Recension – Command & Conquer Remastered Collection

Robot
Recension – Command & Conquer Remastered Collection

En remaster byggd med kärlek som inte lever på gamla meriter.

#Command-and-conquer-remastered, #Lemon-sky-studios, #Petroglyph-games


Medlem

Angående mellan sekvenserna så rekommenderar jag att du titta på deras uppdatering gällande dom https://www.youtube.com/watch?v=ikJLYYTrIxs&feature=emb_logo och problem med de.

Medlem

Känns som minusgrejerna inte är så mycket dom kan göra åt. Har man inte de okomprimerade filerna så har man inte. Och ändrar man AI:n så kan det göra single-player kampanjerna ospelbara med hur de är scriptade.

Medlem

Ack, känslan när Target (Mechanical Man) går igång i lurarna för första gången på åratal. Nostalgi så det dryper om det.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

ELF
Medlem

Håller med om mellansekvenserna. Skulle hellre ta de lågupplösta pixelerade en dessa.
Synd att raw filerna inte finns, då hade de kunnat skalat upp dem bättre.

Förstår förövrigt inte fullt ut varför man inte kan skala upp ordentligt utan original raw fil. Borde ju ändå gå att skala upp allt pixel för pixel. Eller det kanske är det man faktiskt har gort och det är videorna från originalutgåvan som är suddiga, bara att det inte syns..?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Håller med om mellansekvenserna. Skulle hellre ta de lågupplösta pixelerade en dessa.
Synd att raw filerna inte finns, då hade de kunnat skalat upp dem bättre.

Förstår förövrigt inte fullt ut varför man inte kan skala upp ordentligt utan original raw fil. Borde ju ändå gå att skala upp allt pixel för pixel. Eller det kanske är det man faktiskt har gort och det är videorna från originalutgåvan som är suddiga, bara att det inte syns..?

Man kan inte förbättra digitala filmer eftersom man inte kan lägga till information som inte finns i efterhand på ett bra sätt och kan man det så kostar det på tok för mycket för att göras här.

Nu vet jag inte hur man filmat orginalsekvenserna, men jag gissar att dom är filmade analogt och sedan konverterade till digitaldata, sedan har den analoga versionen försvunnit, hade dom haft kvar den så kunde man skala bättre och fixa riktigt hög kvalitet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

ELF
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Man kan inte förbättra digitala filmer eftersom man inte kan lägga till information som inte finns i efterhand på ett bra sätt och kan man det så kostar det på tok för mycket för att göras här.

Det är just den biten jag inte fattar. Vad är det för information som saknas? Skulle behöva en teknisk förklaring för att förstå...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Håller med om mellansekvenserna. Skulle hellre ta de lågupplösta pixelerade en dessa.
Synd att raw filerna inte finns, då hade de kunnat skalat upp dem bättre.

Förstår förövrigt inte fullt ut varför man inte kan skala upp ordentligt utan original raw fil. Borde ju ändå gå att skala upp allt pixel för pixel. Eller det kanske är det man faktiskt har gort och det är videorna från originalutgåvan som är suddiga, bara att det inte syns..?

Medlem

Känns som ni ger minus bara för att ge minus i det här fallet.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Känns som ni ger minus bara för att ge minus i det här fallet.

inget spel är ju perfekt... men det är väl bra dom nämner nåt som kanske inte är så bra?

Medlem

Vad kostar spelet?

Medlem
Skrivet av Håkan:

Vad kostar spelet?

19,99€ på steam

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Känns som ni ger minus bara för att ge minus i det här fallet.

AI-problemen var rätt drygt redan för 24 år sedan, något som länge varit fixat i OpenRA, tillsammans med mycket annat. Får se om det blir ett köp nu eller om man väntar. Om det nu är vettigt modd-stöd och källkod kanske man kan föra över OpenRA fixar och balanseringar som man nu blivit van vid.

ELF
Medlem

@Karmak: 🤣😐
I C


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

AI-problemen var rätt drygt redan för 24 år sedan, något som länge varit fixat i OpenRA, tillsammans med mycket annat. Får se om det blir ett köp nu eller om man väntar. Om det nu är vettigt modd-stöd och källkod kanske man kan föra över OpenRA fixar och balanseringar som man nu blivit van vid.

Jag kommer ihåg ett enkelt knep för att undvika att bli attackerad på Red Alert av AI:n, och det var att spamma ut många enkla soldater i början. Då attackerade dom aldrig en, men om man inte byggde så kom dom. På något sätt kände datorn av hur stark man var. Det lönade sig alltid att bygga soldater i början.

Älskar spelen förövrigt

Medlem
Skrivet av Sapiens:

19,99€ på steam

Tack, har inte Steam installerat.
Men känns som ett schysst pris för vad man får. Warcraft 3 remastern var väl fullpris?

Medlem

@Karmak: Bland det roligaste jag har sett på länge! Tack för ett gott skratt

Medlem

C&C var första spelet som jag köpte. Det här måste jag skaffa.

NuZ
Testpilot

Blizzard! Ställ dig i skamvrån!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av ELF:

Det är just den biten jag inte fattar. Vad är det för information som saknas? Skulle behöva en teknisk förklaring för att förstå...

Jo, du fattar det om du tänker dig om.

Börja med att se på den parodin som blev postad över. Vad är det som är roligt? På den grumliga övervakningsbilden dom har så går det inte att utläsa registreringsnumret på bilen hur mycket du än förstorar bilden, än mindre en reflektion av en person i skruven. Den informationen finns helt enkelt inte i den suddiga bilden dom har tillgång till. Om bilden var tagen med en multi-peta-pixel sensor med tillhörande optik med närmast oändligt upplösning skulle CSI-teamet med en en okomprimerad version av den bilden teoretiskt sett ha möjlighet att plocka ut information (det vill säga en "bild") av en person i reflektionen av skruven.

I praktiken är det dock fortfarande omöjligt av en mängd andra grunder, om inte annat för skruven i sig själv inte har den upplösning som skal till för att generera en tydlig nog bild.

Tekniskt sätt så förstör du bilden genom att TA BORT information när du behandlar den. Råmaterialet har alltid mest information även om bilden är dass, otydlig och tråkig. Om du ska "förbättra" bilden så kan du t.ex göra den skarpare. En suddig registreringsskylt på en bil kan då bli så skarp att du kan läsa ut numret där det tidigare var för oskarpt för att göra det.

Du gör den skarpare genom att lägga till kontrast. Kontrasten ökar när skillnaden mellan två nyanser blir större, det vill säga det vita blir vitare och det svarta blir svartare. Detta åstadkommer du om du tar bort en mängd nyanser av grått och ersätter dom med en mindre mängd nyanser av grått. Som skarpast blir kontrasten självklart när ett gäng svarta pixlar ligger vid sidan av ett gäng vita pixlar. Det vill säga den vita delen av registreringsskylten som tidigare bestod av 200 nyanser av vitt, där en fläck av en gammal måsskit var 20 av dom, nu blir till en enda -> vit. Dom 20 mörka nyanserna av grått som var bokstäver och tal i skylten har nu blivit till en enda -> svart.

Men det innebär alltså att du har förstört information. 220 nyanser har blivit till 2. Om du så distribuerar denna bild (för exempel i ett spel) så kan inte någon 20 år efteråt återskapa denna informationen om inte du kan presentera original-bilden (eller annan kopia med mer information). Måsskiten är för alltid borta i den bilden. Det dom gör i CSI och andra TV-serier och filmer är alltså inte möjligt i verkligheten.

Nu finns det andra sätt att förbättra materialet. Du kan uppskalera det. Då kan du antingen ersätta en enkel blå pixel till 4 blå pixlar (eller 40), men det blir inte bättre av det, bara större. Annars kan du gissa vad för olika nyanser av blått det skulle ha varit i bilden om upplösningen (läs: informationen) var större. Men det får en motsatt effekt på skarpheten.

När man ser Star Wars på 4k-BlyRay som du tidigare sett på VHS så får man ju en liten känsla av magi i stil med CSI-skämtet över. Men du ska man komma ihåg att dom inte skalerat upp VHS-kopian, dom har tillgång till dom analoga filmerna som innehåller otroligt mycket mer information än vad som blev med över på VHS-kopian. Varje gång som släpper dom gamla Star Wars filmerna i ett nytt format drar dom inn några miljarder på det. Dom hade därför troligen större kapital till råda en vad teamet som remastrade C&C hade.

Oj, det blev långt. Har inte tid att korta ned det, sorry!!

//LD

Medlem

En dålig sak som saknas är waypoints. Annars hittar jag inte mycket negativt.

Redaktör
Skrivet av Vileoxe:

Känns som ni ger minus bara för att ge minus i det här fallet.

Tja, spelet är ju inte perfekt (inga spel är det), och plus/minus speglar saker som stör. Kan vara både små och stora grejer.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tja, spelet är ju inte perfekt (inga spel är det), och plus/minus speglar saker som stör. Kan vara både små och stora grejer.

Förutom Super Metroid!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Ion
Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Jag kommer ihåg ett enkelt knep för att undvika att bli attackerad på Red Alert av AI:n, och det var att spamma ut många enkla soldater i början. Då attackerade dom aldrig en, men om man inte byggde så kom dom. På något sätt kände datorn av hur stark man var. Det lönade sig alltid att bygga soldater i början.

Älskar spelen förövrigt

Datorn-motspelaren "känner" hur stark du är eftersom den har tillgång till all information i spelet. Den "ser" hela kartan, vet hur många units du har och hur mycket pengar du har. Ja AI-spelaren fuskar - men det är också det enklaste sättet att implementera en AI som känns OK även fast den inte är ärlig.

Men! Det viktigaste - dom talar aldrig om hur AI-spelaren fungerar, så illusionen av att den spelar på samma villkor som du gör att man inbillar sig att AI-spelaren faktiskt spelar spelet på samma sätt!

Förutom i ditt fall då som kom på ett sätt att utnyttja algoritmen

Medlem
Skrivet av breathe:

Är det sagt något om Red Alert 2 ännu?

Spelet verkar ha blivit en enorm succé, så jag skulle tippa på att de blir sugna på att göra Remasters på resten av spelen också

Medlem
Skrivet av Draconis:

Spelet verkar ha blivit en enorm succé, så jag skulle tippa på att de blir sugna på att göra Remasters på resten av spelen också

Hoppas! C&c generals please 😍😍

Medlem
Skrivet av noyart:

Hoppas! C&c generals please 😍😍

Amen på det!

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

En dålig sak som saknas är waypoints. Annars hittar jag inte mycket negativt.

Håll in Q medan du klickar. Allmänt tips är att kolla igenom listan på keybinds för att se vad som går att göra.

Medlem

Fy tusan denna remaster var jag hypad som tusan för och jag hypar jävligt sällan spel. Och nöjd som fan blev ja första gången jag starta up det och man fick se den där lilla install videon fast den ändrades till uppgradining graphics och i slutet så fick man Welcome back commander. Fy satan när hon sa det fick jag tårar i ögonen.

Har redan spelet i 8 timmar dags och sova tror jag.

Skribent
Skrivet av Lolflakes:

Jag kommer ihåg ett enkelt knep för att undvika att bli attackerad på Red Alert av AI:n, och det var att spamma ut många enkla soldater i början. Då attackerade dom aldrig en, men om man inte byggde så kom dom. På något sätt kände datorn av hur stark man var. Det lönade sig alltid att bygga soldater i början.

Älskar spelen förövrigt

En annan var att bygga sandsäckar runt basen och tiberiumfältet man harverestade ifrån. Ain var för dum för att fatta att dessa gick att skjuta sönder eller köra över med fordon, så de bara stod kvar på sin sida. Detta fixades dock til RA.


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar