Mafia 1 blir remake; remaster på Mafia 2 – ute nu

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Tyvärr kommer det bli en riktig kalkon detta. Med Mafia 1 alltså.
Spelmotor från mafia 3 används, vilket betyder att saker som gjorde 1an fantastiskt kommer försvinna.
Räkna med ett mer arkadaktigt spel, Kalle anka-fysik och Mario kart. Jag ger inte upp hoppet än, men med en så pass snar release dessutom.. Jag är Skeptisk.

Hej Skeptisk! Jag är Optimistisk!

Nä men det är klart att det är ett orosmoment. Har aldrig spelat trean, valde att skippa det p.g.a. det du skriver, ser ut att vara väldigt arkadigt. Ser egentligen inte varför det är ett Mafia-spel men som sagt, aldrig testat så vad vet jag. Mafia 2 var också rätt arkadigt i jämförelse med ettan men funkade för mig, kunde ändå leva mig in i spelet när det begav sig.

Bästa vore väl att vänta och se vad recensionerna säger eller om det kommer gå att testa på något sätt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Står dock att det är en re-introduction och ingen remaster. Den verkar bara ha fått alla DLC och inga grafiska lyft. Som en gratis uppdatering så finns det inget att klaga över, annat än att spelet fortfarande lär vara lika dåligt.

Spelet är ganska bra

Medlem
Skrivet av marsson90:

Mafia 2: Definitive Edition är ute på steam nu, 44gb stort

Mafia 2 hade rekommenderat 10 GB ledigt på hårddisken och nu är den 44 GB stort. Jisses, Vad är det som tar sådan plats?!.
Det ser i stort sett likadant ut.

fue
Medlem

@DAoG: Antagligen texturer som tar plats.

Medlem

Verkar inte lyckas få Mafia 2: Definitive Edition på Steam, har "classic edition" och är jag inte på store-versionen av Mafia 2: Definitive Edition står det att spelet finns i mitt bibliotek, men i biblioteket finns inget Mafia 2: Definitive Edition att hitta. Hmm.

Verkade få det att funka till sist genom att klicka lite här och där på "play game" etc. så nu installeras det, men det var osynligt i biblioteket från början.

Inaktiv

Mafia 1 är det enda som är intressant här. Mafia 2 var bra men de påklistrade open world-sakerna som butiker kändes bara dumt iom att man alltid var i ett uppdrag, jämfört med GTA där man kan råma fritt mellan uppdragen.

KoP
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Står dock att det är en re-introduction och ingen remaster. Den verkar bara ha fått alla DLC och inga grafiska lyft. Som en gratis uppdatering så finns det inget att klaga över, annat än att spelet fortfarande lär vara lika dåligt.

Nja.. Mafia 3 var väl rätt ok i mitt tycke. Mafia 2 tyckte jag aldrig om. Mafia 1 var ju såklart bäst men ogillade bilkörningen pga att fordonen kändes för sega och tunga (dom var väl ute efter realism i känslan men ibland är inte realism detsamma som roligt).

Medlem

Gött att man fick alla DLC till tvåan även om man inte ägde dom till Classic.

Medlem

Mafia II var en stor favorit när det begav sig, så det skulle jag mycket väl kunna tänka mig att sätta tänderna i igen när priset sänkts till rimliga nivåer. Och jag är övertygad om att upplösningsskillnaden för konsolspelare kommer att vara fullkomligt avgörande när det kommer till återspelningsvärdet. Förra generationens grötiga bildkvalitet är så oerhört svår att vänja sig vid efter alla dessa år.

Mafia minns jag så dåligt, men även det ser jag fram emot att få återuppleva med bättre förutsättningar. För övrigt står det i artikeln att det är konsolpremiär för spelet, men det stämmer väl inte?

Medlem

Måste väcka lite gamla minnen. Längtar oerhört till hösten då släpps remake på Mafia 1 !

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Tyvärr kommer det bli en riktig kalkon detta. Med Mafia 1 alltså.
Spelmotor från mafia 3 används, vilket betyder att saker som gjorde 1an fantastiskt kommer försvinna.
Räkna med ett mer arkadaktigt spel, Kalle anka-fysik och Mario kart. Jag ger inte upp hoppet än, men med en så pass snar release dessutom.. Jag är Skeptisk.

Och där dog mafia 1 hypen.

Inaktiv
Skrivet av WonderBoy:

Mafia II var en stor favorit när det begav sig, så det skulle jag mycket väl kunna tänka mig att sätta tänderna i igen när priset sänkts till rimliga nivåer. Och jag är övertygad om att upplösningsskillnaden för konsolspelare kommer att vara fullkomligt avgörande när det kommer till återspelningsvärdet. Förra generationens grötiga bildkvalitet är så oerhört svår att vänja sig vid efter alla dessa år.

Mafia minns jag så dåligt, men även det ser jag fram emot att få återuppleva med bättre förutsättningar. För övrigt står det i artikeln att det är konsolpremiär för spelet, men det stämmer väl inte?

Nä det fanns konsolportar av Mafia 1 på ps2 och Xbox även om de gjordes om lite och ansågs vara ganska kassa.

Avstängd
Skrivet av Patrik1975:

, men med en så pass snar release dessutom.. Jag är Skeptisk.

Ja, och var är alla intervjuer och videos genom åren? För de måste såklart lagt flera år på det om det är en i närheten av vettig remake. Sökte på intervju, fann ingenting.

Kollade även in Hangar 13's hemsida, de gör ingen reklam alls för Mafia 1, bara 2 och 3. Jag tycker det verkar oerhört konstigt / fishy när man påstår sig vara månader innan release (augusti).

Medlem

Hoppas att de har fixat en glitch under ett story mission som gör så att jag har åkt genom marken om och om igen. Har aldrig kunnat komma vidare i spelet pga den.. håller tummarna & tår på det!

Medlem

Ser ingenting om att jag fått Mafia 2:DE gratis?
Enda jag ser är "Buying Mafia II: Definitive also gives you Mafia II (Classic) for free."

Medlem
Skrivet av Loxus:

Ser ingenting om att jag fått Mafia 2:DE gratis?
Enda jag ser är "Buying Mafia II: Definitive also gives you Mafia II (Classic) for free."

Det är super-meckigt att få det att fungera. Jag kunde inte söka upp det i Steam och lägga till det, konstigt.
Såhär gjorde jag:
Starta om Steam.
Gå till Mafia 2 Classic i butiken.
Klicka på check out entire franchise.
Leta upp Mafia 2 Definitive och klicka på det.
Klicka på Play now så ska installationsrutan öppnas, och sedan finns det i ditt bibliotek.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Ser ingenting om att jag fått Mafia 2:DE gratis?
Enda jag ser är "Buying Mafia II: Definitive also gives you Mafia II (Classic) for free."

Om du ägde Mafia 2 på steam sen tidigare läggs det till som ett spel i ditt bibliotek. Starta om steam om du inte kan se det där.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Mafia 2 remastern flyter på fint i 100+ fps med max inställningar på 1080p på PC och det ser hyfsat ut dessutom, men jag hade inte köpt det om jag inte fått det gratis. Man kan fortfarande inte spara när man vill vilket jag störde mig på i orginalet (minns att jag förlorade massor av stålar när jag lämnat in en massa bilar och sen failade på ett mission). Det hade varit nice om man hade kunnat spara bara genom att besöka sin lägenhet men nejdå.

Lite kul att de la till Samson drifter (betydligt skönare att köra än majoriteten av bilarna i Mafia 2) och Clays outfit. Gissar på att det bara är om man äger Mafia 3.

Medlem

Mafia II DE lades automatiskt till mitt Steambibliotek, men då jag söker i butiken visas det som att jag inte äger Mafia II DE. På själva butikssidan för spelet visas det nog att jag äger det, men i trilogins "included in this package" visar det att jag inte äger spelet. Så min rabatt, tack vare att enbart trean visas som "i mitt bibliotek", är hela 40 cent... 39,59€ istället för 39,99€ som det kostar att köpa det skilt.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem

Fan vad nice! Var aldrig beredd på att remaken skulle bli gratis! Fick aldrig Mafia II Classic att funka på W10 riktigt när jag blev sugen på att spela förra gången. MASSVIS utav buggar. Hoppas på bättre resultat nu


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Inaktiv
Skrivet av loerk:

Och där dog mafia 1 hypen.

100%

Medlem

Perfekt timing. Var riktigt sugen på att dra igenom 2:an igen som jag har på Steam och nu fick man remaster gratis

Medlem

Mafia 2 på PC kör med hårdvarubaserat PhysX. Trevligt för oss boomers som kör med dedikerat PhysX kort! 😛

Medlem
Skrivet av A1200G:

Mafia 2 på PC kör med hårdvarubaserat PhysX. Trevligt för oss boomers som kör med dedikerat PhysX kort! 😛

Dedikerade Physx-kort, vilken flashback hehe.
Minns att orginalet (av 2:an) spelet krashade sig om man inte körde den Physx versionen som kom med spelet vilket var irriterande, antar dom fixat det nu.

Redaktör

Vi har en gammal recensionsversion av Mafia 2 på vårt Steam-konto. Jag försökte starta den, men den krävde cd-rom-spelare i datorn. Ja, på ett Steam-spel. Men vanliga versionen funkar i alla fall.


signatur
Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Tyvärr kommer det bli en riktig kalkon detta. Med Mafia 1 alltså.
Spelmotor från mafia 3 används, vilket betyder att saker som gjorde 1an fantastiskt kommer försvinna.
Räkna med ett mer arkadaktigt spel, Kalle anka-fysik och Mario kart. Jag ger inte upp hoppet än, men med en så pass snar release dessutom.. Jag är Skeptisk.

Ettan är det bästa i serien, helt klart, men menar du på något sätt att det ska ha haft bättre fysik än vad du förväntar dig av den nya motorn? Här håller jag nog inte med.

Medlem

Mafia 3 motorn gav mig stora fps problem... hoppas det är fixat.. 30fps bläh


signatur

work hard play hard

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Det är super-meckigt att få det att fungera. Jag kunde inte söka upp det i Steam och lägga till det, konstigt.
Såhär gjorde jag:
Starta om Steam.
Gå till Mafia 2 Classic i butiken.
Klicka på check out entire franchise.
Leta upp Mafia 2 Definitive och klicka på det.
Klicka på Play now så ska installationsrutan öppnas, och sedan finns det i ditt bibliotek.

Tack, det hjälpte!

Skrivet av marsson90:

Om du ägde Mafia 2 på steam sen tidigare läggs det till som ett spel i ditt bibliotek. Starta om steam om du inte kan se det där.

Nope, det kom inte upp.

Medlem

Ser fram emot en nyversion av Mafia 1, men som några redan skrivit så är jag orolig över att de använder Mafia 3 motorn. Jag vill att bilarna fortfarande ska kännas lite sega och realistiska.

Medlem

Ser ju i princip likadant ut. Löjligt.

123
Skriv svar