Minnen från spelbutiker

Medlem

Vill minnas att det låg en liten spelbutik i ett källarplan vid korsningen Alströmergatan/Fridhemsgatan på Kungsholmen i Stockholm, bodde precis i närheten där så minns att jag och farsan köpte en del NES-spel där på 90-talet.


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

I Norrtälje finns det en väldigt trevlig spelbutik som heter Spel och Sånt som fortfarande är öppet.

Medlem

Det var alltid ett litet äventyr och ett heldagsprojekt att ta bussen 5 mil för att ta sig till TV-Spelsbörsen i Gävle. Man handlade spel lite på samma känsla som med cd-skivor. Kollade på omslagen och utgivare/spelstudio. Eller om man hade läst om något bra i Super Power/ Super Play. Minns även en gång då min mor fick ringa till Barnens Hus i förväg för att godkänna att jag skulle köpa Killer Instinct till SNES trots att jag inte hade åldern inne. Jag ville inte spendera tid och pengar på bussresan för att få nobben vid disken. Det var lite av en annan känsla då det var lite mer svårtillgängligt. Mer fokus på de spelen man faktiskt köpte istället för idag då man lätt kan dra på sig för mycket spel utan att spela klart något. TV-Spelsbörsen var en guldgruva och och det är tack vare byteshandeln som man kom över så pass många spel ändå trotts att man inte hade en vettig inkomst. Vill minnas att det var rätt bra inbytesvärden då.

Detta var lite tidigare tidigare i livet men i den lilla hålan där jag bodde hade jag turen att vara klasskamrat med en tjej vars far hade den lokala järnhandeln som så klart hade en NES uthyrningsbox samt massa spel till den. Hon hade den hemma över helgerna så då fick man vara där och spela. Vi blev till och med ”tillsammans” fast sen gjorde jag slut för hon ändrade frisyr.... Detta var i årskurs 2, 3 eller något. Men jag kunde skött det smidigare.

Har inga goda minnen från någon spelbutik. Minns svett, ockerpriser och överdrivet närgången personal dock, men då har jag bara gått till Game och EB Game/gamestop förvisso.

Mitt värsta minne var inne på Games i Karlstad, det var precis när de hade börjat ta emot retrospel där på slutet. Så jag hittar massa PS1-spel med lite-för-bra-för-att-vara-sant-priser, fodralen var också igentejpade. Så min gissning är att skivorna är sönderrepade.

Så jag frågar om jag kan få se skivan innan jag köper spelet, vilket jag ändå brukar göra. Nu förstår ju jag att man kanske inte vill öppna redan tejpade spel för varje tjomme som önskar att titta och man kanske tänker sig sälja objekt "som det är", men då kan man förmedla det också. Istället sköljdes jag över superkass attityd, vi snackar sämsta bemötande jag fått av en säljsperson någonsin. För någon sånt litet.

Bara jag tänker tillbaka så kokar blodet.

Förövrigt en av mina sämsta dagar någonsin. Hade haft halvtidrapport på examensarbetet som jag valde att avbryta samma dag (jag hade noll att visa upp). En medstudent kommenterade min viktuppgång på ett inte så smidigt sätt. På vägen hem hade jag explosiv rännskita och det första jag gjorde var att förstöra toaupplevesen för samtliga passagere på det tåget. Var till och med tvungen att hoppa av halvvägs för att plockas upp av morsan, så illa var magen.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Minns min lokala spelbutik som köpte begagnade ps1 spel för typ 25 kr styck av alla småttingar som kom in med spel, var det någon repa så blev det typ 10 spänn. Sen stog gubben som ägde stället och slipade skivorna, ställde upp dom bland varorna för 150 kr +

Ja ni kan ju tänka er hur kul det var att köpa ett spel som inte funkade för idioten gjorde så, haha.

Medlem

Minns att vi på 80-talet i Strängnäs hade någon slags databutik där de lagade datorer och sålde tillbehör. De hade dock en öite hyöla med spel till Commodore-64 samt joysticks (Tac-2 om jag inte minns fel). Hängde inte där så ofta men köpte i alla fall Ace (minns inte vilket nummer av dem) en gång.

Efter det så dröjde det nog till början av 2000-talet innan jag besökte spelbutiker i Uppsala. Efter att mitt lokala Game lades ner så har det bara blivit några sporadiska besök på Gameshop.

Medlem

Aldrig varit in i någon spelbutik som jag har några minnen av. Förutom lokala leksaksaffären i Arboga som liten. Deras demo Nintendo 64 gick varm och spelhyllan bakom dräglade man över redan på NES-tiden.
Alltid tyckt kedjorna varit opersonliga och rätt värdelösa. Sällan haft de titlar jag letat efter och alltid varit för dyra för sitt eget bästa.


signatur

- pixelfantast

Medlem

Spelhålan i Malmö. Alltid lika kul att kolla C64/Amiga lir samt rollspel. Många goda minnen från den fantastiska butiken.

Fun fact - jag måste varit väldigt flitig besökare, då 20 år senare en av de som jobbat där kände igen mig i en butik i Trelleborg.

Fun fact 2: En polare beställde alltid sina spel från en butik i Stockholm (per telefon) (vi bor i Trelleborg). I flera år gjorde han det. Sen en vacker dag var han i stockholm och gick in för att handla - när han började prata så kände de i butiken igen honom Impressive!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Det jag saknar mest med spelbutiker är känslan av överraskning. I dag finns det inte en intressant release som man inte har koll på månader i förväg. Men på den tiden kunde man ramla in i en butik och bara se ett spel ligga på en hylla. Ett spel som man aldrig hade hört talas om.

För egen del blev det många besök i Tradition, senare Spelhålan i Malmö.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

KoP
Medlem

Inga direkta minnen ifrån moderna spelbutiker. Dom minnen jag har är ifrån då man som liten var på OBS! (idag Coop) och gick runt på deras dator/tv-spels avdelning och kollade rullande demos ifrån Dragons Lair som spelades upp ifrån en Amiga 500, vilket självklart fick en att tappa hakan.

Sen fanns det såklart rader med Nintendo och Sega tv-spel där man kunde provspela dom senaste spelen. Själv hade jag bara C64 vid den tiden så då hamnade man vid hyllan med spel på kassettband, och hade man tur lyckades man övertala mor eller far att köpa något budgetspel till en.

Sen var man en del inne på Stor & Liten i stand och levde runt i deras spel avdelning.

Skribent
Skrivet av Ravenknight:

Det jag saknar mest med spelbutiker är känslan av överraskning. I dag finns det inte en intressant release som man inte har koll på månader i förväg. Men på den tiden kunde man ramla in i en butik och bara se ett spel ligga på en hylla. Ett spel som man aldrig hade hört talas om.

För egen del blev det många besök i Tradition, senare Spelhålan i Malmö.

Att bli överraskad av spel man aldrig hört talas om kan jag också sakna. Jag minns hur jag botaniserade på Game för en jäkla massa år sedan och fick syn på någon Game of the Year Edition (eller liknande) av Morrowind. Frågade han som jobbade i butiken om det var bra, och han bara pekade på förpackningen och sa typ: "Ja asså det har ju fått 5 av 5 dammråttor, så det borde ju vara bra".

Och bra var det ju, kan man lugnt säga.

Medlem

Det bästa var att man kunde prova spelen, det behövdes ju inga 10gb day one patchar så det var bara att trycka in det i konsolen. Många skolraster gick åt att besöka den lilla spelbutiken där de alltid hade igång ett SNES med något star wars-spel.

Medlem

Åh jag minns allt Tradition både i Gbg och Kungsbacka när man växte upp, dom sålde inte bara spel utan Warhammer brädspel och massa nördigt. Sen köpte Gamestop upp alltihop, jävla synd.

Kontot avslutas

Har hållit på att städa ur lite i förrådet nu när vi flyttat och hittade en katalog med spel och pris uppgifter som jag fick ta gratis på Nordic Games här i Karlstad år 2000. De var ju även postorder på den tiden.

Det kanske är skräp i mångas ögon men det är ändå kul att ha kvar eftersom butiken Nordic Games inte längre finns kvar. Blir lite nostalgi över det.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag vill kapa tråden lite, och faktiskt tipsa om en superbra tv-spelsbutik som fortfarande finns, som ligger i Falköping. Place heter den, och jag tittar inom där när jag har vägarna förbi, vilket iofs inte har hänt sen corona kom. Men de är grymt duktiga, och de har arkadspel och flipperspel också.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Har hållit på att städa ur lite i förrådet nu när vi flyttat och hittade en katalog med spel och pris uppgifter som jag fick ta gratis på Nordic Games här i Karlstad år 2000. De var ju även postorder på den tiden.

Det kanske är skräp i mångas ögon men det är ändå kul att ha kvar eftersom butiken Nordic Games inte längre finns kvar. Blir lite nostalgi över det.

Nordic Games, jajustifan! Litet krypin där i någon galleria om jag minns rätt? Mysigt ställe på något sätt! Fanns även en butik alldeles bredvid gallerian men har helt glömt bort vad den hette, har du någon koll på vilken jag menar? Tror det var ett par år innan 2000 dock.

Medlem

Kommer ngn ihåg B&W hade en spel butik i butiken? Eller var detta bara i Skara?
Var väl 10-12 år om jag minns rätt, gick alltid in dit för se på nya spel och fanns möjlighet att testa några spel.
En gång så tappade jag bort tiden så mina föräldrar höll på åka utan mig ..

Medlem

På RADAR i Växjö inhandlades en hel del. Där kunde man hänga och spela Magic Carpet på demo-datorn.

Medlem

Minns inte namnet på butiken, men i Vetlanda fanns under en kort period på 90-talet en liten affär som sålde spel. De hade spelen som sekundär verksamhet, tror att det i första hand var en musik eller skivaffär egentligen. Har ett mysigt minne när jag var där med min mor. FF7 hade precis släppts och de hade en fullstor Cloud-figur i sånt där hårdpapper stående i butiken. Pratglad som morsan var frågade hon killen i affären om det var ett spel "med många banor", det var ungefär så mycket hon visste om vad jag gillade. Jajjemän sa killen och FF7 blev det. Var knappt över 10 år vid tillfället och engelskan var väl inte den bästa, men efter mycket kämpande blev det början på en långvarig kärlek till Final Fantasy som jag idag återupplever med remaken.

Medlem

@uberpwnage2.0: Tradition! Rollspelbutiken nummer 1 när det begav sig. Men jag har inget minne av att dom sålde datorspel?

Morsan jobbade på Kringlans Leksaker i Södertälje så där kunde man få lite rabatt på C64 och senare Master Systemspel.

Kommer specifikt ihåg att jag köpte Count Duckula till C64 och Sonic the Hedgehog Till Sega Master System därifrån.

Annars bodde man ju mer eller mindre på Tv-spelsbörsen. Bra eftersom man fick uppleva massor med spel till Master System och senare Mega Drive, men spelsamlingen krympte konstant eftersom man fick mindre betalt för spelen än vad man köpte dom för och jag hade inga pengar att lägga i mellan.

Under 32-bits eran så minns jag Spelia i Stockholm och deras 12 hyllor med Playstationspel...
Problemet var att jag var Sega Saturn-ägare och då vart man hänvisat till ett skrymsle längst bak där det från början fanns 4st hyllor med Saturnspel, som med tiden krympte till 3, och till sist 2 ynkans hyllor när Sonys grå låda tog över mer och mer.

Spelia hade även en retrohylla bakom disken där jag köpte min Sega Multi-Mega.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Moderator | Testpilot
Skrivet av SID 6.7:

@uberpwnage2.0: Tradition! Rollspelbutiken nummer 1 när det begav sig. Men jag har inget minne av att dom sålde datorspel?

Morsan jobbade på Kringlans Leksaker i Södertälje så där kunde man få lite rabatt på C64 och senare Master Systemspel.

Kommer specifikt ihåg att jag köpte Count Duckula till C64 och Sonic the Hedgehog Till Sega Master System därifrån.

Annars bodde man ju mer eller mindre på Tv-spelsbörsen. Bra eftersom man fick uppleva massor med spel till Master System och senare Mega Drive, men spelsamlingen krympte konstant eftersom man fick mindre betalt för spelen än vad man köpte dom för och jag hade inga pengar att lägga i mellan.

Under 32-bits eran så minns jag Spelia i Stockholm och deras 12 hyllor med Playstationspel...
Problemet var att jag var Sega Saturn-ägare och då vart man hänvisat till ett skrymsle längst bak där det från början fanns 4st hyllor med Saturnspel, som med tiden krympte till 3, och till sist 2 ynkans hyllor när Sonys grå låda tog över mer och mer.

Spelia hade även en retrohylla bakom disken där jag köpte min Sega Multi-Mega.

Osäker på om de hade "datorspel", men det tror jag. De hade allt möjligt i konsolväg. Du ser ju på affischen i mitt inlägg t ex


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Trollgubbe03:

I Norrtälje finns det en väldigt trevlig spelbutik som heter Spel och Sånt som fortfarande är öppet.

@Trollgubbe03: Fantastisk butik. Nu handlar jag mest brädspel där, men lätt go-to butiken för sådant (eller TV-Spel om det mot förmodan skulle bli sådant igen. Kul att de öppnat en egen liten arkad-hall också.

Medlem

1986 databutiken pulsen i borås. Köpte starglider o lite annat där till Amiga.
Datalätt backaplan göteborg.
Tradition göteborg. Stod i lång kö kl 24.00 år 2000 för att köpa diablo 2 till pc på släppdagen.

Skribent
Skrivet av Soulless:

Vi hade ett Tradition i Umeå också (om jag inte är helt väck) med dator, roll och figurspel! Låg vid busstationen så varje dag när man väntade på bussen hem efter gymnasiet blev det ett allt för långt besök där!
Det var tider!

Stämmer bra! De hette Playset ett tag också. Var ju en period vi i Umeå hade tre tvspelsbutiker som inte var stora kedjor som Game eller Gamestop. Vi hade Tvspeloteket (som drevs av Hagamannens bror), Tradition (Playset), sen någon annan butik som låg mitt emot Tradition i Postgången.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag minns när jag hyrde tv-spel på Magnum bredvid mack-Frasses i Skellefteå.

Senast jag hyrde tv-spel var nog 2003, då jag hyrde N64 med GoldenEye från ... Aros Video(?) i Västerås. Kändes riktigt sentida att hyra tv-spel redan då.

Jag minns när Kapten Krok låg på Gustaf Dalénsgatan i Göteborg.

Flakmonkey

Stockholmare så hade tillgång till TV-spelsbörsen och Tradition som redan nämnts här och de var fantastiska. Speciellt Tradition i Sturegallerian där de fick förbjuda "oss" från att husera i gallerian utan bara inne i butiken för att det var så pass många där som köpte, bytte och spelade MTG med varandra.

Men den butiken jag nog har de starkaste minnena från var Games 'r Us i Täby Centrum och speciellt sommaren 92 då jag och några andra mellanstadielever spendera hela dagarna där för att turas om att spela på deras SNES-kiosk. Den var helt ny då vill jag minnas och även om jag var en datorspelsunge vid den tiden så var det något magiskt med den maskinen. Minst lika härligt var det att bara träffa en grupp likasinnade, att köpa en jordgubbsmilkshake på donken och bara ha kul... Simpler times

Det enda som dröjer kvar är när jag tyckte det var för dyrt att köpa alla Guild Wars specialboxar för 100:- styck. Som jag har ångrat detta genom åren.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

En av mina starkaste minnen är från Stor och Liten inne vid Gallerian (Sergelstorg) som hade en liten specialbutik för TV-spel och dataspel. Jag bodde par mil norr om Stockholm, och jag minns speciellt att jag läst om ett rollspel (jag tror att det var i tidningen datormagasin, men jag kan minnas fel). Jag minns att jag tyckte att spelet var "allt" jag drömt. Spelet jag läste om var Ultima III:Exodus. Jag minns att jag kom in i butiken och se asken stå där på hyllan. Satt sedan på bussen hem och läste instruktionsboken (som ändå var rätt gedigen) från pärm till pärm.
Ultima III:Exodus var nog det första spelet jag verkligen fastnade för.

Mindre än ett år senare, släpptes Ultima IV: Quest of the Avatar, och jag minns att jag ringde butiken varje dag i en veckas tid för att höra om dom fått in spelet. När dom väl hade det så skyndade jag mig in till stan, och det spelet är en idag ett av dom (topp 5?) spel jag tillbringade mest tid med. Hade den färgglada tryckta kartan på väggen vid min dator i många år efter att jag spelat igenom spelet flera gånger.
Var trogen Ultima serien i många år efter det, men inget annat Ultima spel har jag så varma minnen ifrån.

Som en liten parantes kan jag nämna att inget spel har jag blivit så besviken på som Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues. Spelet som skulle förkroppsliga allt Richard Garriot (Lord Brittish) önskad från ett spel, men föll plattare än en pannkaka.

edit: Tog bort bilden på Ultima IV boxarten

jbx
Medlem

Minns TV-spelsbörsen i Västerås, många godingar upptäcktes där. Samt Zetterlunds leksaker, där hade farsan förhandsbokat N64 som vi stod och köade för hämta på releasedagen. Glömmer aldrig när vi startade Mario 64 för första gången, det var fantastiskt!
Game hade vi också men de försvann för typ 5 år sen och GameStop försvann i Mars. Nu finns det ingen spelbutik kvar i den här stan..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

De starkaste minnena har jag från Game i Täby Centrum. När den öppnade så blev jag helt frälst, en butik med bara spel?! Helt sjukt ju.

Det var även där som jag stod och väntade 23:30 inför midnattsreleasen av Nintendo Gamecube 2002 och fick prova Luigi's Mansion på en av arkadmaskinerna de hade ställt upp utanför butiken.

I samma butik traskade jag även in med 4500 riksdaler kontant för att köpa en Xbox 360 och Halo 2. Killen bakom disken undrade varför jag ville köpa en 360 med ett original-Xbox-spel, vilket jag tyckte var en dum fråga.

Som jag nämnde i nyhetstråden runt Crystal Chronicles Remastered så bodde jag i Uppsala under en tid och då var det Tradition som gällde. Jag och en polare var så taggade när Crystal Chronicles äntligen släpptes, traskade raskt hem till mig, satte i spelet, försökte spela co-op och insåg snabbt att vi behövde gå tillbaka till Tradition för att för första gången få uppleva Nintendos förmåga att sälja tillbehör.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Skriv svar