Ps5 digital eller optisk?

Medlem
Ps5 digital eller optisk?

För mig blir det garanterat digital, särskilt om det nu kommer med extra lagring + jag har inte köpt en skiva på flera år! Vad tänker ni?

Mod får gärna lägga till en omröstning, får inte till det på mobilen!

Medlem

När det blir ett PS5, om två-tre år, då blir det med optisk läsare. Inte förrän man kan sälja vidare digitala spel kommer jag köpa en utan läsaren.

Medlem

Känns som det blir mycket dyrare med digital PS5 då spelen är dyrare på playstation store. Så p.g.a det så blir det optisk.

Medlem

Optiskt för mig.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Optisk för mig. Köper fortfarande konsolspel fysiskt.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

För mig blir det garanterat optisk, särskilt om det nu kommer med extra lagring + jag har inte köpt en skiva på flera år! Vad tänker ni?

Mod får gärna lägga till en omröstning, får inte till det på mobilen!

Du ska köpa en optisk, men du köper inga spel på skiva? Nu hängde jag inte med riktigt...


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Får väl se vad priserna hamnar på men blir nog optisk då deras store brukar vara riktigt duktiga på att ta betalt för nya spel, brukar vara en skillnad på 150-200 kr på nya spel vilket är det jag oftast köper.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Du ska köpa en optisk, men du köper inga spel på skiva? Nu hängde jag inte med riktigt...

Oj satan! Mena såklart digital! Redigerar!

Medlem

Optisk, alla gånger. Har ingen UHD-bluray så blir perfekt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Laddemannen:

Mod får gärna lägga till en omröstning, får inte till det på mobilen!

Fixat!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Aldrig digitalt
Skrivet av Laddemannen:

För mig blir det garanterat digital, särskilt om det nu kommer med extra lagring + jag har inte köpt en skiva på flera år! Vad tänker ni?

Mod får gärna lägga till en omröstning, får inte till det på mobilen!

Aldrig någonsin skaffa digitalt. En stor anledning till varför jag slutade med PC och gick över till konsol var känslan av känna på ett spel, kartongen och innehållet. Känslan av att äga något och ha det fysiskt i stringhyllan. De känslorna har du inte alls med digitala kopior.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Optiskt så klart. Bättre med 1 fågel i handen än 2 i molnet. 🙂

It's not a lake, it's an ocean

Med Blu-ray-drive, helt klart. Dock bra att de släpper ett alternativ för dem som enbart kör digitalt (men jag misstänker att det handlar mycket om att ha en lite billigare konsol till releasen då PS5 förmodligen blir rätt dyr).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Blir en optisk pga att det inte gick o flytta köplatsen på Webhallen. Annars hade jag hellre haft en digital 😁 Köper typ aldrig spel på skiva.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Med Blu-ray-drive, helt klart. Dock bra att de släpper ett alternativ för dem som enbart kör digitalt (men jag misstänker att det handlar mycket om att ha en lite billigare konsol till releasen då PS5 förmodligen blir rätt dyr).

Ja juste! Jag är ju faktiskt i behov av att ha en blue-ray spelare, kanske måste ha optiskt ändå!

Medlem

Optisk. Mest för att enkelt kunna köra mina PS4-spel (vilket jag antar att jag kommer kunna göra) men även för att det är kul med fysiska kopior av de spel som är "viktiga".


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Inaktiv

Gillar att ha spelen fysiskt så blir optiskt. Tycker den var snyggare med så ännu ett plus där.

Medlem

Jag kommer välja optisk, pga jag har de flesta PS4 spelen på skiva, sen kan man alltid kolla på BD/DVD filmer.

Medlem

Optiskt. Då kan jag sälja eller byta spelen om det skulle behövas, samt låna ut till andra.

Till Switch och PS Vita kör jag digitalt, med argumentet att enheten ska vara så bärbar som möjligt. Eftersom PS5 inte är bärbar har jag ingen anledning att köpa digitalt.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Optisk, Gillar att köpa nya spel för 600kr och sälje de 2 veckor senare när jag spelat klart för 400kr. Blir inte så dyra spel då.

Medlem

Trots >95% av mina spel till PS4 är köpta på Playstation Store så kan jag inte tänka mig att köpa en PS5 utan en optiskt enhet.

Medlem

Inte bestämt mig om det blir en PS5:a (men om det blir en konsol så blir det nog så...). Troligtvis med optisk läsare så man slipper ha flera enheter för att konsumera media.

Medlem

En optisk och en digital version blir det här.
Alla spel kommer laddas ner oavsett men ungarna vill ju spela med varandra och det finns inte många spel med split screen idag tyvärr.
Den optiska för 4K Blu-Ray. Vägrar streamad låtsas 4K och kasst ljud. Har en LG BD360 som ska bli skönt att bli av med.

Medlem

Den dagen jag kan sälja vidare mina digitala spel så kommer jag välja den digitala enheten, tills dess får det helt enkelt bli den optiska varianten.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Optiskt så klart. Bättre med 1 fågel i handen än 2 i molnet. 🙂

Tills lilla fågeln nr 1 i handen dör, men de 2 i molnen är redan där och kommer alltid finnas med dig vart du än befinner dig ❤️

Testpilot

Hur kommer lagringsutrymmet se ut nu när de går för SSD? Spelen växer ju i storlek och SSD med större lagring är väldigt dyrt. Optisk blir det nog när ett köp blir aktuellt.

Medlem
Skrivet av ghosts:

Optisk, alla gånger. Har ingen UHD-bluray så blir perfekt.

Samma här, vissa spel vill jag även ha på Skiva för lite "nostalgi-samling"
Samt UHD-spelare, har ingen idag heller men sitter på en 75" 4K-TV xD

Medlem

Helt klart optisk. Gillar att ha fysisk tillgång till mina spel utan att begränsas av lagringsutrymme. Spelar fortfarande spel till äldre konsoler vars onlinebutiker lagts ned så fysiska utgåvor förlänger även livet på de spel du äger till konsolen.

Medlem
Skrivet av Kulneff:

När det blir ett PS5, om två-tre år, då blir det med optisk läsare. Inte förrän man kan sälja vidare digitala spel kommer jag köpa en utan läsaren.

Hela denna begagnat marknaden stör spelindustrin så jag är bara för digital försäljning. Spelen går att få tag på riktigt billigt även där. Sen förstår jag självklart tanken med att äga ett spel på skiva som man kan sälja vidare då en del personer kanske behöver kapital ibland.
Jag säger det med bakgrund att jag inte köpt en enda ps4 skiva sedan jag köpte min konsol på release. Hur många vill ha en optisk läsare i sin pc till exempel?

RmK
Medlem

Optisk, dels för att det öppnar upp för billigare spelköp och dels för att kunna köra 4K Blurays. Då slipper man ha två enheter för ändamålet.

Skriv svar