Vilka är de första spelen du spelade?

Medlem
Vilka är de första spelen du spelade?

Vilka är de första spelen du spelade? Oavsett konsol eller pc.

Mitt första spelminne är Stunts ett rätt knasigt rallyspel där man bygger egna banor och det finns att spela på någon sida har jag för mig men annars finns det som gameplay här. https://www.youtube.com/watch?v=-hKK4_gvOS0 Jag tror jag spelade ett annat spel också som kom samtidigt som jag inte minns namnet på.

Andra spel som jag minns är: Red Alert, Tiberum Sun, Starcraft, Rooler Coaster Tycoon, Theame Hospital, Fifa98, Need For Speed, Midtown Madness, Motorcross Madness (tror det hette så i alla fall) och många andra. James Bond Golden eye, Donkey Kong, Mario kart och några andra spel spelade jag på n64 också med kompisar.

#nostalgisjukan

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Super Mario Bros. till NES.

Jag var tre år och fick se det hos några bekanta. Vet inte om jag egentligen spelade själv då. Ett tag senare fick vi ett eget NES och då spelade jag i alla fall. SMB1 och 3 är nog de spel jag tidigast minnen om.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk: Ah, kan tänka mig att mina äldre bröder lät mig sitta i deras knä och spelade något av de första rallyspelen som kom i början av 90-talet. Men jag tror att mina minnen kommer från när jag var sådär 6-7 år helt enkelt. Jag är född 89.

Medlem

Det här är mitt första spel minne som jag kommer ihåg helt och hållet.
Spelade även fler spel men detta kommer jag ihåg mest.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Arcadia 1982 på Commodore VIC-20, helt fantastiskt bra, då

Medlem

@Molotov: Skönt att jag slipper känna mig gammal, ditt konto är fyra år äldre än "mitt spelande" ;P

@ohGr: @Molotov De ser nice ut!

Skribent

Det allra första jag spelade själv var Ice Climber till NES, följt av Tennis, Bubble Bobble, Mega Man, Super Mario Bros. och Super Mario Bros. 3.

Vi pillade även lite med en Commodore och dess spel på kassettband, men jag tror att det var efter NES-debuten.

Medlem

Antingen prince of percia på commodore 64 eller wolfenstein 3d på pc! Ohh vilka minnen :)!

It's not a lake, it's an ocean

Mitt allra första spelminne är Test Drive till Commodore 64. Jag minns hur realistiska jag tyckte att sprickorna i vindrutan var.

Men det var Altered Beast och framför allt Sonic the Hedgehog till Mega Drive som gjorde mig intresserad av TV-spel på allvar. Vi hade en Master System också, men jag har väldigt vaga minnen av den. Vi spelade Hang On och Alex Kidd, vet jag. Sonic var dock överlägsen allt annat. Jag minns hur jag nynnade på musiken från Star Light Zone i skolan.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Första spelet jag minns tydligt var Stötnisse Åker Hiss.

De hade ett spelbart ex på Åhléns i Stockholm. Min pappa fick hålla upp mig så jag kunde nå upp till datorn för att spela. En tid senare fick jag det i födelsedagspresent så jag kunde spela hemma.

Minns att jag spelade mycket Myst också. Grafiken var för mig fotorealistisk på den tiden.

Minns också att jag spelade Warcraft: Orcs & Humans, Abuse, och Descent.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

@Baronova: Alltså det där spelet har jag spelat! Känner igen det på något vis i varje fall.

Annars spelade jag Mulle Meck, Ryndjakten, Klass 3 osv om man ska ta med barnspelen.

Kan tyvärr inte pinpointa exakt när jag hade min första spelupplevelse. Jag vill minnas att upp till och med lekis så hade jag ingen erfarenhet av spel, men där, första sommarlovet så börjar minnen komma fram.

Vi fick en ny granne den sommaren och en av föräldrarna jobba med IT, så jag minns att det var stor ruljans på spelen där. Minns typ första mötet med dem att vi spela något interaktivt spel med en blå fågel och att man kunde använda micken. Annars var Doom och uppföljaren något vi spela rätt tidigt där (och väldigt mycket). Mysteriet på Greveholm gick också varmt. Annars minns jag Battle Chess, Deer Hunter, Lejonkungen (typ lekprogram, inte plattformaren) och Disney Hercules.

Men jag blev också kompis med en kille i lekis som hade både PC och SNES. Jag minns att han visa upp Maui Mallard och Disney's Magical Quest till SNES när han fyllde. Till Pc minns jag att vi spela Svea Rike, Age of Empire och Red Alert.

Hus kusinerna spela vi Tekken 3.

Första konsolen vi fick hemma (brorsan ska ha haft ett Master System men jag minns inget av den) var Playstation Slim med F1 2000.

Första spelet till PC som vi själva ägde var Midtown Madness 2 som följde med datorn.

Första handburna spelet var Super Mario Land som vi fick med när vi köpte kusinens gamla Game Boy.

Annars hade vi Lexia på de gamla skoldatorerna också...

Nu kom jag på: jag hade ju någon konstig bärbar konsol, kommer inte i håg vad de hette men de var rätt vanliga på 90-talet. Glassbilen hade någon variant. Det var något väldigt klent som hade inbyggda spel (i min fick man välja efter alfabetet) och det mesta av spelen var någon variant av tetris. Fanns ett bilspel som var dugligt men annars minns jag inget. Svartvit skärm, Allt grafik var byggt på ett "tetrisblock" tvs kvadrater. Bilen i bilspelet var enbart 5 fyrkanter bland annat. Det var inte en Tiger Electronics i alla fall.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

@Fader Konungen: Haha Lexia! Då kanske ni hade Sim Stad på datorerna också och spelen där man kunde lyssna på nationalsångerna och Tredje Klass? Jag minns att en dator hade de spelen i alla fall när jag gick i låg och mellanstadiet.

Skrivet av Zontos:

@Fader Konungen: Haha Lexia! Då kanske ni hade Sim Stad på datorerna också och spelen där man kunde lyssna på nationalsångerna och Tredje Klass? Jag minns att en dator hade de spelen i alla fall när jag gick i låg och mellanstadiet.

Nope, det är inget jag minns i alla fall. Tror det var lite för ambitiöst för vår bonn-skola. Det jag ändå kommer ihåg från Lexia är Fråga doktorn som vi spela väldigt mycket. Grejen var att vi extremt vulgära (för att vara i 7-9års åldern), det var ju bara könsord men så länge grammatiken var okej så godkände ju spelet och gav generiska svar, vilket lede till skitroliga konversationer.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Min far hyrde en Vectrex och 3 spel en helg i början av 1984. Pole Position, Mine Storm och så något jag glömt bort.

Spelade sedan Snake på en VIC-20, men det var inte förrän jag spelade Wizard of Wor på en C64 jag var fast i spelträsket. Att skjuta monster tillsammans med en kompis var så skoj!

Medlem

Har många minnen men namnen på de flesta vet jag inte. Tar gärna emot tips vilka det kan vara från dessa beskrivningar. Det va iaf på commodore.
Minns något spel man var varulv i och man skulle undvika poliser tror jag.
Sedan ett management spel där man styrde ett band.
Har även starka minnen från ett spel där man kunde spela som olika bollar som va monster. Vet man fick mycket krimskrams i spelförpackningen med klistermärken och sådant på de olika monstrerna.

Det sista kan jag namnet på. New Zealand story.

Har minnen från många fler men detta var ett axplock som dök upp först.

Svarar Monkey Island på mycket så även här

Det första Monkey Island gjorde ett tidigt intryck på mig.

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Sedan ett management spel där man styrde ett band.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rock_Star_Ate_My_Hamster

Medlem

Första spelet som verkligen verkligen satte ett avtryck var "Law of the west". Brukade drömma ihop med en kille om att spela ett sånt spel med soldater där man fick springa fritt och inte var bunden till att styra ett sikte bara,

Men vi insåg båda att det bara skulle förbli en dröm eftersom man skulle behöva en dator minst lika stor som en gymnastiksal... -.-


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Zontos:

@Grukk: Ah, kan tänka mig att mina äldre bröder lät mig sitta i deras knä och spelade något av de första rallyspelen som kom i början av 90-talet. Men jag tror att mina minnen kommer från när jag var sådär 6-7 år helt enkelt. Jag är född 89.

Jag började väldigt tidigt med spel. Är 90:a, men började med NES och sedan SNES, N64 o s v, så jag har upptäckt många av konsolerna i ordning, främst för Nintendo och Playstation.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

phi
Medlem

Super Mario Bros. till NES här också.

Spelade det hos en kompis och kunde inte sluta tänka på det och pratade om ”Nitendo” hela tiden med föräldrarna. Julafton därefter låg det ett NES under julgranen.

Det var 1987.

Medlem

@Fader Konungen: I see När jag googlade på Fråga Doktorn-spelet så kände jag igen det lite jag med. Jag minns inte om jag spelade de spelen i skolan men tror jag gjorde det, en kompis till pappa recenserade flera spel under slutet av 90-talet och då fick jag en del på pc också.

Medlem

Lite osäker, men det är antingen Flashback till någon form av persondator (osäker på om det var en Macintosh vi hade eller något annat), eller Super Mario Bros. eller Castlevania på polarens NES. Vi snackar 1995-ish och jag hade nog knappt fyllt fyra, så det är svårt att sätta en tidslinje på minnena.

Farsgubben jobbade på Silicon Graphics på den tiden och det var således en självklarhet att plocka hem en N64 på releasedagen. Det var nog först då som mitt spelande verkligen tog fart.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Avstängd

Första Mario till Nes.
Excite bike och Super Mario World.

Det är dem spelen jag minns.
Och hur dessa spel har format mig är en helt annan fråga.
Men minns att alla var roliga.

Medlem

Det började så sakterliga på NES. Första som jag verkligen fattade tycke för var RC PRO-Am Racing. En slags föregångare till kart spel utvecklat av Rare. Klarade ut det otaliga gånger. Minns även Rock n Roll racing på Sega (megadrive?) som en gammal favorit


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Om man inte räknar någon Pong-klon som jag spelade på storebrorsans TV-spel (som det hette på den tiden), så var nog det första spel jag verkligen fastnade för Who Dares Wins. (C64)

Vet inte exakt vilket som var det första jag spelade på C64:an, men detta var helt klart ett av de första.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Kul tråd!

Jag minns att mitt allra första spel var på en campingplats när jag var liten. Där hade de ett arkadspel som hette Gun Fight. Det var ett spel där två spelare duellerade och sköt på varandra. Jag var oerhört fascinerad av spelet. Det fanns kaktusar man kunde skjuta sönder och ibland rullade en vagn förbi. Och så hade spelarna bara ett visst antal kulor vardera så det gällde att sikta innan man sköt.

Jag gick ofta bort till arkadspelet och tittade på när andra spelade. Ibland lyckades jag tigga några kronor av föräldrarna och så gick jag dit med en kompis och spelade och hade jättekul.

Mitt första "hemmaspel" var Asteroids på Atari 2600. Fast det var inte hemma hos mig utan hos en kompis. Vi spelade hur mycket som helst. Jag ville ha en likadan konsol men föräldrarna vägrade "slösa pengar" på en ren spelmaskin. Men det var lugnt för jag fick senare en hemdator i födelsedagspresent. Det var en Atari 600 XL som jag lärde mig programmera BASIC och assembler på. Och spelade på också förstås.

Medlem

När jag var liten hade vi ett spel som hette SimStad, där man skulle bygga och ta hand om en stad. En simplare version av Sim City.

Sen så var det The Sims, Nintendo 64 med Diddy Kong Racing och Super Mario 64 som spel intresset växte.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Fragtjuv

Fick ett Supernintendo när jag fyllde 5 år så det första spelet var Super Mario World.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skriv svar