"Stadia lovade för mycket" säger VD:n för Take-two

Ofi
Medlem
Skrivet av Pettor:

Tycker tyvärr Stadia faller på att det inte kan konkurrera särskilt väl. Jag är inte sugen på att investera i spel på en platform som Stadia som är så begränsad då det innebär att jag måste betala en månadskonstnad för att ens komma åt dom.

Spel som du köper har du alltid tillgång till i 1080p oavsett om du prenumererar eller inte. Det prenumerationen ger dig är en upplösningar över 1080p, surroundljud på Chromecast Ultra, och tillgång till ett antal spel du kan claima och spela så länge du håller prenumerationen igång (på samma sätt PS+ funkar).

Medlem

Gick väl lite trögt i början, men nu funkar det ju kanon, och det haglar ju in nya spel hela tiden. Mer än vad man hinner spela igenom iallafall.

Medlem

Provade Stadia nu när det var gratis. Tyckte det funkade klockrent. Körde 10 timmar Destiny 2 och tyckte allt flöt fint.

Problemet är att det inte finns så många spel jag vill spela. Alldeles för magert utbud.
Plus att jag inte har någon vettig handkontroll så kan själv bara köra keyboard+mus vänliga spel. Men det är ju bra jag det.

Medlem

Problemet är ju att spelen behöver köpas & blir inlåsta i stadia, som jag tjatat om från början.

Hade man antingen kunnat spela sina steam/epic spel där, alternativt haft en modell där man betalar per månad och får access till allt, så hade jag definitivt varit intresserad.

Det dumma nu är att den inte ersätter behovet av en PC för hela mitt befintliga bibliotek, samtidigt som jag inte vågar investera spelköp i tjänsten, jag vill ha möjligheten att göra en ”Exit” tillbaka till PC.

Jag tror inte att det är varken det tekniska, timing eller konsumenterna som det primärt var fel på, det var betalmodellen.

Medlem
Skrivet av whoo:

Problemet är ju att spelen behöver köpas & blir inlåsta i stadia, som jag tjatat om från början.

Fast så är det väl med allt? Xbox är låst till Xbox och Playstation, Nintendo osv? Beror väl snarare på vart man börjar köpa spel.

Medlem

Det jag tycker är mest puckat är:
Vad är det för typ av spel som är en stor del av deras utbud? Jo spel med stort fokus på snabb reaktionstid. Dvs den sak som bortsett från bildkvalité är en av cloud gamings största nakdelar och det är vad dom har fokuserat på.. hur tänkte man där!?

Dom borde väl istället ha försökt satsa på något som faktiskt påvisar fördelen med cloud gaming. Dvs mer exclusives som utnytjar platformen väl samt mer fokus på RTS, TBS, JRGP och annat som inte kräver snabba reaktioner i nån större utstreckning. Meeen nope.

I dagsläget så har dom för få "POP edge noder" (dvs där Stadia servrarna sägs vara lokaliserade
se: https://peering.google.com/#/infrastructure" för mer info).
För att kunna garantera att en den stora majoriteten kommer få en bra upplevelse misstänker jag.

Framför allt i vårat land. För här vi nämligen endast 1 och den ligger i Stockholm. Och jag kan säga det att som en person som bor väldigt långt norrut så är det tyvärr för långt bort.
Destiny 2, Borderlands 3, m.m är i princip ospelbart pga för hög latency i musrörelserna.
Pvp är exempelvis bara att fetglömma om man inte är lagd åt det machokistiska hållet.

Så min gissning är att en stor del av deras kundbas kommer förmodligen tydligt märka latency issues.
Vilket knappast är till platformensfördel om man ska bygga upp en ny kundbas.
Speciellt inte när bildkvalitén tar en hit också.

I övrigt så kan man fundera på vad den övergripande åsikten hos folk hade varit om Stadia istället bestått av mer spel som Baldur's Gate, Original Sin, Final Fantasy, Xcom, Civilization, Crusader Kings, Europa Universalis, m.m, istället? Min gissning? Förmodligen inte fullt så negativ som den är nu iaf...

Medlem

PS5(7000kr)med PSN kostar 135kr i månaden över 7 år(en konsol generation), så jag föredrar att äga ett system med lägre latens, mycket bättre spelutbud och betydligt bättre bild än att spara 35kr i månaden.

Medlem

@MuminPappan: Spelen tilll Xbox kommer inte bli värdelösa när google dödar Stadia. Konsolen finns kvar om MS skulle döda Xbox.

Medlem
Skrivet av SwedishFish:

@MuminPappan: Spelen tilll Xbox kommer inte bli värdelösa när google dödar Stadia. Konsolen finns kvar om MS skulle döda Xbox.

Varför skulle Google döda Stadia? De har ju satsat massor på det. Köpt massa studios och anställt massa folk som bildat egna studios osv.. det skulle ju innebära dödstöten för dem, och det vet de om. Streaming är framtiden även om det går lite trögt i början, vilket nog de flesta kunde lista ut. Känns ganska ovärt att äga spel idag, finns inget värde i dem som de gamla Nintendo spelen precis, det är ju samma med Netflix, jag bryr mig inte om jag inte äger filmerna jag ser. Ser de bara en gång, samma med spel.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_646:

. Snarare har det med att folk generellt inte gillar förändring och utan att ens testa dömt ut det och FZ rider med på det tåget för att det ger läsare just nu.

Det där är ju ett argument vi hör ibland som jag gärna bryter ned. Vi bevakar både de positiva svängarna, och de negativa. Personligen ser jag enorm potential i Stadia, när tekniken funkar beskrev jag det som black magic efter första mötet. Och vi får inte märkbart fler lösningar på en negativ nyhet som en positiv, och den förstnämnda kan dessutom ha en dålig effekt på stämningen om det bara blir pajkastning. Därför är jag glad att det både finns sådana som du och flera i den här tråden som verkligen uppskattar tjänsten, samt de som inte ser poängen.

Streaming kommer ju bara en grej de kommande åren men jag ser det lite som VR, en nischad produkt som på sin höjd kan ersätta ett par procent av traditionellt spelande.


signatur
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag tar gärna del av mer Stadia-nyheter. Så alla ni som tycker om Stadia och som använder det, gör gärna en tråd om det så det finns det en plats att diskutera det. Allt behöver inte gå genom redaktionen och framsidan!

Jag är främst intresserad av den tekniska plattformen och ser stor potenial med det. Men då jag är en sån himla prylnörd, så gillar jag att ha fysiska saker (köper fortfarande fysiska spel till konsoler).

Men efter många år i en liten lägenhet så skulle en "osynlig" plattform vara häftigt. Ser verkligen potenialen i det! Kunna ha gaming på ställen där det "inte är tänkt".


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av MuminPappan:

Fast så är det väl med allt? Xbox är låst till Xbox och Playstation, Nintendo osv? Beror väl snarare på vart man börjar köpa spel.

Absolut, men skillnaden är att min PC & min PS4:a äger jag, den är betald och klar.

Det är bara en tidsfråga innan Stadia hamnar här:
https://killedbygoogle.com/

Såå... vad gör man då med sitt betalda spelbibliotek i Stadia?

Vad händer om dom tar bort "free tier"? Vad händer om dom dubblar månadskostnaden?
Helt enkelt, det går inte att jämföra att köpa spel i ett "ekosystem" som även är beroende på leverans av en tjänst, med att köpa dom till PC eller konsol.

Därav att det passar bättre med att "betala per månad och få alla spel". Går tjänsten i graven, förändras eller whatever, så slutar man bara pröjsa.

Inaktiv
Skrivet av whoo:

Absolut, men skillnaden är att min PC & min PS4:a äger jag, den är betald och klar.

Det är bara en tidsfråga innan Stadia hamnar här:
https://killedbygoogle.com/

Såå... vad gör man då med sitt betalda spelbibliotek i Stadia?

Vad händer om dom tar bort "free tier"? Vad händer om dom dubblar månadskostnaden?
Helt enkelt, det går inte att jämföra att köpa spel i ett "ekosystem" som även är beroende på leverans av en tjänst, med att köpa dom till PC eller konsol.

Därav att det passar bättre med att "betala per månad och få alla spel". Går tjänsten i graven, förändras eller whatever, så slutar man bara pröjsa.

Google har inte dödat en enda produkt som de tar betalt för så det argumentet håller inte. Samt många av de där produkterna har de dödat för att sedan dra in i andra produkter. Jag använde tex Inbox väldigt mycket när det kom men sedan efter att den släcktes så har i princip alla dessa funktioner kommit in i Gmail istället.

Sedan vet man aldrig vad som händer i framtiden, gäller ju alla produkter och tjänster. Att kostnaden ökar lär dock hända med tanke på inflation osv även om spelen i sig idag har varit förskonade från det, även om det har inneburit DLC och mikro-transaktioner.

Men som förklarades ovan så har spel mer och mer blivit en "Play once" upplevelse likt film där man sedan hoppar över till nästa spel när man är klar. Undantag finns såklart och undantagen är väl MP-spel men även de släcks ju lite då och då när deras servrar slocknar efter några år.

Men föredrar man fysiska spel så kan man såklart hålla sig till dem, men allt fler köper digitalt idag (Steam/Xbox/PS Store) och det man då slipper är att ha en kraftfull dator för att spela dem samt en stor hårddisk att ha dem på. Vilket iaf tilltalar mig väldigt mycket då jag hellre lägger pengarna på spelen än maskinen.

12
Skriv svar