhälle.

Det här inlägget var bra skit.

Jag skulle rent av vilja beskriva det som perversion det Ubisoft mest troligt kommer att göra med vikingaeran. Inte bara just att använda assassins, som är ett ynkligt och äckligt sätt att bemöta sin motståndare med, utan precis som med serien "Vikings" och allt annat modernt Hollywoodskräp som älskar att förvränga historien och från sina höga hästar aldrig kan låta bli att mästra över tittaren med nutida, kulturradikal moralism.


signatur

Memento Mori

12
Skriv svar