EA Sports sätter in åtgärder mot rasism i communityn

Medlem

Jag är så trött på det här..black lives matter, ja tjena är det någon här som kan förklara vilken hudfärg det är som inte betyder någonting???

Geeks Gaming
Skrivet av roftg:

Jag är så trött på det här..black lives matter, ja tjena är det någon här som kan förklara vilken hudfärg det är som inte betyder någonting???

Alla hudfärger/människor är lika värda, det är det som är poängen. Att det kallas just för blm är att aktualisera den senaste (årens) händelser.
Alla människor är lika mycket värda. Problemet är att för många är färgades liv mindre värda, därför väljer man det namnet då problematiken just nu ligger där

Moderator | Testpilot
Skrivet av NordhNet:

Alla hudfärger/människor är lika värda, det är det som är poängen. Att det kallas just för blm är att aktualisera den senaste (årens) händelser.
Alla människor är lika mycket värda. Problemet är att för många är färgades liv mindre värda, därför väljer man det namnet då problematiken just nu ligger där

Det är ju inte annorlunda än "feminism". Det handlar ju inte om att kvinnor ska få det bättre än män, utan att det ska bli lika för alla. Samma princip med namnet här.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Skrivet av roftg:

Jag är så trött på det här..black lives matter, ja tjena är det någon här som kan förklara vilken hudfärg det är som inte betyder någonting???

Att en grupp människor lyfts fram betyder inte att andra grupper människor "inte betyder någonting". Det går att ha flera bollar i luften samtidigt.


signatur
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Alla hudfärger/människor är lika värda, det är det som är poängen. Att det kallas just för blm är att aktualisera den senaste (årens) händelser.
Alla människor är lika mycket värda. Problemet är att för många är färgades liv mindre värda, därför väljer man det namnet då problematiken just nu ligger där

Att stå upp för alla liv genom att poängtera vikten av en hudfärg är bara vad det är...

Geeks Gaming
Skrivet av roftg:

Att stå upp för alla liv genom att poängtera vikten av en hudfärg är bara vad det är...

Fast där har du fel, tyvärr

Skrivet av roftg:

Att stå upp för alla liv genom att poängtera vikten av en hudfärg är bara vad det är...

+ att göra det med våld och kaos.

Redaktör
Skrivet av Mirage:

De kan stoppa fusk med teknologi, det är möjligt att göra. Att ändra hur människor beter sig är stört omöjligt, såvida du inte använder våld/indoktrinering/hot, om personen inte håller med om vad du säger, och används de metoderna så är vi redan i en diktatur.

Att stoppa rasism är en bra idé, men den stoppas inte genom donationer till någon organisation eller genom att säga "vi står minsann bakom budskapet! köp våra spel nu...". Rasism lärs ut, det är ingen som föds rasist.

Det handlar inte om vad de gör, utan tidpunkten de valde. De försöker bara visa hur snälla och bra de är, detta arbetet är inget som skulle startat nu utan för LÄÄÄÄNGE sedan. Och om det startade för länge sedan är vi tillbaka på att de försöker plocka godhetspoäng, och om de startade nu samma sak. Bara "oh look at me, I am soooo nice. Buy my games!" inställning.

Klart det går att ändra beteenden. Förr var det accepterat att uppfostra barn med stryk, men verkligen inte i dag. Det blev olagligt för ca 40 år sen har jag för mig, men förändringen skedde inte över en natt. Det handlar om att ändra attityder, då förändras synsättet gradvis. Handlar inte om diktatur eller tvång eller hjäntvätt, det är gradvisa förändringar av hur vi ser på saker. Och såna här åtgärder som denna nyhet handlar om kan vara en (av många) saker som förändrar hur folk (inte alla) beter sig när de lirar.


signatur
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Fast där har du fel, tyvärr

Varför då? Och vad har jag fel i ?

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Problemet enligt mig är att skeptikerna ofta (inget personligt menat) gnäller istället för att säga: ”Jag tror på den här lösningen istället”. Det snackas det om masshysteri, virtue signaling och liknande.

Men jag ifrågasätter om det finns ett problem överhuvudtaget. Om det inte finns ett problem behövs ju ingen lösning.

Eller ja, enligt mig är problemen med polisvåldet inte ett uttryck för rasism utan att polisen i USA är väldigt on edge och skjutglad. Varför polisen är så kan man fråga sig, kanske för att USA som samhälle har otroligt mycket mord och våldsbrott i jämförelse med de flesta länder? Vad beror det på? Är det segregation och brist på alternativ för stora delar av befolkningen? En våldsam kultur? Eller är det för att det finns så mycket vapen i omlopp? O.s.v.

Jag tror inte på den enkla förklaringen att polisen är rasistisk.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Att en grupp människor lyfts fram betyder inte att andra grupper människor "inte betyder någonting". Det går att ha flera bollar i luften samtidigt.

Vad är exkluderande, black lives matter eller all lives matter?

Redaktör
Skrivet av aegd:

Det är väl precis vad du säger? Vad förstår du inte? Du säger ju att du *INTE* förstår. Om du inte förstår varför folk kritiserar det, så betyder det väl sannolikt att du inte ser att de har någon grund att kritisera företag som vill göra något "bra". Är det bara för att de säger ordet "rasism"? Är det bra bara för att det är emot rasism? Oavsett hur menlösa åtgärderna är? Oavsett om de inte leder till någon faktiskt förbättring? Oavsett om det överhuvudtaget finns någon grund för vidare arbete mot rasism?

I min mening så är det här ett PR uttalande. Kostar dem ingenting. Allt är saker de redan gör. Den här typen av verktyg har funnits i spel de senaste femton åren.

https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/857/243/f22....

Skrivet av aegd:

Problemet är att det har blivit masshysteri över ett problem som är uppblåst över rimliga nivåer. Svarta i USA är inte förtryckta. De största problemen i USA är snarare kopplad till en dåligt utbildad polis, problem med vapen och gängkriminalitet och slumområden. Det är inte "vita" som dödar "svarta" det är människor som dödar människor, och om man nu prompt ska prata om "ras" så är de som dödar varandra är oftast av samma etnicitet.

Det är fullständigt absurt att vi har protester i Sverige, England och andra delar av europa, där man vandaliserar statyer och pratar om "black lives matter" när vi har diktaturer i asien, mellan-östern och afrika, etnisk folkrensning i kina, slavhandel, osv. Det är fullständigt absurt hur opålästa, hjärntvättade och korkade vår medelklass har blivit, när man helt tappat konceptet över VAD man bör fokusera på för att göra skillnad. I storbrittanien vandaliserar man statyer över historiska figurer som byggt upp hela samhällen, enbart för att de hade en hand i slavhandel, samtidigt så skiter de fullständigt i att det förekommer slavhandel i afrika och mellan-östern. Om man verkligen vill engagera sig i black lives så borde man snarare fokusera på sub-Saharan africa där ~500 miljoner människor lever i extrem fattigdom, och hälften av alla barn som dör, dör av svält.

Fast det är det ju inte en jävel som gör.

Det är klart att företag ska kritiseras och att man inte ska svälja allt med hull och hår. Men jag tycker du resonerar rätt förenklat när du säger saker som att det bara handlar om PR. För även om det faktiskt är så som du säger (typ "alla verktyg finns redan") så betyder detta att frågan - att minska hat i spelcommunitys - hamnar på dagordningen igen. Och att det pratas om ett problem är en bra start för att göra något åt det.


signatur
Geeks Gaming
Skrivet av roftg:

Vad är exkluderande, black lives matter eller all lives matter?

All lives matter då du undviker det aktuella kärnproblemet. Där finns en drös med akademiska texter skrivna om just detta (inom olika jämställdshetsfrågor) där man belyser hur frasen ”alla är ju skapta lika” faktiskt kan underminera mer än vad man tror.
Ninna Edgardh som jobbar som utbildare och präst har skrivit några intressanta vetenskapliga texter om ämnet om du vill fördjupa dig

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@roftg: alla liv ska vara värda lika mycket, absolut, men nu har så inte varit fallet för färgade i USA under väldigt lång tid. Den rörelse som återigen väckts till liv handlar om att belysa att deras liv inte värderas/hanteras lika. Om alla hade hanterats och värderats lika hade en rörelse som BLM inte behövts, men nu är den tråkiga verkligheten att alla inte behandlas lika och ett steg mot att ändra på detta är att belysa orättvisan.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av roftg:

Vad är exkluderande, black lives matter eller all lives matter?

Inget. Vad ytterflankerna försöker att få det till spelar ingen roll. Jag förstår inte varför det kan vara så svårt. Jämlikhet, inte suveränitet.


signatur
Medlem
Skrivet av NordhNet:

All lives matter då du undviker det aktuella kärnproblemet. Där finns en drös med akademiska texter skrivna om just detta (inom olika jämställdshetsfrågor) där man belyser hur frasen ”alla är ju skapta lika” faktiskt kan underminera mer än vad man tror.
Ninna Edgardh som jobbar som utbildare och präst har skrivit några intressanta vetenskapliga texter om ämnet om du vill fördjupa dig

Har jag sagt att vi är skapta lika? Nej,.. jag säger bara att alla liv har betydelse och att black lives matter exkluderar eftersom det inte finns ngt all i black!

Oavsett vilket så är black lives matter polariserande..

Jag är inte kristen, behöver ingen präst.

Moderator | Testpilot
Skrivet av roftg:

Har jag sagt att vi är skapta lika? Nej,.. jag säger bara att alla liv har betydelse och att black lives matter exkluderar eftersom det inte finns ngt all i black!

Oavsett vilket så är black lives matter polariserande..

Jag är inte kristen, behöver ingen präst.

Black lives matter betyder i grunden att det ska vara lika för alla. Ta dig en funderade och se om du kan klura ut varför det heter just "black lives". Är du påläst om våran historia borde det inte vara så svårt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av roftg:

Har jag sagt att vi är skapta lika? Nej,.. jag säger bara att alla liv har betydelse och att black lives matter exkluderar eftersom det inte finns ngt all i black!

Oavsett vilket så är black lives matter polariserande..

Jag är inte kristen, behöver ingen präst.

Det är bara polariserande för att ytterflankerna gör sitt bästa för problematisera orden istället för att lyssna på vad som faktiskt sägs. Bait and Switch.


signatur
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Black lives matter betyder i grunden att det ska vara lika för alla. Ta dig en funderade och se om du kan klura ut varför det heter just "black lives". Är du påläst om våran historia borde det inte vara så svårt.

Vems historia pratar du om?
Tror inte att detta kommer att hjälpa eller funka direkt. Extremt många ord som ska censureras om du ska vara riktigt inkluderande(vilket detta inte handlar om). Termer som två vänsterfötter, sinister kan jag säga är stötande för mig som vänsterhänt.
Märker att fz inte har något språkfilter, iallafall när jag testade med olika ord i förhandsgranskning.

Inaktiv
Skrivet av Loevet:

@roftg: alla liv ska vara värda lika mycket, absolut, men nu har så inte varit fallet för färgade i USA under väldigt lång tid. Den rörelse som återigen väckts till liv handlar om att belysa att deras liv inte värderas/hanteras lika. Om alla hade hanterats och värderats lika hade en rörelse som BLM inte behövts, men nu är den tråkiga verkligheten att alla inte behandlas lika och ett steg mot att ändra på detta är att belysa orättvisan.

Vad är det för orättvisor svarta är utsatta för?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@anon_306295: det finns mer dokumentation och dokumentärer tillgängliga på ämnet än vad som kan listas här, och vare sig du eller jag har vuxit upp som utsatt grupp i USA och är därmed inte i position att ifrågasätta vad de har eller inte har upplevt.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv
Skrivet av Loevet:

@Pecman: det finns mer dokumentation och dokumentärer tillgängliga på ämnet än vad som kan listas här, och vare sig du eller jag har vuxit upp som utsatt grupp i USA och är därmed inte i position att ifrågasätta vad de har eller inte har upplevt.

Behöver ingen fullständig dokumentation utan frågar bara efter ett eller några exempel. Om du säger att svarta är orättvist behandlade så borde det ju finnas några exempel, någon grund till att du tycker det.

Medlem

En studie från Pew Research Center som exempel på vardagsrasism:

https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/05/02/for-black-am...


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Black lives matter betyder i grunden att det ska vara lika för alla. Ta dig en funderade och se om du kan klura ut varför det heter just "black lives". Är du påläst om våran historia borde det inte vara så svårt.

Eftersom du säger att det är er historia så kan ju du dra den eller hur.

Men då är det helt okey att demonstrera och marchera gata upp å ner, vifta med plakat som har texten WHITE lives matter ?,.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_306295:

Behöver ingen fullständig dokumentation utan frågar bara efter ett eller några exempel. Om du säger att svarta är orättvist behandlade så borde det ju finnas några exempel, någon grund till att du tycker det.

Om du på fullaste allvar tycker att svarta har det lika lätt i vardagen som oss vita nu och genom historien så är det verkligen inte ens lönt att försöka ge dig exempel. På något sätt kommer du förvränga det ändå.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Vad är det för orättvisor svarta är utsatta för?

Här går det inte att ta dig seriöst längre.

Medlem

En genuin fråga bara, skulle ni stödja en "White lives matter" rörelse då eftersom det inte är exkluderande?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Korken:

En genuin fråga bara, skulle ni stödja en "White lives matter" rörelse då eftersom det inte är exkluderande?

Om oss vita hade suttit i en likadan sits som de svarta gör idag, visst, men så är det ju inte. Och hade det varit så hade din fråga garanterat sett likadan ut fast åt andra hållet.

Notera igen att "Black lives matter" inte betyder att svarta betyder mer än någon annan. Utan att svarta betyder lika mycket som alla andra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om du på fullaste allvar tycker att mörkhyade har det lika lätt i vardagen som oss vita nu och genom historien så är det verkligen inte ens lönt att försöka ge dig exempel. På något sätt kommer du förvränga det ändå.

Hur vet du det? Hur långt bak i historien tittar vi? Vad räknas till "vit", har du en nyanskarta vi kan titta på eller går vi på skallmått? Representerar du alla vita? Har det funnits en helt oskyldig vit person? Leder dessa frågor någonstans bra? Bör vi fortsätta på den här vägen eller är detta rasismens kärna?

Medlem

Hade inte tänkt diskutera detta men det är lätt att dras med... Ja det är väl bra att EA försöker minska hat och rasism i spel i grunden. Det är cheesy att ta godhetspoäng på det bara, även om "unintentional".

Skriv svar