Hopp för VR till Xbox?

Medlem
Hopp för VR till Xbox?

Hmmm... Jag noterar att HP's kommande VR headset (andra gen Reverb) som är framtaget i sammarbete med Valve och Microsoft har A,B,X och Y knappar på kontrollerna. Hopp för VR på Xbox?

(Sorry om detta redan tagits upp)

/M

Medlem

Det har mina Oculus Touch kontroller också, så det i sig säger inte så mycket.

Phil Spencer har dissat VR rätt hårt, men who knows - PSVR har gjort rätt bra ifrån sig och Alyx resulterade ju i en rush efter headsets, så de kanske vill omvärdera läget.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

ABXY knapparna har ersatt touchpaden som satt på tidigare kontroller.
Det är ett WMR headset, men vem vet kanske nya Xbox kommer stödja det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean

Spencer har väl sagt att tekniken inte riktigt är där än, och det har han ju rätt i. VR är fortfarande en nisch för entusiaster, ingen s.k. mass market product. Vi får se hur det ser ut om fem år.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Spencer har väl sagt att tekniken inte riktigt är där än, och det har han ju rätt i. VR är fortfarande en nisch för entusiaster, ingen s.k. mass market product. Vi får se hur det ser ut om fem år.

Undra hur dom/han tänker.
Nisch produkt och tekniken inte där än.
Sitter dom och väntar på att nån annan ska "fixa"?

Samtidigt på "andra sidan" Sony jobbar på PSVR 2.
Sony är i framkant den här generationen också innan den ens startat


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Undra hur dom/han tänker.
Nisch produkt och tekniken inte där än.
Sitter dom och väntar på att nån annan ska "fixa"?

Samtidigt på "andra sidan" Sony jobbar på PSVR 2.
Sony är i framkant den här generationen också innan den ens startat

Sony har sålt fem miljoner PSVR och 110 miljoner PS4. Och då är ändå PSVR att betrakta som den mest framgångsrika VR-hjälmen. Om det är att "ligga i framkant"... Jag vet inte. Ja, det är ju fortfarande en nischprodukt, vilket egentligen inte är så konstigt. Det är en upplevelse för en person åt gången.

Ur Microsofts perspektiv finns egentligen ingen anledning att satsa på VR här och nu - om konsumentintresset tar fart kan de förstås haka på, förmodligen med en rätt kort startsträcka.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Sony har sålt fem miljoner PSVR och 110 miljoner PS4. Och då är ändå PSVR att betrakta som den mest framgångsrika VR-hjälmen. Om det är att "ligga i framkant"... Jag vet inte. Ja, det är ju fortfarande en nischprodukt, vilket egentligen inte är så konstigt. Det är en upplevelse för en person åt gången.

Ur Microsofts perspektiv finns egentligen ingen anledning att satsa på VR här och nu - om konsumentintresset tar fart kan de förstås haka på, förmodligen med en rätt kort startsträcka.

Ja det är att ligga i framkant.
Man ligger inte i framkant när man gnäller utan att göra nått själv
Som "Xbox".
Microsoft har ju annars sitt "Windows mixed reality" men det har inte fått kärlek på länge och verkar främmande för "Xbox avdelningen"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Sony har sålt fem miljoner PSVR och 110 miljoner PS4. Och då är ändå PSVR att betrakta som den mest framgångsrika VR-hjälmen. Om det är att "ligga i framkant"... Jag vet inte. Ja, det är ju fortfarande en nischprodukt, vilket egentligen inte är så konstigt. Det är en upplevelse för en person åt gången.

Ur Microsofts perspektiv finns egentligen ingen anledning att satsa på VR här och nu - om konsumentintresset tar fart kan de förstås haka på, förmodligen med en rätt kort startsträcka.

Är det verkligen en nischprodukt vid 5 miljoner sålda exemplar? De flesta spel kommer inte upp i den försäljningen, är de spelen också nishprodukter?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Är det verkligen en nischprodukt vid 5 miljoner sålda exemplar? De flesta spel kommer inte upp i den försäljningen, är de spelen också nishprodukter?

Ja en nischprodukt. Onödigt lyx. Plus att jag tyckerr inte sony ligger i framkant alls. Kolla deras skitiga bakåtkompatibilitet som exempel. Det där med vr. Ska det finnas så ska vartenda spel ha vr. Annars får det va.

Bra xbox att ni inte lägger massa vr skit på konsolerna. Det kan man koppla genom dator och xbox.

Medlem
Skrivet av denza:

Ja en nischprodukt. Onödigt lyx. Plus att jag tyckerr inte sony ligger i framkant alls. Kolla deras skitiga bakåtkompatibilitet som exempel. Det där med vr. Ska det finnas så ska vartenda spel ha vr. Annars får det va.

Bra xbox att ni inte lägger massa vr skit på konsolerna. Det kan man koppla genom dator och xbox.

Ok. Håller dock inte med. Att det är en onödig lyxprodukt är ett konstigt resonemang, den är billig och mainstream.

Tycker att det är trist att MS inte bidrar till att snabba på utvecklingen. Tror också att det kommer att kosta dem i framtiden.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av denza:

Ja en nischprodukt. Onödigt lyx. Plus att jag tyckerr inte sony ligger i framkant alls. Kolla deras skitiga bakåtkompatibilitet som exempel. Det där med vr. Ska det finnas så ska vartenda spel ha vr. Annars får det va.

Bra xbox att ni inte lägger massa vr skit på konsolerna. Det kan man koppla genom dator och xbox.

Att Sony inte ligger i framkant pga att de inte erbjuder ett lika stort utbud av gamla spel, när de däremot erbjuder konsolmarknadens överlägset bästa utbud utav exklusiva och nya spel, samt att de säljer mest VR i världen, är konstigt. Jag förstår inte.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv

Det är väl lite moment 22 när det kommer till VR att många konsumenter/företag inte köper/gör VR-headsets för det finns för lite spel och spelutvecklarna vill inte göra spel för det är för liten marknad just nu. Det kryper ju sakta fram nu hos AAA-utvecklarna men jag tycke att indieutvecklarna har gjort ett jäkligt bra jobb på VR-fronten. Jag har dock relativt stor förståelse varför baddarna inte riktigt vågat sig på större saker än demo-aktiga upplevelser och inte fullstora spel som Valve nyss släppte men ändå trist att det ska ta sån tid. Jag har själv ett HTC Vive vilket idag kan betraktas som de äldre moderna VR-headsets men erbjuder enligt mig fortfarande en väldigt bra upplevelse i de flesta spel. Ser sjukt mycket fram emot att köpa ett nytt VR-headset om något år, tänk Index 2 med högre upplösning och framförallt helt TRÅDLÖST. Tycker de fan är på tiden att de fixar det nu Med möjlighet att koppla in i datorn perhaps.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Freakon:

Är det verkligen en nischprodukt vid 5 miljoner sålda exemplar? De flesta spel kommer inte upp i den försäljningen, är de spelen också nishprodukter?

Se det lite bredare än så. PSVR är inget spel, det är en teknik och ett dyrt tillbehör till PS4, en av tidernas mest framgångsrika spelkonsoler. Jag har inte sett några interna prognoser, men är rätt övertygad om att Sony hade större förväntningar än så här. 110 miljoner PS4, 5 miljoner PSVR. Det är ingen bra attach rate. Rift, Vive och allt vad de heter har såvitt vi vet sålt ännu mindre. Bara som jämförelse sålde Microsoft 25 miljoner Kinectkameror, vilket betydde att nästan var tredje Xbox 360-spelare hade en.

Ja, VR är en nischprodukt än så länge. Det betyder inte att det alltid kommer att vara det, men jag tror inte på något genombrott riktigt än.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Se det lite bredare än så. PSRV är inget spel, det är en teknik och ett dyrt tillbehör till PS4, en av tidernas mest framgångsrika spelkonsoler. Jag har inte sett några interna prognoser, men är rätt övertygad om att Sony hade större förväntningar än så här. 110 miljoner PS4, 5 miljoner PSVR. Det är ingen bra attach rate. Rift, Vive och allt vad de heter har såvitt vi vet sålt ännu mindre. Bara som jämförelse sålde Microsoft 25 miljoner Kinectkameror, vilket betydde att nästan var tredje Xbox 360-spelare hade en.

Ja, VR är en nischprodukt än så länge. Det betyder inte att det alltid kommer att vara det, men jag tror inte på något genombrott riktigt än.

Ändå är det så pass att Sony satsar på VR.
Jag tror Microsoft "Xbox avdelning" gör ett stort misstag, dom kommer missa en hel marknad.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean

@Molotov:

Nej, jag tror att de har gjort en sund ekonomisk avvägning i nuläget. Men det betyder ju inte att de inte kan hoppa på tåget om marknaden skulle växa (de behöver ju inte ens en egen VR-hjälm för det). Den är för liten i dag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

@Molotov:

Nej, jag tror att de har gjort en sund ekonomisk avvägning i nuläget. Men det betyder ju inte att de inte kan hoppa på tåget om marknaden skulle växa (de behöver ju inte ens en egen VR-hjälm för det). Den är för liten i dag.

Nej om dom är smarta har dom gjort så ev deras WMR headset fungerar på Xbox series x.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ändå är det så pass att Sony satsar på VR.
Jag tror Microsoft "Xbox avdelning" gör ett stort misstag, dom kommer missa en hel marknad.

Äsch, du kan vara lugn. Microsoft missade ju internetboomen med och dissade hela skiten, för att sen ett par år senare ta över hela marknaden med Internet Explorer när andra slösat pengar på att göra internet till en grej. MS kan säkert göra samma med VR, låta andra göra det perfekt och sen kopiera och hoppa in i leken

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Se det lite bredare än så. PSVR är inget spel, det är en teknik och ett dyrt tillbehör till PS4, en av tidernas mest framgångsrika spelkonsoler. Jag har inte sett några interna prognoser, men är rätt övertygad om att Sony hade större förväntningar än så här. 110 miljoner PS4, 5 miljoner PSVR. Det är ingen bra attach rate. Rift, Vive och allt vad de heter har såvitt vi vet sålt ännu mindre. Bara som jämförelse sålde Microsoft 25 miljoner Kinectkameror, vilket betydde att nästan var tredje Xbox 360-spelare hade en.

Ja, VR är en nischprodukt än så länge. Det betyder inte att det alltid kommer att vara det, men jag tror inte på något genombrott riktigt än.

Jag tänker såhär:

Ett spel är en produkt som släpps till PS4. De allra flesta spelen säljer inte i över 5 miljoner exemplar trots enorm användarbas.

PS VR är en produkt som släpps till PS4. Den säljer över 5 miljoner vilket är mer än nästan alla spel till formatet. Detta trots en prislapp som är många gånger högre än ett enskilt spel.

Det är i mina ögon bra presterat samt att det omöjliggör att det är en nishprodukt. Dubbelt så många har köpt PS VR än som har köp Bloodborne exempelvis.

Kanske missförstår jag "nisch" men det är iaf så jag tänker.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Nej om dom är smarta har dom gjort så ev deras WMR headset fungerar på Xbox series x.

Någon måste ju efterfråga det också.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Freakon:

Jag tänker såhär:

Ett spel är en produkt som släpps till PS4. De allra flesta spelen säljer inte i över 5 miljoner exemplar trots enorm användarbas.

PS VR är en produkt som släpps till PS4. Den säljer över 5 miljoner vilket är mer än nästan alla spel till formatet. Detta trots en prislapp som är många gånger högre än ett enskilt spel.

Det är i mina ögon bra presterat samt att det omöjliggör att det är en nishprodukt. Dubbelt så många har köpt PS VR än som har köp Bloodborne exempelvis.

Kanske missförstår jag "nisch" men det är iaf så jag tänker.

Jag köper inte riktigt den jämförelsen eftersom PSVR inte är ett spel utan ett tillbehör eller en teknologi. Kinect eller Move är en bättre jämförelse.

Nisch betyder inget annat än att det är något som endast efterfrågas av en liten minoritet. Exempel: Shenmue är en nischserie.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av DrDoom:

Äsch, du kan vara lugn. Microsoft missade ju internetboomen med och dissade hela skiten, för att sen ett par år senare ta över hela marknaden med Internet Explorer när andra slösat pengar på att göra internet till en grej. MS kan säkert göra samma med VR, låta andra göra det perfekt och sen kopiera och hoppa in i leken

Det är sällan bäst att vara först. Ett av många exempel är Segas onlinesatsning vs vilka som sedan gjorde onlinespel på konsol riktigt stort.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag köper inte riktigt den jämförelsen eftersom PSVR inte är ett spel utan ett tillbehör eller en teknologi. Kinect eller Move är en bättre jämförelse.

Nisch betyder inget annat än att det är något som endast efterfrågas av en liten minoritet. Exempel: Shenmue är en nischserie.

Då är samtliga spel som säljer under en viss mängd nisch-produkter? Vart går gränsen?

Om ett spel säljer i 5 miljoner exemplar så är det endast en liten minoritet av användarbasen som faktiskt köper.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Någon måste ju efterfråga det också.

Det kanske är så.
Xbox användar-basen efterfrågar inte sånt, dom vill spela den 115e upplagan av Cod ist.
Tur att vi har Sony/Oculus/Valve och övriga som vill/vågar göra nytt då


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Ruffles:

Jag köper inte riktigt den jämförelsen eftersom PSVR inte är ett spel utan ett tillbehör eller en teknologi. Kinect eller Move är en bättre jämförelse.

Nisch betyder inget annat än att det är något som endast efterfrågas av en liten minoritet. Exempel: Shenmue är en nischserie.

Väldigt säker på att Sony är nöjda med 5 milj. exemplar sålda.
Om dem förväntade sig mer så har dem väl väldigt dåligt koll.

Jag vill hålla med föregående skribent om att det inte är dåligt med en sådan försäljning.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Phil Spencer har dissat VR rätt hårt, men who knows - PSVR har gjort rätt bra ifrån sig och Alyx resulterade ju i en rush efter headsets, så de kanske vill omvärdera läget.

Microsoft är väl brända av Kinect, de hoppade på röra sig framför TV-trenden när den började dö ut.

1
Skriv svar