Har ni köpt ett spel för att stötta en utvecklare?

Medlem

Köper cd projects spel från Gog. Inte för att de kanske behöver det utan för att DRM fria spel stödjer jag gärna

Medlem

@Stephan: Vi tänker likadant. Jag har hissat piratflaggan många gånger när jag var ung. Betalar tillbaka nu

Inaktiv

Nej,inte direkt. Kan chansa och köpa spel från vissa bolag eftersom jag har förtroende för dom men inte bara för att stödja.
När det kommer till musik så kan jag däremot köpa skivor bara för att stödja grupperna.

Medlem

När Nier:Automata kom så ville jag verkligen äga en fysisk kopia av det, men ändå spela det på dator. Så jag köpte PS4 versionen och ställde det på hyllan, sen köpte jag det på PC!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Stephan:

Njäe, men jag har då definitivt köpt spel jag piratkopierade när jag var yngre och inte hade pengar för att göra rätt för mig i efterhand, även om jag inte hade några planer på att spela dem igen. Fast det är ju inte riktigt samma sak.

Tror vi är rätt många som gjort så. Jag har i alla fall det. Piratade en hel del när jag var i tonåren. Kan inte bara skylla på att jag inte hade råd heller - den moraliska kompassen var lite vriden också.

Medlem

Aldrig köpt ett spel i nåt annat syfte än att jag själv, eller någon i min närhet, velat spela det. Oavsett bra/dålig utvecklare.

Tvärtom med musik, där köper jag ibland vinyler till höger och vänster. Oftast för att jag gillar artisten, men kanske inte alltid fullt så mycket att jag lyssnar på skivan mer än någon enstaka gång då och då.

Ase
Medlem

Jopp ! Tex murphy, Moebius & Underworld ace…. + gog, Black mesa, Wastelande3 eller ere 2
Star citizen, undviker dock spel från EA eller sony eller andra pengajättar (fast blir ju fs2020 så ett undantag)

Medlem

ja oftast ere därför


signatur

//monster

Medlem

Köpte satisfactory för att stötta Coffee stain, sen att spelet var skitbra också var ju bara ett plus


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Avstängd
Skrivet av Troll1:

Har horder av indiespel som jag aldrig kommer spela.

samma här..

i Kickstarters begynnelse så köpte jag rätt många indiespel, några som aldrig kom ut.

Jag försöker numera aldrig att stödja spel, musik eller filmindustrin. Tyvärr är det alldeles för många självgoda rövhål i industrin för att jag ska vilja sponsra dom. Finns såklart undantag.

Hade faktiskt tänkt att köpa den nya expansionen till Prison Architect.. sen skickade dom ett meddelande (dagen innan release!) att pg.a upploppen så fanns det "viktigare röster" som behöver höras (är ett spel "en röst"? okkkk.) och att det kan vara kontroversiellt med ett fängelsespel just nu (spelet är redan ute, detta är en expansion). Så tja, fick det bekräftat för ungeför 4320:e gången att jag helt enkelt inte vill stödja dessa människor med pengar. Töntig godhetssignalering bara, argumenten är så långsökta att man skäms för dom.

Medlem

Jag väljer noga vilka spel jag köper utifrån hur utvecklaren/utgivaren beter sig. Exempelvis premierar jag öppenhet (ex släpp på fler plattformar/köpställen), rimligt förhållande till mikrotransaktioner/DLC, användning av DRM (går fetbort). Det kan väl ses som en form av stödköp.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Har många gånger köpt en viss typ av spel för att jag vill se fler i genren. Senast var väl Streets of Rage 4, som också visade sig vara riktigt bra.

Men i övrigt så har det hänt att jag köpt några indiespel, typ My Friend Pedro (både digitalt och fysiskt då jag samlar på spel)

Ook
Bibliotekarie (UU)

Har tidigare backat en del intressanta spelprojekt via gräsrotsfinansieringstjänster såsom Kickstarter och Indiegogo men tycker gräsrotsrörelsen mer ha blivit en platform för semikomersiella projekt på senare år. Tycker idén är fortfarande intressant men har som sagt tappat intresset och har visst uppehåll.

Medlem

Har köpt en drös direkt från utvecklarnas hemsida ett antal gånger. Betalade nästan 1500 för Pillars of eternity 1 eller om det var 2an på kickstarter. Köpte även alla expansioner direkt via deras butik. Tveklöst värt deras arbete!

Medlem
Subnautica

Fick Subnautica via Epic Games. Var rätt skeptisk till spelet först, tänkte mest att det skulle vara en minecraft klon med lite snyggare grafik. Visste inte så mycket om spelet.

Oj vad fel jag hade. En sån resa jag togs med på.

Köpte spelet till fullpris på Steam bara för jag kände att utvecklarna var värda det. Ser så fram emot uppföljaren Below Zero och gömmer mig för spoilers tills hela spelet är klart

Medlem

Jag köpte DARQ enbart för att utvecklaren inte föll för Epics muta och vägrade exklusivitet.
Sen upptäckte jag att det var ett fantastiskt spel dessutom som en ren bonus!

Medlem

Jag köpte alla dlc till Dead by daylight!

Medlem

Det har hänt att jag stödköpt olika spel från mindre utvecklare eller kickstarters, trots jag inte är sådär jätteintresserad av spelet.

Som att ha backat Double Fines andra kickstarter för Massive Chalice för 7 år sedan och fortfarande aldrig spelat det.

Medlem

Köpte "Next Car Game/Wreckfest", som early access.
Och "NFS: World".
Och "Quake Champions"...


signatur

autograph

12
Skriv svar