Spela PC på TV (Smidig & Bra lösning Y2020?)

Medlem
Spela PC på TV (Smidig & Bra lösning Y2020?)

Hej,

Jag har inte hållit mig uppdaterad de senaste åren gällande vilka hårdvaru- & mjukvarulösningar det finns, så jag lyssnar gärna på er här. Min problembeskrivning:

- Jag skulle vilja spela mina PC spel på min TV.
- Jag kör dagens AAA-spel vilket medför att dataöverföringen tordes vara ganska stor.

- Jag kommer inom kort - och efter era råd - köpa ny förstärkare och TV. Täcker HDMI mina behov? (PC - (hdmi) -> förstärkare - (hdmi) -> TV)

HDMI kabel från PC till TV är ~10m och kräver ett ganska stort ingripande i form av bökig listdragning m.m. Finns det någon trådlös workaround här?

Jag överväger (faktiskt) att dra fram HDMI kabeln endast när spelande föreligger, och i övrigt ha kabeln dold i en snygg låda bakom/jämte TV:en. Men samtidigt skulle man ju vilja ha det färdigdraget...

Usch - jag ber om ursäkt för hur ostrukturerad min frågeställning är. Det framgår i all tydlighet att jag inte riktigt vet vilket ben jag ska stå på, och egentligen vill höra hur ni löser spelande på TV från PC?

Don't flame!

Skribent

I vilken upplösning och med vilken bilduppdateringsfrekvens planerar du att spela?

Medlem

Koppla datorn till tv’n är som att koppla den till vilken monitor som helst. HDMI rätt in i teven eller via förstärkare.

När det gäller upplösning så beror det på tv, men det viktigaste är att bibehålla proportionerna, alltså 16:9, exempelvis 720p, 900p, 1080p, och även 1440p och 2160p om du har en 4k-tv.

När det gäller framerate så är du mest sannolikt låst till 60hz/60fps. Finns tv-apparater som klarar högre, exempelvis LG C9 som klarar 120hz, men då krävs det HDMI 2.1 i bägge ändar för 4k, och 2.0 för 1440p. Men säkert 99% av alla modeller är ”låsta” till 60hz.

Dom flesta (alla?) tv-apparater idag har invyggda pc-lägen för att eliminera det mesta av all input lag som en tv annars har. Och finns inte det så borde den åtminstone ha ett game spel-läge som gör samma sak.

När det gäller att streama så finns det en del lösningar, men vad alla har gemensamt är att dom, med några få undantag, kräver någon form av hårdvara kopplat till tv’n. Streaming ställef även höga krav på ditt nätverk, där man helst ska köra trådat hela vägen, och du kommer alltid ha en vis fördröjning. Huruvida man störs av det är dock ytterst personligt.

Medlem

Jag har kört PC till tv dom senaste 6 åren och jag fick precis som du dra en 10m lång HDMI kabel längs en list i rummet, det var lite bökigt, men det var ett engångbök.

Klart värt det för att kunna spela på en maffig tv istället för en monitor, visst man är låst till ynkans 60fps, men med tanke på att jag lirar allt i 4K så är det just nu ett mindre bekymmer.

Spel med fantastiska vidder och miljöer (typ Assassins Creed: Odyssey och Forza Horizon) ser makalöst vackra ut på 60-70 tum och till skillnad från på nuvarande konsoller så slipper man nedskalad grafik och 30fps så har du möjlighet så testa, jag tror att du inte kommer ångra dig.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag har spelat via steam Link i stugan och datorn står hemma.
Funkar bra med spel som man spelar med handkontroll tycker jag.
Då borde det genom egna nätverket gå bra

Annars som tidigare sagt så är det bara plugga i HDMI kabel, inga konstigheter.
Och du blir inte låst till 60fps som vissa säger utan 60Hz, eller vad TVn nu har för refresh rate


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Och du blir inte låst till 60fps som vissa säger utan 60Hz, eller vad TVn nu har för refresh rate

Tekniskt sett så blir du visst låst till 60fps, eftersom tv’n inte kommer kunna pressa ut fler än så. Gå över det och du får en screen tearing som är fantastiskt uppenbar på en tv. Visst kan man uppleva reducerat input lag från mus/tangentbord till beräkning vid högre fps, men eftersom en tv generellt har en högre input lag (ca 20-25ms) i förhållande till en monitor så kommer det inte göra mycket skillnad. Lägg tlll att dom flesta spelar från soffan med en trådlös handkontroll vilket bidrar till input lag.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Tekniskt sett så blir du visst låst till 60fps, eftersom tv’n inte kommer kunna pressa ut fler än så. Gå över det och du får en screen tearing som är fantastiskt uppenbar på en tv. Visst kan man uppleva reducerat input lag från mus/tangentbord till beräkning vid högre fps, men eftersom en tv generellt har en högre input lag (ca 20-25ms) i förhållande till en monitor så kommer det inte göra mycket skillnad. Lägg tlll att dom flesta spelar från soffan med en trådlös handkontroll vilket bidrar till input lag.

Ja men det är 60hz och inte 60fps.
Som gammal räv i gemet så föredrar man så hög FPS som möjligt även fast skärm är "bara" är 60hz.
Jag har tex just nu bara en 60hz skärm till dator.
Inte kör jag i 60fps for det

Vill man låsa till 60fps på TVn får man använda "satyget" v-sync men jag kan inte tänka nån som vill det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja men det är 60hz och inte 60fps.
Som gammal räv i gemet så föredrar man så hög FPS som möjligt även fast skärm är "bara" är 60hz.
Jag har tex just nu bara en 60hz skärm till dator.
Inte kör jag i 60fps for det

Vill man låsa till 60fps på TVn får man använda "satyget" v-sync men jag kan inte tänka nån som vill det

V-sync är i princip ett måste på tv annars kommer du få massiv screen tearing, vet inte varför men tv verkar vara ”känsligare” mot det, eller så är det åtminstone betydligt mer uppenbart. Och eftersom effekten av högre fps sett till minimerad input lag från vald kontrollmetod ändå kommer ätas upp av den, i förhållande till datorskärmar, massiva input lag som en tv har så finns det ingen som helst vinst i att låta fps vara högre än tv’ns hz

Medlem
Skrivet av Nocternity:

V-sync är i princip ett måste på tv annars kommer du få massiv screen tearing, vet inte varför men tv verkar vara ”känsligare” mot det, eller så är det åtminstone betydligt mer uppenbart. Och eftersom effekten av högre fps sett till minimerad input lag från vald kontrollmetod ändå kommer ätas upp av den, i förhållande till datorskärmar, massiva input lag som en tv har så finns det ingen som helst vinst i att låta fps vara högre än tv’ns hz

Nu har jag inte spelat på tv på länge men jag brukar spela på projektor och har då aldrig behövt använda v-sync, undviker det som pesten.
Att ha tex 80-100 FPS skapar då inte massiv tearing, iaf inte om man kör med handkontroll.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu har jag inte spelat på tv på länge men jag brukar spela på projektor och har då aldrig behövt använda v-sync, undviker det som pesten.
Att ha tex 80-100 FPS skapar då inte massiv tearing, iaf inte om man kör med handkontroll.

Kontrollmetoden påverkad inte huruvida det blir nån tearing, och det är möjligt att en projektor hanterar bilden annorlunda från en platt-tv. Har själv inte spelat på projektor på snart femton år, så minns inte om jag upplevde det som ett problem på den tiden, haha. Men varenda platt-tv jag spelat på så har v-sync varit ett måste för annars så har jag haft massiv tearing.

Medlem

Bugar och bockar för snabb och riktigt bra feedback!

Det låter som det blir en HDMI-kabel och en uppsättning trådlöst tangentbord och mus.

Vågar man fråga om ni har hittat en snygg kabelränna för er HDMI-dragning?

Medlem
Skrivet av alezman:

Bugar och bockar för snabb och riktigt bra feedback!

Det låter som det blir en HDMI-kabel och en uppsättning trådlöst tangentbord och mus.

Vågar man fråga om ni har hittat en snygg kabelränna för er HDMI-dragning?

Jag köpte 10m vit, platt HDMI-kabel från DiscAtOnce.se och kabelkanal från Claes Ohlson. Men om man vill så borde det vara en lätt historia att dra kabeln utmed listen utan kanal.

Medlem

https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...

Den kör jag. Har dock inte testat att få ut 4K med den, men om det verkar intressant och det är 4K du är ute efter, så kan jag enkelt testa min åt dig

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Kontrollmetoden påverkad inte huruvida det blir nån tearing, och det är möjligt att en projektor hanterar bilden annorlunda från en platt-tv. Har själv inte spelat på projektor på snart femton år, så minns inte om jag upplevde det som ett problem på den tiden, haha. Men varenda platt-tv jag spelat på så har v-sync varit ett måste för annars så har jag haft massiv tearing.

Jag tänkte bara att spelar jag på datorskärmen och rör mig snabbt med mus så ser jag tearing medans om jag spelar "långsammare" så uppfattar jag den inte alls på samma sätt.
Men det är kanske som du säger det har ingen betydelse.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tänkte bara att spelar jag på datorskärmen och rör mig snabbt med mus så ser jag tearing medans om jag spelar "långsammare" så uppfattar jag den inte alls på samma sätt.
Men det är kanske som du säger det har ingen betydelse.

Ahh jo så upplever jag med, att tearing blir mer uppenbart vid snabba rörelser, och framförallt snabba kamerarörelser

Medlem

Om TVn använder sig av Android så kan du ladda ner Steam Link och sedan streama spelet från PC till TV.

Medlem

Jag kopplar min PC till min LG OLED B9 då och då. Klarar 120hz i 1440p, och kommer funka 4k 120hz när grafikkort med HDMI 2.1 kommer. Fantastisk upplevelse. TVn har G-sync också så ingen tearing.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag kopplar min PC till min LG OLED B9 då och då. Klarar 120hz i 1440p, och kommer funka 4k 120hz när grafikkort med HDMI 2.1 kommer. Fantastisk upplevelse. TVn har G-sync också så ingen tearing.

Har själv en C9, krävdes ett panelbyte efter inköp, men väldigt trevlig tv!

Medlem
Skrivet av alezman:

Hej,

Jag har inte hållit mig uppdaterad de senaste åren gällande vilka hårdvaru- & mjukvarulösningar det finns, så jag lyssnar gärna på er här. Min problembeskrivning:

- Jag skulle vilja spela mina PC spel på min TV.
- Jag kör dagens AAA-spel vilket medför att dataöverföringen tordes vara ganska stor.

- Jag kommer inom kort - och efter era råd - köpa ny förstärkare och TV. Täcker HDMI mina behov? (PC - (hdmi) -> förstärkare - (hdmi) -> TV)

HDMI kabel från PC till TV är ~10m och kräver ett ganska stort ingripande i form av bökig listdragning m.m. Finns det någon trådlös workaround här?

Jag överväger (faktiskt) att dra fram HDMI kabeln endast när spelande föreligger, och i övrigt ha kabeln dold i en snygg låda bakom/jämte TV:en. Men samtidigt skulle man ju vilja ha det färdigdraget...

Usch - jag ber om ursäkt för hur ostrukturerad min frågeställning är. Det framgår i all tydlighet att jag inte riktigt vet vilket ben jag ska stå på, och egentligen vill höra hur ni löser spelande på TV från PC?

Don't flame!

Beroende på budget och utrymme så kanske det är mera rimligt att ha en dedikerad burk vid tvn enbart för tv-spel?

Inaktiv

Jag kör en 8m HDMI-kabel av dyrare variant. Funkar hur bra som helst och känns som det säkraste.

Medlem

Kör också på TV, gjort i flera år. Har en B7 nu och det blir ett byte till en CX när dom nya grafikkorten kommer. Redan fixat Hdmi 48Gbps kablar. Nu ere bara att vänta på nya korten


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Jag kör själv på tv sedan 8 år tillbaks. För mig så finns det både för och nackdelar med det. Fördelen är ju givetvis komforten, samt att det blir som att spela konsolspel, fast med bästa möjliga inställningar. 4K 60FPS på 95% av spelen.

Nackdelen är att en stor del av spelen gör sig så mycket bättre på en datorskärm. Exempelvis strategispel där user-interface lämnar en del att önska, även om man drar ner redigt på upplösningen. Plus att kontrollerna är sisådär. Spelar man First person shooter med mus och tangenbord (vilket jag personligen inte har intresse för) och vill ha total kontroll med FPS över 60 i 1440p så är det också bara att glömma.

Så det handlar helt klart om personliga preferenser.


signatur

Go home and be a family man!

Medlem
Skrivet av Digital_Lifestyle:

Jag kör själv på tv sedan 8 år tillbaks. För mig så finns det både för och nackdelar med det. Fördelen är ju givetvis komforten, samt att det blir som att spela konsolspel, fast med bästa möjliga inställningar. 4K 60FPS på 95% av spelen.

Nackdelen är att en stor del av spelen gör sig så mycket bättre på en datorskärm. Exempelvis strategispel där user-interface lämnar en del att önska, även om man drar ner redigt på upplösningen. Plus att kontrollerna är sisådär. Spelar man First person shooter med mus och tangenbord (vilket jag personligen inte har intresse för) och vill ha total kontroll med FPS över 60 i 1440p så är det också bara att glömma.

Så det handlar helt klart om personliga preferenser.

Stämmer det du skriver.
Men är man typisk "konsolspelare" och går över till speldator i tv-bänk en och spelar med kontroll så får man en helsikes uppgradering jämfört med att sitta med konsolen.
Tror inte ens preferenser är 1440p 60fps ultra då


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Stämmer det du skriver.
Men är man typisk "konsolspelare" och går över till speldator i tv-bänk en och spelar med kontroll så får man en helsikes uppgradering jämfört med att sitta med konsolen.
Tror inte ens preferenser är 1440p 60fps ultra då

Just den uppgraderingskänslan glömmer jag aldrig.


signatur

Go home and be a family man!

Medlem

Jag smyger in en fråga i tråden. Ni som kör någon typ av kontroll till PCn möjligtvis en Xbox kontroll. Vad är det för räckvidd på dessa som är sladdlösa?

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Jag smyger in en fråga i tråden. Ni som kör någon typ av kontroll till PCn möjligtvis en Xbox kontroll. Vad är det för räckvidd på dessa som är sladdlösa?

Jag och tjejen kör trådlös Xbox One-kontroll. Funkar perfekt i alla spel som stödjer handkontroll och räckvidden vet jag inte exakt men på 2,5-3m har vi iaf inte haft några problem.

Medlem
Skrivet av Pixelwood:

Jag och tjejen kör trådlös Xbox One-kontroll. Funkar perfekt i alla spel som stödjer handkontroll och räckvidden vet jag inte exakt men på 2,5-3m har vi iaf inte haft några problem.

Hur funkar det om man kör xboxkontrollen, är det bluetooth? Dvs går det att dra en lång USB-kabel och sätta en usb-sticka i? Datorn min står 5 meter och två väggar från TVn...


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Hur funkar det om man kör xboxkontrollen, är det bluetooth? Dvs går det att dra en lång USB-kabel och sätta en usb-sticka i? Datorn min står 5 meter och två väggar från TVn...

Menar du Xbox 360?
Den kontrollen går inte via bluetooth utan en egen frekvens.
Man behöver en särskild trådlös adapter.
Själva sladden är ca 1.5m och sen räcker signalen ganska långt också så 5m är inga problem.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Nomman:

Hur funkar det om man kör xboxkontrollen, är det bluetooth? Dvs går det att dra en lång USB-kabel och sätta en usb-sticka i? Datorn min står 5 meter och två väggar från TVn...

Vi köpte två stycken trådlösa med medföljande USB-sticka. Det medföljer en liten förlängningssladd till den men jag vet inte hur det blir om man kopplar in den i en längre kabel.

Kanske kan vara bra å vänta tills nya Xbox-kontrollen kommer ut å köra på en sån, kanske är ännu bättre.

1
Skriv svar