Spel som fortfarande är lika "wow"

It's not a lake, it's an ocean
Spel som fortfarande är lika "wow"

Spel åldras snabbt, förmodligen snabbare än andra underhållningsformer. Många spel till PlayStation och Saturn är i dag närmast ospelbara, och jag hade svårt att komma in i de spel till min Mega Drive Mini som jag inte redan kunde utantill.

Men det behöver inte ha passerat så många år för att ett spel ska kännas daterat, passé, nästan uråldrigt. Tio år kan vara en nog så lång tid. Just därför är det en så angenäm upplevelse att återbesöka ett spel efter fem, sju eller tio år och inse att jo, det håller fortfarande. Det kanske till och med känns sådär magiskt som det gjorde första gången. Det är inte ofta det händer, ska medges.

När jag gjorde ett återbesök i BioShock Infinite nyligen fick jag den där känslan. För de flesta är Infinite något av seriens svarta får, men jag älskade det när det kom 2013 och gör det fortfarande. När jag häromveckan spelade om introt i The Collection-utgåvan sög den där välbekanta känslan tag i mig igen. Känslan av att få uppleva en stunds spelmagi.

Så här:

När fick du den där känslan senast? Vilket spel visade sig hålla lika bra fortfarande när du spelade om det många år senare?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent

Jag får den känslan av Max Payne 2. Det är alltid lika stämningsfullt, tragiskt och framförallt roligt att spela.

Medlem

Så gott som alla spel för mig. Även om spelmoment kan kännas uråldriga och grafiken inte håller modern klass så har varje generation av spel något som gör dom speciella.

Spelade nyligen igenom Might & Magic VI för första gången, ett superspel trots klumpiga kontroller och åldrad grafik.

Fick precis hem Virtua Fighter till Sega 32X Med moderna mått ett rent arkaiskt fightingspel, men enligt mig så fungerar det fortfarande.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

A Link to the past
Metal Gear Solid 2
Final Fantasy X
Borderlands 2
Witcher 3
Super Meat Boy
Super Mario World
Chrono trigger
Final Fantasy 7


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

WarCraft II är utan tvekan ett sådant spel för mig. Köpte det på Gog i fjol och blev helt förtrollad, igen. Grafisk stil, musik, ljud och spelkänsla sitter än. Nog för att moderna RTS bjuder på mer quality of life, men jag tappade ändå hakan litegrann. Vill påstå att det har åldrats bättre än storebror WC3.

Jag har börjat spela Morrowind igen, och även där kommer wow-känslan smygande. Friheten och möjligheterna överträffar faktiskt nästan alla moderna spel. Dessförinnan var det dock ett antal timmars grind och nya karaktärer för att få känsla för spelet igen. (Och att det ser fult ut kan inga moddar i världen förändra... Men här är det insidan som räknas.)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty.

Tycker fortfarande att det ser väldigt snyggt ut rent grafiskt, och då är det ändå ett spel som släpptes till Playstation 2.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

The Curse of Monkey Island känner jag är lika wow fortfarande. Det finns något i stämningen som aldrig blir gammalt. Även fast jag suger på att hitta alla dumma konstiga peka och klicka lösningar så är det fortfarande ett wow spel!

Medlem

Super Mario Bros 3 - Grafiken är fortfarande klockren och spelkänslan är perfekt!

Medlem

Unreal.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

It's not a lake, it's an ocean

Jag måste förstås lägga till Alan Wake här. Spelade om det första kapitlet dagen till ära den 14 maj och blev lite hänryckt igen, faktiskt. Wow vilken inledning.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Härlig tråd. Undrar om de här spelen upplevs så av nån helt ny eller om det nostalgin som spökar?

Jag hade aldrig spelat Zelda på snes (hade mega drive) innan det kom på switch. Ett underbart spel som funkade fint att upptäcka idag även vissa partier var riktigt jobbiga. Många andra klassiker funkar inte alls att köra för första gången. Speciellt om de är oförlåtande eller otydliga på ett omodernt sätt.

Curse of Monkey island är en sån titel för mig också.

Dungeon Keeper får annars min villkorslösa kärlek. Jag dras in direkt

Och Half-life 1 har fantastisk stämning som funkar än. Black Mesa som vr vore något. Ska bara få vr-fötter först.

Witcher 2 har rätt många år på nacken men känns fortfarande grymt bra. Spelade det långt efter att 3:an anlänt.

Medlem

Trespasser (1998) är ett spel jag återvänder till då och då. Det är en gigantisk flopp enligt många. Mycket på grund av stt utvecklarna hade lite storhetsvansinne och utlovade så mycket mer än vad de kunde leverera.

Med det sagt är det fortfarande ett förtrollande och unikt spel. Röstskådespelet (John Hammond röst spelas in av självaste Richard Attenborough), det mycket utmanande sättet att sikta på, den totala frånvaron av UI samt skralt med ammunition gör spelet mycket utmanade vilket bidrar till den nervkittlande atmosfären.
Spelet är dessutom det allra första (tror jag) 3D spelet med fysikmotor.

Edit: Youtubern Research Indicates har gjort en kort sammanfattning om historian kring spelet för den intresserade.
https://youtu.be/k6A3SaRr26M

Medlem

Dead Space, hela trilogin!

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag får den känslan av Max Payne 2. Det är alltid lika stämningsfullt, tragiskt och framförallt roligt att spela.

Åhh! Den känslan minns jag. Funkar det på en modern pc?

Skribent
Skrivet av boneless:

Åhh! Den känslan minns jag. Funkar det på en modern pc?

Nu har jag inte lirat det på några år, men jag vill minnas att jag körde det på Windows 10 senast med hjälp av någon inofficiell fix.

FM-guru
F.d. Sisyr

Alpha Centauri. Förmodligen fortfarande det bästa spelet i genren. Grafiskt är det väl ingen skönhet, men det funkar, och gränssnittet håller utan problem än idag.

Medlem

Super Metroid. Från att man trycker igång konsolen så mörknar hela rummet och man sugs in i atmosfären av musiken och det ikoniska introt. Är lika imponerad 2020 som jag var 1994.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Jag tänker på Bioshock 2007

Fortfarande bland det bästa moderna singleplayer fps liret. Finns en remaster men åtminstone på PC tycker jag den inte tillför något.

Medlem
Skrivet av Faustian:

Dead Space, hela trilogin!

För mej är trean en av de största besvikelsen jag spelat någonsin. Ännu mer action än tvåan, väldigt få skräckscener, tam story. Sämre grafik och ljud än ettan och tvåan. Kanske ett helt ok action spel med co-op för många.

Medlem

Skyrim.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Uppenbart svar är ju såklart WoW 😅

Mer seriöst svar får bli Heroes of Might and Magic 3.
Fortfarande episkt och överlägset bästa spelet i serien!

Geeks Gaming

System Shock 2 så långt före sin tid och är fortfarande svårslaget.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

The Curse of Monkey Island känner jag är lika wow fortfarande. Det finns något i stämningen som aldrig blir gammalt. Även fast jag suger på att hitta alla dumma konstiga peka och klicka lösningar så är det fortfarande ett wow spel!

Lirade igenom CoMI härom månaden. Murray får mig alltid att brista ut i garv. Lirade även igenom Sam & Max Hit the Road för ett par veckor sen. Det spelet är lika skitroligt nu som när det kom för snart 27 år sedan. Sam med sina deadpan repliker och kommentarer och Max med sin psykotiska entusiasm 😄

Medlem
Skrivet av employed:

För mej är trean en av de största besvikelsen jag spelat någonsin. Ännu mer action än tvåan, väldigt få skräckscener, tam story. Sämre grafik och ljud än ettan och tvåan. Kanske ett helt ok action spel med co-op för många.

Jag blev mest besviken på de ljumma recensionerna haha. Det är givetvis inte lika bra som de 2 första spelen men jag tycker verkligen att stämningen finns där och att isplaneten var en frisk fläkt. Och början av spelet hade sin beskärda del av trånga rymdkorridorer också. Ljudet har jag faktiskt inte upplevt som särskilt dåligt heller? Alla har olika smak såklart men jag skulle inte vilja ha trean omgjord, även om den i slutet slog knut på sig själv med storyn i dess sista DLC. För mig har det ändå såpass bra stämning och grafik att jag fortfarande känner "wow" inför det

Avstängd

AC Odyssey


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

GTA 4 med sin fräna bilfysik. Eller att leka med motorcyklarna är skoj också. Dra på sig snutjag är roligt. Fordonsfysiken gör att GTA 4 lever år efter år. Så jäkla sköna att ratta runt i.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Uppenbart svar är ju såklart WoW 😅

Mer seriöst svar får bli Heroes of Might and Magic 3.
Fortfarande episkt och överlägset bästa spelet i serien!

Amen to that. Heroes 3 är fortfarande gudomligt vackert (och vansinnigt bra!).

Och WoW gav faktiskt mig wow-känsla med classic förra året


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Zelda - A link to the past. Spelet är helt tidlöst när det kommer till grafik och musik. Antagligen det bästa spelet som gjordes till snes. Sen är spelet sådär lagom svårt och enligt mig perfekt.


signatur

IDKFA

Medlem

Jazz Jackrabbit 2! Håller fortsatt ännu som en av de bästa plattformers till pc.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jag tänker på Bioshock 2007
https://www.youtube.com/watch?v=ANxfshNXdlE

Fortfarande bland det bästa moderna singleplayer fps liret. Finns en remaster men åtminstone på PC tycker jag den inte tillför något.

Spelat om detta runt 7 gånger och tycker fortfarande det är riktigt bra.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

123
Skriv svar