Visst sägs ofta Konami-koden fel?

Medlem
Visst sägs ofta Konami-koden fel?

Jag tycker mig flera gånger ha hört folk säga "upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster, höger, B, A, start". Visst att man ska trycka start för att få igång spelet, men det ingår ju inte i Konami-koden per se. Vad är er erfarenhet, är det många som fått det om bakfoten? Eller finns det nån där ute som anser att start faktiskt ingår i koden?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Witchfinder:

Jag tycker mig flera gånger ha hört folk säga "upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster, höger, B, A, start". Visst att man ska trycka start för att få igång spelet, men det ingår ju inte i Konami-koden per se. Vad är er erfarenhet, är det många som fått det om bakfoten? Eller finns det nån där ute som anser att start faktiskt ingår i koden?

Start är inte med i koden, dock så stor jag att man många gånger måste klicka start för att använda den, alltså starta spelet.

AVGN t ex säger start i slutet, men inte som att den är i koden, utan att han klickar start för att påbörja spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Om start inte ingår i koden så måste koden vara aktiverat så fort du slagit "upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster, höger, B, A".
Detta är ju enkelt att testa genom att slå "upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster, höger, B, A" och sen trycka nån annan knapp än start. Om du sen efter en extra tryckning kan starta spelet med start och ha en fungerande kod så är inte start en del av koden.

Men om koden bara funkar om du avslutar den med start och inget annat däremellan så är start en del av koden som även startat spelet.

Ingen aning hur det funkar i verkligen, testa nån av er andra så vi får ett svar
Men som jag ser det är det bara dessa två alternativ som finns. Att start startar spelet är irrelevant.

Medlem

Det ingår inte i koden.
I spel när man ska använda sig av koden och spela 2 spelare så använder man select före start för att tex byta till 2 spelare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Moderator | Testpilot
Skrivet av DrDoom:

Om start inte ingår i koden så måste koden vara aktiverat så fort du slagit "upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster, höger, B, A".
Detta är ju enkelt att testa genom att slå "upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster, höger, B, A" och sen trycka nån annan knapp än start. Om du sen efter en extra tryckning kan starta spelet med start och ha en fungerande kod så är inte start en del av koden.

Men om koden bara funkar om du avslutar den med start och inget annat däremellan så är start en del av koden som även startat spelet.

Ingen aning hur det funkar i verkligen, testa nån av er andra så vi får ett svar
Men som jag ser det är det bara dessa två alternativ som finns. Att start startar spelet är irrelevant.

Problemet med det argumentet är att start är där bara för att starta spelet generellt. Du hade behövt klicka start oavsett i många spel.

Man skriver alltså koden INNAN man START:ar spelet, delvis är knappen inte med i koden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag trodde länge att koden t.o.m. slutade på SELECT START. Helt pga att jag lärde mig använda koden med Life Force (NES) och spelade alltid 2 spelare.

SELECT = flytta markören till 2 spelare
START = starta

Medlem
Skrivet av Matthias:

Jag trodde länge att koden t.o.m. slutade på SELECT START. Helt pga att jag lärde mig använda koden med Life Force (NES) och spelade alltid 2 spelare.

SELECT = flytta markören till 2 spelare
START = starta

Jag tror inte att SELECT START funkade i TMNT 2?
Vill åtminstone minnas att jag alltid flyttade markören till två spelare innan jag slog in koden.

Edit:
TMNT 2 hade en helt annan konami-kod och man hade bara 5 sekunder på sig att slå in den!

Select Stage & 10 Lives
B, A, B, A, Up, Down, B, A, Left, Right, B, A, Start

Källa: (btw vilken sjukt detaljerad och grym sida)
https://tcrf.net/Teenage_Mutant_Ninja_Turtles_II:_The_Arcade_...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

1
Skriv svar