Har spelbranschen fått nostalgisjukan? (Remastring av gamla spel)

Medlem
Har spelbranschen fått nostalgisjukan? (Remastring av gamla spel)

Det har kommit rätt många remastrade spel på sista tiden, det tycker jag är rätt skoj men har det blivit en nostalgiskt trend? Jag köpte precis Command and Conquer-remastringen på steam och Red Alert känns som ett spel som verkligen funkar idag. Även om det känns gammalt. (De borde ha gjort en remaster av Tiberum sun också, hoppas det kommer). Vilka spel har ni köpt som det blivit en remaster av och vilka spel skulle ni vilja att det blir en remaster?

Jag vill gärna ha Tiberum sun och har sett att GTA 3, GTA Sand Andreas och GTA Vice city finns på steam och funderar på att kanske köpa det efter att ha spelat Red Alert (jag har lätt för att köpa ett spel och tröttna direkt så håller på det). Det finns sidor där man kan tanka hem gamla spel men tror inte de fungerar på WIN10 men testade på min gamla dator. Okey är lite nostalgisjuk jag med kanske!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Tycker verkligen Remasters har sin plats. Dels att få spelen spelbara på nyare operativsystem o.s.v., men också för att få stöd för högre upplösningar, vilket är anledningen till varför jag vill en Diablo 2-remaster.

Det jobb som GOG gör med gamla spel gör ju så att remasters inte behövs i samma utsträckning då de löser kompatibilitetsproblemen på andra sätt. Vilket är bra. Men samtidifgt kan det vara trevligt med lite kärlek med uppskalade modeller m m som i fallet med C&C.

Jag föredrar faktiskt remakes eller reimagingings över remasters, då vi faktiskt får ett nytt spel. Tycker vi inte om det, kan vi alltid spela originalet, inget förlorat


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Älskar idén med remasters och de har sin plats. Jag har köpt en del, men jag spelar inte klart dom.
Oftast infinner sig inte wow-känslan som jag vill uppleva igen.
Man kommer ihåg för mycket.
Eller vuxit ifrån spelet. Det blir lite som att titta på en gammal favoritrulle från när man när man var tolv på blu-ray. VanDamme rullar blir inte lika bra när man strax är 40. Nostalgi är inget för mig har det visat sig.

Däremot så ser jag det som en chans att uppleva saker jag missat. Ser fram emot remaken på Mafia. Spelat och gillar 2an och 3an. Men aldrig spelat ettan.

Flakmonkey

En remaster/remake som verkligen står ut för mig är "Wonder Boy: The Dragon's trap". Perfekt balans mellan nytt och nostalgi med underbar grafik och tweaks av gameplay som gör det till en härlig upplevelse idag utan att det känns som att originalet har gått förlorat. Sen så gillar jag även de remasters som Sony gjort för tex Last of Us, men de är ju så minimala att jag knappt räknar dem. Har också tänkt sätta tänderna i Halo Collection och den ska ju vara riktigt bra.

Så jag gillar remakes och remasters så länge de faktiskt bidrar med någonting nytt, men det får ju inte hålla tillbaka nyskapande heller. Tror inte det är någon risk för det iofs, men det är ju det som många verkar haka upp sig på.

Medlem

Jag tror mer det beror på idétorka än något annat eller så har de insett att "spel var bättre förr" ;). Klagar dock inte, spelat både Turok 1-2, forsaken och nu väntar jag på Kingpin

Blir att köpa remastern av mass effect-trilogin också, sen Kingdoms of amalur. Sen har vi serious sam 4 också i augusti som ska återgå till det klassiska upplägget som 1:a och 2:an har!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Jag tror mer det beror på idétorka än något annat eller så har de insett att "spel var bättre förr" ;). Klagar dock inte, spelat både Turok 1-2, forsaken och nu väntar jag på Kingpin

Blir att köpa remastern av mass effect-trilogin också, sen Kingdoms of amalur. Sen har vi serious sam 4 också i augusti som ska återgå till det klassiska upplägget som 1:a och 2:an har!

Finns pengar i det, det är därför. Det är inte som att Ubis huvudutvecklare för Assassins Creed sitter och gör remakes och remasters pga idetorka. Det är snarare så att det har kommit en punkt där det finns en viss mängd spelare som vill ha tillbaka sina gamla produkter, fungerade och fixade för nya datorer, med lite nytt innehåll och man är villig att betala för detta.

Det är också som med alla speltyper en växande mängd potentiella kunder, alla pallar inte spela nya AAA-spel då dessa är en sjuk historia där man får spendera 500 timmar, minst innan man fått ut något, eller typ sitta och härva i någon snyfthistoria om någon trasig familj i ett 10/10-spel, m. m.

Sedan finns det flera remakes och remasters som inte håller måttet så klart, för man har inte förstått sin publik, t ex Heroes 3 och Commandos 2. Heroes 3 var ju bra tacky, det är ju på alla sätta sämre än originalet och speciellt HD-versionen som är gjord av community, anpassat för att kunnas spelas på ipad. Commandos 2, för att man tog bort den ENDA FUNKTION som behövdes fixas, coop-delen, sedan som grädde på moset så tog man bort alla politiska symboler i ett spel som verkligen behöver ha dessa kvar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vill verkligen ha en rerelease av Command and Conquer Generals, men är så jävla rädd för att dom kör Commandos-vägen - fast det kommer bli ännu värre. Kina måste vara kvar, tar dom bort kina och byter ut mot typ Ryssland så känns det verkligen B och speciellt nu passar Kina sjukt bra in. Det kan vara så att dom inte vågar göra en remaster av det pga detta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Finns pengar i det, det är därför. Det är inte som att Ubis huvudutvecklare för Assassins Creed sitter och gör remakes och remasters pga idetorka. Det är snarare så att det har kommit en punkt där det finns en viss mängd spelare som vill ha tillbaka sina gamla produkter, fungerade och fixade för nya datorer, med lite nytt innehåll och man är villig att betala för detta.

Det är också som med alla speltyper en växande mängd potentiella kunder, alla pallar inte spela nya AAA-spel då dessa är en sjuk historia där man får spendera 500 timmar, minst innan man fått ut något, eller typ sitta och härva i någon snyfthistoria om någon trasig familj i ett 10/10-spel, m. m.

Sedan finns det flera remakes och remasters som inte håller måttet så klart, för man har inte förstått sin publik, t ex Heroes 3 och Commandos 2. Heroes 3 var ju bra tacky, det är ju på alla sätta sämre än originalet och speciellt HD-versionen som är gjord av community, anpassat för att kunnas spelas på ipad. Commandos 2, för att man tog bort den ENDA FUNKTION som behövdes fixas, coop-delen, sedan som grädde på moset så tog man bort alla politiska symboler i ett spel som verkligen behöver ha dessa kvar.

Ärligt talat har jag haft mer kul att köra äldre spel på sistone än nyare (med några undantag förstås). Hade det inte varit för gog hade jag nog inte spelat på pc så mycket som jag gör nu. Nostalgi säljer, för man har ju sett gång på gång att så fort en spelserie blir mainstream tappar den mycket av sin identitet (Dungeon siege, fear, crysis, theif, dragon age och Wolfenstein) för att nämna några.

Körde klart A plague tale nyligen som är fantastiskt, inte gameplaymässigt, men uppfyller alla ovannämnda ingredienser. Visst, jag får ju inte samma känsla som när man spelade för första gången, men den är heller inte långt ifrån.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Om ett spel ska funka som remastrad så ska det ju finnas något som man kan se att det fungerar idag. RA1 och RA2 och några av de andra CnC-spelen kan funka idag eftersom de har en story som kan vara intressant. Jag tror inte GTA1 och GTA London hade fungerat om man inte är en supernördig GTA-spelare.

Det krävs kanske att man ska kunna spela online också, jag spelar inte online alls men det är vad jag tycker många gamers gör.

Skrivet av Zontos:

Det krävs kanske att man ska kunna spela online också, jag spelar inte online alls men det är vad jag tycker många gamers gör.

Nja, du ska kunna streama det och bli rik. Annars är det ett dåligt spel...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: Jasså är det twitch-generationen som har tagit över det helt med andra ord?

Medlem

@Hipshot: Man kan tydligen köpa det på Orgins (eftersom jag är en anti-EA litegran så har jag inte så bra koll på dom, det kanske var logiskt) om man har win7 men det vore ändå kul med en förbättring av det.

https://www.origin.com/swe/sv-se/store/command-and-conquer/co...

Inaktiv

Tror det har mycket med att spel börjar vara väldigt dyra att utveckla till de nya konsollerna. Att ha en detaljnivå mm med hög standard kostar pengar. För varje generation så blir det ju dessutom högre krav.

Personligen gillar jag en del remakes/remaster. Beror lite på hur väl de är genomförda.

Skrivet av Zontos:

@hannes.theorell: Jasså är det twitch-generationen som har tagit över det helt med andra ord?

Det är så kidsen mäter ett spels popularitet. Om det inte streamas så är det ingen som spelar det.

Men nostalgisjukan handlar nog mest om pengar, när det kommer till kritan. Billigt att producera och ger fina intäkter.
Billigare än att skapa nytt eller försöka sig på en uppföljare.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Finns pengar i det, det är därför. Det är inte som att Ubis huvudutvecklare för Assassins Creed sitter och gör remakes och remasters pga idetorka. Det är snarare så att det har kommit en punkt där det finns en viss mängd spelare som vill ha tillbaka sina gamla produkter, fungerade och fixade för nya datorer, med lite nytt innehåll och man är villig att betala för detta.

Detta. Folk har spelat ett tag nu - det finns nostalgi och de som vill se remasters nu för tiden. Jag tror det är vad som väntas framöver också.

FM-guru
F.d. Sisyr

Remasters och remakes som görs på spel som inte funkar (eller är krångliga att mecka med) på moderna operativsystem är kalas. I övrigt har jag inte mycket intresse för fenomenet, men andra har uppenbarligen det.

Medlem

@hannes.theorell: Ja det ligger nog en stor sanning i det med, kan säkert fixa att Tiberum Sun exempelvis kan funka på min dator om jag verkligen vill spela det. Men tillverkarna måste ju ha ett driv i att vilja ge ut något de gjort förut för en ny generation för att kunna ha drivet att vilja tjäna på det.

Märkligt att unga mäter streams och inte spelkänsla.

Medlem
Skrivet av magma:

Jag tror mer det beror på idétorka än något annat eller så har de insett att "spel var bättre förr" ;). Klagar dock inte, spelat både Turok 1-2, forsaken och nu väntar jag på Kingpin

Blir att köpa remastern av mass effect-trilogin också, sen Kingdoms of amalur. Sen har vi serious sam 4 också i augusti som ska återgå till det klassiska upplägget som 1:a och 2:an har!

Remasters är väldigt billiga att göra och dessutom gör det bra reklam för serien. Dessutom är dom ganska säkra kort. Ett spel som en gång vart populärt kommer med största säkerhet att köpas av fans igen pga nostalgi och nyfikenhet. Folk gillar säkra kort liksom.

It's not a lake, it's an ocean

Jag tyckte att inledningen av denna generation led av remaster-sjukan. Det kändes lite billigt och lamt. Hela generationen tog ett tag på sig att komma igång på allvar, tyckte jag. Jag har egentligen inget emot remasters om de är relevanta: det ska vara av spel som är minst fem år gamla och där generationsklivet har något nytt att bidra med. The Last of Us Remastered var exempelvis värt det (inte minst för att jag slapp spela med den hemska DualShock 3). Dock finns det gott om remasters som bara känns meningslösa. Remaken av Destroy all Humans (som snarare ser ut som en remaster) förstår jag inte alls. Inte sällan gör Microsofts bakåtkompatibilitet de gamla spelen snyggare än vad vissa remasters vi förväntas betala fullpris för gör.

Generellt sett tar jag hellre en riktig remake av ett gammalt spel (typ Resident Evil 2) än en remaster av ett fem år gammalt spel som bara ser marginellt bättre ut och kanske får en förfinad kontroll. Å andra sidan är remakes ett sätt att tillgängliggöra äldre spel för en ny publik. Tillsammans med ett ökat fokus på bakåtkompatibilitet (tack, Microsoft) är de faktiskt en sorts kulturgärning.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Så länge remasters är skapade med ärlighet och kärlek så har jag inget emot det överhuvudtaget, även om det kanske kan gå snett ibland. Om det där emot bara är en rakt av cash-grab (dvs väldigt lata portningar eller minimala förändringar som inte är anpassat för modern hårdvara) så kan det dra sig.

En Remaster jag jättegärna hade sett även om det säkert inte åldrats så värst väl är Den Längsta Resan. Det var länge sen jag spelade det så det kanske inte alls är lika kul idag som det brukade, men om inget annat så vore det underbart att få spela det tillsammans med mamma igen som gamla goda tider fast med ett lite uppfräschat, modernare utseende.

Medlem

Jag tror hela det västerländska samhället är mer fokuserat på nostalgi nu och har varit det i 10-20 år. Många ser tillbaka på trender från 60-talet och framåt, gammal musik upptäcks, och även om nya saker skapas så är det sällan saker blir lika ikoniska. Jag har också en känsla av att skillnaderna mellan decennierna suddas ut. Det var t.ex. extrem skillnad på 70-och 80-talen, där 80-talet med neonljus, synthar, starka färger, och hårspray var en ren motreaktion mot 70-talets bruna hippieatmosfär, medan skillnaderna mellan 00-10 inte alls känns lika tydliga, även om de finns där. Sen kanske det blir lättare att se när det gått ett tag, men det är min spontana tanke.

Vad detta beror på kan jag inte säga, men jag tror att informationssamhället har haft en stor påverkan. Det är lättare än någonsin att titta tillbaka och hitta saker man gillar från förr.

Jag har själv inget problem med detta då jag är en stor nostalginarkoman när det gäller mina egna upplevelser, musikupptäckter, och spelminnen.


signatur

Övning ger träning.

Backloggens befriare

Människan har väl alltid varit rädd för det okända, och därmed framtiden. Däremot är det ju enkelt att blicka tillbaks och tänka "åh, tänk vad bra vi hade det" fastän det inte nödvändigtvis och sällan är sant. På samma sätt som en hemsk upplevelsr kan bli en kul anekdot förändras vår syn på det hela med tiden. Och det är ju till mångt och mycket en positiv grej, annars hade vi ju inte klarat av att fortsätta leva.

Tänker avsluta med några kloka ord av Allan Edwall:
"Ja visst var det bättre, men inte var det särskilt bra."


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag tycker som så att återbesöka spela och förnya dom är en bra sak för det kan leda till att dom spelen får leva längre och fler nya personer får ta del av dom. Man kan säga det är typ färska upp spel historia med nya historier böcker. Sedan är det bra ide för spelföretagen dom kan tjäna pengar på folks nostalgi. Men tittar jag på CNC remaster eller FF7 remake eller Yakuza Kiwami så kan jag säg att jag är glad spelbranschen har åkt på nostalgi sjukan.

Geeks Gaming

Är helt klart glad över Remasters/Remakes.
Många spel va bättre förr och man våga mycket mer förr.
Ja det finns även spel idag så vågar lite men många känns även som klon på klon på klon med extremt lite nytt eller de lilla man gilla i föregående spelen har dom totalt förstört... Ja jag tittar på er Battlefield, Call of duty, FarCry, Ghost recon, Rainbow six, Medal of honor, Fallout... m.m

Och de har redan kommit sjukt bra remasters/remakes.
Command & Conquer, Homeworld, Saints Row 3, StarCraft, Halo MCC, Resident evil 2, Half life(Black mesa)

Men samtidigt sjukt dåliga då dom totalt sabbat eller inte förstått vad folk ville ha.
WC3, Homm 3 HD(Skaffa Gog versionen istället och ladda ner HD modden), CoD 4.

Ser även fram emot några. Typ Crysis, Mass Effect(Om det nu stämmer), System Shock.
Bra spel ska inte bli förlorade i tiden. Vill hellre att the kids får spela spel med bra mekaniker och låter en tänka än dagens mobile, f2p, lootbox skräp.

Skribent

Generellt har jag inget emot det. Dock tycker jag just denna generation har varit väldigt mycket HD-remasters, remakes och remasters. Det har sin plats, men ibland känner jag att fokusen nästan blivit åt fel håll, vi tittar bakåt istället för framåt. Detta gäller ju inte bara spelindustrin, utan även filmindustrin. Tänker jag lite längre, så undrar jag lite varför nostalgi just precis nu slår så hårt? Det måste ju stå för något som händer runt oss i samhället när vi tittar bakåt istället för framåt?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Nej det är inte nostalgi som får dessa spel att återupplivas utan det är spelföretagen som själva fattar att deras spel börjar glida iväg för mycket från originalet, och det är lätt att tjänga pengar på att återutveckla något som faktiskt var ruggigt bra. Kolla bara på WoW, efter de släppte Classic så förstod de äntligen att en cap på level 60 är bra mycket bättre än att öka för varje expansion. Nya WoW expansioner dödade så gott som allt som kom före, om man inte brydde sig om transmogs eller achievements, men nu har deras nya utvecklare fattat varför Vanilla kändes så bra och förhoppningsvis tar de tillbaka mer än bara en cap på level 60.

Medlem

Snarare ”man var mindre kräsen förr”

Kontot avslutas

Jag tycker det är kul när gamla klassiker kommer tillbaka, oavsett om det är en remaster eller en remake.
Tycker om remakes eftersom det blir som ett nytt spel och det finns nya saker att upptäcka. Sen finns det de spelen där de tar bort flera saker i remaken som man själv kanske gillade väldigt mycket från originalet och då föredrar jag kanske hellre en remaster.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av Jiminy:

Snarare ”man var mindre kräsen förr”

Absolut, det stämmer väldigt bra det. Men det fanns ju inte lika mycket att välja på heller.

Som jag sagt själv så brukar jag fortfarande kunna spela äldre spel om och om igen, men jag har blivit mer kräsen på äldre spel där det inte går att spara.

Märkte det när NES Classic Mini släpptes, många av dessa spel har jag försökt att spela igen men tröttnat väldigt fort på eftersom man måste börja om från början nästa gång man spelar, men på NES Classic Mini så tröttnade jag inte på dessa spel lika fort eftersom de hade lagt till så att man kunde spara i varje spel om man vill.


signatur

ゼルダの城

12
Skriv svar