Chromecast ultra ansluter inte till wifi

Medlem
Chromecast ultra ansluter inte till wifi

Ska försöka fatta problemet kort.

Har införskaffat mig en chromecast ultra då den inbyggda (tv) är helt värdelös. Innan körde jag 2:a gen chromecast vilket har funkat fläckfritt sedan dag 1.

Startar home appen, hittar Chromecast Ultra, allt går rent och smidigt fram tills allt är klart. Då "hittas inte enheten" och den ber mig kontrollera att telefon och chromecast ligger på samma wifi.

Jag tror nämligen att problemet ligger här. Kör Telias senaste router, en vit stående sak. Säker man på Telia router så är det första man får se just den routern. Den sänder bara "en kanal" som bör vara både 2.4ghz och 5ghz i ett då jag når max fart (ca 500 Mbit).

En spontan teori är att routern skickar in chromecasten på 2.4 ghz och min telefon på 5hz, vilket gör att jag inte kan hitta den på wifi.

Någon som vet vad jag gör för fel? Har configruerat om den 3 gånger utan framgång.

Stort stort tack till den som har en lösning!

//elPre

Medlem

Kan du inte testa att ansluta till 2,4 nätverket bara då?

Moderator | Testpilot
Skrivet av elPresidente:

Ska försöka fatta problemet kort.

Har införskaffat mig en chromecast ultra då den inbyggda (tv) är helt värdelös. Innan körde jag 2:a gen chromecast vilket har funkat fläckfritt sedan dag 1.

Startar home appen, hittar Chromecast Ultra, allt går rent och smidigt fram tills allt är klart. Då "hittas inte enheten" och den ber mig kontrollera att telefon och chromecast ligger på samma wifi.

Jag tror nämligen att problemet ligger här. Kör Telias senaste router, en vit stående sak. Säker man på Telia router så är det första man får se just den routern. Den sänder bara "en kanal" som bör vara både 2.4ghz och 5ghz i ett då jag når max fart (ca 500 Mbit).

En spontan teori är att routern skickar in chromecasten på 2.4 ghz och min telefon på 5hz, vilket gör att jag inte kan hitta den på wifi.

Någon som vet vad jag gör för fel? Har configruerat om den 3 gånger utan framgång.

Stort stort tack till den som har en lösning!

//elPre

Du borde kunna kontakta Telia och se om de kan stänga av "bandsteering" som det ibland kallas. Då ska du själv kunna välja mellan 2.4 Ghz och 5 Ghz. Vad heter routern? Är det en Technicolor? Jag har själv Telia på DSL och då har vi fått en sådan.

Jag jobbar nämligen på Telenor och vi tillhandahåller kunder samma Technicolor router, och då bör Telia kunna göra som jag beskrev ovan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Misstänker att ethernet inte är ett alternativ? Eftersom Ultra-versionen har ett ethernet-uttag i nätdelen. Kanske kan vara värt att se om det funkar (om det är ett möjligt alternativ)


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Stort tack för båda tipsen. Jag gick in i routern och stängde av bandsteering. Stängde av 2.4 ghz (bara för att testa). Starta om configurationen chromecaste, anslöt till 5ghz, ingen enhet kunde hittas *suck*.

Gjorde vise versa fast med 2.4 ghz, allt gick igång direkt. Dock rekommenderade chromecasten att jag bör köra ethernet eller 5ghz, vilket jag gärna vill.

Så, det är något knas med 5ghz. Om ni tror att ni har en lösning till detta så blir jag ytterst glad!

Tack igen, ni ledde mig in på rätt spår iaf!

Medlem
Skrivet av Grukk:

Misstänker att ethernet inte är ett alternativ? Eftersom Ultra-versionen har ett ethernet-uttag i nätdelen. Kanske kan vara värt att se om det funkar (om det är ett möjligt alternativ)

Det lutar mot att dra en ethernet till tv:n följt av en switch. Avskyr kablar, men men.

Skribent
Skrivet av elPresidente:

Stort tack för båda tipsen. Jag gick in i routern och stängde av bandsteering. Stängde av 2.4 ghz (bara för att testa). Starta om configurationen chromecaste, anslöt till 5ghz, ingen enhet kunde hittas *suck*.

Gjorde vise versa fast med 2.4 ghz, allt gick igång direkt. Dock rekommenderade chromecasten att jag bör köra ethernet eller 5ghz, vilket jag gärna vill.

Så, det är något knas med 5ghz. Om ni tror att ni har en lösning till detta så blir jag ytterst glad!

Tack igen, ni ledde mig in på rätt spår iaf!

Har också telia och misstänker vi har samma router. Jag kan inte heller koppla upp på 5 ghz bandet och streama saker mellan. Även om enheterna är på samma band hittar de inte varandra, chromecast, men även Plex via xboxen funkar inte heller. Däremot om jag kör på 2.4 bandet funkar det, så gissar det är routern. Funderar på att brygga skiten och köra en egen bakom, för jag tycker det är mycket problem med att öppna portar och liknade. Ibland får den bara för sig att reseta alla mina inställningar också, vilket är sjukt irriterande. Ringde Telia om det och de sa bara att det inte är tänkt man ska ställa om inställningarna i den.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Hade samma problem fast med en router ifrån Bahnhof.

Kommer inte ihåg hur det löstes men det hade något med WPA att göra.


signatur

Ordo Ab Chao

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av elPresidente:

Det lutar mot att dra en ethernet till tv:n följt av en switch. Avskyr kablar, men men.

Kablar är ju ett gissel, men ska det inte flyttas på så försöker jag ha kablar dragit till allt. Men jag bor i en rätt nybyggd lägenhet så har allt draget i väggen till lämpliga ställen.

Hoppas du hittar en stabil lösning som passar dig!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Än en gång, tack för all hjälp! ☺️

Medlem

Jag vet inte men farsan fick en Technicolor router från Telenor när han drog in fiber.
Fullständigt värdelös täckning på wifi 5ghz och dålig täckning på 2.4ghz
Jag kör en tp-link router i en annan byggnad på samma gård. Får ibland bättre anslutning mot den än i min fars hus som har technicolor
Byt router.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tänkte bara informera att jag köpte mig en Asus AC1900 router som switch och även "main-Unit" för WiFi. Stängde av både 2.4ghz och 5ghz på Telias router. Kör 4 enheter med ethernet nu via asusen och resten på 5 ghz, allt funkar felfritt!

1
Skriv svar