Tråd försvunnen?

Medlem
Tråd försvunnen?

Jag startade en tråd med ett klipp från polisens agerande under protesterna i usa.

Den tråden har försvunnit och ingenstans kan jag se varför?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag upplevde att den typ av diskussion inte passar sig här, antar att någon högre upp kände likadant alt att det går emot någon regel. idk


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Är politik och världshändelser inte okej längre?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Känns inte som ett aktuellt ämne på FZ faktiskt.
Uttalar mig inte mer då jag inte är insatt i ämnet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag bara undrar, om inte så kanske ”allmänt snack” kan tas bort helt och hållet.

Känns också konstigt om aktuella världsomvälvande ämnen inte får diskuteras, fz är trots allt dennhuvudsakliga hemsidan/forumet för många.

Men oavsett så borde inget raderas o censureras utan att man får veta varför.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kan ha varit den värdelösa titeln och innehållet i tråden som gjorde att den försvann, bara en gissning. ;p


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd

Jag gjorde ett inlägg i en tråd.
Och där uperwagne fick för sig att jag gjorde fel.
Men det gjorde jag inte.

För han tog inte bort föregående skribents inlägg som jag svarade på med exakt samma tonläge.
Så att jag inte skulle se mer skyldig ut.

Men vad gjorde uperwagne tog bort mitt inlägg och gav mig en varning.
Men långtifrån rätt.

Jag tror inte dem har så bra koll på vad som är rätt och fel i denna communityn!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Soulless:

Är politik och världshändelser inte okej längre?

Skrivet av Fezk:

Kan ha varit den värdelösa titeln och innehållet i tråden som gjorde att den försvann, bara en gissning. ;p

Precis. Hade du haft en bättre rubrik och försökt skapa någon vettig diskussion hade tråden funnits kvar. Du kan nog bättre än att länka en video med "Usa lul". Oavsett, ja, du borde bli meddelad på något sätt när en tråd ryker.

Som nämnt på andra håll, den där typen av trådar gör sig sällan bra på sajten. Har man dock en bättre utgångspunkt än vad du hade och man inte länkar och diskuterar något helt opassande så är det ofta lugnt om det hålls sakligt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Förstod ganska snabbt att den tråden skulle försvinna, onödigt att dra in för mycket politik på forumet då man vet hur ofta dom får rensa tråarna när det händer.

Och sen en tråd som kallas lul USA och iprincip bara säger land of freadomm yeah och sen en länk utan något egentlig full inblick är känns ju inte direkt seriös alls


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Generellt sett kan man väl förpassa det mesta av politisk karaktär till flashback eller dylikt. Löjligt att klaga på censur på ett spelforum.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Konstig Inombords:

Jag gjorde ett inlägg i en tråd.
Och där uperwagne fick för sig att jag gjorde fel.
Men det gjorde jag inte.

För han tog inte bort föregående skribents inlägg som jag svarade på med exakt samma tonläge.
Så att jag inte skulle se mer skyldig ut.

Men vad gjorde uperwagne tog bort mitt inlägg och gav mig en varning.
Men långtifrån rätt.

Jag tror inte dem har så bra koll på vad som är rätt och fel i denna communityn!

Du har en tendens att haka på negativt beteende, något du också blivit avstängd för. Och du behöver inte hålla med om hur vi modererar forumet. Vår målsättning är att skapa en trivsam plats att diskutera spel och även andra saker (Allmänt snack) och anser vi att inlägg eller trådar inte bidrar till en positiv stämning kommer de att tas bort. Vi har haft samma inställning till moderingen sedan forumfunktionen aktiverades för sisådär 20 år sedan, och än så länge har det fungerat ganska så bra.

Skrivet av Soulless:

Jag startade en tråd med ett klipp från polisens agerande under protesterna i usa.

Den tråden har försvunnit och ingenstans kan jag se varför?

Som det redan sagts i tråden, det var väldigt oklart med vad du ville med den tråden, vilket lämnade det öppet för tolkning. Sällan en bra diskussionsstart när det gäller känsliga ämnen. Men jag håller med, du kunde ha fått en förklaring till varför tråden försvan.


signatur
Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Du har en tendens att haka på negativt beteende, något du också blivit avstängd för. Och du behöver inte hålla med om hur vi modererar forumet. Vår målsättning är att skapa en trivsam plats att diskutera spel och även andra saker (Allmänt snack) och anser vi att inlägg eller trådar inte bidrar till en positiv stämning kommer de att tas bort. Vi har haft samma inställning till moderingen sedan forumfunktionen aktiverades för sisådär 20 år sedan, och än så länge har det fungerat ganska så bra.

Som det redan sagts i tråden, det var väldigt oklart med vad du ville med den tråden, vilket lämnade det öppet för tolkning. Sällan en bra diskussionsstart när det gäller känsliga ämnen. Men jag håller med, du kunde ha fått en förklaring till varför tråden försvan.

Om det föregående inlägget var likt mitt.
Och det var den.
Vad har du då att säga om det?

Och den blev inte borttagen!
Och jag har sett värre inlägg än mitt inlägg som blev borttagen!

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Om det föregående inlägget var likt mitt.
Och det var den.
Vad har du då att säga om det?

Och den blev inte borttagen!
Och jag har sett värre inlägg än min som blev borttagen!

Jag kan inte svara i FZs ställe, men det är flera saker som påverkar huruvida en tråd/ett inlägg får vara kvar eller inte. Dels ämnet, dels hur det är skrivet, dels om det ligger rätt i tiden och dels vad man förväntar sig att få ut av det. En avvägning som blir från fall till fall och eftersom en del av beslutsgrunden även är subjektiv och alla moderatorer är inte likadana så får den som fick ett inlägg borttaget helt enkelt fråga om det inte är klart.

Med det sagt så tycker jag FZ tillåter oss prata om många olika saker, så länge det håller god ton och är konstruktivt. Inte illa ändå för ett spelforum med en relativt liten moderatorskara.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag var inte så mycket ute efter diskussion som bara dela ett klipp som visar något man inte trodde skulle kunna ske.

Och som sagt bör man åtminstone få en förklaring. Att kritisera min tråd för dålig titel och meningslöst innehåll känns ju ganska subjektivt i ett forum med trådar såsom ”vad gör du just nu” och ”vad hände med bonk”.

Och det är inte kritik mot trådarna nämnda ovan.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av conthox:

Jag kan inte svara i FZs ställe, men det är flera saker som påverkar huruvida en tråd/ett inlägg får vara kvar eller inte. Dels ämnet, dels hur det är skrivet, dels om det ligger rätt i tiden och dels vad man förväntar sig att få ut av det. En avvägning som blir från fall till fall och eftersom en del av beslutsgrunden även är subjektiv och alla moderatorer är inte likadana så får den som fick ett inlägg borttaget helt enkelt fråga om det inte är klart.

Med det sagt så tycker jag FZ tillåter oss prata om många olika saker, så länge det håller god ton och är konstruktivt. Inte illa ändå för ett spelforum med en relativt liten moderatorskara.

Jag har inte problem med FZ.
Men om jag känner på något sätt att jag blir särbehandlad.
Då kan jag gå upp ett snäpp i varv.

Men. Det finns mods som tar sina beslut.
Och utifrån vilken utgångspunkt. Det undrar man ibland.
Men jag hänger med i dit sätt att resonera.

Inte lönt att dra ut på saker.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Soulless:

Jag var inte så mycket ute efter diskussion som bara dela ett klipp som visar något man inte trodde skulle kunna ske.

Och som sagt bör man åtminstone få en förklaring. Att kritisera min tråd för dålig titel och meningslöst innehåll känns ju ganska subjektivt i ett forum med trådar såsom ”vad gör du just nu” och ”vad hände med bonk”.

Och det är inte kritik mot trådarna nämnda ovan.

"Vad gör du just nu" och "Vad hände med bonk" har ju ändå en poäng och är till viss del skämtsam.

Första tråden är bara en tråd där vi kan snacka lite om vad man gör just nu och vill folk haka på och fortsätta diskutera något som någon skrivit i tråden kan man göra det. Gällande bonk så var det en skämtsam tråd vars syfte var att vara skämtsam.

Jämför man sedan med din tråd, som igen, bara hade "Usa lul" som rubrik, ingen kontext, du försökte inte skapa någon diskussion eller frågeställning, så är det väl ganska uppenbart att de trådarna är olik din egen.

Nu vet du redan sedan tidigare varför den togs bort, men att jämföra din tråd mot andra som att de trådarna hade samma "problem" fungerar inte riktigt.

Med det sagt håller jag om att du borde blivit meddelad om varför tråden försvann, mest så att det inte kommer som en chock och att man får veta varför. Vi ska se till att fixa sådant framöver.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Konstig Inombords:

Om det föregående inlägget var likt mitt.
Och det var den.
Vad har du då att säga om det?

Och den blev inte borttagen!
Och jag har sett värre inlägg än mitt inlägg som blev borttagen!

Skrivet av Konstig Inombords:

Jag har inte problem med FZ.
Men om jag känner på något sätt att jag blir särbehandlad.
Då kan jag gå upp ett snäpp i varv.

Men. Det finns mods som tar sina beslut.
Och utifrån vilken utgångspunkt. Det undrar man ibland.
Men jag hänger med i dit sätt att resonera.

Inte lönt att dra ut på saker.

Vi särbehandlar ingen. Alla står "lika inför lagen" - men givetvis händer det ibland att vi missar något eller bara rent utsagt gör fel även innanför våra egna regler. Tycker man att något gått knasigt till är det bäst att kontakta oss direkt eller exempelvis rapportera ett inlägg så ser vi över det.

Ska sägas att många av dina inlägg blivit rapporterade och efter granskning behövdes tas bort.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

"Vad gör du just nu" och "Vad hände med bonk" har ju ändå en poäng och är till viss del skämtsam.

Första tråden är bara en tråd där vi kan snacka lite om vad man gör just nu och vill folk haka på och fortsätta diskutera något som någon skrivit i tråden kan man göra det. Gällande bonk så var det en skämtsam tråd vars syfte var att vara skämtsam.

Jämför man sedan med din tråd, som igen, bara hade "Usa lul" som rubrik, ingen kontext, du försökte inte skapa någon diskussion eller frågeställning, så är det väl ganska uppenbart att de trådarna är olik din egen.

Nu vet du redan sedan tidigare varför den togs bort, men att jämföra din tråd mot andra som att de trådarna hade samma "problem" fungerar inte riktigt.

Att min tråd var spydig och nedlåtande mot usa må i vissa ögon va negativt men det kan ju inte va skäl för censur när landet genomgår en av sina största samhällskriser på många år.
Jag länkar till en video som om det inte fanns filmat skulle ansetts som överdrivet och lögnaktigt, därav vikten att sprida den.

Mitt syfte var endast att sprida den, inte diskussion eller debatt, vad andra vill få ut av sina kommentarer får de stå för. Och mitt inlägg, oavsett vad folk personligen tycker, var inte politiskt.

Om det var rubriken eller kommentaren som var problemet så ändra dem och ge mig en muntlig lavett, att bara radera tråden och alla spår som att sen inte fanns är verkligen inte vad jag trott eller tror om FZ.
Det är bra att ni modererar men ni ska inte censurera.

Tycker verkligen att ni är ute o cyklar här.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det som händer i USA är en överdos av samma gamla uråldriga problem som sträcker sig flera århundraden tillbaka.

Problemet är de ideologiskt övertygade människor som bekvämt skyller alla världens problem på någon eller något annat: de rika, någons kön, hudfärg, religion, frugan etc. etc.

Huvudsaken är, att det är någon annans fel, och jag är offret som ska utkräva min HÄMND!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Soulless:

Att min tråd var spydig och nedlåtande mot usa må i vissa ögon va negativt men det kan ju inte va skäl för censur när landet genomgår en av sina största samhällskriser på många år.
Jag länkar till en video som om det inte fanns filmat skulle ansetts som överdrivet och lögnaktigt, därav vikten att sprida den.

Mitt syfte var endast att sprida den, inte diskussion eller debatt, vad andra vill få ut av sina kommentarer får de stå för. Och mitt inlägg, oavsett vad folk personligen tycker, var inte politiskt.

Om det var rubriken eller kommentaren som var problemet så ändra dem och ge mig en muntlig lavett, att bara radera tråden och alla spår som att sen inte fanns är verkligen inte vad jag trott eller tror om FZ.
Det är bra att ni modererar men ni ska inte censurera.

Tycker verkligen att ni är ute o cyklar här.

jasså du försökte visa vad som händer i USA med den länken, ahh okej, ganska svårt att veta det med en länk på ett klipp som lika gott kunde vara för 5år sen eller nån trailer på en indie film och ingen text från dej om som ger information om läget och vad klippet kommer ifrån eller nåt sånt.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vi särbehandlar ingen. Alla står "lika inför lagen" - men givetvis händer det ibland att vi missar något eller bara rent utsagt gör fel även innanför våra egna regler. Tycker man att något gått knasigt till är det bäst att kontakta oss direkt eller exempelvis rapportera ett inlägg så ser vi över det.

Ska sägas att många av dina inlägg blivit rapporterade och efter granskning behövdes tas bort.

Jag har rapporterat ett inlägg.
Då har jag inte sett någon aktion.
Och kanske därefter fått för mig att man kan bete sig på ett visst sätt!

Redaktör
Skrivet av Soulless:

Att min tråd var spydig och nedlåtande mot usa må i vissa ögon va negativt men det kan ju inte va skäl för censur när landet genomgår en av sina största samhällskriser på många år.
Jag länkar till en video som om det inte fanns filmat skulle ansetts som överdrivet och lögnaktigt, därav vikten att sprida den.

Mitt syfte var endast att sprida den, inte diskussion eller debatt, vad andra vill få ut av sina kommentarer får de stå för. Och mitt inlägg, oavsett vad folk personligen tycker, var inte politiskt.

Om det var rubriken eller kommentaren som var problemet så ändra dem och ge mig en muntlig lavett, att bara radera tråden och alla spår som att sen inte fanns är verkligen inte vad jag trott eller tror om FZ.
Det är bra att ni modererar men ni ska inte censurera.

Tycker verkligen att ni är ute o cyklar här.

Att vi tar bort foruminlägg handlar väl om moderering snarare än censur. Du har ju faktiskt ingen rätt att säga vad du vill i ett privatägt forum, lika lite som du har rätt att bete dig hur du vill på en privat fest. Beter du dig på ett annat sätt än värden vill blir du tillsagd. Alla får prata i FZ-forumet, så länge man håller sig till riktlinjerna och accepterar att moderatorerna har sista ordet.

Videon du la in kommer med största sannolikhet leda till massa hätska kommentarer. Vi vill undvika sånt, därför togs den bort.


signatur
Redaktör
Skrivet av Konstig Inombords:

Jag har rapporterat ett inlägg.
Då har jag inte sett någon aktion.
Och kanske därefter fått för mig att man kan bete sig på ett visst sätt!

Vi försöker moderera så tydligt och rättvist som möjligt, men forummoderering är ingen domstol, vi är inga jurister och bedömningar är inte matematiskt rättvisa så ibland kan det kännas skevt. Du får helt enkelt tro oss på vårt ord när vi säger att vi är så rättvisa vi kan - vi har inget att tjäna på något annat. Vårt mål är ett spelforum där så många som möjligt trivs.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Att vi tar bort foruminlägg handlar väl om moderering snarare än censur. Du har ju faktiskt ingen rätt att säga vad du vill i ett privatägt forum, lika lite som du har rätt att bete dig hur du vill på en privat fest. Beter du dig på ett annat sätt än värden vill blir du tillsagd. Alla får prata i FZ-forumet, så länge man håller sig till riktlinjerna och accepterar att moderatorerna har sista ordet.

Videon du la in kommer med största sannolikhet leda till massa hätska kommentarer. Vi vill undvika sånt, därför togs den bort.

Helt okej, jag förväntar mig att jag måste rätta mig efter de regler som värden av en hemsida, forum eller fest förhåller sig till.
Men då har ni inte varit tydliga med vilken typ av filmklipp, vilken typ av inlägg eller vilken typ av trådar som ÄR acceptabla.
Politik och samhällsfrågor diskuteras ju hejvilt här på forumet och har alltid gjorts så självklart räknar jag med att det är okej med ännu en tråd som kan leda till det.

Alla får tycka vad de vill om min tråd eller inlägg men inget av det jag skrev eller gjorde bryter såvitt jag kan finna mot era regler och riktlinjer, annat än era subjektiva åsikter om vad som är okej eller inte vilket jag tycker ni inte förmedlat särskilt väl innan.

Detta är iaf överstökat för min del nu och redan fått mer tid och energi än det förtjänar så jag är nöjd med de svar jag fått och förstår nu varför tråden blev borttagen även om jag inte håller med.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Vi försöker moderera så tydligt och rättvist som möjligt, men forummoderering är ingen domstol, vi är inga jurister och bedömningar är inte matematiskt rättvisa så ibland kan det kännas skevt. Du får helt enkelt tro oss på vårt ord när vi säger att vi är så rättvisa vi kan - vi har inget att tjäna på något annat. Vårt mål är ett spelforum där så många som möjligt trivs.

Jag tar er delvis på allvar då ni säger att ni är rättvisa.
Men då jag ser handlingar som går emot det.
Då får jag en annan uppfattning.

Jag trivs någorlunda på forumet.
Men när man ser att någon agerar subjektivt.
Då blir det något annat.

Att jag inte gillar göra om mitt beteende till förståeligt är mitt problem.
Men att säga att mina inlägg blir rapporterade för att skydda sig själv för en moment.
Det är inte acceptabelt. Inte i min värld.

Mitt problem är att jag inte kan visa medlidande då jag blivit behandlad samma i inlägget före. Men jag vill tro i vis mån att ni anstränger er.
För att hålla forumet i en vis skick.

Redaktör
Skrivet av Soulless:

Helt okej, jag förväntar mig att jag måste rätta mig efter de regler som värden av en hemsida, forum eller fest förhåller sig till.
Men då har ni inte varit tydliga med vilken typ av filmklipp, vilken typ av inlägg eller vilken typ av trådar som ÄR acceptabla.
Politik och samhällsfrågor diskuteras ju hejvilt här på forumet och har alltid gjorts så självklart räknar jag med att det är okej med ännu en tråd som kan leda till det.

Alla får tycka vad de vill om min tråd eller inlägg men inget av det jag skrev eller gjorde bryter såvitt jag kan finna mot era regler och riktlinjer, annat än era subjektiva åsikter om vad som är okej eller inte vilket jag tycker ni inte förmedlat särskilt väl innan.

Detta är iaf överstökat för min del nu och redan fått mer tid och energi än det förtjänar så jag är nöjd med de svar jag fått och förstår nu varför tråden blev borttagen även om jag inte håller med.

Gott så.

Kan tillägga att det är galet svårt att täcka alla tänkbara situationer i reglerna. "Prata inte politik" går ju inte att skriva in, inte heller vilken sorts politik som är ok och inte. Man får känna sig fram från fall till fall, och i slutändan handlar det om vad vi tror kommer funka utan att det blir fekaliestorm. Vi kanske får se över om vi kan förtydliga det tänket i reglerna. Tack för förståelse.


signatur
Medlem

Borde inte denna tråden ligga i den där feedbackdelen?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hipshot:

Borde inte denna tråden ligga i den där feedbackdelen?

Helt rätt! Fixat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

Kommer låta jobbigt.
Men innan ni tar bort ett inlägg.
Tänk på att i samma inlägg kan man ha svarat på två skribenter.

Och det var det som fick mig att bli väldigt besviken.
Man kan inte bara skrota något hur som.

Den ena skribenten besvara jag med samma känsla som han besvarade mig. Dålig attityd.
Och den andra skribenten svara jag angående helt annat. Det var en fungerande konversation.
Och bägge två svara jag på under en och samma inlägg.

Och bara skrota något sådant utan att säga till.
Det är verkligen dåligt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Konstig Inombords:

Kommer låta jobbigt.
Men innan ni tar bort ett inlägg.
Tänk på att i samma inlägg kan man ha svarat på två skribenter.

Och det var det som fick mig att bli väldigt besviken.
Man kan inte bara skrota något hur som.

Den ena skribenten besvara jag med samma känsla som han besvarade mig. Dålig attityd.
Och den andra skribenten svara jag angående helt annat. Det var en fungerande konversation.
Och bägge två svara jag på under en och samma inlägg.

Och bara skrota något sådant utan att säga till.
Det är verkligen dåligt.

Det är i själva verket superenkelt: besvara inte inlägg med dålig attityd. Och verkligen inte med samma dåliga attityd.


signatur
12
Skriv svar