Persona 4 Golden är släppt på PC – Läs FZ:s intryck!

Robot
Persona 4 Golden är släppt på PC – Läs FZ:s intryck!

Andreas Eklöv har spelat och berättar vad vi har att vänta.

#Atlus, #Persona-4-golden


Medlem

Fantastiskt spel om man väl tar sig förbi den lite sega starten.

Medlem

Det blir att spela denna version också. Bästa persona-spelet och det säger mycket med tanke på vilken kvalité persona håller


signatur

Ultrazine

Medlem

Förbannat bra spel. Perfekt spel när man gjort dagens hårda sysslor.

Medlem

Fantastiskt spel, blir att spela igenom det igen när jag betat av en del av de spelen jag kör just nu


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Nu gav Atlus mig en ursäkt att spela igenom P4G för fjärde gången Blir start så snart jag är klar med Xenoblade Chronicles Definitive edition.

Mycket goda nyheter att fler får uppleva detta spel. Top sellers listan på Steam tyder på att det funnits en hel del folk som varit sugna men inte velat köpa en Vita för ett enda spel.

Medlem

Jag har både 3an och 4 på min ps3. Men det är najs att see det på PC fast man undrar ju om dom nu porta 4an till PC varför inte göra en bundle me 1-4 ?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Duke_Gamer: Jag tror nog att Persona 3 FES (en utökad version av Persona 3 till PS2) kan komma att portas, men P1 och P2 är så pass gamla och tekniskt/artistiskt föråldrade att Atlus i princip skulle behöva göra en remake eller åtminstone rejäl remaster för att de skulle kunna släppas på PC. Tror inte det händer faktiskt, men har gärna fel.

Men att P4G kommer till PC innebär att Atlus har mer erfarenhet av att porta till PC, så en PC-version av Persona 5 Royal i framtiden kanske? En kan bara hoppas, det vore mumma av finaste sort!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Jag har både 3an och 4 på min ps3. Men det är najs att see det på PC fast man undrar ju om dom nu porta 4an till PC varför inte göra en bundle me 1-4 ?

P4 Golden har mer innehåll än P4 dock. På samma sätt som P5 Royal har mer innehåll än P5. Båda i form av expanderad story och nya game mechanics. Så P4G är väl värt att köra även om man påbörjat vanliga P4.

En orsak att vi inte ser bundles med 1 till 4 är att Persona 1 och persona 2 var mer likt Shin Megami Tensei. Den spelserie av dungeon crawlers som Persona är en spinoff från. Persona 3 och Persona 3 FES påbörjade den era vi känner idag med mer story fokuserade spel med bättre presentation.

Persona 1 och 2 är dock väl värt att köra om man redan upplevt Persona 3 till 5 och vill uppleva rötterna.

Här är trailern från Nästa Shin Megami tensei till Switch. Tänk dig persona utan social links, utan slice of life storyn etc men med samma typ av summons och dungeoncrawls.

Persona 2 till PSP:

Persona 1 till PSP:

Så som @loevet skriver så är de väldigt föråldrade jämfört med P3 FES och uppåt.

Persona 3 FES till PS2 liknar mer dagens Persona fast betydligt mörkare:

Medlem

Nice! Hoppas fler Persona spel kommer till PC.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem
Skrivet av Aletheides:

P4 Golden har mer innehåll än P4 dock. På samma sätt som P5 Royal har mer innehåll än P5. Båda i form av expanderad story och nya game mechanics. Så P4G är väl värt att köra även om man påbörjat vanliga P4.

En orsak att vi inte ser bundles med 1 till 4 är att Persona 1 och persona 2 var mer likt Shin Megami Tensei. Den spelserie av dungeon crawlers som Persona är en spinoff från. Persona 3 och Persona 3 FES påbörjade den era vi känner idag med mer story fokuserade spel med bättre presentation.

Persona 1 och 2 är dock väl värt att köra om man redan upplevt Persona 3 till 5 och vill uppleva rötterna.

Här är trailern från Nästa Shin Megami tensei till Switch. Tänk dig persona utan social links, utan slice of life storyn etc men med samma typ av summons och dungeoncrawls.

jo men om man skipper 1-2 så bundle med Persona 3 fes + 4 golden vore ej fel inte för man måste spela 3an för o spela 4an men det är ju lite saker från 3an som kommer up i 4an. Jag syfta mer på kanske vore bra see 3-4 eller helst 1-4 så alla som ej tagigt del av serien pga dom alldrig ägt konsol eller så kan få ta del av alla 4 spelen jag menar 1-2 är ändå rätt bra spel i sig och tanke på ingen av shin megami tensi spelen finns på ja steam i allfall värken orginal serien eller några av spin off spelen. Själv har jag spelat igenom 1-4 inte spelat 5an än har ingen Ps4 men om jag minns så fick den en PS3 utgåva så får skaffa det till min ps3 i så fall.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

P4 Golden har mer innehåll än P4 dock. På samma sätt som P5 Royal har mer innehåll än P5. Båda i form av expanderad story och nya game mechanics. Så P4G är väl värt att köra även om man påbörjat vanliga P4.

En orsak att vi inte ser bundles med 1 till 4 är att Persona 1 och persona 2 var mer likt Shin Megami Tensei. Den spelserie av dungeon crawlers som Persona är en spinoff från. Persona 3 och Persona 3 FES påbörjade den era vi känner idag med mer story fokuserade spel med bättre presentation.

Persona 1 och 2 är dock väl värt att köra om man redan upplevt Persona 3 till 5 och vill uppleva rötterna.

Här är trailern från Nästa Shin Megami tensei till Switch. Tänk dig persona utan social links, utan slice of life storyn etc men med samma typ av summons och dungeoncrawls.

https://www.youtube.com/watch?v=YLSrGiiy95U

Persona 2 till PSP:
https://www.youtube.com/watch?v=EU-6CGYnYVk

Persona 1 till PSP:
https://www.youtube.com/watch?v=s5DT57_mfD4

Så som @loevet skriver så är de väldigt föråldrade jämfört med P3 FES och uppåt.

Persona 3 FES till PS2 liknar mer dagens Persona fast betydligt mörkare:
https://www.youtube.com/watch?v=lGjPut-k-7U

Väl skrivet!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Kommer förmodligen att köpa detta. Har spelet femman en hel del. Grymt bra, trots att jag tappade tråden efter 70+ timmar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

@Duke_Gamer: 2:an (och kanske även 1:an) finns till PSP där en uppdatering släpptes för närmre 10 år sedan. Det var ingen kommersiell succé i väst så andra halvan av P2 släpptes bara i Japan (går endast spela på PS1!) Spelade igenom P2IS och P2EP innan P5 och tycker de är helt ok spel om man gillar RPG i allmänhet.

I övrigt hade jag hellre önskat DDS och Nocturne/Lucifers call om de skall göra fler remakes, annars hade SMT4 suttit fint då jag inte äger några handhållna konsoler. Perfekt att släppa innan SMT5 kommer till Switch.

1
Skriv svar