Vad har fått dig att tappa grafikhakan?
Sitter du redan och fantiserar om spelen som kommer se lika snygga ut som Unreal Engine 5-demonstrationen? Jag med. Det är inte ofta det händer att hakan slår i golvet av grafik och det kanske inte blev en jätteduns igår men helt klart en liten touch i parketten.
Jag började fundera på vid vilka tillfällen grafikhakan verkligen fått blåmärken av okontrollerade fall, gångerna då polygoner och texturer agerat som en hänsynslös extra gravitation. Kom fram till följande, i hyfsad kronologisk ordning.
Duke Nukem 3D (1996) - Första spelet som såg verklighetstroget ut för mig, med sina nutida miljöer istället för Dooms och Quakes gothiska slott och köttväggar.
System Shock (1994) - Släpptes innan Duke men spelade det efter och vi kunde först inte fatta det där med polygoner, det var ju liksom en helt annan grej än sprites som hela tiden var vända mot dig.
Delta Force (1998) - Så stora banor att man inte ens såg varandra i multiplayer utan kikarsikte. Hur sjukt var inte det liksom.
Half-Life (1998) - Det kändes på riktigt. Nästa steg av verklighetskänslan som Duke 3D levererade.
Far Cry (2004) - Täta djungler, som dessutom verkade sträcka ut sig i all oändlighet. Första gången man fick känslan av "jag kan gå till precis allt jag ser".
Half-Life 2 (2004) - Kommer för alltid minnas demonstratonen med det färgade ljuset, och framförallt fysiken på den där madrassen i poolen.
World of Warcraft (2005) - En overkligt stor värld, där det kunde ta en halvtimme att flyga mellan huvudstaden och stället du hade dina quest.
Som du kanske märker blir jag oftare impad av volym snarare superdetaljer. Och det går inte att understryka hur mycket lättare man blev impad i de yngre åren, när allt var nytt. Så efter 2005 har jag svårt att minnas något som verkligen blåste mig av stolen. Red Dead Redemption 2 var helt klart ett sånt spel, som både kombinerade en vansinnig storlek på världen och makalös detaljrikedom.
Vilka är dina haktapparminnen?
Star Citizen, definitivt. Skulle t.o.m. gå så långt att säga att det är det snyggaste spelet just nu.
Minns också första gången jag spelade Driveclub till PS4. Ser fortfarande otroligt snyggt ut:
https://giant.gfycat.com/AgileAlienatedDartfrog.webm
Annars tänker jag Half-Life 2 - fast då är det nog mer fysiken jag tänker på. Går det att klassificera som grafik?
🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB
Förutom många redan nämnda och på tal om unreal engine.
Första unreal såg otroligt snyggt ut även fast jag första gången jag spelade det inte ens hade ett 3dfx kort
Sen håller jag med om half life 2, grafiken och fysiken var verkligen imponerad.
Det var så pass så när jag spelar half life alyx idag känns det som "det var så här HL2 såg ut"
GTA 3, 4 och sen 5.
Trean kom ut när jag var 10 år gammal. Jag gick direkt från 2:an till 3:an och kunde inte förstå att man kunde göra något så snyggt. GTA 4 kom ut precis när min farsa köpt en ny "värstingdator" så även fast det fanns andra titlar runt den tiden som kanske är snyggare så var det GTA IV som blev min första introduktion. GTA V imponerades jag av att de lyckades kräma ut så mycket av en föråldrad konsolgeneration där utmanarna inte var nära i grafisk prestanda, även fast jag spelade på PC. Som när 4 kom hade jag nyligen köpt en ny dator så mycket kan ha med att datorköpet att göra. Men jag tycker fortfarande alla tre är snygga och har sin egna charm.
Jag vill minnas att jag tappade hakan första gången jag såg Mass Effect (2007) visas upp. Den skrynkliga huden på Wrex såg nästan "för" verklig ut för att vara ett RPG.
På andra sidan har vi Dragon Age II (2011), där jag vill minnas att en vanlig kommentar på svenska spelforum var: "Det ser ut som bajs."
Trottoarkantssnubblande insjögangster.
Förutom många redan nämnda och på tal om unreal engine.
Första unreal såg otroligt snyggt ut även fast jag första gången jag spelade det inte ens hade ett 3dfx kort
Klassiker:
🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB
GLQuake var min första riktiga "tappa hakan-moment"
Sedan dess har det i tur och ordning varit HL, Far Cry, HL2 och Crysis.
Sedan Crysis har det kommit rätt många väldigt snygga spel, men jag tappar inte hakan längre, som Calle noterar så blir livet delvis lite gråare som erfaren gubbe.
Fram till ungefär 2007-08 så kom det varje år ett spel på PC som rejält höjde ribban med nya tekniker och uttryck, men det har stannat av något upplever jag. Det känns som att konsolerna sätter ramarna för vad utvecklare realistiskt kan sikta på ur en marknadssynpunkt. Dessutom så utvecklas inte hårdvara lika raskt längre heller med tanke på att vi börjar nå vägs ände för kisel.
Men visst, att det kommer nya konsoler nu kommer nog ge oss en del fantastiskt vackra och tekniskt snygga spel ganska snart.
När jag och polaren hade köpt Final Fantasy 6 till PS1, och det medföljde ett demo till FF10 på en till skiva. Hans bror hade en PS2 direkt efter releasen, och det var det sjukaste vi sett. Går det att ens få snyggare?!
Sen HL2, men mer fysiken. Du slår en planka och den går i TVÅ bitar?! Vafan är det för magi!
Videomupp
Quake 2 i 3d, spelade på software utan att veta bättre (nyfått första datorn) när en kompis installerade drivrutiner för grafikkortet och gjorde inställningar....
...Och spelet förvandlades fullständigt! O: O: O:
Sen kan jag inte hålla mig från att nämna The Witcher 3, fantastiskt levande och vackert spel!
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
TES Morrowind var nog ett av de första. Drägglade över vatteneffekterna.
Half-Life 2
Far Cry och Crysis
Möjligtvis även World in Conflict och Ground Control 2
Och som Carl tog upp, WoW, just för den massiva världen.
Battlefront
På senare tid Horizon Zero Dawn, RDR2 och The Division 1-2
Finns nog många fler jag inte kommer på
Sitter du redan och fantiserar om spelen som kommer se lika snygga ut som Unreal Engine 5-demonstrationen? Jag med. Det är inte ofta det händer att hakan slår i golvet av grafik och det kanske inte blev en jätteduns igår men helt klart en liten touch i parketten.
Jag började fundera på vid vilka tillfällen grafikhakan verkligen fått blåmärken av okontrollerade fall, gångerna då polygoner och texturer agerat som en hänsynslös extra gravitation. Kom fram till följande, i hyfsad kronologisk ordning.
Duke Nukem 3D (1996) - Första spelet som såg verklighetstroget ut för mig, med sina nutida miljöer istället för Dooms och Quakes gothiska slott och köttväggar.
System Shock (1994) - Släpptes innan Duke men spelade det efter och vi kunde först inte fatta det där med polygoner, det var ju liksom en helt annan grej än sprites som hela tiden var vända mot dig.
Delta Force (1998) - Så stora banor att man inte ens såg varandra i multiplayer utan kikarsikte. Hur sjukt var inte det liksom.
Half-Life (1998) - Det kändes på riktigt. Nästa steg av verklighetskänslan som Duke 3D levererade.
Far Cry (2004) - Täta djungler, som dessutom verkade sträcka ut sig i all oändlighet. Första gången man fick känslan av "jag kan gå till precis allt jag ser".
Half-Life 2 (2004) - Kommer för alltid minnas demonstratonen med det färgade ljuset, och framförallt fysiken på den där madrassen i poolen.
World of Warcraft (2005) - En overkligt stor värld, där det kunde ta en halvtimme att flyga mellan huvudstaden och stället du hade dina quest.
Som du kanske märker blir jag oftare impad av volym snarare superdetaljer. Och det går inte att understryka hur mycket lättare man blev impad i de yngre åren, när allt var nytt. Så efter 2005 har jag svårt att minnas något som verkligen blåste mig av stolen. Red Dead Redemption 2 var helt klart ett sånt spel, som både kombinerade en vansinnig storlek på världen och makalös detaljrikedom.
Vilka är dina haktapparminnen?
Final Fantasy X.
I min värld var den grafiken verkligen grym(i dåtid).
F.E.A.R. (2005) var sjukt häftigt när det kom. Partikel- och slow motion-effekterna var ju bara så balla.
Far Cry (2004) var också en otrolig upplevelse och det kändes verkligen som att man befann sig i en tropisk övärld. Detta höjdes givetvis till nya höjder i och med Crysis.
Trine (2009) vill jag även slå ett slag för, även om det rent tekniskt kanske inte är överdrivet imponerande. Jag älskar verkligen den färggranna och sagolika grafiken i denna serie.
Hunter till Amiga, var riktigt häftigt att man kunde springa runt i en stor värld och köra olika fordon.
Sedan första Halo videon och även första videon på Duke Nukem Forever.
Första bilderna på Team Fortress 2 såg fina ut, som egentligen skulle vara någon halvt militärsimulator. Även Operation Flashpoint, ett snyggt Hunter fast militärer.
Jet Force Gemini till N64 när det kom ut 1999.
Snyggaste jag sett! Det är nog det största tappahakan-moment jag haft, möjligtvis också första Metroid Prime.
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
Super Mario 64 fick min nioåriga hjärna att mer eller mindre kortsluta. Som många andra nämnt så blev jag också väldigt imponerad av Half-Life 2.
På senare tid måste jag nämna Flight Simulator 2020.
Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB