Tim Sweeney: "Lagringen i Playstation 5 ligger långt före något du kan köpa på pc"

Medlem

PC ligger alltså efter.

Medlem
Skrivet av neocon:

De som kontrar med att man minsann lär kunna köpa SSD till PC som är minst lika snabb inom ett år förstår inte den största fördelen med PS5. Spel som är exklusiva till PS5 kan faktiskt dra nytta av den snabba överföringshastigheten när man designar dem. Även om man köper en lika snabb SSD till PC så kommer det inte finnas några spel att spela som kräver de hastigheterna. Vilken spelstudio vill göra ett spel som bara kan köras på 5% av pc-spelarnas datorer?

Ärligt talat så känns det inte som att folk blir lika imponerade över grafiska förbättringar längre. Inte ens raytracing är tillräckligt för att skapa jättehype. Vi är helt enkelt vana vid att grafiken blir bättre och bättre.

SSD i konsolerna kan potentiellt tillåta nya sorters speldesign som vi vanliga dödliga har svårt att föreställa oss på förhand och därmed generera bra mycket mer hype än bättre grafik.

Har inte alls svårt att föreställa mig, eftersom det redan finns...

Missade jag något här men sa de inte att de även körde UE5 demot på en PC och att man får "ganska bra" prestanda med ett Geforce RTX 2070 Super och en SSD?

Medlem
Skrivet av Vamp:

Det är inte första gången. När PS2 lanserades var den också mer avancerad än dåvarande teknik på pc... i några veckor. Det är hela grejen med konsoler. De är ofta imponerande kraftfulla vid release. Men sen tar det stopp. Pc marknaden rör sig alltid framåt och det finns inga stopp. Det finns alltid en snabbare processor. Mer eller nya minnen, bättre kylning, nya drivrutiner, ny grafikarkitektur.

Om konsoler och pc var löpare i en tävling blir pc omsprunget en gång per mil, men ökar då takten och tuffar vidare utan problem, fullt övertygad om att konsolerna aldrig är ett hot även om de sträcker fram nästippen ibland.

Ja visst, samtidigt ser du sällan PC:n pushad till sin potential, utan den styrs efter konsollerna, som dessutom inte har lika mycket overhead att deala med som en PC. En annan fördel för konsollerna generellt är ju just att utvecklarna vet precis vilken hårdvara & mjukvara de har att jobba med och kan göra spel som ser sjukt bra ut och är exklusiva för dem, tex TLOU, GOW, Uncharted, dvs man kan rå-optimera och bli jävligt bra på att leverera, på PC:n finns miljontals kombinationer av hårdvara och annat att ta hänsyn till.

Riktigt kul att sony, ms har byggt high-end maskiner denna gång tillskillnad från nuvarande generation som jag inte riktigt tycker kan klassas i det skicket när de kom ut 2013ish. Man lär få fantastiskt värde för pengarna där en motsvarande PC säkerligen skulle vara mer än dubbelt så dyr att bygga vid lansering.

Medlem
Skrivet av neocon:

Star Citizen kräver inte SSD även om det i längden förmodligen kommer göra det. Inte för att spelet designades med SSD i åtanke, men för att Cloud Imperium blivit för ambitiösa med spelet, på gott och ont.

https://i.imgur.com/Z8o179W.png

Du spekulerar i att det kommer bli nån skillnad i spelen.
Visst vi får hoppas det blir skillnad men att det skulle vara exlusivt för ps5 tror jag icket.
Glöm inte bort att PC är mer öppet också så fler som kan tweaka och fixa så det fungerar.
Det är inte vara ont med PC som plattform det är fler fördelar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av neocon:

Star Citizen kräver inte SSD även om det i längden förmodligen kommer göra det. Inte för att spelet designades med SSD i åtanke, men för att Cloud Imperium blivit för ambitiösa med spelet, på gott och ont.

https://i.imgur.com/Z8o179W.png

Okaj, det räknas visst inte för det inte var från början designas med SSD i åtanke...

Vad hade du i så fall tänk när du prata om "nya sorters speldesign" ?

Och hur kommer tex ett PS5-spel skilja sig mot framtida spel som är designade efter vanliga sata eller NVME SSD?

Medlem

Alla som har en ps5 har denna teknik, 0.002% av pcanvändare kommer ha det. PC kommer som vanligt dras ner för att pc-anpassas. Tänk vad snyggt hl2 hade varit om dom skippade dx6. Eller 5 eller vad det nu va


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Allt det här är kanon för oss PC-spelare. Det är konsolerna som drar ner ribban och ju högre lägstanivå, desto bättre för oss alla. Hoppas de nya konsolerna blir riktiga monster som driver den generella nivån framåt.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Inaktiv

..." Det här får jag betalt för att säga" ....

Medlem
Skrivet av neocon:

Star Citizen kräver inte SSD även om det i längden förmodligen kommer göra det. Inte för att spelet designades med SSD i åtanke, men för att Cloud Imperium blivit för ambitiösa med spelet, på gott och ont.

https://i.imgur.com/Z8o179W.png

Nu blir det tydligt att du inte har testat Star Citizen. Faktum är att det i princip kräver SSD idag om du skall ha spelbar FPS. CIG har även sagt att minimum requirements kommer att uppdateras närmare release och då lär det inte justeras ned.

Orsaken till detta är inte att CIG blivit "För ambitiösa" som du felaktigt spekulerar i. Det finns andra delar av projektet som man kan spekulera i ambitionerna. Men just det här rör faktiskt deras egen designade version av grafikmotorn Lumberyard (Amazons version av Cryengine). De har redan för länge sedan lagt till den funktionalitet med strömmande av assets i spelet samt automatisk skalning, som Epic skryter om i UE5, för att kunna klämma in så mycket ögongodis och så många objekt som möjligt på dagens konsument datorer. De har ett så kallat "object container system" som gör att objekt kan lastas in i varandra och strömmas således efter behov i träd. Har du ett rymdskepp tex och tittar på det så renderas endast det du ser framför dig, som i de flesta grafikmotorer, men här har de brutit ned objekten du ser i många mindre delar. Så ser du ett skepp så strömmas endast den del av skeppet du just nu ser vänd mot dig, resten av skeppet finns inte i minnet. Ser du in i fönster i skepp så ser du i realtid allt som rör sig i objektet, det är också då endast de objekt och delobjekt som syns i själva fönstret som strömmas. Då kan du tänka dig den ofantliga mängd strömmad data som krävs så snart något rör på sig. Skall vi sedan tala om de enorma planeterna som man helt sömlöst kan besöka så blir det än mer tydligt hur stora krav det ställer på överföringshastigheter för strömning. Planeterna är det mest krävande de lagt till rent tekniskt och alla assets för en endaste liten måne är tunga nog att det är fullständigt omöjligt att få det att fungera utan object container streaming. Finns inte nog med utrymme i dagens moderkort/cpus för att utöka RAM i dagens datorer för att det skulle rymmas i minnet som normala objekt.

Allt detta gör att spelet kräver SSD för att vara spelbart. Du kan starta det utan men skall du börja röra dig och strömma från en HDD så kommer du inte ha så skoj

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fulci:

Jag tror att grundproblemet är att många konsolägare blir lite för för hypade och sväljer allt PR-snack. Så är det varje gång en ny generation konsoler lanseras.

Sony har hypat sin lagringslösning flera gånger, och det är för att den är snabbare än Xbox Series X lösning. Det finns en anledning att de inte pratar så mycket om GPU-prestandan istället.

Samtidigt vet vi ju att GPU-kretsen baseras på AMD:s nya arkitektur, som med största sannolikhet inte kommer att finnas i handeln när konsolerna lanseras.


signatur
Medlem
Skrivet av neocon:

Jag sade inte att Star Citizen inte räknas. Cloud Imperium är dock inte en vanlig spelstudio och Star Citizen är inte ett vanligt spelprojekt. Att SC blir tyngre och tyngre och driva (och självklart innovativt som bara den) säger inget om huruvida vi kan förvänta oss några andra spel av den karaktären på många år.

Mike Cerny går in lite på hur tillgången till supersnabb lagring låter speldesigners skapa som dom verkligen vill istället för att trixa med t.ex. leveldesign för att dölja laddandet av nya assets till arbetsminnet (8:43) :

https://youtu.be/ph8LyNIT9sg?t=523

Assets och annan data i ett spel har ett visst storleksspann. Texturer är sällan 1KB, eller 1 TB. Det är inte säkert att 2-3 ggr snabbare lagring leder till annat än snabbare laddning av befintliga spel. Någonstans når du dock en gräns som är minimigränsen för att kunna designa spel utan tanke på om spelaren är inomhus eller utomhus, eller hur snabbt spelaren färdas genom miljöerna. Jag misstänker att PS5 ligger över den gränsen. Jag misstänker Att PCIe 3.0 SSD inte gör det, för då hade Sony lika gärna kunnat använda det och sparat en massa utvecklingskostnader, med bibehållet resultat.

Mycket spekulationer och hype. Vi får väl se sen hur det ser ut när nextgen spelen väl släpps om några år. Påminner annars lite om PS3:ans Cell och hur mycket den hypades upp. Missuppfatta mig rätt nu, PS5 lagringen är imponerande och kommer vara highend även vid lanseringen och ett par år framöver. Men, merparten av spelen kommer oavsett behöva anpassas efter Xbox Series X, som verkar köra på en mer vanlig NVME SSD. Sen har du det faktum att 10Tflops kommer nog snabbt kännas rätt utdaterat om några år. Jag gissar att när det väl kommer nextgen spel till PS5, så kommer man vilja ha en PS5 Pro eller bara lira det på en PC.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Samtidigt vet vi ju att GPU-kretsen baseras på AMD:s nya arkitektur, som med största sannolikhet inte kommer att finnas i handeln när konsolerna lanseras.

Va? Ska RDNA2 inte släppas i höst? Källa på det?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Samtidigt vet vi ju att GPU-kretsen baseras på AMD:s nya arkitektur, som med största sannolikhet inte kommer att finnas i handeln när konsolerna lanseras.

Skrivet av Sapiens:

Va? Ska RDNA2 inte släppas i höst? Källa på det?

"A few months ago, the release date for Navi 2x / RDNA 2 / Big Navi was pretty clear: The first graphics cards using the new GPUs would arrive before the end of 2020. That likely means sometime around October or November, just in time for the holiday shoppers. With the impact of COVID-19 around the globe, a 2020 release date feels less certain, but AMD reiterated that it's still on track to launch the next-gen consoles this year, and that means RDNA 2 GPUs are still likely to make before the holidays (but hopefully sooner)."

https://www.tomshardware.com/news/amd-big_navi-rdna2-all-we-k...


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Ase
Medlem

Och folk köper betalda yttranden precis som de vill, även om det sitter en snabb ssd i ps5 & den har snabb kommunikation med processorkärnor Så ska grafiken skeppas med ett litet klent grafikkort verkar som de löser detta bekymmer med nedskalning (åtminstånde i denna spelmotor) blir så less på konsollers nedskalning av fov, uppskalning av punkter & andra trick men de har ju en hängiven fanclub som köper allt som sägs.

Medlem
Skrivet av neocon:

Hoppas dock att det kommer förstapartstitlar redan i år som drar full nytta av SSD:n.

Gå inte efter tflops när du jämför olika system, om det inte är för ett väldigt specifikt användningsområde. Ett system kan vara kraftigare och snabbare men ha lägre tflops.

Tror du hoppas på lite för mycket.

Sen visst är det skillnad mellan Tflops och Tflops. Ex AMD GCN vs RDNA. Men det jag menar är när RDNA 2- och sedan 3- och 4- kort släpps med 20-30-40Tflops, så kommer PS5:ans 10Tflops oavsett optimeringar och dylikt, känns föråldrat och begränsande.

Syns ju redan nu. UE5 demot kördes i 1440p i 30fps. Tror inte det kommer bli speciellt bättre när mer spellogik, npc:er och annat läggs till.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sapiens:

Va? Ska RDNA2 inte släppas i höst? Källa på det?

Skrivet av Fezk:

"A few months ago, the release date for Navi 2x / RDNA 2 / Big Navi was pretty clear: The first graphics cards using the new GPUs would arrive before the end of 2020. That likely means sometime around October or November, just in time for the holiday shoppers. With the impact of COVID-19 around the globe, a 2020 release date feels less certain, but AMD reiterated that it's still on track to launch the next-gen consoles this year, and that means RDNA 2 GPUs are still likely to make before the holidays (but hopefully sooner)."

https://www.tomshardware.com/news/amd-big_navi-rdna2-all-we-k...

Ah, det var nog innan den artikeln jag pratade med Swec om det och de var skeptiska. Fel av mig isf, eller kanske snarare: vi får se i höst!


signatur
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag tror att grundproblemet är att många konsolägare blir lite för för hypade och sväljer allt PR-snack. Så är det varje gång en ny generation konsoler lanseras.

Sony har hypat sin lagringslösning flera gånger, och det är för att den är snabbare än Xbox Series X lösning. Det finns en anledning att de inte pratar så mycket om GPU-prestandan istället.

Är väl bara Cerny som pratat om den på GDC? Hypat upp ssdn i ps5an har väl mest andra inom branschen gjort?

Medlem
Skrivet av Ase:

Och folk köper betalda yttranden precis som de vill, även om det sitter en snabb ssd i ps5 & den har snabb kommunikation med processorkärnor Så ska grafiken skeppas med ett litet klent grafikkort verkar som de löser detta bekymmer med nedskalning (åtminstånde i denna spelmotor) blir så less på konsollers nedskalning av fov, uppskalning av punkter & andra trick men de har ju en hängiven fanclub som köper allt som sägs.

Jag får väl kalla mig konsolnörd eftersom jag inte har nån pc, är inte speciellt insatt i ämnet heller för den delen men i ärlighetens namn så struntar jag i hur saker och ting sköts både på pappret och i verkligheten. Det är det som visas på skärmen jag bryr mig om och den här generationen har varit guld så jag tror det kommer bli bra det här.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag ser en massa avundsjuka PC-nördar i denna tråd.

Jo, det är sant, som PC-nörd blir jag såklart avundsjuk när jag ser detta, och det blir ju såklart inte lättare när rumpoxar som dig strör salt i såret 😁 Men helt alvarligt talat så är det ju inte ett problem. PS5 var ju ändå alltid på min inköpslista, så jag överlever 🙂

Medlem

Känsligt ämne det här

Medlem
Skrivet av Waliant:

Allt det här är kanon för oss PC-spelare. Det är konsolerna som drar ner ribban och ju högre lägstanivå, desto bättre för oss alla. Hoppas de nya konsolerna blir riktiga monster som driver den generella nivån framåt.

Troligen det mest relevanta, sett ur ett helhetsperspektiv, inlägget i tråden.

För mig personligen har Tim Sweeney ungefär lika stor trovärdighet som Hillary Clinton, d.v.s. väldigt låg. Om det han säger visar sig stämma finns det nog nästan mer anledning för pc-spelare att fira, det är väl inget som hållit tillbaka utvecklingen så mycket som dessa femåriga (mer?) konsolcykler och så kommer det att vara även i fortsättningen.

Medlem
Skrivet av neocon:

Mmmkay.

https://i.imgur.com/L209IXV.jpg

Jag har följt utvecklingen sen Eric "Wingman" Peterson började med Wingman's Hangar. Jag vet allt det där. Det är självklart att spelet inte designades med SSD som framtida systemkrav när de började. I takt med att ambitionerna blivit större och större, och Chris Roberts upptäckt nya intressanta teknologier, har det gått till att så småningom kräva SSD.

Vad roligt! Jag förstår dock inte hur detta skall ge någon form av legitimitet till det du skrivit? Nu talar vi om Star Citizen idag då det är det som är relevant för SSD frågan, så några sidospår om vad spelet hade för specifikationer innan CIG ens hade hyrt den lilla skrubb till hus de hade som kontor efter kickstartern 2012 i en tid när en SSD inte var var-mans egendom pga kostnaden, är verkligen inte relevanta.

Star Citizen visar på att det finns spel idag som idag kräver SSD på PC då det Star Citizen vi har idag designas med SSD som krav. Det borde du således veta om du verkligen följt utvecklingen efter du spenderat de där 40 dollarna på Mercenary insteget på Kickstarter 2012 och sedan verkligen installerat spelet därefter. De flesta backar projektet och sätter sig sedan och väntar på släpp Så det du skrev till @Sapiens är således felaktigt och baseras på dina egna antaganden.

Likaså det du skriver senare där du länkar en video till Sonys marknadsföringsmaterial för PS5 och sedan citerar Marknadsföringsmaterialet rakt av i dina kommentarer. Du antar att det som sägs där är verkliga begränsningar för spelutveckling idag. Vilket inte är sant. Star Citizen är ett exempel på att du får till tillräckligt bra streaming via en vanlig SATA SSD till och med för att uträtta samma syfte som Sony är ute efter när det gäller content streaming i spel. Det hänger mer på den spelmotor du använder. PC har även den fördel att du kan sätta flytande minimum requirements på lagring, Minne, CPU och grafikkort för nya spelsläpp som ökas på över tid under plattformens livstid. Något du inte kan göra på en konsol eftersom PS5 till skillnad från en PC kommer ha samma hårdvara som grund under hela sin generation och då måste spel utvecklas med det som bas. Asset streaming är ett sätt att kunna driva tunga assets på hårdvara som egentligen är för klen för att driva detta i sin helhet. Det är bland annat en av orsakerna till att det satsats så hårt på i Star Citizen, för att kunna leverera en spelupplevelse som inte annars vore möjlig även på moderna entusiast PC datorer och kunna skala den i realtid efter de olika nivåerna av hårdvara som PC användare har när det kommer till GPU, CPU och RAM. Så långsiktigt behöver dessa konsoler den högre överföringshastigheten för att någorlunda kunna kompensera för en av konsolernas eviga akilleshälar, att prestandan räcker till hyfsat när de släpps men snabbt blir ålderstigen när tiden går. Det kommer göra att denna generation kommer hålla måttet längre och kommer kunna stegra ambitionerna något under sin livstid, om det nu används på det sättet av utvecklare.

Kommer det finnas spel som kräver PS5s SSD för att fungera? Absolut, eftersom utvecklare kommer ha ett uttalat uppdrag att optimera för detta på en exklusiv titel. Det är då slöseri av resurser att göra något annat. Kommer ett sådant spel kunna göra saker på PS5 som inte är möjligt på en PC med PCIe 3.0 SSD eller på en Xbox series X? Knappast eftersom du med en kompetent spelmotor och tillräcklig optimering redan idag kan göra detta på mycket långsammare SATA SSDs. Multiplatformsspel kommer funkar fint på PC och Xbox Series X utan att spelens utveckling kommer ha blivit begränsade av typen av SSD som används, eftersom att utvecklarna då har det som uppdrag och en SSD i sig, oavset format, är en tillräcklig förbättring jämfört med en HDD. Dvs Multiplatformsspel kommer ha potential att ha precis samma flyt och detaljrikedom som exklusiva PS5 titlar eftersom tekniken inte är en flaskhals, endast utvecklarnas ambition. Exklusiva titlar till PS5 kommer sedan som vanligt utan knussel att portas till PC och släppas på STEAM precis som vi är vana vid idag men då förmodligen inte kunna köras på HDD maskiner (om det nu finns någon seriös gamer kvar med HDD på PC). Jag tvivlar dock starkt på att vi ser en PCIe 4.0 9gb/sec kravstämpel på dessa titlar på PC. Men där spekulerar vi alla

Slutligen, som jag skrivit i en annan tråd, det finns redan SSDs med samma specifikationer som PS5 till PC. Men de är avsedda för Företagsmarknaden och kostar där efter. Till exempel Microns X100. De har funnits sedan tidigt förra året . Så det som den nya generationen av konsoler kommer innebära för PC användare är inte att de har uppfunnit något nytt och innovativt som inte finns på PC, de använder PC komponenter redan idag, även PS5s SSD (Förmodligen 3dXpoint NAND från Micron). Nej det positiva med den nya generationens konsoler är att multiplatformsspel nu kommer att kunna börja nyttja SSDs rent generellt som minimum requirements och det kommer vara en fördel även för PC användare där seriösa gamers haft SSDs som speldiskar i flera år redan men inte haft så mycket nöje av det i spel då spel utvecklats med Konsol HDDs som grund. Det kommer också att pusha för att SSD tillverkare får ett incitament att släppa SSDs med dessa höga 9GB/Sec överföringshastigheter till konsumentmarknaden för en rimlig peng. Något som det inte finns någon som helst anledning för idag. Inte för att konsumenter kommer behöva dem, men för att de då kommer vara beredda att betala en lite högre peng för att få en sådan då det hypas så mycket i vissa företags marknadsföringsmaterial som många uppenbarligen faller för .

Förövrigt så var vi in i SC runt samma tid och jag har följt utvecklingen veckovis sedan 2012. Något som jag kan säga är lite som att följa TV serien Glamour som aldrig tar slut, skådespelarna blir bara äldre, dör och ersätts

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

lte kul, för 10 år sen hade folk skrattat om man sa då att en dag tar konsoller klivet över pc med grafik o prestanda o allt.. o nu är vi här

Det är många som skrattar nu också. 😛

Jag är lite rädd när dom vill använda proprietär hårdvara, kan göra det knepigare att porta spel mellan plattformarna. Första parts spelen kan säkert använda det bra men tredjepart blir lidande. Jag är positiv till utvecklingen, även om jag är tveksam till att snabbare lagring ger någon större revolution. En vanlig SATA SSD ger redan bra laddningstider imo.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Varsågod, go nuts.
https://www.inet.se/produkt/4301412/corsair-force-mp600-1tb

Och snabbare blir dem när PCIe 5.0 släpps.

Jag har faktiskt en sån, men är inte bara själva SSDn Tim Sweeny refererar till, även om Verge verkar tro det, det är precis som han citeras, innan de själva går in och försöker tolka det han säger. hela lagringsarkitekturen som sagt.

Citat:

The storage architecture on the PS5 is far ahead of anything you can buy on anything on PC for any amount of money right now.

kontrollerchippet i deras SSD har 6 prioriteringsnivåer i sitt prioriteringsystem , medans nvme standarden bara definierar 2

utan deras dedikerade dekomprimeringschip för krakenfomatet så hade ps5an behövt 9 ytterligare cpukärnor.

med mera

Han nämner även att det rent hastighetsmässigt finns/kommer finnas snabbare SSD's på marknaden, men det är som sagt en missuppfattning att Tim Sweeny skulle syfta på motsatsen när han sade att PS5ans lagringsarkitektur var överlägsen.

Det är alltså helheten som är det imponerande här, inte råa specifikationer på en SSD, som vissa verkar tro.

För den som är tekniknörd kan jag rekommendera hela föredraget som Mark Cerny höll om PS5an, där lagringsarkitekturen får stor plats.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Så det som den nya generationen av konsoler kommer innebära för PC användare är inte att de har uppfunnit något nytt och innovativt som inte finns på PC, de använder PC komponenter redan idag, även PS5s SSD (Förmodligen 3dXpoint NAND från Micron).

Det som gör Sonys SSD snabb är väl att de INTE bara använder PC delar.

De behöver inte följa PC-standarder och har skapat en egen controller som kan överföra data via fler kanaler samtidigt än en PC-SSD (jag är inte helt hundra på terminologin kring detta). Samtidigt har man kapat bort en del vägar data måste ta på en PC för att få en betydligt effektivare flyttning av data till primärminne.

Edit: Redan behandlat i föregående inlägg.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

lte kul, för 10 år sen hade folk skrattat om man sa då att en dag tar konsoller klivet över pc med grafik o prestanda o allt.. o nu är vi här

Jag minns att dem sa samma sak om PS4, att det var den STARKASTE SPELMASKINEN PÅ MARKNADEN! SKULLE SLÅ UT ALLA PC'S!

Ja, se hur det gick.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag ser en massa avundsjuka PC-nördar i denna tråd. Tror nog Tim har mer koll än alla er i denna tråd. Han vinner dessutom inget på att skryta på nya konsolerna vad jag vet för han jobbar väl inte på Sony?

Newsflash, dem sa samma sak vid lanseringen av PS4, se hur snabbt PC körde över den. <3

Medlem
Skrivet av Aletheides:

De har redan för länge sedan lagt till den funktionalitet med strömmande av assets i spelet samt automatisk skalning, som Epic skryter om i UE5, för att kunna klämma in så mycket ögongodis och så många objekt som möjligt på dagens konsument datorer.

Det är verkligen inte samma teknik som nu visades i UE5, nu har jag inte spelat Star Citizen men baserat på vad jag sett så använder dem fortfarande "klassiska" 3d modeller i spelet, dvs optimerade i antal polygoner, storlek på texturer, normal maps ut bakade från en high-poly modell, så har det sett ut i rätt många år nu med en del förbättringar så klart.

Vad som visas i UE5 demot är nånting helt nytt (förutsatt att det funkar som dem säger) Du har alltså inte samma begränsningar på antal polygoner, texturminne eller draw calls som det finns i dagens spel. 3d modellerna i demot är extremt högupplösta med 8K texturer och du behöver inte ens använda normal maps pga detaljrikedomen i meshen, det är i princip omöjligt att stoppa in den mängden i dagens spelmotorer och samtidigt ha en hyfsat stabil uppdatering så detta är verkligen något helt nytt.

Medlem

Alltså lägsta nivån kommer alltid utgöras av gamla pc-burkar, inte konsoler. Den genomsnittlige pc gamern sitter på en ganska mjölkig pc. Ocj även om den i dagsläget kanske är vassare än en konsol så har du ju har ju åtminstone hälften av pcspelearbasen på sämre prylar. Det blir ju lite fånigt när jämförelser mellan pc och konsol alltid görs med en pc som ägs av kanske 0.1% av spelarbasen.

Konsoler hjälper snarare till att höja medelvärdet tack vare att fler enkelt kan köpa ett fint litet paket med mycket kraft per krona.

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Jag minns att dem sa samma sak om PS4, att det var den STARKASTE SPELMASKINEN PÅ MARKNADEN! SKULLE SLÅ UT ALLA PC'S!

Ja, se hur det gick.

Att den skulle slå ut alla pc's tvivlar jag på att de använt som säljsnack. Känns som självmord. Att den skulle vara den starkaste spelkonsolen när den kom dock, och det var den ju också.

Skriv svar