Spel som man absolut måste spela? (Tips för sommaren!)

Medlem
Spel som man absolut måste spela? (Tips för sommaren!)

Skall om en vecka flytta bort över sommaren för att jobba på annan och liten ort där det förmodligen kan komma och bli mycket jobb och sedan kvällar med spel.

Jag har märkt att jag med åren blivit mer och mer kräsen. Det krävs något alldeles speciellt spel för att jag ska fastna och det är mer och mer sällan jag har känslan att jag "verkligen behöver komma hem för att äntligen få spela detta spelet igen!". Ofta kan jag starta ett spel men dras inte riktigt med på något vis och spelet förbli halvklart och jag tröttnar.

Därför söker jag nu era absoluta tips för att få en rolig sommar. Vill veta vilka 1-3 st spel som ni tycker att man bara måste spela för att dem är så otroligt bra. Inga 7/10 spel utan de absolut bästa! Det får lika gärna vara äldre som nyare spel, så länge dem funkar på PC, PS4 eller Switch.

De spel jag under senaste åren fattat tycke för är: Celeste, Hollow Knight, Zelda BotW, FFXIV, God of War, Katana Zero
(Nu skulle ju detta vara ERA favoriter men vill ändå ge ett exempel på spel jag tyckt om genom livet så kanske ni kan ge mig något i den stilen ELLER något helt annorlunda som får mig att fastna vid något nytt)
Några av mina favoriter genom tiderna (Uncharted 2, Grim Fandango, WoW, Hollow Knight, Journey,God of War, Mafia 2, Super Smash Bros, Zelda: Wind Waker etc).

Tack på förhand.

Medlem

Plockat lite på måfå skulle jag säga: Bloodborne, Life is Strange 2 samt Undertale. Det är de spelen som påverkat mig mest på sistone. Hade jag funderat lite längre hade jag kanske valt ett par andra spel, men det är roligare om man kör på magkänslan direkt


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

@marsson90: Har gett Undertale två försök och inte fastnat än. Men kan ju testa igen. Råkade spoila sista bossen genom att se en video och då känns det inte lika spännande längre. Men kan föröska ge det ett till försök!

Life is strange har jag tänkt att testa. Bör man spela 1an innan 2an?

Bloodborne ska vara grymt men jag är inte såld på allt det där med demoner och hela stilen måste jag erkänna heh

Backloggens befriare

Alan Wake, The Witcher 3: Wild Hunt och Divinity: Original Sin II väljer nog jag, i nuläget.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Kaleidou:

@marsson90: Har gett Undertale två försök och inte fastnat än. Men kan ju testa igen. Råkade spoila sista bossen genom att se en video och då känns det inte lika spännande längre. Men kan föröska ge det ett till försök!

Life is strange har jag tänkt att testa. Bör man spela 1an innan 2an?

Bloodborne ska vara grymt men jag är inte såld på allt det där med demoner och hela stilen måste jag erkänna heh

Du borde absolut testa Undertale igen spelets story, bossar osv ändras en hel del beroende på hur du väljer att spela spelet.
Life is Strange-serien är några av extremt få spel som fått mig att bli tårögd. Jag gillade det andra spelet mycket mer än det första, men det finns nästan inget samband mellan LiS 1 och LiS2 som gör att du måste spela LiS 1 först.

Bloodborne är... Bloodborne Fantastiskt, men det är mycket fokus på kosmisk horror.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Inside och the banner saga. Sen är jag ett hängivet dragon age-fan så måste ju ta upp dom spelen (även om dom vad gäller spel-design inte alltid har alla rätt har inga spel kommit i närheten av att engagera mig så mycket)

Avstängd

Final Fantasy 7 remake.
Jag har inte spelat ett spel som har dragit min uppmärksamhet lika mycket som detta spel på ett tag.

Jag kan rekommendera den starkt.
Och kan lägga till Assasin Creed Odyssey.
Den var väl lite mer fungerande.

Medlem

@keffkebab: Spelat Alan Wake. Eller Rättare sagt kollat igenom en hel lets play från början till slut.
The Witcher 3 har jag testat flera gånger men varje gång så är det något som gjort a tt jag inte fastnat. Jätte konstigt då jag föreställer mig att det verkligen är ett spel jag skulle tycka om ifall något beskrev det för mig. Hoppas verkligen Cyberpunk faller mig i smaken för det är något jag ser fram emot mycket!

Divinity: Hur är det om man inte gillar turn-based combat annars?

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Final Fantasy 7 remake.
Jag har inte spelat ett spel som har dragit min uppmärksamhet lika mycket som detta spel på ett tag.

Jag kan rekommendera den starkt.
Och kan lägga till Assasin Creed Odyssey.
Den var väl lite mer fungerande.

FF 7 Remake skall jag absolut spela! Undrar dock om jag ska vänta tills Ps5an kommer och det släpps där!

Horizon Zero Dawn och Assassins Creed Odyssey baserat på att du gillar BOTW och God of War. Slänger med ett Batman Arkham Asylum/City/Knight också.

Cuphead kanske kan vara något också?


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Som strateginörd så måste jag slå ett slag för Stellaris.

Det enda spel under de senaste fem åren eller så där jag har glömt bort tiden till den milda grad att följande händer.
Jag har kommit hem en fredag från jobbet (dagtid) och sedan efter att ha ätit och duschat satt mig att spela. Klockan är nu någonstans mellan 18:00 och 19:00
Kommer efter ett tag på mig med att tänka "Hmm, jag är lite trött, undrar vad klockan är?" Och det visar sig att klockan är 02:37.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Nya Prey och Resident Evil 7. Älskar dom spelen. Kört dem två gånger om. Inlevelsen är enorm i båda.


signatur

Den som vet vet.

Backloggens befriare
Skrivet av Kaleidou:

@keffkebab: Spelat Alan Wake. Eller Rättare sagt kollat igenom en hel lets play från början till slut.
The Witcher 3 har jag testat flera gånger men varje gång så är det något som gjort a tt jag inte fastnat. Jätte konstigt då jag föreställer mig att det verkligen är ett spel jag skulle tycka om ifall något beskrev det för mig. Hoppas verkligen Cyberpunk faller mig i smaken för det är något jag ser fram emot mycket!

Divinity: Hur är det om man inte gillar turn-based combat annars?

Nä, då ska du nog skippa D:OS2.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
jbx
Medlem
Skrivet av Kaleidou:

Spelat Alan Wake. Eller Rättare sagt kollat igenom en hel lets play från början till slut.

Varför spelade du inte Alan Wake om jag får fråga? Att titta igenom ett spel istället för att själv spela måste vara som att titta på en pizza när du är hungrig? Har aldrig förstått det där med att titta på när andra spelar när du kan spela själv? Men är nyfiken

Ang spelade ni inte får missa så säger jag Two Point Hospital och Snowrunner, de spelen jag lagt mest tid på i år.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

FF VII originalet (remaken är 5 av 5 men Originalet är helt magiskt)
Dark Souls 1 och Bloodborne - From Software har skapat en ny genre med sina Souls-spel. Dessa två spel är de bästa den har att erbjuda hittills.
Slay The Spire - en deckbuilder som är helt lysande.

Medlem

Horizon: Zero Dawn har en del gemensamt med Zelda: Breath of the Wild och God of War. Dessutom är det ett av mina topp 3 spel genom tiderna. Makalös story. Finns en expansion, men den är inget måste tycker jag.

The Witcher 3 är också ett ruskigt starkt spel i samma genre. Kanske starkare än HZD, även om jag personligen inte håller det riiiktigt lika högt (men nästan). Finns två expansioner som om möjligt är ännu bättre än det redan fantastiska grundspelet.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skribent

Med tanke på de spel du listar så skulle jag vilja föreslå "The Messenger". Plattformslir med relativt hög svårighetsgrad och en stor portion humor. Ett av mina absoluta favoritspel på senare år (tillsammans med Hollow Knight och Celeste).

Jag skulle även rekommendera att INTE titta på några videos eller läsa recensioner innan du spelar för en stor del i det spelet är enligt mig att själv upptäcka storyn.

Medlem

Jag lägger min röst på Inside och Brothers - A Tale of Two Sons

FM-guru
F.d. Sisyr

Under förutsättningen att man gillar RPG (och att läsa, i de två sistnämnda spelens fall) så är VtM: Bloodlines, Planescape: Torment och Disco Elysium några absoluta måsten, tycker jag.

Ett hedersomnämnande för Arcanum också, som tyvärr verkar vara bökigt att få att funka korrekt på WIndows 10 för en del. Lite symptomatiskt är det allt, då Arcanum alltid har varit något av ett sprucket mästerverk.

Medlem

FF7 orginalet med en hög mods via 7heaven 2.0 (googla Qhimm http://7thheaven.rocks/). C&C remaster och kanske Far Cry 5.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Bloodborne, The Wolf Among Us och Furi kan vara en trevlig trippel för din sommar.

Trevligt spelande!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Nya Prey och Resident Evil 7. Älskar dom spelen. Kört dem två gånger om. Inlevelsen är enorm i båda.

Prey är fantastiskt. Går även att få tag i på GOG för under hundralappen.

Medlem

Läst igenom rekommendationerna och det saknas:
Red dead redemption 2
Frost punk (obskyr strategi-resurshantering-eländes-spel)
Half life Alyx (VR)
Max payne 3
Titanfall 2

Medlem

XCOM2 håller jag högt. Doom 2016, Mass Effect spelen kan jag tipsa om också.

Medlem

1.Death Stranding. (Ett väldigt annorlunda spel så jag förstår dom som inte gillar det.)

2.Red Dead Redemption 2.

3.Resident Evil 2 Remake.

4.The Last Of Us.

5.God Of War.

Medlem

mad max. köra bil i öknen i värmen är gött.

Medlem

Känns som jag pappegojjar här, men Witcher 3, Alan Wake I & American Nightmare, Starwars: KotoR I & II, CoD:MW online


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

Jag vågar nog påstå att God of War (2018) single-handedly är värt kostnaden av en PS4.

Förutom just God of War så är Half-Life: Alyx den bästa spelupplevelsen jag har haft på säkert femton år, så om man på något vis har tillgång till ett hyfsat VR-kit så är det definitivt ett måste. Det är ju rätt långt, men bara att ta sig igenom ett par kapitel kan vända uppochner på ens definition av ordet "inlevelse".

Ser man lite längre bakåt så vill jag nämna FF7 (ja det är gammalt men det är verkligen fenomenalt) och Tales of Phantasia. Det som alltid slår mig med ToP är hur lite serien faktiskt har förändrats sedan dess - det är mer invecklade strider och mer anime cringe nu, men i övrigt så hade originalet redan väldigt mycket av det som gör serien till det den är.

Generellt så har jag inget tålamod för ofärdiga spel längre, så jag uppskattar verkligen spel som släpps när de är klara och vet vad de vill vara.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Är det bara jag som tyckte Spider-man var sjukt bra?

123
Skriv svar