Hur stor är Playstation 5 mot Xbox Series X?

Robot
Hur stor är Playstation 5 mot Xbox Series X?

Vi jämför nextgen-konsolernas storlek - och ja, båda kan ligga ner.

#playstation-5, #xbox-series-x


Medlem
Medlem

Den kommer få stå bredvid tv:n, precis som min PS4 gör just nu.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Är nog mer såld på Xboxet rent design/hårdvarumässigt.

Medlem

Xbox one görs sig definitivt bättre i TV-bänken om man har diverse annan utrustning som förstärkare, center och andra konsoler.

Har man det väldigt avskalat så skulle nog ps5 passa bättre

Medlem

Föredrar raka symmetriska former, så min vote går till xbox.
Sen vill jag ha en svart PS5 till launch...

It's not a lake, it's an ocean

Förvånansvärt nog är även jag, som inte alls varit såld på Series X-designen, mer lagd åt det hållet nu när jag kan jämföra dem sida vid sidan. Men åter igen: jag vill nog se konsolen "på riktigt", inte bara en datoranimerad bild.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Series X tycker jag ser riktigt clean ut. Men jag har alltid varit mer lagd åt "tyst och osynlig"-hållet än åt 1337 RGB gamerboi-hållet.

PS5:an är... okej, I guess? Känns lite överdesignad och "titta på mig".


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Nu tycker jag visserligen att PS5 ser mer tilltalande ut, dock vill jag påpeka att konsolens utseende inte har något som helst att göra med vilken jag köper. Det handlar bara om vilka spel som finns, och där ligger PS5 hästlängder före vad gäller exklusiva titlar.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Det här med kylningen, har det nån betydelse om man har den ståendes eller liggandes? Kanske är det bättre med att ha den ståendes?

Medlem

Skall bli intressant med mer info om kylningen i PS5. Microsoft har ju kört på ett mer traditionellt datorchassi pretty much med en stor fläkt vilket kommer hålla nere ljudnivån.

PS5 måste ha någon form av radial fläkt för att hålla ljudnivån nere med tanke på det smala chassit och det kommer vara en utmaning.

Nu går ju Xbox bort som alternativ för min del då spelen styr mitt köp av konsol och Microsoft kommer inte med något som inte redan kan köras på mina PC burkar. Så blir PS5 i vart fall, men ljudnivå är hyfsat viktigt för mig så det kommer bli intressant info när den läcker/kommer.

Medlem

Jag kommer köpa PS5 men Xbox faller mig mycket mer i smaken. Stilren design med enkla former att jobba med för att smälta in i vardagsrummet.

Medlem
Citat:

Vi jämför nextgen-konsolernas storlek - och ja, båda får ligga.

Skönt att det inte är några incel-konsoler vi har att göra med

Medlem

Det känns som att PS5:ans design kommer åldras sämre än Xboxens.
Men jag har så många andra designmissar hemma så det spelar ingen roll.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Det här med kylningen, har det nån betydelse om man har den ståendes eller liggandes? Kanske är det bättre med att ha den ståendes?

Jag skulle påstå att det beror på kyllösningen, om de har gjort det bra (vilket jag tror) med fläktflöden och dylikt så bör det vara marginell skillnad mellan de två alternativen. Värme stiger ju dock uppåt, så spridningen av utflödet blir nog bättre i vertikalt läge. I det stora hela tror jag nog snarare att människors inredning och förvaringslösning för konsolen kommer vara betydligt mer avgörande än vertikal kontra horisontell.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Det känns som att PS5:ans design kommer åldras sämre än Xboxens.
Men jag har så många andra designmissar hemma så det spelar ingen roll.

2004

2007

2020


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Skribent
Skrivet av SID 6.7:

Det känns som att PS5:ans design kommer åldras sämre än Xboxens.
Men jag har så många andra designmissar hemma så det spelar ingen roll.

Precis så här tänkte jag också. Inledningsvis tycket jag den såg vågad och lite cool ut, men det är lite som jag ser fondväggar. Coolt och snyggt första året, sen blir man sjukt less och måste måla om.

Nu bryr jag mig inte så speciellt mycket om designen, så länge den inte håller på lyser med massa flashiga lampor och skit och att den ryms i tv-möbeln.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

@Johlor: Hela fronten ser ju ut att vara upplyst tyvärr.

Skribent
Skrivet av Kiske:

@Johlor: Hela fronten ser ju ut att vara upplyst tyvärr.

Ja jag kommer oavsett inte köpa PS5 på releasedagen, väntar nog kanske på nästa version. Kände inte att det var något direkt från eventet igår som lockar mig att köpa, vissa av spelen såg lite småkul ut, men kommer vänta. Har ändå en back log från helvetet att ta tag i. Så ingen stress från min sida.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag föredrar självklart en stående så som microsofts xbox series x men om dom verkligen kan få hårdvaran att andas (liggande eller stående), så blir ps5 mitt nästa köp efter ett par månader eller så, helst då en slim version dyker upp.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Nu tycker jag visserligen att PS5 ser mer tilltalande ut, dock vill jag påpeka att konsolens utseende inte har något som helst att göra med vilken jag köper. Det handlar bara om vilka spel som finns, och där ligger PS5 hästlängder före vad gäller exklusiva titlar.

Själv skulle jag säga att av de exklusiva titlar (endast PS5 dvs) så tycker jag endast att Horizon 2 är det enda som lockar till PS5 av det som visades upp nu (och det har inte ens ett releasedatum i sikte), resterande intressanta titlar kommer ju också till PC.
Fast i mitt fall så är konsolerna endast ett komplement till PC'n och majoriteten av titlarna kommer ju dit ändå även om det är lite senare. Samtidigt så har väl inte MS haft sin "stora" presentation" i likhet med denna så det är väl ändå lite tidigt att säga att
att Sony skulle ligga hästlängder vad an gälla exklusiva titlar.

Så för min del så finns just nu inte ens en anledning att köpa någon av de nya konsolerna innan tidigast jul 2021 om man skall gå utifrån den där listan.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Det här med kylningen, har det nån betydelse om man har den ståendes eller liggandes? Kanske är det bättre med att ha den ståendes?

Det återstår att se, men jag skulle personligen misstänka att "torndesignen", som både Sony och Microsoft valt denna generation (fast i väldigt olika utseende) är högst medveten för att kunna optimera prestanda och samtidigt kunna hålla ner ljudviåer.

Det är bra att de går att placeras horisontellt (vertikalt kan ju vara svårt att få till vettigt på alla platser), men även om det fungerar så är det mycket möjligt att det är långt ifrån helt optimalt ur kylnings/ljud-synpunkt.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

1
Skriv svar