Epic: Gratisspel ökar försäljningen

Robot
Epic: Gratisspel ökar försäljningen

Och Epic-app till Android och Ios på gång.

#epic


Medlem

Shareware-modellen kanske är på väg tillbaks, fast i en annan form.


signatur

IDKFA

Medlem

Tack vare att dom gav Subnautica och Mutant gratis resulterar i att jag kommer köpa uppföljaren till Subnautica och DLC paketet till mutant


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det finns väl inte så mycket nackdel att ge bort sina gamla spel

De flesta som velat köpa det har redan köpt och försäljningen har nog avstannat drastiskt.
Det gör jo bara att många fler får upp ögonen för deras spel, köper framtida spel och dlc från företaget om de gillar det

Medlem

Är ganska vanligt att spel som har många DLC/Expansioner gärna ger bort grund spelet efter något år efter realese för att få folk att köpa DLC.
Kollar på dig Paradox Interactive och Civilization serien

Medlem

Jag trodde det var dåligt att folk köpte spel på steam för att de tar 30% av inkomsterna? Nu menar sweeny att det är positivt?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Jag trodde det var dåligt att folk köpte spel på steam för att de tar 30% av inkomsterna? Nu menar sweeny att det är positivt?

Om du vinklar det på det viset, visst, men det är inte vad han säger.
Han menar bara att försäljningssiffrorna på andra platformar ökat för utvecklarna. Inte bara Steam, men även konsoler och dylikt. Han säger ingenting om att Steam är bra eller dåligt - bara att utvecklarna fått mer uppmärksamhet, vilket är bra.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tack vare att dom gav Subnautica och Mutant gratis resulterar i att jag kommer köpa uppföljaren till Subnautica och DLC paketet till mutant

Gjorde samma, hade ingen tanke alls på att köpa Mutant och testade det när det blev gratis. Nu har jag både köpt DLC och deras nyaste Corruption 2029.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Gjorde samma, hade ingen tanke alls på att köpa Mutant och testade det när det blev gratis. Nu har jag både köpt DLC och deras nyaste Corruption 2029.

Mer sådant!
För många år sedan var det nästan standard med att det fanns demoversioner och trials etc innan man bestämde sig för att köpa ett spel. Demoskivor som kom med tidningar såsom PC Gamer gjorde bl.a. att jag själv köpte många fullversioner.
Idag är det väldigt få spel som har demo/trial/prövotider etc, eller gratisversioner av olika slag.

Drar mig ofta undan från att köpa spel jag är intresserad av bara för att "dessa 300-700:- kan vara grisen i säcken".
Däremot händer det relativt ofta att man köper sådana man kan prova.

Medlem
Skrivet av Ziern:

Mer sådant!
För många år sedan var det nästan standard med att det fanns demoversioner och trials etc innan man bestämde sig för att köpa ett spel. Demoskivor som kom med tidningar såsom PC Gamer gjorde bl.a. att jag själv köpte många fullversioner.
Idag är det väldigt få spel som har demo/trial/prövotider etc, eller gratisversioner av olika slag.

Drar mig ofta undan från att köpa spel jag är intresserad av bara för att "dessa 300-700:- kan vara grisen i säcken".
Däremot händer det relativt ofta att man köper sådana man kan prova.

Steam och Epic mm kan man ju prova alla Spel man är intresserad av faktiskt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Steam och Epic mm kan man ju prova alla Spel man är intresserad av faktiskt

Prova och prova
Man köper det och sen lämnar tillbaka om man inte är nöjd. Tycker inte det är samma sak. Vill inte lägga ut pengar för något jag kanske inte gillar och tänka på att inte spela det för länge och sen inte kunna lämna tillbaka.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Prova och prova
Man köper det och sen lämnar tillbaka om man inte är nöjd. Tycker inte det är samma sak. Vill inte lägga ut pengar för något jag kanske inte gillar och tänka på att inte spela det för länge och sen inte kunna lämna tillbaka.

Nej det är sant, men i praktiken så är det ett sätt att prova.
Inom 2 timmar hinner man beroende på spel förstådd bilda sig en hyfsad uppfattning.

Det är bra att funktionen finns iaf eftersom speltillverkarna inte erbjuder.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ziern:

Mer sådant!
För många år sedan var det nästan standard med att det fanns demoversioner och trials etc innan man bestämde sig för att köpa ett spel. Demoskivor som kom med tidningar såsom PC Gamer gjorde bl.a. att jag själv köpte många fullversioner.
Idag är det väldigt få spel som har demo/trial/prövotider etc, eller gratisversioner av olika slag.

Drar mig ofta undan från att köpa spel jag är intresserad av bara för att "dessa 300-700:- kan vara grisen i säcken".
Däremot händer det relativt ofta att man köper sådana man kan prova.

Håller helt med och har också agerat på liknade sätt när jag köper spel. Vet att man kan testa spel i två timmar på steam och sen begära refund men har aldrig prövat. Nån som vet om den processen brukar fungera smidigt?

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Håller helt med och har också agerat på liknade sätt när jag köper spel. Vet att man kan testa spel i två timmar på steam och sen begära refund men har aldrig prövat. Nån som vet om den processen brukar fungera smidigt?

Den processen fungerar väldigt smidigt.
Har alltid använt mig av Paypal så pengarna har betalats tillbaka där dom kom ifrån.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Steam och Epic mm kan man ju prova alla Spel man är intresserad av faktiskt

Tänker du på "köp och lämna tillbaka" AKA refunds?

Känns mer som en gå-runt-lösning än "erbjudande".

Medlem

Notera att han inte säger att gratisspelen har varit en framgång för Epic, han säger att Steam och konsollbutiker har tjänat på deras strategi. Detta är ju en självklarhet eftersom de andra tar betalt och Epic bara har utgifter.

Medlem
Skrivet av Ziern:

Tänker du på "köp och lämna tillbaka" AKA refunds?

Känns mer som en gå-runt-lösning än "erbjudande".

Ja man får ju se det hur man vill.
Men det går ju att "prova" spel på det sättet och om speltillverkarna inte erbjuder andra sätt så får man ju utnyttja det.
Steam frågar varför man lämnar tillbaka och att man inte tycker om spelet har jag för mig finns som alternativ.
Inget alternativ anses som ogiltigt så man kan ju ge vilken anledning man vill.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Haha, så detta är samma fenomen som 5 kr korven på Biltema och IKEA? Luras in för korven kommer ut med nya fälgar och en dubbelsäng

Medlem
Skrivet av Molotov:

Steam och Epic mm kan man ju prova alla Spel man är intresserad av faktiskt

Hehe, hade en före detta Steam "vän" som gjorde så och tillslut fick han en varning från Valve då det skedde på tok för många gånger. Så han missbrukade ju denna funktion helt klart men så är det väl med allt att vissa tar det till gränser bortom ok.

Skrivet av Lauchen:

Håller helt med och har också agerat på liknade sätt när jag köper spel. Vet att man kan testa spel i två timmar på steam och sen begära refund men har aldrig prövat. Nån som vet om den processen brukar fungera smidigt?

Jag har gjort det 2 gånger och det fungerade snabbt och smidigt. Cashen sattes tillbaka på Steam kontot inom 24 timmar har jag för mig.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Haha, så detta är samma fenomen som 5 kr korven på Biltema och IKEA? Luras in för korven kommer ut med nya fälgar och en dubbelsäng

Jag trodde korven var till för att trösta gubbarna och barnen, inte för att folk tänkte "ikväll ska jag åka iväg för att äta korv på Biltema!"

Skrivet av Ziern:

Jag trodde korven var till för att trösta gubbarna och barnen, inte för att folk tänkte "ikväll ska jag åka iväg för att äta korv på Biltema!"

Haha, så kanske det är! Men om du inte får med dig gubben och barnen in på IKEA så blir det ingen dubbelsäng

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Hehe, hade en före detta Steam "vän" som gjorde så och tillslut fick han en varning från Valve då det skedde på tok för många gånger. Så han missbrukade ju denna funktion helt klart men så är det väl med allt att vissa tar det till gränser bortom ok.

Jag har gjort det 2 gånger och det fungerade snabbt och smidigt. Cashen sattes tillbaka på Steam kontot inom 24 timmar har jag för mig.

Tack för info, hoppas pengarna sätts tillbaka på kortet man betalar med om man inte använder steam wallet, lite oklart i vilkoren tycker jag.

1
Skriv svar