Diskutera – Största revolutionen för ditt spelande?

Medlem

LucasArts äventyrsspel visade att spel kunde vara något helt annat än jag var van vid från mina Segakonsoler. Väkte mitt intresse för datorer.

Lanandet. Glömmer aldrig första gången vi körde Quake World i skolan. Alla satt kvar i skolan långt efter att vi slutade och körde dueller mellan lokala klaner.

Den första generationen 3dfxkort gjorde så galet mycket för grafiken i spel. Nu ser det bara smetigt ut men då var det helt fantastiskt.

På senare tid är det helt klar VR som gjort stört intryck på mig.

Medlem

Måste säga VIC 20. Min första dator. Kunde inte hålla mig borta, och spelen var hur bra somhelst. Det var något av en revolution för mig. Min egen dator där jag kunde spela. Hur glad somhelst.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Testpilot

Jag har ju varit med sen grymt långt tillbaka men kan ju ta upp de grejer som verkligen satt spår.

* C64 -> Amiga och då man såg den fantastiska grafiken i Defender Of the Crown.

* BBS'er då man kopplade upp sig mot hela världen via telefon och tankade hem spel. Internet kom senare.

* PC då man gick från musiken på ett sunkigt Soundblaster till det facila Roland MT32 och krämade igång Sierra spel. Dyrt som tusan men oh boy!

* PC då man tryckte igång GL-Quake med ett Voodoo Kort.

* 120Hz skärm och sedan 165Hz Gsync/Freesync skärm. Kommer aldrig gå tillbaka till 60Hz skärm för spel.

Icke spelrelaterat men:

* Bränna de första CDskivorna på brännbara cdskivor som kostade 165kr per skiva och utrustningen kostade över 15000.
* Då Mp3 kom och man kickade igång .bat filer för att encoda ett skiv-album på en natt.
* Att låta 3dstudio max stå på över natten för att generera 1st 3D rendering.

Fragtjuv

Det är kanske ett jävligt tråkigt svar men något som verkligen var revolutionerande för mitt spelande var när jag skaffade min PS3:a. Jag hade under en längre tid inte spelat speciellt mycket men när jag väl hade skaffat den så har mitt specialintresse bara blivit starkare och starkare.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

För mig, det största måste vara när jag köpte en G-sync med 144hz skärm (1440p ofc). Jag kan aldrig gå tillbaka.

Medlem

Amigan var ju helt outstanding, efter att jag hade haft en Commodore 64 & 128 innan.
Sen på PC-sidan var det första Voodoo-kortet en blick rakt in i framtiden, wow!

Medlem

Största revolutionen för mig är 144hertz och jämn fps därtill, en ordentlig mus som registrerar exakta rörelser och ett bra headset. Sist men inte minst ett snabbt stabilt internet!


signatur

Life is short , play more

Medlem

När grafiken gick ifrån software rendering till hårdvaruaccelrerad grafik (Voodoo1, Monster Diamond 3D + Glquake.exe), absolut den största revolutionen för mig


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

Som många sagt, mjukvaru till hårdvaru rendering är stort.

Wow var en fantastisk upplevelse med, saknar det fortfarande.

Ett senare moment är spelstreaming, när det funkar bra är det svart magi

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Game Boy, plötsligt så kan man spela överallt, på resor osv, även om det mest blev i sängen.

This! Ja, game boyen kunde man verkligen lira överallt, la block i dubbel bemärkelse när man satt på muggen i tonåren och lira Tetris

Redaktör
Skrivet av azacian:

@moroten: haha ja när du säger det, floppy disken så man kunde smyga in på skolans datorhallar och spela UFO och Warcraft på deras 486:or. Inte att glömma.

ps mina första inlägg på fz trots jag hängt här sedan 96 , tyckte det var dags hehe

Och du har hängt kvar trots att det tog oss 24 år att ställa rätt fråga? Välkommen!


signatur
Medlem

bättre internet nr 1, 3dfx nr 2


signatur

//monster

Medlem

Uppgradering till voodoo2 va helt sjukt bra
Från win 3.1 till win 95 plus
Sound blaster 128 gjorde under upp från 16

Medlem
Skrivet av moroten:

Skiftet från 8-bit till 16-bit. Från C64 till Amiga. Hejdå kassettband, hallå diskett. Hej då 16 färger, hallå 4096. Hakan fick släpas på en liten vagn den tiden.

Jag håller med. Amiga stod för en helt makalös revolution när den kom. Den var ljusår före alla konkurrenter vad gäller grafik och ljud och något lika omvälvande har jag än så länge inte upplevt inom spelvärlden.

ELF
Medlem

När man äntligen kunde vara online samtidigt som någon pratade i telefon.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Oj, svårt. Har man varit med sedan Zork/Pong/Space Invaders så har det ju hänt en del, och mycket dessutom relativt successivt.

Ett par grejer sticker ut dock, mitt första 3dfx-kort. Det andra är inte så mycket en pryl som hur självklart allt kändes när WASD (strafing) + mus etablerades. Där kom en enorm skillnad i hur allt kändes i 3D-världen.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Min familj hade aldrig riktigt råd med hårdvara när den var färsk så jag upplevde alltid revolutionen när revolutionen ofta hade passerat 3 år eller mer. Med undantag för SuperNintendo som inköptes förhållandevis tidigt och fick agera nextgen ända in på tidigt 2000tal.

Fick äntligen Nintendo 64 julen 2000 om jag minns rätt, tillsammans med Pokemon Stadium. Det var ju en upplevelse må jag säga.

Och att julen 2002, kunna installera Motocross Madness demot (som redan då var typ 4 år gammalt) på en dator som ÄNTLIGEN hade ett kapabelt grafikkort var ju fantastiskt.
Någon som minns denna CD?

Då kunde man sluta vara avundsjuk på kompisarna som flera år tidigare kunde avnjuta feta 3D spel hemma.
Och när jag själv äntligen kunde stoltsera med att kunna köra GTA3 på PC helt flawless, så var det en riktigt mäktig känsla.
Jag var så himla imponerad över spelvärlden och jag kommer ihåg att jag klev upp extra tidigt på morgonen bara för att kunna köra det lite innan man skulle åka iväg till plugget.

Så för mig upplevde jag som sagt revolutionen när den sedan länge var över. 😆

Medlem

Mycket har redan nämnts men en stor grej för mig var nog, även, piratkopiering.
Att relativt lätt få tag på diverse spel via TPB, DC++ och diverse andra "skumma" sidor gjorde att jag spelade betydligt fler spel, hittade fler genres osv.

Inaktiv

1, Hoppet mellan 8bit till 16.
2, Hoppet till VR.
3, En annan revolution får tillskrivas öl + tvspel.

Medlem

Oj, för en person som jag som inte spelat de senaste 15 åren utan mest varit aktiv på 80 och 90 -talet så blir jag lite överraskad att så många listar att de största förändringarna skett för så länge sedan. Innebär detta att jag inte missat så mycket under mitt uppehåll

Jag tycker att open world konceptet kändes rätt stort när det introducerades. Innan dess hade spel(i varje fall de jag spelade) i princip alltid följt en ganska tight story eller varit begränsade i vad man kunde göra. Kan ha varit första GTA eller något liknande där man helt plötsligt kunde välja att göra lite vad som helst.

Något som jag ansett har definitivt revolutionerat mitt egna spelande är onlineaffärer och nedladdningsbara spel.

Medlem
Skrivet av fredo:

Självfallet internet. Allt annat är fel svar.

Håller med till 100% Att möta andra personer i realtid ger en helt annan upplevelse, oavsett vilken spelgenre det gäller.

Testpilot
Skrivet av BobbyM:

Oj, för en person som jag som inte spelat de senaste 15 åren utan mest varit aktiv på 80 och 90 -talet så blir jag lite överraskad att så många listar att de största förändringarna skett för så länge sedan. Innebär detta att jag inte missat så mycket under mitt uppehåll

Jag tycker att open world konceptet kändes rätt stort när det introducerades. Innan dess hade spel(i varje fall de jag spelade) i princip alltid följt en ganska tight story eller varit begränsade i vad man kunde göra. Kan ha varit första GTA eller något liknande där man helt plötsligt kunde välja att göra lite vad som helst.

I dagens spelutveckling så sker så mycket stegvis med små "babysteps". Tittar man däremot tillbaka 5-10 år och kollar på spel då märker man ju såklart detta men denna tråd handlar ju om de där WOW! momenten.

Medlem

När jag köpte min första egna dator det var då spelandet tog fart, på den tiden så var man inte så bra informerad om vilken hård vara som var bra eller nuvarande generation så då köpte jag och min polare likadana delar fast det var föregående generations delar.

Det var första generationens Pentium 4 som i praktiken var en upphottad Pentium 3.
Den dator hade man inte kvar så länge då min min polares samt en annan polare som hade samma model av moderkort så fick vi alla byta till annat då våra moderkort gick sönder, efter det har jag inte köpt ett enda MSI kort igen utan nu kör man bara på sådant som man vet fungerar, ASUS.

Medlem

@Aletheides: Sant, det tog ju ett tag innan de blev kassakossor.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Och du har hängt kvar trots att det tog oss 24 år att ställa rätt fråga? Välkommen!

Tydligen haha
Tack!

Medlem

Steget från software rendering till hardware helt klart, i mitt fall med ett voodoo2.
Inte nog med att grafiken blev oerhört mycket bättre, man insåg hur laggigt allt man spelat innan varit.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Jag har två saker. Internet och xbox 360.Måste jag välja så är internet självklart valet

Medlem

Med förbehållet att frågeställningar fokuserar på mitt personliga spelande så får jag ändå säga mod-scenen i diverse spel (i mitt fall mest Rome Total War och Hearts of Iron II). Främst för att det var då jag insåg att mitt förhållande till spel inte enbart behövde vara som spelare, men kunde även inkludera att skapa saker själv eller ändra diverse inställningar utanför spelmenyerna.

Detta var naturligtvis inte något som först uppstog i mitten av 00-talet, men det var då jag fick upp ögonen för det

Medlem

Nokia med snake
Grafikkortet
Internet
Typ

Skriv svar