Daikatana 20 år.
För exakt 20 år sedan kom Daikatana ut.
Detta skulle kunna vara ett av dom bästa spelen som kommit till det dagens datum, men det blev bespottat och förödmjukat av en samstämmig kritikerkår och spelare som visste bättre. Det var buggigt och det ville vara mer än vad det lyckas leva upp till, helt klart för ambitiöst för sitt eget bästa. Spelet skulle behövt bättre ledning, bättre motor och mer effektiv användning av utvecklingstiden.
Jag gillar det dock mycket och det är egentligen ett väldigt bra spel, bakom allt som inte fungerade bra och inte fungerar idag heller, lite konstiga designval med skott som studsar på väggar, konstiga kollisioner på granater, trasiga, buggiga animationer och AI-medspelare som fastnar överallt etc.
Kanske är jag en av dom få som köpt spelet i sverige (det kan typ vara så), vilket inte var så lätt att göra, fick typ beställa det på något ställe för då fanns det inte att hitta här i butikerna i Stockholm - kanske tog man in ett ex som någon sedan kastade ett ägg på eller så låg det på någon grill under en denniskorv följande midsommar.
Med dagens teknologi har dock spelet fått ett upplyft med hjälp av fans som kodat och fixat ihop Daikatana 1,3. En massa fixar, den går att hitta och läsa om här: https://bitbucket.org/daikatana13/daikatana/src/master/. Den är ett måste om man skall spela idag skulle jag säga, ungefär som att man kör Doom med typ zDoom eller Theme Hospital med corsix.
Daikatana är fortfarande ett gammalt spel, gillar man inte gamla fps kommer man INTE gilla detta, för det är värre, patchen fixar inte skeva designval och vissa buggar är noterbart kvar - så man får leva med dessa. Men gillar man gamla fps så är speciellt episode 2 och 3 av detta spelet jäkligt sjyssta.
I morgon är det stor happening, då spelar vi det multiplayer, får se om john är med då. Spelet kostar bara typ 5kr nu eller något. Och det har mostly negative score, så helt klart värt det.
Spel: https://store.steampowered.com/app/242980/Daikatana/
Patch: https://bitbucket.org/daikatana13/daikatana/src/master/
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Är det nu jag erkänner att jag aldrig lirat det, trots att jag är en Romero-fanboy? Jag försöker också hitta den superlånga artikeln utvecklingen som låg på.. Gamespy? Sjukt läsvärd.
Går att få för 9 kr på gog, haha
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |
Gamespot.
Försökte hitta den, kan den ha försvunnit från Internetz?
Internet är sämst nuförtiden, men iaf: https://web.archive.org/web/20000619155817/http://www.gamespo...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Går att få för 9 kr på gog, haha
Inte ens värt 9 kr.
Inte ens värt 9 kr.
Kollat klart på ovanstående video av civvie 11 och den var mer underhållande än själva spelet xD
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |
Om spelet släppts när det var tänkt att släppas hade nog historien sett lite annorlunda ut. Tanken var ju att bygga ett FPS med story och spelet hade det. Ett problem var dock att HL redan satt måttstocken. Plus att spelet blivit sjukt daterat på de flesta vis när det äntligen släpptes.
Spelet var inte helt ruttet, men inte speciellt bra heller. Måste nog ändå säga att om vi jämför det med det andra evighetsprojektet Duke Nukem Forever, så var Daikatana ett bättre spel utifrån kontexten när det äntligen släpptes. Men det kanske egentligen inte säger så mycket...
"Writer and Fighter"
Menar du att det är något större community drivet event imorn där så många som möjligt försöker få in folk att lira mp?
Har haft det på GoG ett bra tag men tankade 1.3 patchen nu som först. Aldrig spelat dock, men hört mycket bra...... ehm, jag menar dåligt om det.
Det kommer ju från den bra fps eran och faller mig grafiskt i smaken, så är riktigt sugen på att veva igång det någon gång.
Har spelet fortfarande i min boxed samling. Provade den förra året igen - nej, det är fortfarande inte bra spel.
Dock likväl glad över att den finns i min ständigt växande fysiska samling.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Jag spelade det en timme när det kom ut, tyckte det var himla tråkigt direkt, har aldrig spelat om det.