Hur skapas och defineras ett community i spel?

Medlem
Skrivet av Dalaboy:

Spelar och har spelat flera MMOn både med och utan kontrollerad pvp och open/free pvp och pve och allt där emellan samt även testat på diverse CS-liknande spel,

Ju mer öppen pvp och ju fler tävlingsmoment desto mer toxic blir den mesta kontakten med andra spelare. Ålder spelar in till viss del men jag har raidat med 30+ spelare som även de förvandlats till fradgatuggande rövhattar när det hettar till. Det gick så långt att jag, som älskar rollen som healer, numera drar mig för att rulla en sådan och istället hittar något enklare med mindre chans till "blame".

Med det sagt. Spelar nu mest FFXIV och WoW-classic med små inhopp i ESO och SWTOR.

FFXIV: Trevligaste communityn ever! "Novice Network" med mentorer och INGEN fråga är för dum. Går inte att kolla medspelarnas dps (jo det går men då bara med loggar och i efterhand) och om någon dör får man som healer höra "Oops, think I pulled to many there" och liknande. Free Companies (guilds) har jag bara varit med i två men de är super.
5:a för community

Wow Classic: Retail kan vara rätt toxic beroende på servertyp (alltid spelat på rp-server). Men i
classic på normal server. Trevligt, avslappnat och bara roligt. Om man questar blir man inbjuden till parties med andra som gör samma sak och 98 fall av hundra är det trevlig konversation och "I'm done, how many more do you need?" och sen hjälps man åt och skiljs med "TY, have a nice day" o s v. Ibland lite svårt att få svar på saker (saknar novice funktion) men annars trevligt. Även hittat guild som raidar men med den met kompetenta OCH trevliga ledning jag någonsin varit med om (då räknar jag med att jag ledde guild i vanilla )
4:a för community

ESO: Förvirrande först med att man kan vara med i flera guilds och en del är bara till för by&sell men sen...bara trevligt. Vissa guild kanske bygger på att du vet vad allting är och vad du ska göra men hittils har ingen varit otrevlig. Tvärtom.
3,5 för Community

SWTOR: Så far, bara trevliga upplevelser men som det funkar nu måste man nog vara med i ett guild om man vill uppleva alla. Dock inte hittat något otrevligt guild än...bara trevliga.
3 för Community (4 med ett bra guild)

GW2: Inte spelat på länge men har inget minne av någon toxicitet. Dock kan man ju spela 90% av spelet som solo. Som med en del andra sså hänger det nog mer ett bra guild.
3,4 för Community

WoW Retail: Gillar egentligen det mesta med det för att det utvecklats tekniskt, men dungeons och raids....Jag har gett upp. (Om någon har ett trevligt guild där man gör sådant så feel free invite. Dock bara RP eller ev Normal server).
2 för Community

Eso är helt suveränt. Det roliga med Eso när man har lite mäktigare gears. Är att man inte behöver engagera sig så mycket i communityn då alla dungeons kan man göra solo. Är man där för storyn och pallar inte ens att säga hej till en människa så kan man i princip spela allt ensam.

Medlem
Skrivet av denza:

Det sa han aldrig. Kan ju inte hitta på egna slutsatser

Va? Nu hänger jag inte med!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Det spel som har det mest äckliga spelarbas, enligt mig, är inte World of Tanks, dom är änglar jämfört mot Rocket League spelarna, har aldrig varit med om så mycket nätmobbning för att man är färsk, folk i båda lagen börjar sammarbeta för att håna en och försöker göra så man ska göra misstag, antatgligen för att dom hellre vill spela med bottar. Men största anledning är nog, för att dom är livrädda för att hamna sämre till i poängen än nån färsking som jag, vilket händer ofta, hur ofta tror ni nån av dom är kvar tills poängen visas, jag AI AI AI.... så jäkla svagt, patetiskt och man måste vara riktiga looser om man måste samarbeta med motståndarna för att håna en nybörjare så inte deras ego tar skada? Riktig äckliga människor, och det är samma från ps4 till PC, ingen skilnad, pc spelarna är snäppet värre kanske? Antagligen största anledning är att spelets största grupp som spelar det, är barn under 15 år som inte vet hur man ska vara medmänsklig, empatisk eller för den delen vad fotboll/lagsport går ut på, att ihop som lag vinna över det andra laget, i det här spelet, är det nästan mer fight mellan lagkarmrater än motståndarna? Tråkigt, då det är ett hysteriskt kul spel! När man spelar mer vettiga vuxna människor, som inte måste stila hela tiden och förödmjuka dom som är "sämre"? Lead by example.. hur kan folk bli bättre, om dom knappt vågar spela?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Inte spelat mp på länge innan jag började med bla Echo Arena till Oculus Quest.
Där är spelarna oftast vänliga, dom som beter sig illa ibland är barn men man ignorerar dom, ingen idé att börja som vuxen att käfta med barn. Eller så kan man försöka ge en tillsägelse att skärpa sig lite.
Samtidigt över lag så känns VR-spel inte lika Toxic, men man kan ju samtidigt göra typ sexuella ofredande i VR.
Många mp-spel är (av dom jag testat) skyddade mot sånt att man kan ha privat bubbla runt sig i lobbyn osv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar