Sony-chef: PS5-exklusiviteter viktigare än någonsin

Medlem
Skrivet av loerk:

Skulle väl påstå att det är du som trollar om du använder "priser" som ett exempel.
Priser inom spelindustrin är ett skämt.
Sluta bli så upprörd för att folk tycker att de spel du uppenbart älskar är skit.
Sjukt att man inte ska kunna diskutera något utan att kränkta sonyponys ska kräla fram.

Att anse att ett spel som snittar nior och tior är "skit" är att trolla enligt mig. Sen verkar det snarare vara du som är upprörd och kränkt med tanke på hur du formulerar dig. Även det osar troll.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Avatar vann 3 Oscars och är den mest vinstgivande film någonsin, men ändå kan de flesta inte namnge en enda karaktär från filmen...
https://youtu.be/kxp1IBK1OPI

Spelindustrins awards hör nog till de mest patetiska i hela underhållningsbranchen. Den mest kända är gameawards, som mer eller mindre är en gloriferad reklamshow, där man har prisutdelningar mellan speltrailers.

Med pris menade jag snarare "Game of the year" och liknande än de galapriser som delas ut.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Tycker det är helt sjukt hur människor är så blinda av Sony och tycker exklusivitet är en bra grej för marknaden. Det är bara bra för Sony, ingen annan.

Samma sak för Nintendo i så fall, enbart exklusivitet.
Dock har båda en sak gemensamt, de "äger" inte det ekosystem som Microsoft delar sina produkter med, d.v.s. Windows. Är väl rätt uppenbart att man enbart är generösa här för att stärka operativsystemets position. Misstänker att MS inte hade haft samma attityd om det hade varit omvänt.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Bara för det handlar om "konsol" betyder inte att deras beteende är okej ändå. Konsolbranschen har kommit undan med så mycket skit bara för tjäna massivt med pengar. Det är en helt sinnessjuk kassako för både sony och microsoft.

Snart kommer väl att man måste köpa en willys butik för få köpa deras exklusiva matvaror, eller köpa en perrong för få använda tunnelbanan.

Allt handlar om pengar i slutändan. Hur ska de annars överleva och släppa nya konsoler i framtiden. Det är liksom inte välgörenhet de sysslar med. Konsolbranschen har överlag varit så i flera generationer, inget nytt.

Om du ska snacka om kassako då är det giriga Take2/Rockstar du ska titta på, som släpper Gta5 över tre generationer. Istället för att släppa andra uppföljare eller nya ips väljer man ett 7 år gammalt spel som du åter måste betala fullpris för. Skillnaden mellan Rockstar och Sonys konsoler är att förstnämnda baddar i pengar av alla microtransaktioner från Gta5. De hade inte ens behövt släppa det till nästa gen. Man struntar t.ex. i 1,5 år gamla RRD2 som inte genererar lika mycket. Det är minst sagt girigt!

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ursäkta men varför är det så "sjukt"?
Klart som fan att en konsol ska ha exklusiva spel. Det är ju det som är poängen. Hur ska Sony/Microsoft annars sälja sin konsol om allt ska finnas tillgängligt för alla? Då kan vi lika bra skippa olika konsoler och ha en enda konsol till allt.

Du tycker säkert att MS strategi att släppa sina spel till pc var en bra grej? Visst, bra för pc-spelarna, men oerhört dåligt för själva försäljningen av konsolen. Du ger absolut ingen anledning för pc-spelarna att köpa konsolen. Vad jag läser för det mesta är de köper/ska köpa en PS4/PS5 samt Switch, och att de ej behöver en Xbox.

Om nu inte konsolen behövs, varför ha den kvar? Varför måste konsolen vara kvar? Menar du att man skall ha kvar exklusivitet för konsolen bara för att kunna fortsätta sälja konsolen - på grund av vad?.... makes no sense.

Jag skulle vända på det och fråga vad som är bra med exklusivitet? Att man måste köpa en konsol till bara för att spela vissa spel? Hur är det bra för oss konsumenter?

För mig är det tvärt om: det vore bättre att kunna spela alla spel oavsett vilken plattform man har. Så ja, det vore definitivt bättre att man antingen skippade konsoler och alla köpte en PC, eller så är konsolerna kompatibla så att man kan spela på vilken hårdvara som passar just en själv bäst.

Jag tycker det är sjukt att konsolerna fortfarande 2020 kommer undan med detta när det är så små skillnader i övrigt. Är det bara gränssnittet och handkontrollen som är de största skillnaderna, varför inte sälja det separat som man kan på PC? Gillar man PS, köp PS OS och deras handkontroll till vilken PC man vill och installera. Gillar man X-Box OS och deras handkontroll så köper man det. Gillar man OS från den ena tillverkaren och handkontroll/tangentbord från den andre så kan man kombinera. Jag har aldrig förstått hur en begränsning av val kan vara positivt. (Och för dom som tycker det är jobbigt att installera så finns det redan "installerat och klart"-tjänster hos många återförsäljare och alternativen för både hård- och mjukvara skulle säkert öka markant om efterfrågan ökar.)

Eller som detta: Jag som har en Hallon-mobil kan inte kan ringa min kompis som har Telenor, för då måste jag ha en Telenor-telefon också. "Vaddå Telia Master Race, man har väl en telefon för alla operatörer så att man inte är låst och kan ringa alla." eller "Min huvudtelefon är Telia, men man har en Tele2 liggandes ifall polarna vill ringa så att vi har samma operatör.". Låter absurt? Ja - det är precis så det låter när folk argumenterar för exklusivitet och nedlåsta konsoler.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

En lustig "regel" på spelsajter och forum är att det nästan alltid är de som mest beter sig som fanboys själva som har en förmåga att kalla andra för fanboys.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Majoriteten tycker också om Justin Bieber och Taylor Swift...

Går inte att jämföra musikindustrin med spelindustrin dock..

Medlem
Skrivet av conthox:

Om nu inte konsolen behövs, varför ha den kvar? Varför måste konsolen vara kvar? Menar du att man skall ha kvar exklusivitet för konsolen bara för att kunna fortsätta sälja konsolen - på grund av vad?.... makes no sense.

Jag skulle vända på det och fråga vad som är bra med exklusivitet? Att man måste köpa en konsol till bara för att spela vissa spel? Hur är det bra för oss konsumenter?

För mig är det tvärt om: det vore bättre att kunna spela alla spel oavsett vilken plattform man har. Så ja, det vore definitivt bättre att man antingen skippade konsoler och alla köpte en PC, eller så är konsolerna kompatibla så att man kan spela på vilken hårdvara som passar just en själv bäst.

Jag tycker det är sjukt att konsolerna fortfarande 2020 kommer undan med detta när det är så små skillnader i övrigt. Är det bara gränssnittet och handkontrollen som är de största skillnaderna, varför inte sälja det separat som man kan på PC? Gillar man PS, köp PS OS och deras handkontroll till vilken PC man vill och installera. Gillar man X-Box OS och deras handkontroll så köper man det. Gillar man OS från den ena tillverkaren och handkontroll/tangentbord från den andre så kan man kombinera. Jag har aldrig förstått hur en begränsning av val kan vara positivt. (Och för dom som tycker det är jobbigt att installera så finns det redan "installerat och klart"-tjänster hos många återförsäljare och alternativen för både hård- och mjukvara skulle säkert öka markant om efterfrågan ökar.)

Eller som detta: Jag som har en Hallon-mobil kan inte kan ringa min kompis som har Telenor, för då måste jag ha en Telenor-telefon också. "Vaddå Telia Master Race, man har väl en telefon för alla operatörer så att man inte är låst och kan ringa alla." eller "Min huvudtelefon är Telia, men man har en Tele2 liggandes ifall polarna vill ringa så att vi har samma operatör.". Låter absurt? Ja - det är precis så det låter när folk argumenterar för exklusivitet och nedlåsta konsoler.

Jag förstår inte varför det är så svårt att förstå varför. Allting handlar om pengar i slutändan. Företagen vill tjäna pengar för att överleva. Har du inga exklusiva spel då finns det ingen särskild anledning till varför du ska köpa en utav konsolerna förutom kostnaden och bekvämligheten. Titta på netflix/HBO/Viaplay, samma sak där. Du måste ha något för att locka spelaren till din konsol/tjänst. Varför tror du PS4 har sålt över 110 milj enheter? En klenare, rent prestandamässigt, Switch, har t.o.m sålt mer än Xbox denna gen. Tror du att du hade sett lika stor försäljning om alla kunde ta del av allt? Nej, klart inte. Ett tecken vi kan se med MS strategi.

Jag kan förstå att det skulle vara "bra" för oss konsumenter om allt delades mellan konsolerna/pc, men då tänker du bara på dig själv och inte på företagen. Oftast är det pc-spelarna som vill ovanstånde så att ni slipper köpa konsoler. Jag har inget emot exklusivitet för det är det som gör konsolerna/tjänsterna unika.

Medlem
Skrivet av lampis:

Med pris menade jag snarare "Game of the year" och liknande än de galapriser som delas ut.

Och vilka är det som delar ut dessa 9/10, 10/10 & "Game of the year"?

GaAajMjoOrNaLisM

I Calles senaste tråd om spelbetyg, pratar en person som jobbat på IGN bland annat om journalisten som betygsatte The Last of Us 2. Där hans recensioner tydligen mer var riktad åt sina Twitterföljare och andra pretentiösa journalister, än till spelare. Hur seriös kan man ta IGNs 10/10 eller GOTY då?

Och det är IGN, som tydligen ska räknas som de mer "seriösa" spelsajterna, där deras betyg väger högre i metacritics betygssystem.

Avstängd
Skrivet av loerk:

Skulle väl påstå att det är du som trollar om du använder "priser" som ett exempel.
Priser inom spelindustrin är ett skämt.
Sluta bli så upprörd för att folk tycker att de spel du uppenbart älskar är skit.
Sjukt att man inte ska kunna diskutera något utan att kränkta sonyponys ska kräla fram.

Här har vi en riktigt hardcore xbox-fanboy ser jag.

Jag tycker det ser ut som att det är du som blir upprörd eftersom Sony har så mycket bättre spel?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av ChriL:

Går inte att jämföra musikindustrin med spelindustrin dock..

Okej, hur igen är all mainstream skräp från dagens spelindustrin bättre, än all mainstream skräp man får från dagens musikindustri?

Utöver att musikindustrins mainstreamförfall ligger ett årtionde före spelindustrins, tycker jag det går att jämföra brancherna rätt bra.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Fast hade inte det varit en bra grej för oss som konsumenter om tv-spel fungerade som all annan hemelektronik?

Alla program fungerar ju på alla tv-apparater och alla blu-ray i alla blu-rayspelare, vore det inte trevligt om du kunde köpa vilken maskin du ville ha från den tillverkaren du föredrog utan att behöva tänka på om spelen du vill spela fungerade till den eller inte?

Sedan om det hade varit bra för bolagen är en annan sak, för några skulle det nog vara kanon, för andra inte.

Som jag har skrivit till andra så handlar det om pengar och överlevnad för företagen. Visst kul för mig och dig men företagen då? Hur skulle det sett ut om Sony gick i konkurs och vi aldrig skulle få se en ny konsol igen? Och tänk på alla flera nuvarande 100 miljoner ägare. Ja, inte så kul längre för att "vissa" ville slippa betala för konsoler för att man t.ex. äger en pc.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Okej, hur igen är all mainstream skräp från dagens spelindustrin bättre, än all mainstream skräp man får från dagens musikindustri?

Utöver att musikindustrins mainstreamförfall ligger ett årtionde före spelindustrins, tycker jag det går att jämföra brancherna rätt bra.

Alla tycker olika, de du tycker är skräp kanske andra tycker är bra? Uppenbarligen tycker många att t.ex Justin Bieber är bra. Men majoriteten kan inte ha fel.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Och vilka är det som delar ut dessa 9/10, 10/10 & "Game of the year"?

https://i.imgur.com/bMqNbjl.gif

GaAajMjoOrNaLisM

I Calles senaste tråd om spelbetyg, pratar en person som jobbat på IGN bland annat om journalisten som betygsatte The Last of Us 2. Där hans recensioner tydligen mer var riktad åt sina Twitterföljare och andra pretatiösa journalister, än till spelare. Hur seriös kan man ta IGNs 10/10 eller GOTY då?

Och det är IGN, som tydligen ska räknas som de mer "seriösa" spelsajerna, där deras betyg väger högre i metacritics betygsystem.

Metacritic, Gamerankings och andra liknande sajter samlar betyg från fler än IGN, så även om det finns ruttna äpplen tror jag inte att merparten är korrupta.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

I Calles senaste tråd om spelbetyg, pratar en person som jobbat på IGN bland annat om journalisten som betygsatte The Last of Us 2. Där hans recensioner tydligen mer var riktad åt sina Twitterföljare och andra pretatiösa journalister, än till spelare. Hur seriös kan man ta IGNs 10/10 eller GOTY då?
Och det är IGN, som tydligen ska räknas som de mer "seriösa" spelsajerna, där deras betyg väger högre i metacritics betygsystem.

Snacka om att vrida på sanningen, det Alanah sa i videon handlade om att speljournalister i allmänhet bryr sig mer om sin egen personliga integritet (än vad utgivarna, d.v.s Sony tycker) när de skriver recensioner. Därefter förtydligade hon att recensenter i allmänhet ofta fokuserar mer på saker i sitt skrivande som är riktade mot deras egna följare än kanske det som spelarna i allmänhet vill läsa om. Ingenstans i videon nämner hon att det handlar specifikt om IGN killen som recenserade TLOU2, utan det var ett generellt exempel.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

klart som fan PS5-exklusiviteter är viktiga fär Sony hur ska dom annars kränga vad som idag igenltigen är en ganska sketen spel dator. Jag personligen hatar exklusiviteter tycker alla ska få ta del av alla spel utan att tvingas köpa något man kanske inte vill ha eller har råd med. Men jag förstår att utan exklusiviteter skulle Sony´s konsol gå under. Hade Nintendo börjat sälja Mario och Zelda på dator så skulle Nintendo möta samma öde som sega och bara bli ett företag som säljer andras spel och sina egna men aldrig konsoler. Men jag kommer ändå aldrig gilla exklusiviteter fast jag förstår varför det behövs.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag förstår inte varför det är så svårt att förstå varför. Allting handlar om pengar i slutändan. Företagen vill tjäna pengar för att överleva. Har du inga exklusiva spel då finns det ingen särskild anledning till varför du ska köpa en utav konsolerna förutom kostnaden och bekvämligheten. Titta på netflix/HBO/Viaplay, samma sak där. Du måste ha något för att locka spelaren till din konsol/tjänst. Varför tror du PS4 har sålt över 110 milj enheter? En klenare, rent prestandamässigt, Switch, har t.o.m sålt mer än Xbox denna gen. Tror du att du hade sett lika stor försäljning om alla kunde ta del av allt? Nej, klart inte. Ett tecken vi kan se med MS strategi.

Jag kan förstå att det skulle vara "bra" för oss konsumenter om allt delades mellan konsolerna/pc, men då tänker du bara på dig själv och inte på företagen. Oftast är det pc-spelarna som vill ovanstånde så att ni slipper köpa konsoler. Jag har inget emot exklusivitet för det är det som gör konsolerna/tjänsterna unika.

Skrivet av Bullen86:

Som jag har skrivit till andra så handlar det om pengar och överlevnad för företagen. Visst kul för mig och dig men företagen då? Hur skulle det sett ut om Sony gick i konkurs och vi aldrig skulle få se en ny konsol igen? Och tänk på alla flera nuvarande 100 miljoner ägare. Ja, inte så kul längre för att "vissa" ville slippa betala för konsoler för att man t.ex. äger en pc.

Skall vi alltså hålla onödiga konsoler vid liv för att företagen skall ha något att sälja och tjäna pengar på? Wow. Jag visste inte att vi höll på med välgörenhet när vi köper konsoler. Det var nog ett av de konstigaste argumenten jag hört och du får väldigt svårt att övertala mig om den saken. Om det är nu någon slags empati för andra som det handlar som så lägger jag hellre ett par hundra extra till t ex Barncancerfonden som jag redan regelbundet skänker till.

Angående Netflix o.s.v. så har dom ju mig veterligen ingen egen hårdvara, utan dom har appar som man kan köra på valfri plattform (nästan i.a.f.) - precis som jag var inne på i mitt inlägg ovan. Tänk om Netflix, HBO, Viasat, Spotify, Digital+ och alla andra innehållstjänster hade släppt egen "konsol" som man hade varit tvungen att köpa för att se just deras content? Jag tror inte att det hade fungerat.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av matt76:

Snacka om att vrida på sanningen, det Alanah sa i videon handlade om att speljournalister i allmänhet bryr sig mer om sin egen personliga integritet (än vad utgivarna, d.v.s Sony tycker) när de skriver recensioner. Därefter förtydligade hon att recensenter i allmänhet ofta fokuserar mer på saker i sitt skrivande som är riktade mot deras egna följare än kanske det som spelarna i allmänhet vill läsa om. Ingenstans i videon nämner hon att det handlar specifikt om IGN killen som recenserade TLOU2, utan det var ett generellt exempel.

Ja hon tog upp honom och hans TLOUS2 review som exempel och jag använde det exemplet.

Medlem
Skrivet av loerk:

Skulle väl påstå att det är du som trollar om du använder "priser" som ett exempel.
Priser inom spelindustrin är ett skämt.
Sluta bli så upprörd för att folk tycker att de spel du uppenbart älskar är skit.
Sjukt att man inte ska kunna diskutera något utan att kränkta sonyponys ska kräla fram.

På samma sätt är det väldigt lustigt att se hur upprörd du blir för att många gillar betydligt fler av Playstations exklusiva spel än de två du räknade upp. Att du dessutom använder ordet sonyponys i gör inte direkt att din argumentation blir starkare.

Medlem
Skrivet av Margy:

En lustig "regel" på spelsajter och forum är att det nästan alltid är de som mest beter sig som fanboys själva som har en förmåga att kalla andra för fanboys.

Jag tycker att de olika fanboysen ofta har en tendens att leta upp varandra och sitta och gapa om hur kränkta/korkade/lurade den andra är m.a.p. mer eller mindre påhittade argument. Har man otur så förföljer dessa varandra i flera forum och förpestar trådarna för alla andra (har sett folk bråka på gamereactor och sedan ta fighten med sig hit).

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ja hon tog upp honom och hans TLOUS2 review som exempel och jag använde det exemplet.

Nej, hon nämnde det som en generell kritik kring speljournalism, att recensenter inte alltid fokuserar på exakt allt som spelare vill läsa om, utan att nämna killens recensioner. Dock har allt detta snack om recensioner inget med denna tråd att göra.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av conthox:

Skall vi alltså hålla onödiga konsoler vid liv för att företagen skall ha något att sälja och tjäna pengar på? Wow. Jag visste inte att vi höll på med välgörenhet när vi köper konsoler. Det var nog ett av de konstigaste argumenten jag hört och du får väldigt svårt att övertala mig om den saken. Om det är nu någon slags empati för andra som det handlar som så lägger jag hellre ett par hundra extra till t ex Barncancerfonden som jag redan regelbundet skänker till.

Angående Netflix o.s.v. så har dom ju mig veterligen ingen egen hårdvara, utan dom har appar som man kan köra på valfri plattform (nästan i.a.f.) - precis som jag var inne på i mitt inlägg ovan. Tänk om Netflix, HBO, Viasat, Spotify, Digital+ och alla andra innehållstjänster hade släppt egen "konsol" som man hade varit tvungen att köpa för att se just deras content? Jag tror inte att det hade fungerat.

Jaså, du tycker att konsoler är onödiga? Du är nog i jävligt minoritet som tycker så. För det tycker inte miljontals andra. För då kan vi lika bra lägga ner pc-spelandet med. Vad hade du tyckt om det? Då behöver ingen spela något alls och alla kan skänka sina pengar till olika fonder istället.

Jag försöker inte övertala dig till något, försöker inte få dig att köpa en konsol. Du gör exakt som du vill.

Men vem fan snackar om välgörenhet? Jag snackar om överlevnad för företaget som producerar ens favoritkonsol. Klart du inte bryr dig då du inte "tror" på konsoler. Själv bryr jag mig inte om pc ett dugg, men tror du jag tänker, "ohh pc är så jävla onödigt och det gör inget om de försvinner från marknaden" Snacka om att vara ignorant som enbart tänker på sig själv. Jag vill inte ens att Nintendo eller MS skulle konka för att de viktiga för spelmarknaden, det skulle vara tragiskt.

Tror du sedan att vi som betalar för konsolerna inte får något tillbaka, som om vi slänger pengar i sjön? Lika mycket som du får glädje av att spela, att för ett ögonblick komma ifrån verkligheten, speciellt nu (börjar nästan tveka om du spelar ens) får vi med. Du är bara sur för att du inte får ta del av de exklusiva spelen, om du ens har ett intresse för spel... Som sagt tveksamt.

Detta var mitt sista inlägg till dig. Tänker inte diskutera vidare med någon som tycker att "konsoler är onödiga".

Medlem

Ett scenario: Sony lyckas med att hålla uppe fanan med spännande exklusiviteter som verkligen utnyttjar de features som Sony säger de har. Det vill säga upplevelser som bara är möjligt att uppleva på en playstation. PC industrin tar efter och samma tänk kommer på PC hårdvara.

Annat scenario: Xbox levererar bra exklusiva titlar tillgängligt både för PC och låda. Sony lyckas inte med gamla meriter och har sammantaget en mindre spelarbas.

Båda kan hända. Ingen vet. Jag bryr mig inte mycket.
Sonys exklusiviteter har passat som hand i handsken för mig. Jag hoppas de fortsätter för att jag vill ha den typen av upplevelser. Jag tror på Sony utan att vara fanboy, de har inte gjort mig besviken. Helt rätt spår de tar rent egoistiskt.

Vem ”vinner” jag bryr mig inte. För jag vet inte.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Tycker det är helt sjukt hur människor är så blinda av Sony och tycker exklusivitet är en bra grej för marknaden. Det är bara bra för Sony, ingen annan.

Bara bra för Sony? Att Sony väljer att lyfta fram utvecklare och ge dom publicitet och ekonomiskt stöd för att förverkliga sina visioner (nåja, dom försöker iallafall) är väl bra för alla tycker jag.

Medlem
Skrivet av Popski:

På samma sätt är det väldigt lustigt att se hur upprörd du blir för att många gillar betydligt fler av Playstations exklusiva spel än de två du räknade upp. Att du dessutom använder ordet sonyponys i gör inte direkt att din argumentation blir starkare.

Inte direkt upprörd.
Snarare trött på att drönare ska ge sig in för att de omöjligt kan acceptera att någon inte tycker som de själva.
Huvudfrågan var ju något helt annat.

Skrivet av lampis:

Att anse att ett spel som snittar nior och tior är "skit" är att trolla enligt mig. Sen verkar det snarare vara du som är upprörd och kränkt med tanke på hur du formulerar dig. Även det osar troll.

Ja, dragon age: Inquisition t.ex. som fick 8-9 i princip överallt var ett sant mästerverk, eller hur.
Poäng betyder jack shit.
Och det är väl inte direkt konstigt att jag anklagar dig för att vara en fanboi då du direkt rycker ut till Sonys undsättning när diskussionen om just spelen endast var ett sidospår i en helt annan fråga.

Skrivet av breahl:

Här har vi en riktigt hardcore xbox-fanboy ser jag.

Jag tycker det ser ut som att det är du som blir upprörd eftersom Sony har så mycket bättre spel?

Äger inte någon konsol, sorry.

Medlem

...om bara TotalBiscuit fortfarande var vid liv

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Är det inte samma utveckling som vi ser inom streamingbranschen? Netflix/HBO/AppleTV/Disney+ går mer mot att göra sina egna produktioner eller "originals" och köper in mindre icke egen producerat. På så sätt blir serier "exklusiva" på de olika plattformarna och man måste köpa deras tjänst för att se dem. T.ex. Game of Thrones, Stranger Things, Mandalorian osv.

De är dock lömska med det, många serier som de stämplar som sina egna har de inte gjort själva utan bara köpt in och rebrandat, så som tex Dell gör med sina skärmar..


signatur

I drank what?

Ambassadör
Xbox

Tredubblingen av antalet Xbox Game Studios och den stora tillväxten hos befintliga studios tyder på att exklusiva spel är viktiga för Xbox också

Bara för att man inte låser in sig i en enda rout...förlåt konsol så betyder det inte att man inte har samma inställning till kvalitativa, exklusiva spel. Xbox är Xbox vare sig du spelar på konsol, PC eller xCloud på mobilen.

PlayStation gör fantastiska spel, ingen tvekan om det. Men hur många här hade tyckt att det vore tråkigt att kunna spela dem var man vill? Hade TLOU Part 2 varit ett sämre spel om man kunde plocka upp det på Steam?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Som jag sa så är det positivt för pc-spelarna. Ja, du har rätt om de som kanske inte har råd med en pc, som hellre köper en konsol och för bekvämligheten.

Men om du är en person, kanske en person som aldrig haft en konsol eller hoppat över en hel generation, som ska välja mellan konsolerna. Så vet vi att sannolikheten är större att personen väljer PS4/PS5 pga av just de exklusiva spelen. Ja, just det, spelen som du tyckte merparten var "skit'. Spel som snittar allt från ca 80-96 i betyg. Undantag Days gone som fick sämre betyg från journalisterna men högre från spelarna.

Sedan nämnde du att konsolförsäljningen inte spelar så stor roll (hmm, har du den åsikten för att MS gick ut och sa så?). Hur kan det inte spela så stor roll? Ju fler ägare desto mer populärare/starkare varumärke inför framtiden som bidrar till ökade intäkter genom fler spel/tjänster sålda. PS5 eventet har t.ex. hittils setts av 80 milj kombinerat, vilket är nytt rekord.

Det är inte från konsolförsäljningen de i början förväntas gå med vinst, det är från alla mjukvaruförsäljningar de tar igen det ifrån. Ta som t.ex. den digitalaversionen som kanske blir uppåt $100 mindre än diskversion. Man tar en förlust men tar igen den från ovannämnda håll och då folk blir bundna till Ps store. Vinsten från konsolenförsäljningen sker oftast senare då komponenter blir billigare med tiden.

Jag får en känsla av du är väldigt anti Sony, och pro MS när man läser om vad du skriver om. Själv vill jag att MS ska lyckas konkurrera betydligt bättre med Sony, med bra exklusiva spel, dock med annan strategi än dagens. Ju mer konkurrens desto bättre produkter för oss. Annars finns risken att den som leder börjar "slappa". Samma som i vilken sport som helst.

Som sagt, betyg spelar mindre roll, speciellt när de kommer från tidsskrifter.
Väldans många spel som är rent utsagt skräp som har fått höga betyg.
Och påstår du något annat så kan man ju bara anta att du väljer att ignorera faktumet att spel får för höga betyg, speciellt från större sajter.

Men om en person aldrig har haft en konsoll tidigare så spelar det väl ingen roll om PS5 har mer exklusiva titlar? Då handlar det i slutändan om spelen och vi har knappt någon aning om vad konsollerna kommer att erbjuda. Folk som inte är insatta vet inte att Sony fler spel förra generationen, det gör bara inbitna fanbois som sitter och krigar på internet. Minst lika troligt att de ser något de gillar hos Xbox och köper den konsolen istället.

Och nej på ett sätt spelar det ingen roll då det är spelen de tjänar pengar på. Om MS kan få in fler kunder i sitt ekosystem än Sony så vinner de på det långsiktigt.
Finns nog väldigt många som mig som inte köper en PS4 eller 5 för att det bara finns ungefär 2 spel som verkar intressanta.

Och jag har inte sagt något ont om Sony, jag har sagt att deras spel verkar tråkiga och oinspirerade, samt att de överskattas av pressen.
Last of us part 2 är ett prima exempel, och då litar jag t.ex. mer på SkillUp än större sajter.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Som jag har skrivit till andra så handlar det om pengar och överlevnad för företagen. Visst kul för mig och dig men företagen då? Hur skulle det sett ut om Sony gick i konkurs och vi aldrig skulle få se en ny konsol igen? Och tänk på alla flera nuvarande 100 miljoner ägare. Ja, inte så kul längre för att "vissa" ville slippa betala för konsoler för att man t.ex. äger en pc.

Men varför skulle dom automatiskt konka p.g.a. avsaknad av exklusiviteter?
Jämför än en gång med annan hemelektronik, det är ju bara att konkurrera med pris, prestanda, design eller liknande.

Angående PC: Det finns ju många människor som spelar på konsol p.g.a. bekvämlighet (för att nämna en anledning). Det är ju inte så att 100 miljoner människor skulle skaffa PC bara för att God of War eller Halo släpptes till den.

Konsoler kommer aldrig att försvinna, dom har en egen nisch som PC aldrig kommer fylla for många människor.
Det jag menade att vore det inte trevligt att kunna välja mellan 25 olika märken när man skulle köpa sig en maskin och därmed kunna välja det som passar en bäst, istället för att behöva nöja sig med det företag A har att erbjuda p.g.a. spelexklusiviteter?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skriv svar