En diskussion om spelbetyg

Medlem

Enligt mig finns en del grundproblem och frågeställningar:

1) Branschen har ingen standard för vilken skala man skall använda och vad de olika värdena betyder. Är 3/5 = 60 %? Är 3 Bra eller dåligt respektive är 60 % bra eller dåligt? Om 3/5 är Bra men 60 % är Dåligt, hur kan man då "översätta"?

2) En del har olika syn på vad en recension skall innehålla och hur mycket olika saker påverkar hur bra ett spel är. (T ex buggar, initiala serverproblem i onlinespel osv.)

3) "En recension skall vara objektiv!" Eller? Kan den ens det?

4) "Recensenten skall inte recensera ett spel som han/hon uppenbarligen inte tycker om!" - eller?

För mig hade det varit bäst med en 0-10-skala på grund av att 5 ger för låg skillnad "precision" mellan betygen, 0-100 däremot är bar fånigt, för vad är skillnaden mellan 63 och 64?... Det vore dock bra med en gemensam skala och framför allt en konsensus om vad de olika betygen verkligen innebär. Förstår dock om det är en mycket svår sak att komma överens om.

Angående de andra punkterna så ju en recension subjektiv och det är endast recensentens upplevelser och åsikter som speglas i recensionen, vilket många missar. Även om man ibland tycker att t ex buggar och problem borde få mer utrymme, även om dom (enligt recensenten då) kan bortses ifrån av någon anledning. För recensenten kanske tycker att det inte är game breaking, men det bör ändå vara med så att andra får redan på dom - det kanske är game breaking för någon annan.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag tycker många missuppfattar skalorna helt. Många jag känner och även min flickvän ser betyg som 6/10 som något dåligt.
För mig är 5/10 helt OK. Varken dåligt eller bra. Mitten på skalan.
6/10 är då för mig Bra.
Sedan blir det betydligt svårare att klättra högre och extremt få medium kan jag ge 10/10. Jag ser egentligen 9/10 som det högsta betyget för 10/10 är egentligen perfekt. Men inget är perfekt.

Både håller med och tycker annorlunda på en del saker. När det gäller betyget 5/10 så är jag helt med dig. Det borde betyda att det är ett hyggligt spel, men betyder hos gemene man och även oftast hos recensenter att det är ett dåligt spel. Personligen är jag taggad på de flesta spel som får typ 6/10 om det är en genre jag är intresserad av.

När det gäller 10/10 så tycker jag definitivt att spel ska kunna få det högsta betyget utifrån dagens förutsättningar. Ett spel som får 10/10 år 2005 kommer att vara mer tekniskt begränsat än ett spel som kommer 2020, men just där och då är det fulländat. Det kommer alltid att finnas skavanker, så att ligga och ruva på att ge ett 10/10-betyg till ett spel som aldrig att komma känns lite dumt

Personligen är Youtube-recensioner/Let's Plays där jag finner inspiration om ett spel är värt ett köp.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Avstängd
Skrivet av Jonny Myrén:

Det gör vi absolut inte, eftersom våra betyg följer våra egna kriterier, som beskrivs här. Att rakt av omvandla betyg till andra betygssystem och jämföra dem fungerar inte. En 3:a på FZ betyder "Bra", medan 60 % på många andra sidor anses vara underkänt.

Men en väl fungerande människa vet att 60% är ganska bra.
Så det går paralleller mellan eran betygskala och andra sidors betygskala.

Ni är inte så unika som du försöker få det att framstå.
Det ända jag kan förstå är att.
Kanske i er värld är en trea 50-70 i procentform skalan.

Så. Ja. Någonstans förvandlar man allt i procentform eller så.

Ambassadör
Xbox

Jag brukar slå ett slag för ACG här, väl strukturerade videorecensioner med ett enkelt och tydligt betygsystem: Buy - Rent/Wait for sale - Never touch. Det är alltid en fröjd att ta del av och även om jag inte alltid håller med i efterhand så lämnar jag alltid en ACG-recension med en väldigt bra uppfattning om spelet i fråga och behöver inte ta del av så mycket mer media kring det för att avgöra om det är något för mig eller inte.

Om man ska envisas med sifferbetyg så är 10-skalan att föredra för att kunna differentiera mellan spel. 1-4 är olika grader av skräp, 5-7 är godkänt till bra, 8-10 är mycket bra till bäst.


signatur

Jump in.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Fast vadå, varför inte, det kan ju bli fel även om ingen vill erkänna det öppet.
https://www.fz.se/recension/2047-operation-flashpoint-dragon-...

426 kommentarer på den artikeln varav nästan alla är skrivna i samband med att artikeln lades upp The Last of Us 2 har i skrivande stund 134 kommentarer men de flesta kommer ej över 50. Var OFDR ett ovanligt hett ämne eller hade FZ fler aktiva användare då?

Skribent
Skrivet av Konstig Inombords:

Men en väl fungerande människa vet att 60% är ganska bra.
Så det går paralleller mellan eran betygskala och andra sidors betygskala.

Ni är inte så unika som du försöker få det att framstå.
Det ända jag kan förstå är att.
Kanske i er värld är en trea 50-70 i procentform skalan.

Så. Ja. Någonstans förvandlar man allt i procentform eller så.

Fast vilka sidor sätter 60% på spel som de tycker är bra? Ja, det borde vara så, men betygsinflationen är i allra högsta grad verklig.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

426 kommentarer på den artikeln varav nästan alla är skrivna i samband med att artikeln lades upp The Last of Us 2 har i skrivande stund 134 kommentarer men de flesta kommer ej över 50. Var OFDR ett ovanligt hett ämne eller hade FZ fler aktiva användare då?

Sidan var ju större innan, i alla fall kan jag säga att jag upplevde sidan som mycket större innan (folk faller bort, färre kommer till pga hur internet och spel funkar idag), men det är en helt annan diskussion.

Men, det var ett konstigt betyg med när man börjar läsa kommentarer, det är många som inte gillar det betyget, jag tror ingen tråd kommer få så mycket kommentarer idag, inte ens dom som handlar om politik eller någon runt det, som brukar få mycket nu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av T-bolt:

Jag är av samma uppfattning som Ronzem. 10/10 är inget helt ouppnåeligt men det ska vara något helt sensationellt bra för att få det betyget. Det är något som ska vara möjligt men väldigt sällsynt och något man inte ska använda för lättvindigt, t.ex. av ren slentrian typ "det var en bra film 10/10".

För mig känns det då som att betygen tappar sitt värde (inflation) om "allt" är 5/5,10/10 eller vilken skala man nu valt att använda.

Håller helt med er båda. Alldeles för många delar ut full pott-betyg alldeles för lättvindigt. Tittar man på användarrecensioner gäller samma sak åt andra hållet också. Jag har för vana att helt enkelt inte lita på vare sig 10/10 eller 1/10-recensioner. För det ska verkligen mycket till för att uppnå högsta eller lägsta betyg.

Här är min egen tolkning eller "översättning" av 1-10-skalan förresten:
1 = Streck, helt ospelbart
2 = IG-
3 = IG
4 = IG+ (på gränsen till godkänt alltså)
5 = Godkänt
6 = Godkänt+
7 = VG
8 = VG+
9 = MVG
10 = MVG+


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Skrivet av Konstig Inombords:

Jag vill tro t.o.m. skribenten tänker så.
Om den nu tänker i procentform.

ingen aning om dom tänker i % men tvivlar på det.
jag menar att vi ska inte automatisk gör om Fz 3:a till 60% för att 5/3=0.6 osv.. för ett betyg system funkar inte så, dom flesta 5gradiga betyg systemen är olika, det e ju bara för folk att googla 5 grade scale så får man olika 5skaliga betyg som där dom visar % som här:

att betyg C som i det fallet är en trea av 5 att deras e på 70-75%: https://mrslsleveledlearning.com/grading-with-scales/

medans här visar en 3:a mellan 50-80: https://www.researchgate.net/figure/Conversion-from-a-5-grade...

helt olika % för ett 3/5 betyg


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Jag har nog haft mina roligaste stunder med spel som senast är klassade som "bra"
När man var yngre handlade man bara efter en recensents åsikt men nu finns det ju så mkt hjälpmedel i form av videos och för tittar och metacritic.

Metacritic är det mesta intressanta då jag oftast är mer intresserad för den avvikande skalan som inte tycker som alla andra.

Medlem

Sen tror jag att många ger TLoU2 10 av 10 då naughty dog håller sjukt hög nivå jämfört med andra studios. Sen håller de dig i handen lite väl mycket.
Tycker Jockes åsikt om att de kanske hellre ville göra film likt kojima vsr intressant.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Sidan var ju större innan, i alla fall kan jag säga att jag upplevde sidan som mycket större innan (folk faller bort, färre kommer till pga hur internet och spel funkar idag), men det är en helt annan diskussion.

Men, det var ett konstigt betyg med när man börjar läsa kommentarer, det är många som inte gillar det betyget, jag tror ingen tråd kommer få så mycket kommentarer idag, inte ens dom som handlar om politik eller någon runt det, som brukar få mycket nu.

Forumet var nog större, utan att jag har några konkreta bevis för det, men vi börjar sakteligen närma oss glansdagarna. Förr i tiden fördes ju också mer diskussioner i forumet, medan nyhetskommentarerna sällan spräng iväg som de gör idag.

Men, 3K inlägg är ju ändå 3K inlägg https://www.fz.se/forum/trad/432337-red-dead-redemption-2-off...


signatur
Skribent
Skrivet av Anwest:

Både håller med och tycker annorlunda på en del saker. När det gäller betyget 5/10 så är jag helt med dig. Det borde betyda att det är ett hyggligt spel, men betyder hos gemene man och även oftast hos recensenter att det är ett dåligt spel. Personligen är jag taggad på de flesta spel som får typ 6/10 om det är en genre jag är intresserad av.

När det gäller 10/10 så tycker jag definitivt att spel ska kunna få det högsta betyget utifrån dagens förutsättningar. Ett spel som får 10/10 år 2005 kommer att vara mer tekniskt begränsat än ett spel som kommer 2020, men just där och då är det fulländat. Det kommer alltid att finnas skavanker, så att ligga och ruva på att ge ett 10/10-betyg till ett spel som aldrig att komma känns lite dumt

Personligen är Youtube-recensioner/Let's Plays där jag finner inspiration om ett spel är värt ett köp.

Som jag skrev i tidigare inlägg så är det här med skalor skumt. 5 räknas inte i mitten på en 1-10 skala. Tänk dig själv att du ska betygsätta en kollega som gjort ett ok jobb. Ger du verkligen den personen en femma? jag skulle bli besviken om jag får en 5a på ett Ok jobb. Alternativt om du skulle få 5/10 som medelbetyg, skulle det kännas ok? På det stora hela betyder det att ungefär hälften rankar dig under fem, vilket är dåligt.

Jag tror 7 är "mitten" på 1-10 skala och det är därför som vi upplever det som att spel och media ser ut att ha höga betyg och diskussioner om köpta recensenter kommer fram.

Skribent
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Forumet var nog större, utan att jag har några konkreta bevis för det, men vi börjar sakteligen närma oss glansdagarna. Förr i tiden fördes ju också mer diskussioner i forumet, medan nyhetskommentarerna sällan spräng iväg som de gör idag.

Men, 3K inlägg är ju ändå 3K inlägg https://www.fz.se/forum/trad/432337-red-dead-redemption-2-off...

3K??? Om det inte är 4K nuförtiden så är det väl inget att hurra för

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Shadee:

3K??? Om det inte är 4K nuförtiden så är det väl inget att hurra för

Jag avgår!


signatur
Medlem

Ett spel behöver inte var perfekt, det räcker att det är roligt att spela och fungerar rent tekniskt. Motsvarar förväntningarna betyget? Det är en annan diskussion. Alla har ju förstås olika kriterier för detta, därför ett betyg inte är fakta, det är en åsikt (som nämns här x antal gånger). Vill man ha fakta får man läsa facklitteratur.

Det knepiga för mig har alltid varit att avgöra om ett spel är värt att köpa utan att ha testat det själv, ibland räcker inte ens en videorecension eller välskriven recension. Vill man vara riktigt säker får man spela själv och bilda sin egen uppfattning, annars är risken att man kan missa spelupplevelser om man "köper" andras åsikter rakt av.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

12
Skriv svar