Diskutera – Hur vill du att spel annonseras och släpps?

Robot
Diskutera – Hur vill du att spel annonseras och släpps?

Snabbt som plåsterryck eller utdragna förspel?

#diskutera, #e3-2020


Medlem

Jag förstår ju att man vill marknadsföra så mycket som möjligt och bygga upp en hype för ett spel för att på så sätt sälja mer precis vid lanseringen. Men hade man fått välja fritt så hade jag helst sett att det annonserades och fanns tillgängligt samtidigt.

Gnällkuk

Jag trodde på riktigt att det var en gigantisk trosa de höll upp, kändes som en helt absurd bild till frågan Alltså, jag föredrar helt klart att spelet utannonseras strax innan släpp. Typ, max en månad.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Jag gillar den långsamma hypen. Först en utannonsering gärna med en specifik månad för release, sen en cinematic trailer, sen en RIKTIG gameplay trailer, sen lite mer trailers, utan spoilers. Typ under ett år från utannonsering. Jag tyckte upptakten till RDR2 var väldigt bra.

Jag tycker dock spel journalister skall försöka sluta sitta och titta på LinkedIn, budgetar, reddit snack, jobbannonser efter rykten som pekar på nått. Det är lite väl mycket spekulation och många gånger blir det en refusering av ryktet ändå.

När vi ändå är på topic - SONY VISA EN BILD PÅ PS5 NU!

Medlem

Kan tycka att man annonserar ca 6-12 månader i förväg, typ det som visas upp på E3 släpps innan nästa års E3, gillar Ubis taktik senaste åren, man visar upp spelen på vårkanten och så släpps det under hösten/julen.

Redaktör
Ponny

Gillar att bli tagen på sängen då och då, som i Apex-fallet, men att längta har också sin tjusning. Vill dock inte längta i ååårataaal. Visas något på E3 ser jag gärna att det släpps senare samma år (eller åtminstone inom ett år) för annars är risken att jag tappar suget efter ett tag.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Vill minnas att Skyrim visades något halvår före release, det känns ok tycker jag. För min del kan företagen framförallt sluta ge oss ett datum som sedan bara flyttas och sedan flyttas igen. Även för deras egen skull. Utveckla spel, visa oss det ni vill när ni vill, men vänta med ett release-datum tills spelet är klart

Medlem

Jag tyckte Bethesda gjorde fullträff på FallOut 4 releasen genom utannonseringen under E3 för att sedan släppa det 6 månader senare då spelet i stort sett var klart och bara finputsades. Avskyr när företagen utannonserar spel i flera år före och spelet skjuts upp gång på gång. Drygt..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Dex
Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag tyckte Bethesda gjorde fullträff på FallOut 4 releasen genom utannonseringen under E3 för att sedan släppa det 6 månader senare då spelet i stort sett var klart och bara finputsades. Avskyr när företagen utannonserar spel i flera år före och spelet skjuts upp gång på gång. Drygt..

Skulle precis skriva detta också. Fallout 4 var perfekt hanterat datum mässigt. Klockrent att presenteras i Juni på E3 sen släppas typ 5 månader senare i Novemeber eller något. Man hann med att bli rejält hypad, men behövde vänta länge.

Mycket bra där

Geeks Gaming
Skrivet av CARTMAN:

Jag tyckte Bethesda gjorde fullträff på FallOut 4 releasen genom utannonseringen under E3 för att sedan släppa det 6 månader senare då spelet i stort sett var klart och bara finputsades. Avskyr när företagen utannonserar spel i flera år före och spelet skjuts upp gång på gång. Drygt..

Skrivet av dex20:

Skulle precis skriva detta också. Fallout 4 var perfekt hanterat datum mässigt. Klockrent att presenteras i Juni på E3 sen släppas typ 5 månader senare i Novemeber eller något. Man hann med att bli rejält hypad, men behövde vänta länge.

Mycket bra där

Ännu en som håller med.
Det finns inget mer deprimerande än att se en trailer/gameplay på något lovande och sen få reda på att man får vänta 2 år......
På den tiden är det ju inte säkert att det ens är samma spel!

Medlem

Battlefield 3 gjorde marketingen väldigt bra, gillar även demo/öppen beta strax innan release


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Haha den bilden alltså!

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag tyckte Bethesda gjorde fullträff på FallOut 4 releasen genom utannonseringen under E3 för att sedan släppa det 6 månader senare då spelet i stort sett var klart och bara finputsades. Avskyr när företagen utannonserar spel i flera år före och spelet skjuts upp gång på gång. Drygt..

Skrivet av dex20:

Skulle precis skriva detta också. Fallout 4 var perfekt hanterat datum mässigt. Klockrent att presenteras i Juni på E3 sen släppas typ 5 månader senare i Novemeber eller något. Man hann med att bli rejält hypad, men behövde vänta länge.

Mycket bra där

Skrivet av NordhNet:

Ännu en som håller med.
Det finns inget mer deprimerande än att se en trailer/gameplay på något lovande och sen få reda på att man får vänta 2 år......
På den tiden är det ju inte säkert att det ens är samma spel!

Precis detta! 6 månader är perfekt, man hinner längta och bygga hype, men inte bli avtrubbad och dö innan spelet släpps.

Motsatsen är Cyberpunk 2077, det känns som att det spelet har varit utannonserat i hela mitt liv och det är fortfarande inte släppt...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skribent

Jag ser nog helst att det utannonseras med en redig gameplay-video och att spelet sedan släpps inom max ett år.

Medlem

Multiplayer - Visa upp det 3 dagar innan release BAM!

Singelplayer - En vecka innan så att man hinner kolla upp vad det är. Släpp typ en ny video om dagen fram till release. Att ha behövt vänta på cyberpunk i så här många år har varit en plåga.

Medlem

Max ett halvår innan det släpps.

FM-guru
F.d. Sisyr

Beror väl lite på vad det är för spel. Men i allmänhet och med AAA i åtanke så skulle jag säga att 4-6 månader innan släpp är lagom. Förseningar kan förstås sätta käppar i hjulen, men annars tycker jag att det är en lagom tidsfrist från utannonseringen för att sedan successivt bygga hype med ökad marknadsföring fram till släpp.

Flakmonkey

Börja hypa när det finns något konkret att visa upp och när man har ett realistiskt releasedatum, mycket för spelets egen skull. Sen så älskade jag hur EA gjorde med Apex och bara släppte det mer eller mindre från ingenstans, men tror inte det passar alla spel.

Geeks Gaming
Skrivet av Nosnos:

Börja hypa när det finns något konkret att visa upp och när man har ett realistiskt releasedatum, mycket för spelets egen skull. Sen så älskade jag hur EA gjorde med Apex och bara släppte det mer eller mindre från ingenstans, men tror inte det passar alla spel.

Ja det blev en bomb, minst sagt!

Funkar nog bra på ett f2p inom en populär genre

Medlem

Att det annonseras och finns tillgängligt att köpa samtidigt.
Samma med filmer och musikalbum.
Jag vill ha allt - nu!


signatur

autograph

Medlem

Får gärna utannonseras tidigt men sen vill kan ju ha lite uppdateringar under tiden. När spel utannonseras såsom Wild så blir man ju mest skeptisk efter några år. Inte så bra reklam.


signatur

Ultrazine

Medlem

Som bethesda gjorde, visa upp spelet bara ett halvår eller mindre innan release. Sen visar dom knappt något från spelet efter det.

Det dom inte borde göra är att ge spelet till streamers eller youtubers innan release. Funkar bra till småtitlar men inte till tripple A.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Jag tycker Rockstar är en av de bättre på PR!

Medlem

För min egna del så skulle jag vilja ha det helt tyst till en månad innan release.

Sen kör PR karusellen igång med förbokning, trailers, previews osv.

Att göra som exempelvis ubisoft, släppa förbokning ett år innan släpp och utan att detaljera vad man får med förbokningen.. Det skriker bara "snälla hjälp oss betala utvecklingen".
Eller trasiga early access, lika illa det.

Nä, tacka vet jag stängda betor (som var på riktigt för 10+ år sedan och inte bara en PR hype 2 veckor innan release) och sen att man inte vet eller hört något om det förrän precis en månad innan släpp.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

som många andra skrivit, max 6mån innan så inte hypen hinner tyna bort och blir för utdragen
fallout 4 var bra på det sättet, fler borde göra likadant

Medlem

Många faktorer som spelar in. Hur stort är spelet? Hur förväntat är det? Hur ny är föregångaren?

Som några har nämnt, så ska man absolut hålla sig undan datum om man inte helt säkert kan hålla dem. En försening kan vara acceptabel, (och då ska detta meddelas i god tid och inte dagen innan det satta datumet) men efter det blir folk bara irriterade.

Jag tycker nog spel ska tillkännages i god tid. Ger en något att se fram emot. Apex funkade nog enbart tack vare EA. Är det ett väldigt förväntat spel så tycker jag det kan funka om man avslöjar det väldigt tidigt, utan att prata datum överhuvudtaget eller ens visa något innehåll. Ungefär som Elder Scrolls 6. Jag vet att det kommer ta år innan något händer, och blir darför inte otålig. Kan dock förstå dem som blir. Sedan kan de skruva upp tempot när de är inom ett år till släpp.

Finns det en föregångare så tycker jag det inte ska tillkännages något nytt medan den förra fortfarande är aktuell. Tycker det är jättetråkigt, och ger mig bara intrycket av att de "redan" har gett upp med den nuvarande produkten. De senaste Battlefield-spelen tycker jag har släppts för tätt inpå varandra, men det kan också vara jag som upplever att tiden går snabbare.

Medlem

Annonsera det när det går till pressarna så att säga, dvs när det är klart.

Medlem

Cyberpunk är ett spel jag inte kommer köpa längre på releasedagen. Alldeles för mycket videos och gameplay. Blivit trött. Rockstar gör rätt. När det är 1 månad kvar så skruvar dom upp rejält. Först kom reveal trailer. Sen var det tyst. När speldatumet ändrades så kom screens. Sen var det tyst ett tag. Nån spelsida fick besöka rockstar och prova spelet och skriva om det.

Sen när releasen närmade sig då jävlar hypade dom upp det. Men bara till en viss gräns. När spelet släpptes ville jag ha det direkt. Cyberpunk är ett spel jag inte ens läser något om längre. Jag vill kunna spela det sen men kommer aldrig klara det om dom fortsätter med sina hypes hela tiden. Jag tror spelet är överskattat. Vi får se. Ingen vet förens det är släppt.

Som @trifix sa. Rockstar är bra med PR

Medlem

Det beror ju väldig på omfånget av spelet! Cyberpunk som nämns ovan är ju ett gigantiskt spel där man fort kan visa 45 min gameplay utan det gör nått medans 45 min av ett storydrivet spel kan vara förödande.

Men den vinnande formeln för mig brukar vara:

- Teaser/Announcement - trailer
- Dev - intervjuer där dom snackar om design, story och gameplay
- Gameplay - trailer

Färdigt!

Medlem

Det var roligast innan. TV-spelstidningarna var det enda man hade. Tänk så många vardagskvällar om höstarna och vintrarna man suttit hemma och läst och längtat efter spel och konsoler, och så lärde man sig en hel del TV-spelshistoria till på köpet.

1
Skriv svar