Veckans snabba fråga - Playstation 5 eller Xbox Series X?

Medlem

PS5 är bokad. Kändes givet iom att jag redan har en speldator, vilket gör Xbox Series X rätt onödig.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

XsX alla dar. Bättre flyt, högre upplösning. Men inte i år. Julklapp till näst nästa år för familjen. Och jag tror att den kommer vara billigare än PS5. Men får se.

Hur sjutton vet du att XsX har bättre flyt och högre upplösning? Rätt säker på att båda kör 4K. Sen vad spelen väljer att köra i är där ju ingen som vet just nu. Eller?

Dex
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Hur kan du veta att SSDn är snabbare på PS5 än Xbox SX när dom inte har gett oss någon riktig specs på dem
Storleken och bandbredden är de enda specsen som har kommit ut (om SSDn)

Är rätt säker på att både Microsoft och Sony har släpp vilken hastighet hårdiskarna kommer ligga på och där var rätt så stor skillnad. Kommer inte ihåg exakt dock. Får nog kolla upp

Medlem

Xbox här. Det där konsolkriget om vem som har bäst konsol är barnsligt. Jag köper xbox även om ps5 skulle vara 3 gånger så mycket bättre. Xbox! Always. Jag kommer bli nöjd för det blir bättre än xboxen jag har nu.

Ase
Medlem

@dex20: det vi vet är att x boxen har kraftigare processor & kraftigare grafikkort (sony har snabbare ssd läshastighet 5550mb /sek X-boxen har 2400mb/sek sen vad en snabbare ssd betyder visar sig (enligt Anantech) men själv håller jag i mina slantar & uppgraderar dator istället. skulle aldrig falla mig in att köpa en konsoll för ett enstaka spel om jag skulle köpa en skulle det bli en x-box. där går det ju i alla fall spela en del spel på både konsoll & pc

Medlem

Båda, men ingen i år, kan gott vänta en stund tills det finns mer spel.

Medlem
Skrivet av dex20:

Hur sjutton vet du att XsX har bättre flyt och högre upplösning? Rätt säker på att båda kör 4K. Sen vad spelen väljer att köra i är där ju ingen som vet just nu. Eller?

Betydligt bättre och snabbare GPU. Snabbare CPU. Snabbare RAM. Allt det gör bättre flyt och högre upplösning till och med grafik. Som sagt tidigare 12 v 9.

Medlem

Playstation 5 titlar börjar komma till PC också, bara se vad som hänt med flera av deras exklusiva titlar fram tills nu. Horizon, även det kommer till PC, Detroit, Beyond Two Souls, Heavy Rain m.fl. Kanske även Last of Us om Naughty Dog slutar vara naughty. Varför skulle inte uppföljarna göra det också då? Om än mycket senare än releasen för PS5 så klart.

Har man speldator behövs kanske inte ens Playstation heller om resonemanget handlar om "exklusiva titlar", när till och med Sony börjar ge med sig där. Stora "exklusiva" spel som God of War har tappat sin "Only on Playstation"-stämpel. Skulle inte förvåna mig om det snart också kommer till PC.

Jag funderade länge på att skaffa en Playstation 3 och 4 endast för deras stora exklusiva titlar, men när dom inte längre är exklusiva så känns det extremt onödigt i dag.

Vissa kan även nu argumentera att de exklusiva spelen som kommer till Playstation 5 kommer kräva en uber-kraken SSD för att ens gå att spela. Steam och många andra tjänster har börjat stödja cloud gaming så det kommer inte att vara ett problem i framtiden. Dessutom kommer många av Xbox första parts-spel som de säkert visar redan i juli att bli riktigt tunga också. Det är bara en tidsfråga innan PC kommer ikapp gällande SSD och liknande teknik.

Microsofts Project X Cloud (eller vad det heter?) kommer kanske bli en game changer också när tunga spel ska strömmas.

Xbox Series X med sin Velocity Architecture kommer att kunna bidra med ca 100 GB instant data som gör att stora världar och enorma mängder assets kommer ploppa in direkt utan några som helst väntetider alls i spelen. Då ser PS5 med sina ca 5-9 GB/s ganska så fjuttigt ut, även om det är mycket mer än tillräckligt.

Min personliga åsikt är att PC är bra för spel när det funkar som det ska. Men en Xbox i vardagsrummet kommer inte heller att sitta fel, då kan man ha en dedikerad spelmaskin när datorn används till så mycket annat än att spela med. Hade kanske funkat med en Playstation 5 också om man sprayar den svart eller stoppar den i en svart trälåda med några borrade hål i så kablar och sånt går in och ut. Gillar verkligen inte designen av PS5. Personlig åsikt som sagt.

Medlem
Skrivet av Rävmunken:

Playstation 5 titlar kommer säkert till PC också, bara se vad som hänt med alla deras exklusiva titlar fram tills nu. Horizon, även det kommer till PC, Detroit, Last of Us m.m. Varför skulle inte uppföljarna göra det också då? Om än mycket senare än releasen för PS5 så klart.

"Alla" deras exklusiva titlar fram till nu? Det var nog månadens överdrift.

Medlem
Skrivet av Margy:

"Alla" deras exklusiva titlar fram till nu? Det var nog månadens överdrift.

Hoppas flera låter bättre då! Varför jag först skrev alla är för "alla" de spelen jag haft ögonen på har kommit eller kommer till PC. Spel som Beyond Two Souls, Detroit, Last of us, Heavy Rain och Horizon. Finns ju så klart fler, men inga jag har något som helst intresse för. Det lustiga är att det är "alla exklusiva" titlar som jag har velat spela som kommer till PC. Som att Sony visste vad jag önskade mig.

Medlem

PC+PS5 kommer det bli!

Har man en schysst dator ser jag inte riktigt poängen med varför man vill köpa sig en Xbox då dess exklusiva titlar släpps på PC ändå!

Älskade 360n medans Xbone var bara slöseri med pengar(Eller ja, morsan fick sig en Blu-ray spelare iallafall). Hoppas Microsoft får lite bättre fotfäste denna generation och lyckas leverera lite nya schyssta exklusiva! Sen ser fram emot Halo! Med tanke på 4an(som va... Okej) och 5an(katastrof) hoppas jag starkt på att dom lyckas leverera!

Medlem

Kommer Köp ps5 men i år vette sjutton, beror på hur länge cyberpunk / annat i höst roar mig vid datorn


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Xbox som vanliga. Sen blir det nog en PS5 enbart för Horizon. Sony har inte direkt några spel som lockar.

Medlem

Det blir garanterat en PS5 för min del, men kanske även en Series X beroende på om Microsoft lyckas skaka fram några riktigt bra exklusiva spel. Jag vill se ett nytt Fable, Conker, Kameo, Banjo-Kazooie eller något annat charmigt äventyrsspel/plattformsäventyr. Då blir det svårt att hålla i plånkan.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Rävmunken:

Hoppas flera låter bättre då! Varför jag först skrev alla är för "alla" de spelen jag haft ögonen på har kommit eller kommer till PC. Spel som Beyond Two Souls, Detroit, Last of us, Heavy Rain och Horizon. Finns ju så klart fler, men inga jag har något som helst intresse för. Det lustiga är att det är "alla exklusiva" titlar som jag har velat spela som kommer till PC. Som att Sony visste vad jag önskade mig.

TLOU finns inte till PC och är inte utannonserat till PC heller.

Medlem

Det blir en PS5. Det ända intressanta med Xboxen är att det går att spela gamla spel.
CPU, GPU och minne är bara ett fåtal % snabbare och kommer ligga på samma nivå i multiplattform som PS5 ifall man sänker kantutjämning med ett steg, vilket knappt blir märkbart. I exklusiva titlar så kommer förmodligen Sony dominera både i prestanda och kvalité, precis som förra generationen.

Microsoft sattsar på ett budget system framöver, jag föredrar dock nyskapande och premium. Series X är alltså inget för mig.

Medlem

Game pass ultimate.
Det räcker som argument för att satsa på xbox.

Medlem

Sexbox vid release, ev. PS5a framgent. Håller dock inte PS-exclusives i lika hög aktning som många andra så jag får se hur det blir med den senare. Skönare kontroll samt Gears, Halo och Fable och Gamepass är allt jag behöver ❤️

Edit: dessutom spelar jag nog 85%+ multiplattformsspel vilka tenderar att vara bättre på boxen

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

TLOU finns inte till PC och är inte utannonserat till PC heller.

Var ju mindre kul det då, har för mig att jag såg det annonseras på Epic Store för några månader sen, men när jag tittar nu så hittar jag inget. Är väl i så fall det och Uncharted som ligger kvar i "önskelistan". Känns dock inte värt att köpa en konsol enbart för det. Naughty Dog är fortfarande naughty...

Medlem

@Rävmunken:

Sony har alla spelen fast att vissa släpps nu även till PC men de flesta vill inte vänta några år som har hänt de par stycken som kommit på pc sidan. Hinner ju bli gammalt till dess och ointressant. Grafik mässigt blir nog ingen skillnad mellan båda fast att Freeman79 påstår annat utan ha sett båda live och testat. De snyggaste spelen är till ps4 av konsollerna. Sen har inte microsoft ett enda spel som lockar vilket är skit dåligt då de haft 7år på sig att göra något vuxen spel men inte ett enda, är verkligen uruselt.

Blir en ps5 för den ser mycket snyggare ut. Sci-fi utseende vilket går hem hos de flesta 2020. Tycker personligen Xboxen ser gräslig ut, ganska ful design och skit tråkig. Ingen höjdare alls. Sen feta hål på locket vilket lär dra damm till sig av massor. Kommer låta där efter om det inte städas. Men sen är spelen det viktigaste. Här drar sony hem alla fullpoängare.

Inaktiv

PS5 är ju det sämre valet med tanke på spel och prestanda. Sen vore jag förvånad om PS5 blir tillräckligt tyst för att ha i ett hus när man tänker på ps4. Inte alla som har ett garage o 15 m förlängningssladd hdmi...just sayin.

Medlem

Valde PS5, har redan en bra PC och med den kombinationen så kan man spela allt värt att spela.

Medlem

PS5 för min del. Förutom spel som Horizon II och GT7 lockar Dualsense med haptisk feedback. Spelsidan har alltid varit Sonys styrka gentemot MS men sedan de under senare tid köpt upp ett antal studios så kommer det säkerligen jämnas ut framöver. Kommande generation tror och hoppas jag att multiplattformspelen kommer ha spel mellan plattformarna som standard vilket gör att gränsen suddas ut lite mer.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Ingen för min del. Spelar främst på PC, samt har en Switch på sidan av för att kunna spela on the go samt kunna lira med polarna i soffan.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av puban:

Känner mig som en riktig alien då jag tycker att nästan alla Sony's "exklusiva super-titlar" känns väldigt oitressanta, The Last of us exkluderat.
Men det är väl bra att inte alla tycker likadant om allt.

Jag kan bara hålla med. Tycker som du då inget av de "ska. exklusiva titlarna" är intressanta...

Skrivet av miffot:

Med tanke att Sony har exklusiva titlar och xbox noll så är det ett lätt val

Btw. Xbox/Ms har massor med exklusiva titlar. Forza serien som ett exempel etc....

Inaktiv

Jag valde inget av dem.

Utan kommer att köra Stadia istället och eventuellt köra xCloud när det kommer även till dator och tv så att man likt stadia kan spela det vart man än är.

Utöver det kommer jag fortsätta att ha och använda min Switch för de mer unika spelen till den.

Medlem
Medlem

Självklart en ps5. Finns noll anledning att köpa en xbox när man redan sitter med en pc.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

PS5 är ju det sämre valet med tanke på spel och prestanda. Sen vore jag förvånad om PS5 blir tillräckligt tyst för att ha i ett hus när man tänker på ps4. Inte alla som har ett garage o 15 m förlängningssladd hdmi...just sayin.

Nu låter min PS4 betydligt mindre än min Xbox 360 (vilket inte gör mig något då jag alltid soelar med hörlurar). De tillhör dock båda helt andra generationer än PS5 och Xbox Series X och därför kan man givetvis inte dra några som helst slutsatser om hur mycket de senare kommer att låta.

Själv kommer jag att köpa en PS5 p.g.a. att jag lockas betydligt mer av Playstations exklusiva spelserier än de som Xbox har. Jag kommer dock förmodligen vänta något halvår eller så efter släppet.

Medlem

haha oj va sony leder.... ännu en konsollgeneration över innan den ens börjat lol...

Skriv svar