Har spelbranschen fått nostalgisjukan? (Remastring av gamla spel)

Medlem

Idétorka blandat med lättjänta pengar. Spelen marknadsför ju sig själva så fort nyheten finns ute.
Självklart har jag köpt några av dessa, mest för att det är krångligt att få originalen att fungera bra på nyare maskiner. Men att släppa en remaster på exempelvis Mafia 2 eller Bioshock, spel som inte ens är retro, är i mina ögon bara ett sätt att försöka håva in mer stålar utan att behöva hitta på något nytt.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Nästan all media har drabbats av den stora idetorkan, tjäna pengar på nostalgi är tämligen lätt, inga nya världar eller koncept behövs utan mer "på med nytt spakel" å ut med skiten!

Medlem

Jag kommer att citera Benny från Fallout New Vegas: Nostaliga is one hell of a drug.
Jag har ingen emot remasters och remake, men om vi fortsätter att titta tillbaka på spel ifrån för istället för att viderutveckla och skapa något nytt kommer industrin att köra fast. Jag skulle dock vilja se remasters och remake av spel som var bra, ,men som inte nådde sin fulla potental när de kom ut. Silent Storm är en av de som skulle må bra av en remaster eller en hel remake. Men annars skulle jag hellre ta ett nytt spel med fräsa ideér än en halvtaskig remake av ett spel som inte är ens 10 år gamla.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Luciphear:

Så länge remasters är skapade med ärlighet och kärlek så har jag inget emot det överhuvudtaget, även om det kanske kan gå snett ibland. Om det där emot bara är en rakt av cash-grab (dvs väldigt lata portningar eller minimala förändringar som inte är anpassat för modern hårdvara) så kan det dra sig.

En Remaster jag jättegärna hade sett även om det säkert inte åldrats så värst väl är Den Längsta Resan. Det var länge sen jag spelade det så det kanske inte alls är lika kul idag som det brukade, men om inget annat så vore det underbart att få spela det tillsammans med mamma igen som gamla goda tider fast med ett lite uppfräschat, modernare utseende.

Menar du The Longest Journey (med uppföljaren Dreamfall)? Där är jag helt med dig. Jag har inte spelat det första spelet, men Dreamfall: The Longest Journey kom till Xbox 2006 och jag älskade det. Det är dock ett spel som verkligen hade tjänat på om kontrollen och striderna gavs mer tid. Berättelsen, miljöerna, karaktärerna och röstskådespelarna är alla toppen. Men så fort det dyker upp actionsekvenser så bryts magiken...

En remaster är väl tyvärr inte så trolig. Vi får nöja oss med Dreamfall Chapters.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av QuenchedAnger:

Nästan all media har drabbats av den stora idetorkan, tjäna pengar på nostalgi är tämligen lätt, inga nya världar eller koncept behövs utan mer "på med nytt spakel" å ut med skiten!

I synnerhet Hollywood. Anthony Mackie förklarar det rätt bra (och krasst) här:


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Var väl ett tag sen som den fick nostalgisjukan.

Men gäller väl inte bara spelbranchen... Inte minst filmbranchen även.


signatur

subterranean homesick alien

Skribent
Skrivet av Jeehao:

Nej det är inte nostalgi som får dessa spel att återupplivas utan det är spelföretagen som själva fattar att deras spel börjar glida iväg för mycket från originalet, och det är lätt att tjänga pengar på att återutveckla något som faktiskt var ruggigt bra. Kolla bara på WoW, efter de släppte Classic så förstod de äntligen att en cap på level 60 är bra mycket bättre än att öka för varje expansion. Nya WoW expansioner dödade så gott som allt som kom före, om man inte brydde sig om transmogs eller achievements, men nu har deras nya utvecklare fattat varför Vanilla kändes så bra och förhoppningsvis tar de tillbaka mer än bara en cap på level 60.

Fast jag vet inte om just C&C var bättre förut. Ettan känns hopplöst förlegat om inte nostalgiglasögonen är på. Någonstans är det ju ändå vi (köparna) som styr vad som utvecklas. Hade inte vi köpt remasters eller hajpat dem, då hade vi nog aldrig fått dem heller. Egentligen upplever jag samma sak i de flesta remasters, peppad som fan, för att sen inse att det inte var bättre förut (även om nostalgivärdet inte ska underskattas). Tar jag exemplet C&C igen, jag har jättekul med spelet, men jag hade aldrig tillåtet ett spel ha samma brister om det varit en remaster på just C&C. Pathfindingen är hemsk och AI:n, både fiendens och egna trupperna är ju dummare än stenar. Remakes är lite annorlunda, tänker på RE2 som i stort är ett nytt spel, även FF7. Dock spelar dessa två också på nostalgiska strängar. Men det är ju något som gör att vi som stuck in the moment just nu.

Håller delvis med om WoW, men även där var det fina minen från förut som spelade mig ett spratt. Jag hade inte ens i närheten av lika kul när inte min gamla guild var där, de jag spelade WoW med i början. Kändes lite som att köpa ett hus som man har fina barndomsminnen ifrån, man går omkring och minns...men det är ju inte samma sak att bo där nu som när man var barn.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Ruffles:

I synnerhet Hollywood. Anthony Mackie förklarar det rätt bra (och krasst) här:

https://www.youtube.com/watch?v=oj8JK6c5x3M

Wow, that dude is 100% correct!

16-åringar och Kina. Bästa sammanfattningen någonsin. 🙂

PS Kan någon 16-åring posta ett par bra contemporary filmer som hen sett sista par åren? Nyfiken. 🙂

PS2 Så postar jag ett par 90-tals pärlor. Som fick typ 4-5 Ronnys rullar. 🙂

Medlem

Spel var bättre förr, bland annat pga man vågade satsa mer och inte låste fast sig lika mycket i uppföljare, prequels, remakes, remasters...

Spelen var gjorda av och för de som älskade spel. Inte av en design kommitte med en checklista, eller av grafiker som hellre vill göra hollywood trams.

Medlem

Jag tror det är den senaste trenden helt enkelt.
Efter MMORPGs, WW2 shooters, strategi-spel osv osv som varit "inne" i olika perioder och släppts så många spel så man blir trött på det, så är det nu dags för remasters och remakes.

Om något/några år har det dött ut och då är det dags för något annat istället.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Spel var bättre förr, bland annat pga man vågade satsa mer och inte låste fast sig lika mycket i uppföljare, prequels, remakes, remasters...

Spelen var gjorda av och för de som älskade spel. Inte av en design kommitte med en checklista, eller av grafiker som hellre vill göra hollywood trams.

Kan bara hålla med!

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Spel var bättre förr, bland annat pga man vågade satsa mer och inte låste fast sig lika mycket i uppföljare, prequels, remakes, remasters...

Spelen var gjorda av och för de som älskade spel. Inte av en design kommitte med en checklista, eller av grafiker som hellre vill göra hollywood trams.

Jag håller med, även om jag tror lite som någon i en tråd jag skapade som handlade om spelen var bättre förr, att man också blir mer kräsen när man blir äldre. Men spelar man Roller Coaster, RA2 osv som 12åring så har man en helt annan fantasi än vad man har vid 31 och spelar ett spel som Red Dead Redemption, då vill jag ha en story som funkar.

Men spel var personligare förut helt klart, sedan köpte EA games upp massa företag och skapade uppföljare som jag inte ens velat testa. jag kanske är bitter men Ea games eats everything osv.

Medlem

Nej, spelen var inte bättre förr. Däremot har spelen mognat och blivit en mångmiljard industri med +100 pers inblandade. Två killar/tjejer som kodar i papppas källare finns inte längre.

Vill ni ha nya ideer och koncept så kolla på VR Vive/Index. Där är det som på 80- och 90-talet, allt mellan himmel och jord! 🙂

Medlem

Ja tror iallafall att spel utvecklare gör så för att dels vilja ha en äldre fanbase och dels för att dom har nåt att rädda upp sig med när dom hamnar i kris (om t ex folk blir sparkade eller ekonomiskt) för att si för att så kan diskutera. Dessutom känns det som iaf remakes börjar bli lite tjatigt(så som next gen känns så 012-014) fast re2 var ju bra likaså ff7 remaken men sen så är det väl utvecklarnas kärlek till fansen. Men tror att vi kommer få mer av dom. Sen så kanske det inte är som og spelen som man spela igenom en gång för längesen.

Medlem

@Sapiens: Jag menar, om man längtar tillbaka till tiden då spel gjordes med kärlek av små utvecklargrupper med mycket kreativitet... varför då leta bland AAA-spelen nuförtiden? Kan inte riktigt förstå de som påstår att det inte finns bra spel att spela när det släpps indiespel som har en massa kvalitéer varje månad, om inte varje vecka. Med undantaget RTS (som faktiskt känns som en halvdöd genre) tror jag att man skulle kunna välja vilken genre man ville och hitta åtminstone fem högkvalitativa och kreativa indiespel.

Sedan är ju inte AAA-spelen helt borta när det kommer till kreativitet och nya projekt heller. Ghost of Tsushima och Cyberpunk är ju två exempel på kommande spel som varken är remake eller franschise. Förra året var det Control och Death Stranding som stod ut, och Sekiro såklart (även om FROM-spelen kanske är lite lika). Känner att det är lite pessimistiskt att säga att allt var bättre förr, dock finns det ju så mycket mer nuförtiden att det blir lite jobbigare att leta. Å andra sidan, Google is your friend.

Avstängd
Skrivet av Zontos:

@hannes.theorell: Ja det ligger nog en stor sanning i det med, kan säkert fixa att Tiberum Sun exempelvis kan funka på min dator om jag verkligen vill spela det. Men tillverkarna måste ju ha ett driv i att vilja ge ut något de gjort förut för en ny generation för att kunna ha drivet att vilja tjäna på det.

Märkligt att unga mäter streams och inte spelkänsla.

Det är inget märkligt.
Man gör det som alla andra gör.
För att försäkra sig om att inte hamna utanför flocken.

Skrivet av keffkebab:

Människan har väl alltid varit rädd för det okända, och därmed framtiden. Däremot är det ju enkelt att blicka tillbaks och tänka "åh, tänk vad bra vi hade det" fastän det inte nödvändigtvis och sällan är sant. På samma sätt som en hemsk upplevelsr kan bli en kul anekdot förändras vår syn på det hela med tiden. Och det är ju till mångt och mycket en positiv grej, annars hade vi ju inte klarat av att fortsätta leva.

Tänker avsluta med några kloka ord av Allan Edwall:
"Ja visst var det bättre, men inte var det särskilt bra."

Nostalgi är en kompass på vad vi en gång har varit.

Medlem

Säkert sagts förut, men orkar inte läsa igenom alla då mitt möte börjar om 2min och jag nyss såg tråden:
- Kan det vara för att de gamla spelen var djävligt bra (ofta)?
- Kan det vara för att nya spel ofta är rip-offs på spel som redan finns?
- Kan det vara för att många nya spel använder samma motor? Har man spelat nåt spel med samma motor förr (vilket man ofta har), är det ofta samma känsla, men annan grafik.

Medlem
Skrivet av Staenhus:

@Sapiens: Jag menar, om man längtar tillbaka till tiden då spel gjordes med kärlek av små utvecklargrupper med mycket kreativitet... varför då leta bland AAA-spelen nuförtiden? Kan inte riktigt förstå de som påstår att det inte finns bra spel att spela när det släpps indiespel som har en massa kvalitéer varje månad, om inte varje vecka. Med undantaget RTS (som faktiskt känns som en halvdöd genre) tror jag att man skulle kunna välja vilken genre man ville och hitta åtminstone fem högkvalitativa och kreativa indiespel.

Sedan är ju inte AAA-spelen helt borta när det kommer till kreativitet och nya projekt heller. Ghost of Tsushima och Cyberpunk är ju två exempel på kommande spel som varken är remake eller franschise. Förra året var det Control och Death Stranding som stod ut, och Sekiro såklart (även om FROM-spelen kanske är lite lika). Känner att det är lite pessimistiskt att säga att allt var bättre förr, dock finns det ju så mycket mer nuförtiden att det blir lite jobbigare att leta. Å andra sidan, Google is your friend.

Man får höra detta lite titt som tätt. Problemet med indie titlar är att scopet för hur ambitiöst ett spel kan vara är oftast betydligt mer begränsat än vad gårdagens AAA-lir hade.

Titlar likt Kingdom Come Deliverance hör verkligen till undantagen. Med story, röster, ljud, soundtrack, varierande miljöer & uppdrag, har relativt polerad grafik, fysik, Ai osv. Hela paketet.

Finns ingen modern värdig ersättare till SWAT 4, klassiska Thief-spelen, Heroes 2-3, System Shock 2, Deus Ex, Avp 1-2, Jedi Outcast/Academy, FEAR, Dark Messiah of Might and Magic, Portal 1-2, Half Life, Stalker...

Det finns spel som återskapar delar utav vad de spelen gjorde, men aldrig helheten.

Lite som att försöka återskapa en klassisk kötträtt på vegetariskt vis. Det blir aldrig desamma.

Valet idag är alltså nästan bara vegetariskt (indielir) eller snabbmat i snygg förpackning (typ nästan alla dagens AAA-lir).

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Man får höra detta lite titt som tätt. Problemet med indie titlar är att scopet för hur ambitiöst ett spel kan vara är oftast betydligt mer begränsat än vad gårdagens AAA-lir hade.

Titlar likt Kingdom Come Deliverance hör verkligen till undantagen. Med story, röster, ljud, soundtrack, varierande miljöer & uppdrag, har relativt polerad grafik, fysik, Ai osv. Hela paketet.

Finns ingen modern värdig ersättare till SWAT 4, klassiska Thief-spelen, Heroes 2-3, System Shock 2, Deus Ex, Avp 1-2, Jedi Outcast/Academy, FEAR, Dark Messiah of Might and Magic, Portal 1-2, Half Life, Stalker...

Det finns spel som återskapar delar utav vad de spelen gjorde, men aldrig helheten.

Lite som att försöka återskapa en klassisk kötträtt på vegetariskt vis. Det blir aldrig desamma.

Valet idag är alltså nästan bara vegetariskt (indielir) eller snabbmat i snygg förpackning (typ nästan alla dagens AAA-lir).

Jag förstår lite vad du menar, men om man söker efter spel från det förflutna så är det ju remakes man får. Det är ju naturligt att inget spel kommer återskapa vad de spelen gjorde, för nya spel gör nya saker. Det blir ju lätt så att nya spel inte håller i jämförelse dels på grund av att de gamla spelen gjorde många saker först, dels för att det finns så mycket emotionellt värde i de gamla spelen.

Jag kan nämna Divinity: OS 1&2 (eller Pillars of Eternity, eller Pathfinder: KIngmaker), men då blir det lätt att säga att de bara apar efter Baldur's Gate. Outer Wilds är ett kreativt spel från förra året, finns inte mycket som liknar det, men då har det inte voice acting som Portal. Return of the Obra Dinn, Baba is You, They Are Billions? Inte tillräckligt varierade.

Min poäng är att om man hela tiden letar efter något oåtkomligt som man ändå inte väntar sig hitta är det lätt att missa vad som faktiskt finns framför en. Om man har tunga grejer i ryggsäcken så kan det vara svårt att ta sig framåt, liksom.

Medlem

Det är mycket tack vare Youtube som äldre spel blivit så otroligt populära.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Menar du The Longest Journey (med uppföljaren Dreamfall)? Där är jag helt med dig. Jag har inte spelat det första spelet, men Dreamfall: The Longest Journey kom till Xbox 2006 och jag älskade det. Det är dock ett spel som verkligen hade tjänat på om kontrollen och striderna gavs mer tid. Berättelsen, miljöerna, karaktärerna och röstskådespelarna är alla toppen. Men så fort det dyker upp actionsekvenser så bryts magiken...

En remaster är väl tyvärr inte så trolig. Vi får nöja oss med Dreamfall Chapters.

Jag syftade mer på det första spelet, inte Dreamfall alltså. Jag har inte spelat Dreamfall riktigt, men hade säkert gjort det om det fick en remaster (dock är jag inte ett dugg övertalad om tanken av att strida riktigt, då det första spelet var mer av ett puzzle-adventure/point-and-click (typ som Monkey Island var)).
Tror inte heller det kommer någon remaster/remake.

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

Man får höra detta lite titt som tätt. Problemet med indie titlar är att scopet för hur ambitiöst ett spel kan vara är oftast betydligt mer begränsat än vad gårdagens AAA-lir hade.

Titlar likt Kingdom Come Deliverance hör verkligen till undantagen. Med story, röster, ljud, soundtrack, varierande miljöer & uppdrag, har relativt polerad grafik, fysik, Ai osv. Hela paketet.

Finns ingen modern värdig ersättare till SWAT 4, klassiska Thief-spelen, Heroes 2-3, System Shock 2, Deus Ex, Avp 1-2, Jedi Outcast/Academy, FEAR, Dark Messiah of Might and Magic, Portal 1-2, Half Life, Stalker...

Det finns spel som återskapar delar utav vad de spelen gjorde, men aldrig helheten.

Lite som att försöka återskapa en klassisk kötträtt på vegetariskt vis. Det blir aldrig desamma.

Valet idag är alltså nästan bara vegetariskt (indielir) eller snabbmat i snygg förpackning (typ nästan alla dagens AAA-lir).

Det finns en del bra AAA-lir.
Men jag tror man måste anstränga sig lite för att hitta dem.

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Det är inget märkligt.
Man gör det som alla andra gör.
För att försäkra sig om att inte hamna utanför flocken.

Nostalgi är en kompass på vad vi en gång har varit.

Nostalgi är världens sämsta drivkraft om man vill att det ska vara exakt som det var förut. Nostalgi är bra när man vill ta lite av det gamla och göra något nytt av det. Det är mitt svar på det sista du skrev

Jag tror att trådens ämne kan breddas. Utifrån vad jag sett på trailers från gårdagen känns det som att nostalgi-sjukan letat sig in i själva utvecklingen av nya PC-spel. Grafik som tagits från 90- /00-talet i genrer vi redan sett om och om igen. Om det mot förmodan är en ny idé ska det ändå göras i "retro future".


signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar