Recension – Trials of Mana

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Hordaland: Mmm men den definitionen går inte att applicera till 100 procent på spel. FFXII TZA är en ren remaster enligt den definitionen, men Trials of Mana 3D faller i ett mellanting. Det är för nära originalinnehållet för att klassas som en ren remake, men bygger också på en helt ny spelmotor så den är inte heller en renodlad remaster. FFVII R är en remake, men ändrar så mycket att den också sätter ned en fot i reboot/omtolkning inspirerad av originalverket.

Man kan dra skiljelinjen vid att Trials of Mana inte använder den ursprungliga koden och är därför en remake, men det är i så fall en remake som är långt ifrån de remakes som tolkar om originalet till något nytt. Finns inga riktigt bra konkreta skiljelinjer där i spelens värld. Men det finns så klart undantag, tidigare nämnda FFXII TZA är en solklar remaster.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Avstängd

@Loevet: Men det finns väl inget som säger att en remake måste innehålla nya inslag? Shadow of the Colossus-remaken till PS4, som är exakt samma spel men med omgjord grafik klassas fortfarande som en remake. Däremot klassas versionen till PS3, som är precis samma spel med uppskalad grafik som en remaster. PS4 versionen har gjorts om, alltså en remake, medan PS3-versionen anpassats till ett annat format, alltså en remaster.

https://www.youtube.com/watch?v=vGPEipZOBOU

"In this video I compare the original Shadow of the Colossus for the PS2 with the PS3 Remaster from 2011 and the PS4 Remake from 2018."

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Hordaland: Nej och det är ju det som gör skiljelinjen mellan vad som är en remaster och vad som är en remake något diffus. Shadow of the Colossus är en remake i det att den stöpts om med en helt ny spelmotor, men den följer också originalet till största del till punkt och pricka. Så det är inte lika mycket av en nytolkning som FFVII R, som faktiskt tolkar om originalet till något både nytt och gammalt. Men absolut, PS3-versionen är i det exemplet en solklar remaster, medan PS4-versionen är en remake fast väldigt trogen originalet. Problemet som jag ser med det är att begreppet remake täcker in väldigt mycket, skulle nästan behövas ytterligare ett begrepp för den form av omtolkning som faktiskt förändrar och omtolkar fundamentala delar av förlagan.

En liten kuriosa om just Shadow of the Colossus till PS4: den nya spelmotorn innehåller faktiskt kod från PS2-originalet, så det kan kallas en remake med spår av remaster


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Avstängd
Skrivet av Loevet:

@Hordaland: Nej och det är ju det som gör skiljelinjen mellan vad som är en remaster och vad som är en remake något diffus. Shadow of the Colossus är en remake i det att den stöpts om med en helt ny spelmotor, men den följer också originalet till största del till punkt och pricka. Så det är inte lika mycket av en nytolkning som FFVII R, som faktiskt tolkar om originalet till något både nytt och gammalt. Men absolut, PS3-versionen är i det exemplet en solklar remaster, medan PS4-versionen är en remake fast väldigt trogen originalet. Problemet som jag ser med det är att begreppet remake täcker in väldigt mycket, skulle nästan behövas ytterligare ett begrepp för den form av omtolkning som faktiskt förändrar och omtolkar fundamentala delar av förlagan.

En liten kuriosa om just Shadow of the Colossus till PS4: den nya spelmotorn innehåller faktiskt kod från PS2-originalet, så det kan kallas en remake med spår av remaster

Det finns egentligen inget diffust alls i vad skillnaden mellan en remaster och en remake är. Däremot finns det rum för tolkning när det gäller remakes men i de flesta fall är det inga problem då utvecklarna oftast är tydliga. Men det finns inget utrymme för tolkning när det kommer till om Trials of Mana är en remaster eller en remake. Egentligen borde det inte finnas något utrymme för tolkning huruvida FF7:R är en remake eller uppföljare heller. Folk är bara lite för nyvakna för att förstå att det rör sig om en uppföljare så de håller benhårt fast vid att det är en remake.

I fallet SotC så är det fortfarande en remake då såpass mycket (alla grafiska assets) gjorts om. Att kalla remakes för remasters är rentav respektlöst mot utvecklaren och även kontraproduktivt då många spel inte behöver mer än ett ansiktslyft och minimala 'quality of life'-tillägg.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Hordaland: Fast FFVII R är inte en uppföljare heller, i och med att det återberättar originalet men fyller ut det med nytt innehåll (sett till handlingen då). Det är en rejäl nytolkning, men inte en uppföljare. Det kan ses som ett nytt spel med tung inspiration från originalet, men en uppföljare kan det inte vara när det berättar samma handling (för del ett åtminstone). Hade filmen Advent Children varit ett spel hade det varit en uppföljare däremot.

Till syvende och sist handlar detta också om hur man väljer att tolka begreppen. För dig kan kanske FFVII R kallas en uppföljare, men i min värld kan det inte vara det om dess berättelse inte följer upp eller bygger vidare på det som hände i föregångaren. Baserat på hur Remake del 1 slutade kan däremot efterkommande delar mycket möjligt kännas som uppföljare på hur originalet inleddes.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Avstängd

@Loevet: Det är en uppföljare eftersom den utspelar sig efter originalet. Både Sephiroth och Aerith har koll på hur händelserna utspelade sig (antingen genom att de själva rest i tiden mentalt, eller om de fått vetskap genom lifestreamen) och försöker ändra det. Det är därför whispers är här för att skydda ödet.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Hordaland: så kan man tolka händelserna där, men även om det är så det kommer utvecklas handlar det inte om en uppföljare på grundberättelsen utan en modifierad variant av originalet. Det är fortfarande samma Midgar-saga, men med ändringar i det som ligger bakom, vilket slutet antyder om. Men vi kan väl helt enkelt konstatera att din definition av en uppföljare skiljer sig från min


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Avstängd

@Loevet: Man kan ju göra ett spel som handlar om att karaktärerna försöker ändra framtiden utan att det är en uppföljare. Men när det existerar ett original av ursprungshändelsen som dessa karaktärer i nästa spel försöker ändra så är det väldigt svårt för mig att inte se det som en uppföljare. Men visst, vi kan enas om att ha olika åsikt där.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Remaster
Remasters använder sig av originalmaterialet. Allt annat är remakes, reboots och, som i FF7R's fall, rena uppföljare. Att det ska vara så svårt.

Kärt barn har många namn jag tror de är mer en personlig åsikt att alla de nämda begreppen är för mig det som kallas "Remaster" var av min besvikelse. För min del skulle jag ha kallat FF7R för en spirituell uppföljare .

Avstängd
Skrivet av moggen:

Kärt barn har många namn jag tror de är mer en personlig åsikt att alla de nämda begreppen är för mig det som kallas "Remaster" var av min besvikelse. För min del skulle jag ha kallat FF7R för en spirituell uppföljare .

Jag måste erkänna att jag inte förstår vad du menar med din första mening.

Men du behöver inte ens gå så långt att kalla det en spirituell uppföljare. Det är en uppföljare, rent och slätt, något som vi borde blivit informerade om på förhand.

12
Skriv svar