Vilka spelmekaniker är så bra att de känns som fusk?

Medlem

Drakesword i första Dark Souls, men bara om du får tag i det tidigt

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

En av de första sådana grejerna för mig var när man lärde sig teleporterrören i Super Mario Bros. Varför ska jag kämpa mig igenom hela spelet när det går att komma till sista världen på några minuter?

Shigeru Miyamoto har kommenterat detta och även flöjten i SMB 3. När SMB1 släpptes 1983 fanns inga möjligheter till att spara på Famicom kassetterna. Miyamoto förstod att för ett barn skulle det ta allt för lång tid att köra igenom hela spelet i en sittning, därför kom rören till. Men, dom skulle inte vara uppenbara, utan krävde lite av spelaren.

När SMB3 var i produktionen hade Nintendo övergett Famicom Disk System, som hade en sparfunktion. SMB3 hade, likt Zelda 1 & 2, kunnat fått sig ett batteri - men pga ökad kostnad med batteri samt att lösningen från SMB1 var så lyckad, så lade man till flöjten.

Så är det fusk? Miyamoto säger att det absolut inte är fusk, men vill man uppleva hela spelet så undviker man både rör respektive flöjt. Och samma sak gäller som bekant i Super Mario World, där man kan komma till Bowsers slott ganska snabbt om man vet hur...


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Att köra en dex-build i Dark Souls och skaffa Queelag’s Fury +5 med S scaling på dex. Det gör nästan Dark Souls för lätt. Inte riktigt stött på något som är ”op” på samma sätt i något annat Soulsborne. Tur att du behöver klara mer än halva spelet innan du kan crafta/uppgradera svärdet så pass.

Medlem

Du låser upp en ”dive/thrust”-attack relativt tidigt i första Ninja Gaiden till Xbox. Hoppa + Y. Vet att jag i princip körde igenom hela spelet på normal och hard och bara använde den.

Medlem

Om man bortser från allmänna funktioner såsom en sparfunktion, auto aim etc och tar upp specifika exempel, så tycker jag att det är metoden att i Skyrim på löpande band crafta iron daggers som man enchantar med soul trap för att levla upp. Ingen glitch involverad, utan helt enkelt bara en spelmekanik som gör att man kan inleda spelet med att bli hur overpowered som helst.

Skrivet av Roten:

Shigeru Miyamoto har kommenterat detta och även flöjten i SMB 3. När SMB1 släpptes 1983 fanns inga möjligheter till att spara på Famicom kassetterna. Miyamoto förstod att för ett barn skulle det ta allt för lång tid att köra igenom hela spelet i en sittning, därför kom rören till. Men, dom skulle inte vara uppenbara, utan krävde lite av spelaren.

När SMB3 var i produktionen hade Nintendo övergett Famicom Disk System, som hade en sparfunktion. SMB3 hade, likt Zelda 1 & 2, kunnat fått sig ett batteri - men pga ökad kostnad med batteri samt att lösningen från SMB1 var så lyckad, så lade man till flöjten.

Så är det fusk? Miyamoto säger att det absolut inte är fusk, men vill man uppleva hela spelet så undviker man både rör respektive flöjt. Och samma sak gäller som bekant i Super Mario World, där man kan komma till Bowsers slott ganska snabbt om man vet hur...

Kul info

Annars tänker jag på gta IV när jag gjorde som en kompis gjorde. Åkte o spelade på hästar, förlorade man laddade man om. Sen spara varje gång man vann
Rinse and repeat, efter ett tag va man rik...och ångrade sig efteråt när det går för lätt


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Vamp:

Att köra en dex-build i Dark Souls och skaffa Queelag’s Fury +5 med S scaling på dex. Det gör nästan Dark Souls för lätt. Inte riktigt stött på något som är ”op” på samma sätt i något annat Soulsborne. Tur att du behöver klara mer än halva spelet innan du kan crafta/uppgradera svärdet så pass.

Har aldrig provat just det (förutom på redan väldigt höglevlade gubbar). Men jag skulle nog påstå att ett tidigt skaffat black knight-vapen bidrar till en än mer op upplevelse. Sorcery i DeS och rapier i DS2 är rätt goda kandidater också.

Medlem

Spin Slash i Ninja Gaiden 1 till NES, vilket dödar bossar med två attacker.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Fast travel.

Älskar funktionen, flera spel är direkt ospelbara utan den, exempelvis Ass Odyssey, Witcher 3, med flera.

Men, trots det, så känner jag alltid mig lite smutsig och lat när jag använder den.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Screw attack i Metroid. I princip alla fiender dör så fort du nuddar dem och du kan själv inte ta skada.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av boneless:

Quick save känns lite så ibland. När man kört om ett svårt parti ett par gånger och börjar spara vid minsta framsteg och hackar sönder utmaningen.

Dock löser några spel detta skickligt genom att radera quick-sparfilen så fort man laddat in den.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Dock löser några spel detta skickligt genom att radera quick-sparfilen så fort man laddat in den.

Vilka spel gör dem så?

Vill minnas att jag har spelat något med sån funktion men kan inte komma på vilket

Medlem

Att gå och hoppa konstant i Elderscrolls Oblivion gav tillslut förmågan att hoppa upp på en pelare i arenan och därmed bli i princip odödlig för de fighterna.

Efter Mages guild så kunde man köra "chameleon" upp till 100% (bl.a. genom chameleon 20% på 5 saker som man hade på sig samtidigt), och vips så var man osynlig och kunde göra i princip vad som helst. Där snackar vi gamebreaking.

Autoaim oavsett spel.

Medlem

Steam Workshop.

Inaktiv

Kom precis på nåt, ryssar i MMO's...
Spelare....

Medlem

Mgs5 - hunden.

Medlem

Assassins creed, man brukar alltid bli helt op halvvägs in och jag brukar tröttna.

Sen gillar jag verkligen inte mekaniken att se fiender genom väggar.
Hade riktigt kul i GR wildlands när vi stängde av allt och vi hade en som körde drönare eller kikare och sa vart han såg fiender

Medlem
Skrivet av Zominator:

Alla "Se dina fiender genom väggar"-mekaniken. Tycker det är så brutalt tråkigt och tar bort mycket av att hantera situationen på egen hand. Tur är så finns det spel där man kan stänga av denna funktion, som i till exempel Hitman. Hela poängen där imo är att leta reda på din target via din "briefing" du får om hen, foton, vad hen gillar att göra etc.

Men i vissa spel så använder man funktionen likt förbaskat, även om man ogillar det. Men finns den där blir det ju automatiskt att man utnyttjar den, för att spelet oftast är designat kring att använda funktionen.

sista spelet jag körde med det var Hitman, vilket jag förstår lite i sig eftersom man ändå är ett proffs proffs, samtidigt så kändes det som fusk när man kunde se exakt var ens targets är hur långt bort som helst.

Medlem

@spekan: Särskilt när man låst upp så att han får en Stun-attack. Busenkelt att plocka fiender med, och sedan bara lifta iväg dem med Fulton.

Hästen kändes ganska meningslös i jämförelse, fast lite coolare på något vis.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Ah yes. Ninja + samuraj?
Skrivet av uberpwnage2.0:

Final Fantasy V. I vanlig ordning klickar man "Attack" och slår en gång. Har man två vapen slår man två gånger.

Det finns ett "job" (läs "klass) i spelet som gör att man kan slå åtta gånger istället när man använder två vapen. Åtta! Man gör förvisso halva skadan - men ignorerar fiendens defensiva stat och deras chans att undvika attacker som "kompensation". Lägg sedan till element på ditt vapen, säg eld mot is, och även spelets svåraste bossar är borta på några sekunder.

Det finns en liknande variant för trollkarlar- och gummor också. Istället för att kasta spelets starkaste trollformel en gång kan du göra det två gånger direkt efter varandra istället.

Hela job-systemet är fantastiskt fritt, men vet man vad man håller på med kan man bryta spelet ordentligt.

X-magic med fetaste magierna var trevligt. Men som du säger. Blanda ninjans 4* attack och samurajens dual wield är sjukt bra. Sen i end-game så tar man bara "grundklassen" så man kan välja helt fritt bland en upplåsta förmågor OCH equipa de starkaste vapnen i spelet. Så lika bra ha det på två hjältar samtidigt som gör detta
Sen har två X-cast mages också...

FFV har nog det roligast gameplayet i hela FF-serien. Svårt som faaaasen också. Körde det på emulator runt år 2000. Körde fast mot slutet på en boss. Tror jag grindade rätt friskt, men nått kom emellan. Körde de senare på... tror det var Playstation 1 versionen av spelet. Klarade av den bossen på första försöket.

(FF6 kan man ju göra en liknande combo för 8 attacker btw. Genji glove för två vapen och Offering för *4 attacker. )

Medlem

Spiderman-hooken man låser upp i dying light.

Snabbspolningsfunktionen i re-releserna av Final Fantasy-spelen, speciellt FFXII där man "programmerar" sitt attackmönster som där med blir rätt självspelande. Bara luta sig tillbaka, sätta hastigheten på x4 och bara njuta medan dina karaktärer rusar i level, det känns lite fuskigt.

Vet inte riktigt hur det yttra sig men jag tror det var en speciell klass eller abillity i Bravely Default som gjorde att man hade en chans att utrota samtliga underlevlade fiender man möte och att gick att göra så detta skedde nästan varje match. Har level 99 och maxade jobb på samtliga karaktärer i det spelet.:D


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Min favorit jag minns mest var när jag gjorde en "drain spell" i Morrowind som var svinstark men bara varade i ca 3-5 sek. Använde den på mina stats så hörde ihop med den skill Jag ville träna eller hur det var så jag blev typ rookie i några sekunder.

Under sekunderna jag de-buffat mig själv gick jag fram till tränar-NPC och kunde billigt levla upp skills. Sedan lades det ovanpå befintliga poäng när besväreljsen släppt.

Gjorde detta efter att ha varvat Morrowind 3-4 ggr dock, förstör ju typ hela utmaningen på så vis, men var kul att testa vilka eldbollar of Doom en kunde få till.

Medlem
Skrivet av smuts:

@spekan: Särskilt när man låst upp så att han får en Stun-attack. Busenkelt att plocka fiender med, och sedan bara lifta iväg dem med Fulton.

Hästen kändes ganska meningslös i jämförelse, fast lite coolare på något vis.

Utmaningen "dog" liksom 🙂
Ja hästen var meningslös men gav iaf något av en rambofeeling, alltid något.😎

Medlem

Max Payne - bullet time.

Bara spelat ettan, och tyckte spelet var fantastiskt på alla sätt och vis men bullet time gjorde också spelet sinnesjukt lätt.


signatur

IDKFA

Medlem

Hammerdin i Diablo 2 - teleporta runt hela banan och döda allt i PvE
Även Auradin i Diablo 2 på den tiden det begav sig, PvP var ganska tråkigt ett tag...

Medlem
Medlem

Valfria NHL spel, när man lirat det ett tag då vinner man med 2 siffrigt varenda match, även fast man inte spelat på ett tag. Visst man blir bättre när man spelar mycket, men det handlar mest om att man lärt sig hur man gör mål 99 ggr av 100 i de flesta situationer. Kul tills man kommit dit. Fortfarande kul att lira mot varandra dock. 😎

Medlem

Ring of Wizardry i första Baldurs Gate. En ring som låg på ett stubbe ute i skogen i början av spelet. Det gav dig valet att göra en magiker väldigt mycket starkare eller så sålde man den för väldigt mycket pengar.

Medlem

Falcons uppercut I smash (Wii u) som oneshotar folk

123
Skriv svar