Klarat FF7R? Prata av dig här! (SPOILERS)

Moderator | Testpilot
Skrivet av Korvspad:

Nån som har nåt att säga om end game? Är det bra?
Har bara spelat tre kapitel på hard än så länge. Gick fram till Chadley som jag endast hade pratat med två gånger tidigare eftersom han var så irriterande. Han tyckte jag hade klarat mängder med uppdrag och sålde lite schysst materia till mig, samt fixade in mig på en VR-fight mot Shiva. Det var trevligt. I övrigt känns det dock aningen omständligt att hoppa fram och tillbaka i tiden mellan olika kapitel, speciellt om man t ex bara vill åt en arena som ligger efter massa story.

Vänta, fixade du Shiva först efter du klarat spelet?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det är väl typ Hard Mode som är spelets endgame, så mycket annat finns det ju inte förutom några extra bossar i kapitel 16 (på just Hard Mode). Att maxlevla karaktärerna tog tre kapitel på HM och att ta Chadleys "maxa en av varje spell materia" tog inte mycket längre tid det heller.

Med Revive, Chakra, Steadfast Block, Pray och två HP Up på varje karaktär så blir HM ganska straight forward eftersom man fixar överlevnad utan att bränna MP. Lägger man sedan till Elemental och byter länkad materia beroende på vad man slåss mot så löser man det mesta. Sen funkar Bioga svinbra på bossar som inte är immuna mot poison.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vänta, fixade du Shiva först efter du klarat spelet?

Jo det blev så, hittade bara Ifrit och Choco Mog på första rundan.

@Najkan: Mycket bättre än inget alls är det ju förstås. Undrar om man kommer kunna ta med sig sina framsteg över till nästa del.

Medlem

@Arzei: Låter som en bra kombo.
Tänkte att de där extra bossarna i kapitel 16 kanske var som Omega weapon, men det kanske dom inte är?
Tyckte dom nämnde när man klarat spelet att det skulle dyka upp nya utmaningar i Hojos lab med?

Nu har inte jag klarat spelet men jag ger mig in i tråden ändå. Är inte så känslig för spoiler.

Är på kapitel 9 och spelet är verkligen skittråkigt. I vissa sektioner är det bara stadsspring i flera timmar för att göra skitdumma saker, utan action. När det väl är aktion så är man begränsad till korridorspring i stället. Jag kan inte påstå att detta är kul. Blir mest bara sugen på att spela originalet igen...

I övrigt, så nej, jag tycker det här är en rätt kass portning av originalet. Det finns vissa gemytliga aspekter. Striderna är rätt bra och lite nostalgiskt är det ändå. Men sen? Orkar inte gå in på detalj men på många level känns det som en rätt billig remake, med tanke på att det är ett av de mest efterfrågade spelen, någonsin.

Personligen tycker jag vissa steg man har tagit har varit steg i fel riktning. Så som att basera spelet på originalets första fem timmar, vilket har gjort spelet fullproppat med ointressant stoppning. Eller att det egentligen är en "reimagine" istället för en remake. Grejen är när originalet gjordes så var Square i toppform. Square Enix 2020 har i mitt tycke knappt gjort bra spel på 10-15 år. Jag har inte förtroende för att skulle kunna göra detta bra...

Det här spelet verkligen döda mitt spelintresse under april månad. Tog mig upp till kapitel 9 vid annandagpåsk. Sen har jag spelat sporadiskt två gånger. Nu har jag börjat spela remastern av Riptos Rage och har kul i stället.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Jag vet inte hur end game skulle kunna bli bättre. Jag ser det som perfekt / en mycket positiv överraskning. Vi är ju ändå låsta till Midgar. Tror jag kommer lägga 100 timmar här, utöver dom 45 spelet tog att klara av.
Man kan maxlevla allt vart man vill i väntan på nästa spel på ett roligare sätt än att grinda något specifikt ställe inför boss fighter som i det gamla FF7.

Kan du utveckla detta? Vad är det som kommer att få dig att lägga mer än dubbelt så mycket tid i end-game än vad du lade på grundspelet?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Nu har inte jag klarat spelet men jag ger mig in i tråden ändå. Är inte så känslig för spoiler.

Är på kapitel 9 och spelet är verkligen skittråkigt. I vissa sektioner är det bara stadsspring i flera timmar för att göra skitdumma saker, utan action. När det väl är aktion så är man begränsad till korridorspring i stället. Jag kan inte påstå att detta är kul. Blir mest bara sugen på att spela originalet igen...

I övrigt, så nej, jag tycker det här är en rätt kass portning av originalet. Det finns vissa gemytliga aspekter. Striderna är rätt bra och lite nostalgiskt är det ändå. Men sen? Orkar inte gå in på detalj men på många level känns det som en rätt billig remake, med tanke på att det är ett av de mest efterfrågade spelen, någonsin.

Personligen tycker jag vissa steg man har tagit har varit steg i fel riktning. Så som att basera spelet på originalets första fem timmar, vilket har gjort spelet fullproppat med ointressant stoppning. Eller att det egentligen är en "reimagine" istället för en remake. Grejen är när originalet gjordes så var Square i toppform. Square Enix 2020 har i mitt tycke knappt gjort bra spel på 10-15 år. Jag har inte förtroende för att skulle kunna göra detta bra...

Det här spelet verkligen döda mitt spelintresse under april månad. Tog mig upp till kapitel 9 vid annandagpåsk. Sen har jag spelat sporadiskt två gånger. Nu har jag börjat spela remastern av Riptos Rage och har kul i stället.

Förstår dig och håller med i det mesta.

För mig blev spelet OK precis under kapitel 9-10. Då började dialogerna skärpa till sig samt att mystiken tilltog. Det finns flera tillfällen som är riktigt bra.

Dock är det så, genom precis hela spelet, så är du alltid handikappad. Detta genom det värsta jag vet i ett välgjort stridssystem:

Du/ditt team är nästan aldrig full styrka.

För mig som tar mig tid, så tog det över 20 timmar från att jag lämnade Barret tills dess att jag kunde spela med honom igen. Givetvis på bekostnad av Aerith.

Jag vet att det var så här i originalet, men det var det ett par timmar på sin höjd. Här pratar vi dagar, nästan en veckas speltid mellan varven. Kombinera detta med ett överdrivet klumpigt system för att byta vapen och materia så har du stor frustration framför dig.

Det finns magiska ögonblick i detta spelet som håller riktigt hög nivå. Vill också påstå att detta är det bästa Square har skapat på många år. Då är det trist att konstatera att det inte är i närheten av att räcka till. Samtidigt så finns det möjlighet att Square faktiskt lyssnar och därmed har möjlighet att göra uppföljaren magisk.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Här är ett klipp som är intressant att se (han är positiv, närmast lyrisk):


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd

@Freakon: Är inte det klippet precis som alla andra hundratals hyllningar? Eller skiljer det sig på något sätt?

Senaste spaningen just nu verkar vara att även Aerith har skickat tillbaka sitt minne genom lifestreamen och att det är därför hon är så bekant med gänget och i stort sett vet precis vad hon ska göra direkt i alla sammanhang. Jag greppade aldrig att hela mänskligheten dött ut i slutet av FFVII-originalet när man ser Red XIII springa med sina ungar men tydligen är det så, enligt en intervju. Så det verkar som att Aerith är på uppdrag att rätta till det och att Sephiroth har liknande intentioner fast han vill nog fortfarande se till att det blir så som han alltid tänkt sig; absorbera en jävla massa lifestream under meteornedslaget. Även Cloud har en massa "flashbacks" från originalet. Mest troligt är det på grund av att dessa tre badat i lifestreamen under originalet och nu får information de annars inte skulle ha.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Dock är det så, genom precis hela spelet, så är du alltid handikappad. Detta genom det värsta jag vet i ett välgjort stridssystem:

Du/ditt team är nästan aldrig full styrka.

För mig som tar mig tid, så tog det över 20 timmar från att jag lämnade Barret tills dess att jag kunde spela med honom igen. Givetvis på bekostnad av Aerith.

Jag vet att det var så här i originalet, men det var det ett par timmar på sin höjd. Här pratar vi dagar, nästan en veckas speltid mellan varven. Kombinera detta med ett överdrivet klumpigt system för att byta vapen och materia så har du stor frustration framför dig.

Gött att dom åtminstone låter en flytta materia och utrustning från karaktärer som lämnat gruppen, det gick ju inte i originalet

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Gött att dom åtminstone låter en flytta materia och utrustning från karaktärer som lämnat gruppen, det gick ju inte i originalet

Ja det är en klar fördel


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Kan du utveckla detta? Vad är det som kommer att få dig att lägga mer än dubbelt så mycket tid i end-game än vad du lade på grundspelet?

Jag antar att hard och 100% är rätt svårt. Sen är jag ingen mästare på materia-mixning men tänkte bli! Sett så många tips på Youtube, fightingen kan man verkligen bli mycket bättre på än jag är.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Jag antar att hard och 100% är rätt svårt. Sen är jag ingen mästare på materia-mixning men tänkte bli! Sett så många tips på Youtube, fightingen kan man verkligen bli mycket bättre på än jag är.

Hehe alright, tänkte inte på Hard mode.

Tycker att materian är rätt knepig faktiskt. Striderna blev snabbare och roligare efter att jag spred ut materia så som fire, ice, etc, mellan samtliga i teamet istället för att ha det mesta på en.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Freakon:

Hehe alright, tänkte inte på Hard mode.

Tycker att materian är rätt knepig faktiskt. Striderna blev snabbare och roligare efter att jag spred ut materia så som fire, ice, etc, mellan samtliga i teamet istället för att ha det mesta på en.

Bästa och smartaste är egentligen att ha is, eld och blixt på alla karaktärer du spelar med. Huset man slåss mot kan vara för jävlig om bara en karaktär kan använda sig av rätt magi.

Från min erfarenhet behöver man egentligen inte massa HP upp materia längre genom normalsvårighetsgrad och under, utan det är bättre att vara redo att utnyttja fiender och bossars svagheter.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Bästa och smartaste är egentligen att ha is, eld och blixt på alla karaktärer du spelar med. Huset man slåss mot kan vara för jävlig om bara en karaktär kan använda sig av rätt magi.

Från min erfarenhet behöver man egentligen inte massa HP upp materia längre genom normalsvårighetsgrad och under, utan det är bättre att vara redo att utnyttja fiender och bossars svagheter.

Håller helt med.

Klarade huset under just de förutsättningarna du skriver och det var en seg fight Dock grymt cool.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd

Jag installerade spelet i natt. Varför blir det att det måste installera mer efter man förstört Mako reaktorn? Mitt är på 41% nu och går väldigt sakta.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Aja nu har det installerat men tog 5 timmar av mitt liv.


signatur

PS5 och inget annat.

Moderator | Testpilot
Skrivet av breahl:

Aja nu har det installerat men tog 5 timmar av mitt liv.

Jocke hade något liknande problem. Låter väldigt konstigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jocke hade något liknande problem. Låter väldigt konstigt.

Japp minns det, är bara i början av spelet än. Lite svårt att förstå hur allt funkar till en början. Hur ger man Chadley battle reports t.ex?


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd
Skrivet av breahl:

Japp minns det, är bara i början av spelet än. Lite svårt att förstå hur allt funkar till en början. Hur ger man Chadley battle reports t.ex?

Ska du verkligen fråga de här sakerna i en tråd där det är fritt fram för spoilers?

Du kollar bara på vad Chadley har för krav, typ att du ska ha staggrat 20 olika fiender. Sen kommer han säga till automatiskt nästa gång du pratar med honom.

Avstängd
Skrivet av Hordaland:

Ska du verkligen fråga de här sakerna i en tråd där det är fritt fram för spoilers?

Du kollar bara på vad Chadley har för krav, typ att du ska ha staggrat 20 olika fiender. Sen kommer han säga till automatiskt nästa gång du pratar med honom.

Jag har inget emot spoilers. Inte alls, det förstör inte upplevelsen för mig i spel.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Idag har jag äntligen klarat ut det och tycker väl slutet var lite konstigt jämfört med orginalet i Midgar.

Men ser fram emot nästa del och hoppas det blir en stor öppen värld, var för mycket linjärt i Midgar. Men man får väl vänta några år på den.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Jag tycker förresten detta spel var för kort. Jag hade gärna väntat några år till och fått hela spelet på en gång och att det varit 100+ timmar. Finns ju inget att göra förutom att spela om det men detta känns inte värt att köra igen.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu är jag inte helt klar, så jag återkommer när spelet är avklarat, men är det inte samtidigt skönt att de testar något nytt? Att bara få samma story igen känns tråkigt. Jag blir överlag glad om de hittar på något annorlunda men följer samma röda tråd. Hellre än "remix" än att de skulle gett oss en "reboot".

Jag tyckte FF7R var underbar.
Men som föregående inlägg ansåg jag visa bossar vara dryga.
Men allt annat var verkligen näst intill perfekt.

Och sedan att våga ändra på riktningen lite är guldvärd.

Avstängd
Skrivet av Lasrod:

Nu har jag spelat klart spelet och... hmm... alltså jag tyckte det var lite konstigt det som hände mot slutet. Kändes inte bekant och nu efteråt så har jag kollat lite hur det faktiskt utspelade sig från lite youtube-klipp. Och jag tycker det faktiskt är lite trist att de valt att inte följa storyn. Det hade varit bättre om de bara rullade eftertexterna efter motocykel-scenen eller ännu bättre om man fick se en glimt av världskartan och att spelet slutar där.

Det kommer fortfarande att bli intressant att spela en uppföljare men med detta slutet så blir man ju lite orolig att de gör alla möjliga konstiga förändringar i storyn i framtida delar. Och vissa delar vill man ju verkligen inte ska ändras. Åtminstone så bör de ju inte kalla det en remake ifall de inte tänkt följa storyn.

Det finns fortfarande hopp om att det blir bra och att det inte blir så skevt. Situation går fortfarande att rädda om man säger så. Håller tummarna inför nästa del.

Att dem vågar ta ut svängarna lite.
Det är verkligen kul.

Jag tycker det.
Annars hade det väl varit en remaster?

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Att dem vågar ta ut svängarna lite.
Det är verkligen kul.

Jag tycker det.
Annars hade det väl varit en remaster?

Spelet heter Final Fantasy VII: REMAKE så därav förväntar man sig nog en remake och inte en nytolkning av originalet utspelat i en annan tidslinje. Men vist det behöver inte betyda att det blir helt annorlunda i framtida delar bara baserat på hur de valde att avsluta denna del. Det känns dock lite tråkigt tycker jag att de nu har öppnat en dörr för att förändra exakt vad de vill från orginalstoryn i framtida delar. Karaktärer som dog i originalet kanske inte gör det längre etc. De kan göra exakt hur de vill i framtida delar, detta är som sagt inte samma tidslinje.

Detta är inte en återskapning av Final Fantasy VII, det är ett nytt spel i en annan tidslinje. Är spelet bra. Ja absolut. Men jag tycker att storyn i originalet är tillräckligt bra för att man ska kunna återkskapa den som den var. Sen hade de ju gärna fått fylla i luckorna som finns i orginalstoryn med en tolkning som passar in (och våga ta ut svängarna där).

Avstängd

@Lasrod:
Ignorera honom. Han har börjat småsmutta och kör sin vanliga trollrunda.

Avstängd
Skrivet av Lasrod:

Spelet heter Final Fantasy VII: REMAKE så därav förväntar man sig nog en remake och inte en nytolkning av originalet utspelat i en annan tidslinje. Men vist det behöver inte betyda att det blir helt annorlunda i framtida delar bara baserat på hur de valde att avsluta denna del. Det känns dock lite tråkigt tycker jag att de nu har öppnat en dörr för att förändra exakt vad de vill från orginalstoryn i framtida delar. Karaktärer som dog i originalet kanske inte gör det längre etc. De kan göra exakt hur de vill i framtida delar, detta är som sagt inte samma tidslinje.

Detta är inte en återskapning av Final Fantasy VII, det är ett nytt spel i en annan tidslinje. Är spelet bra. Ja absolut. Men jag tycker att storyn i originalet är tillräckligt bra för att man ska kunna återkskapa den som den var. Sen hade de ju gärna fått fylla i luckorna som finns i orginalstoryn med en tolkning som passar in (och våga ta ut svängarna där).

Jag har spelat originalet.
Och tycker att dem håller sig en del till ämnet.
Jag tror inte att dem kommer röra sig värst mkt utanför ramarna.

Jag tror det är väldigt kritiska människor som styr och ställer i ledningen.
Så bara helt gå utanför ramarna låter inte logiskt.

Och som sagt jag tyckte denna delen höll sig en del innanför ramarna.

Skrivet av Hordaland:

@Lasrod:
Ignorera honom. Han har börjat småsmutta och kör sin vanliga trollrunda.

Intressant.
Att du kan yttra dig på detta sätt.
Kan du säga var och exakt när jag trollar.

Avstängd

Har startat ett nytt spel.

Jag missade jätte mycket förra genomspelningen och ser ju nu att man får se saker man inte fick se i förra om man gör allt. Det är mycket roligare denna genomspelning, nu vet man ju vad man ska göra. Mako reaktor 5, alltså den andra höll jag på flera timmar i för gick vilse hela tiden och sprang i cirklar första gången jag var där. Tog kanske 20 min nu.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

En teori för er som spelat klart spelet.

https://www.youtube.com/watch?v=gmDI0ascWdc


signatur

PS5 och inget annat.

123
Skriv svar