Recension - The Last of Us Part II

Medlem
Skrivet av Harmond:

Lite nyfiken här. På vilket sätt skulle recensenter vara mer "professionella" på att spela och kunna ge ett rättvist omdöme än någon som te.x både betalat för spelet och som inte kommer ha några privilegier genom att säga "10/10!"?

Det finns säkert, som du säger, en del som reviewbombar-spelet (te.x pg.a ND/Sonys tråkiga beteende), och som inte spelat klart det. Men detta är inte ovanligt bland dina s.k "professionella" recensenter heller, det har uppdagats flera ggr att dessa inte inte ens spelat, utan bara läst andras recensioner och ibland to.m kopierat text rakt av.

Jag tror att många som fick spelet igår kväll faktiskt kommit så pass långt att de kan get adekvat betyg. Följer själv det på olika amerikanska forum och ser missnöjet med vad man gjort med spelet.

Jag har spelat en hel del, men ännu inte klarat spelet. För min del är det här ett klockrent 10/10-spel, och förmodligen generationens bästa spel. Det ska dock sägas att jag älskar föregångaren och storydrivna äventyrsspel i allmänhet.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Avstängd
Skrivet av lampis:

Jag har spelat en hel del, men ännu inte klarat spelet. För min del är det här ett klockrent 10/10-spel, och förmodligen generationens bästa spel. Det ska dock sägas att jag älskar föregångaren och storydrivna äventyrsspel i allmänhet.

Tror du kommer vara väldigt ensam om den uppfattningen bland användarna. Men det visar sig Det jag läst om första delen av spelet är f.ö väldigt positivt..

Moderator | Testpilot
Skrivet av Harmond:

Tror du kommer vara väldigt ensam om den uppfattningen bland användarna. Men det visar sig Det jag läst om första delen av spelet är f.ö väldigt positivt..

Det där kommer dock vara svårt att mäta. Folk som inte gillar saker lyser med sin närvaro mer än de som gillar saker, då de alltid ska hävda sig om att saker är dåligt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har köpt spelet digitalt och började ngn timme eftermidnatt och nu på förmiddagen.
Helt klart bra - bättre än ettan? Återstår att se.
Bästa spelet ngnsin? Återstår att se - tycker en del spelmekaniker har inte åldrats värdig men det uteslutar inte att jag njutar av spelet.
Storyn är svårt att bedömma så tidigt in i spelet, men har känslan att kanske är som i recensionen - lite "för enkelt" eller "svart/vitt"?
Alla stories har detta problem - även RDR2 som är mästerligt har sina svajiga sidor, men det gör det inte ett sämre spel för det.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det där kommer dock vara svårt att mäta. Folk som inte gillar saker lyser med sin närvaro mer än de som gillar saker, då de alltid ska hävda sig om att saker är dåligt.

Antar du skrev fel, att du menar "folk som gillar saker lyser med sin frånvaro".

Jag tror det finns ungefär lika stort hävdelsebehov från båda, däremot finns det nog ett glapp med spel som kanske ligger i trakten 3/5, för det är inte lika intressant att uttrycka sig om. Jag tror vad gäller detta spel att båda sidor kommer göra stort väsen av sig, speciellt då NG har många s.k "fanboys" som kommer vilja komma till deras försvar och som kommer "triggas".

Moderator | Testpilot
Skrivet av Harmond:

Antar du skrev fel, att du menar "folk som gillar saker lyser med sin frånvaro".

Jag tror det finns ungefär lika stort hävdelsebehov från båda, däremot finns det nog ett glapp med spel som kanske ligger i trakten 3/5, för det är inte lika intressant att uttrycka sig om. Jag tror vad gäller detta spel att båda sidor kommer göra stort väsen av sig, speciellt då NG har många s.k "fanboys" som kommer vilja komma till deras försvar och som kommer "triggas".

Näe, jag skrev exakt det jag ville få sagt - sedan om det blir fel i slutändan för att jag misstolkar det jag skriver är en annan femma. I mitt fall tycker jag meningen kan fungera åt båda hållen. Det du menar är ett etablerat uttryck, man jag tycker det fungerar åt båda hållen iallafall när det kommer till ett kommentarsfält, men det är off-topic och inget vi behöver prata om här.

Vi vet nog båda att de som gör mest väsen av sig är de som gnäller - det medför också att folk som gillar spelet gör väsen av sig också för att stå upp emot allt gnäll. Tittar man bara på sajten i stort och hur du själv mest är aktiv är det oftast när man ska snacka om något negativt. Känner dock att den diskussionen hoppar en bit off-topic också vad gäller recensionen, så vi kan ta det vidare på annat håll om du så skulle önska.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Näe, jag skrev exakt det jag ville få sagt - sedan om det blir fel i slutändan för att jag misstolkar det jag skriver är en annan femma. I mitt fall tycker jag meningen kan fungera åt båda hållen. Det du menar är ett etablerat uttryck, man jag tycker det fungerar åt båda hållen iallafall när det kommer till ett kommentarsfält, men det är off-topic och inget vi behöver prata om här.

Vi vet nog båda att de som gör mest väsen av sig är de som gnäller, det medför också att folk som gillar spelet gör väsen av sig också för att stå upp emot allt gnäll. Tittar man bara på sajten i stort och hur du själv mest är aktiv är det oftast när man ska snacka om något negativt. Känner dock att den diskussionen hoppar en bit off-topic också vad gäller recensionen, så vi kan ta det vidare på annat håll om du så skulle önska.

"Gnäll" utan någon som helst kritiskt analys är precis lika dåligt som de som inte kan förklara varför något är "10/10". Jag har inget till övers alls för det, helt ointressant. När folk säger "gnäll" är det ofta för att de själva saknar argument, har jag upptäckt.

Om jag kritiserar något så är det alltid underbyggt av sakliga argument som jag mer än gärna diskuterar (eller utvecklar, om jag varit dålig på att beskriva vad jag menar.)

Överlag skulle både spel, film och TV-serier bli mycket bättre om folk bara kunde ta sig i kragen och faktiskt ge lite konstruktiv kritik, så vi kan ta oss framåt istället för att stå och stampa på samma, ofta ganska medelmåttiga nivå. Speciellt önskar jag att A.I kritiserades mycket mer än vad man gör ofta, ett oerhört viktig mekanik i spel som inte kan underskattas.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Harmond:

"Gnäll" utan någon som helst kritiskt analys är precis lika dåligt som de som inte kan förklara varför något är "10/10". Jag har inget till övers alls för det, helt ointressant. När folk säger "gnäll" är det ofta för att de själva saknar argument, har jag upptäckt.

Om jag kritiserar något så är det alltid underbyggt av sakliga argument som jag mer än gärna diskuterar (eller utvecklar, om jag varit dålig på att beskriva vad jag menar.)

Överlag skulle både spel, film och TV-serier bli mycket bättre om folk bara kunde ta sig i kragen och faktiskt ge lite konstruktiv kritik, så vi kan ta oss framåt istället för att stå och stampa på samma, ofta ganska medelmåttiga nivå. Speciellt önskar jag att A.I kritiserades mycket mer än vad man gör ofta, ett oerhört viktig mekanik i spel som inte kan underskattas.

Jag skulle dock vilja hävda att du i många fall här på sajten går mer åt att gnälla, alltså inte ofta ha vettiga argument, än att faktiskt kritisera och bidra med en lösning - men som sagt i mitt förra inlägg - vi slutar snacka om det här nu och håller oss till ämnet. Vi fortsätta någon annanstans om det känns viktigt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

Det få du stå för själv, kanske för att du inte fördjupat dig eller frågat mer, ifall argumentet nu varit i behov av att utvecklas lite. Frågar man inte, eller argumenterar man inte, så vet man aldrig hur fel eller rätt man har Sen är det långt ifrån allt som leder något vart, även om båda försöker vara konstruktiva. Lite som här.

Edit: sen tycker jag nog att man som moderator ska ha lite på fötterna om man ska kalla besökarna på forumet för "gnälliga", annars är det ju inte mer än just gnäll.

Medlem

Jag kanske bör förklara varför spelet än så länge är en fullpottare i min bok. Dialogerna är extremt bra och levande, och skådespelarnas leverans är det bästa jag har sett i ett spel någonsin. Striderna är väldigt spännande och man har alltid många olika angreppsätt vilket gör att det aldrig känns enformigt eller oinspirerat. Den audiovisuella aspekten är också fantastisk, precis som vanligt när det gäller Naughty Dog. Animationsarbetet, detaljrikedomen, musiken, ljus- och ljudeffekterna och karaktärsmodellerna är vansinnigt välgjorda. Variationen är grym, kontrollen är otroligt följsam, utmaningen är riktigt bra och inställningsmöjiigheterna är omfattande. Spelet är såklart inte fulländat, inget spel är det, men det är enligt mig värt en fullpoängare såhär långt.

Jag har som sagt inte kommit till slutet än, men läckorna verkar vara tagna ur sitt sammanhang för att smutsa ner spelet. Om man tar spelet för vad det är, en extremt polerad och snygg upplevelse med underbara karaktärer, spännande scener och grym story så lär man inte bli besviken.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Skrivet av lampis:

Jag kanske bör förklara varför spelet än så länge är en fullpottare i min bok. Dialogerna är extremt bra och levande, och skådespelarnas leverans är det bästa jag har sett i ett spel någonsin. Striderna är väldigt spännande och man har alltid många olika angreppsätt vilket gör att det aldrig känns enformigt eller oinspirerat. Den audiovisuella aspekten är också fantastisk, precis som vanligt när det gäller Naughty Dog. Animationsarbetet, detaljrikedomen, musiken, ljus- och ljudeffekterna och karaktärsmodellerna är vansinnigt välgjorda. Variationen är grym, kontrollen är otroligt följsam, utmaningen är riktigt bra och inställningsmöjiigheterna är omfattande. Spelet är såklart inte fulländat, inget spel är det, men det är enligt mig värt en fullpoängare såhär långt.

Jag har som sagt inte kommit till slutet än, men läckorna verkar vara tagna ur sitt sammanhang för att smutsa ner spelet. Om man tar spelet för vad det är, en extremt polerad och snygg upplevelse med underbara karaktärer, spännande scener och grym story så lär man inte bli besviken.

Låter lovande och precis vad jag förväntat mig av ett Naughty Dog spel. Såg på metacritics user reviews att det får en massa 0 poängare, precis som man även där förväntat sig. Är nog inte många av dom som faktiskt spelat spelet överhuvudtaget.

Har själv spelet nedladdat och klart. Kommer sätta mig ner med det sen senare ikväll.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Låter lovande och precis vad jag förväntat mig av ett Naughty Dog spel. Såg på metacritics user reviews att det får en massa 0 poängare, precis som man även där förväntat sig. Är nog inte många av dom som faktiskt spelat spelet överhuvudtaget.

Har själv spelet nedladdat och klart. Kommer sätta mig ner med det sen senare ikväll.

Så är det förmodligen med tanke på att spelet blev tillgängligt för snart 14 timmar sen och hela äventyret ligger någonstans runt 25-30 timmar.
Att Metacritic ens har kvar möjligheten till user reviews när vem som helst kan kladda ner ett 0/10-betyg utan att ens ha spelat spelet är för mig en gåta.

Skribent
Skrivet av lampis:

Jag har som sagt inte kommit till slutet än, men läckorna verkar vara tagna ur sitt sammanhang för att smutsa ner spelet. Om man tar spelet för vad det är, en extremt polerad och snygg upplevelse med underbara karaktärer, spännande scener och grym story så lär man inte bli besviken.

Jag väljer nog och tro att vi har sanningen någonstans där mitt emellan. Du skrev tidigare att spelmomenten är förbättrade och det är bra, men jag fann dem extremt ointressant i första delen, så för mig fanns det bara en väg att gå och det är uppåt. Personligen tycker jag ND lyckats mycket bättre med Uncharted-serien, deras sätt att skriva matiné faller (enligt mig) mycket bättre in i både karaktärer och spelmekanik än just det här "grim dark" de försöker med i TLOU.

De gör alltid välpolerade spel, med hög kvalité. Men av alla spelen ND har gjort ligger TLOU rätt långt ned på trappan för mig, i jämförelse med de andra. Jag är också otroligt less på zombier och apokalyps-scenariot runt detta med människor som beter sig vidrigt mot varandra när civilisationen kollapsar.

Sen kan mina upplevelser runt TLOU också påverkas av att jag spelade det första gången när remastern kom och då var vi ju mitt upp i The Walking Dead och när alla skulle göra zombieserier eller något om civilisationens förfall. Kanske hade jag haft en bättre upplevelse om jag spelade det när det först kom ut. Jag kommer nog även välja att möjligen plocka upp 2an senare, då min hajp inte direkt är är skyhög. Dessutom är jag inte är så känslig för spoilers heller.

Men i slutändan handlar allt om smak. Så each to their own.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Jag väljer nog och tro att vi har sanningen någonstans där mitt emellan. Du skrev tidigare att spelmomenten är förbättrade och det är bra, men jag fann dem extremt ointressant i första delen, så för mig fanns det bara en väg att gå och det är uppåt. Personligen tycker jag ND lyckats mycket bättre med Uncharted-serien, deras sätt att skriva matiné faller (enligt mig) mycket bättre in i både karaktärer och spelmekanik än just det här "grim dark" de försöker med i TLOU.

De gör alltid välpolerade spel, med hög kvalité. Men av alla spelen ND har gjort ligger TLOU rätt långt ned på trappan för mig, i jämförelse med de andra. Jag är också otroligt less på zombier och apokalyps-scenariot runt detta med människor som beter sig vidrigt mot varandra när civilisationen kollapsar.

Sen kan mina upplevelser runt TLOU också påverkas av att jag spelade det första gången när remastern kom och då var vi ju mitt upp i The Walking Dead och när alla skulle göra zombieserier eller något om civilisationens förfall. Kanske hade jag haft en bättre upplevelse om jag spelade det när det först kom ut. Jag kommer nog även välja att möjligen plocka upp 2an senare, då min hajp inte direkt är är skyhög. Dessutom är jag inte är så känslig för spoilers heller.

Men i slutändan handlar allt om smak. Så each to their own.

Om inte gillade ettan finns det en risk att du heller inte kommer gilla det här. Jag älskar Uncharteds glättiga och lättsamma story, oneliners och humorn, och TLoU 2 är långt ifrån det. Jag tycker att den mörkare, råare tonen fungerar ypperligt, men jag älskade ju som sagt även ettan. Jag har heller aldrig gillat zombies, och spel som Resident Evil är inget jag brukar tycka om, men här är zombiefieringen bättre implementerad tycker jag (svampen finns ju på riktigt), men striderna mot människor är roligare tycker jag.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Låter lovande och precis vad jag förväntat mig av ett Naughty Dog spel. Såg på metacritics user reviews att det får en massa 0 poängare, precis som man även där förväntat sig. Är nog inte många av dom som faktiskt spelat spelet överhuvudtaget.

Har själv spelet nedladdat och klart. Kommer sätta mig ner med det sen senare ikväll.

Ja, jag anser att det här är det bästa Naughty Dog har gjort hittills (baserat på det jag har spelat hittills) och då tillhör både föregångaren och Uncharted-serien mina absoluta favoritspel.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Skribent
Skrivet av lampis:

Om inte gillade ettan finns det en risk att du heller inte kommer gilla det här. Jag älskar Uncharteds glättiga och lättsamma story, oneliners och humorn, och TLoU 2 är långt ifrån det. Jag tycker att den mörkare, råare tonen fungerar ypperligt, men jag älskade ju som sagt även ettan. Jag har heller aldrig gillat zombies, och spel som Resident Evil är inget jag brukar tycka om, men här är zombiefieringen bättre implementerad tycker jag (svampen finns ju på riktigt), men striderna mot människor är roligare tycker jag.

Känner att det blir lite tröttsamt att argumentera för varför jag inte gillar spelet, vill inte verka som någon som ska sticka ut och starta massa skit. Jag är nog en av de få som inte föll pladask för TLOU. Men hoppas jag inte uppfattas som något "troll" i alla fall.

Att just svampen visserligen finns är intressant och det är bra tänkt. Däremot tycker jag hela samhällskollapsen är 101 med alla andra liknade serier eller filmer i olika medier. Folk grupperar sig, psykopaterna tar över, mat och förnödenheter blir svårt att hitta och kannibalism härjar...ungefär så. Det är inte så mycket att striderna mot människor är roligare än mot "zombier". Jag är bara så less på det här scenariot även om allt är bra skrivet. I brist på ord, för mig blir det nästan kliché. Det borde gå att skriva något inom dessa ramar som inte är gjort 1000 gånger. Förstår du hur jag menar?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Känner att det blir lite tröttsamt att argumentera för varför jag inte gillar spelet, vill inte verka som någon som ska sticka ut och starta massa skit. Jag är nog en av de få som inte föll pladask för TLOU. Men hoppas jag inte uppfattas som något "troll" i alla fall.

Att just svampen visserligen finns är intressant och det är bra tänkt. Däremot tycker jag hela samhällskollapsen är 101 med alla andra liknade serier eller filmer i olika medier. Folk grupperar sig, psykopaterna tar över, mat och förnödenheter blir svårt att hitta och kannibalism härjar...ungefär så. Det är inte så mycket att striderna mot människor är roligare än mot "zombier". Jag är bara så less på det här scenariot även om allt är bra skrivet. I brist på ord, för mig blir det nästan kliché. Det borde gå att skriva något inom dessa ramar som inte är gjort 1000 gånger. Förstår du hur jag menar?

Absolut, och jag håller till stora delar med dig. Zombiepremissen är väldigt gjord, men inom zombiegenren känns det ändå som att Naughty Dogs take är ganska unik, men den åsikten kanske är färgad av att jag gillar spelen så mycket.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Harmond:

Det få du stå för själv, kanske för att du inte fördjupat dig eller frågat mer, ifall argumentet nu varit i behov av att utvecklas lite. Frågar man inte, eller argumenterar man inte, så vet man aldrig hur fel eller rätt man har Sen är det långt ifrån allt som leder något vart, även om båda försöker vara konstruktiva. Lite som här.

Edit: sen tycker jag nog att man som moderator ska ha lite på fötterna om man ska kalla besökarna på forumet för "gnälliga", annars är det ju inte mer än just gnäll.

Det kanske låter hårt, men med tanke på de snack vi haft med dig PM om alla inlägg som plockats bort och vad du skriver generellt så hittar jag tyvärr inget bättre ord. Mycket av vad du skriver, oavsett om det är medvetet eller inte, gör ofta så att trådar spårar ur. Det är precis som att du vill tjafsa med folk konstant istället för att faktiskt ha en bra och givande konversation.

Dessutom är det roligt att du tycker jag ska "ha lite på fötterna" för att kalla en besökare gnällig när du bland annat kallar medlemmar "korkade får".

Men nu håller vi där. Har du något mer du vill tillägga så får det göras utanför den här tråden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Första spelet var okej och tvåan ser ut att vara mer av det samma. Inget som lockar längre.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

En del tycker det är konstigt att man(eller jag) betygsätter ett spel utifrån av att man ser andra spela det.
Själv fungerar det lite som att jag blir positiv av när någon lever sig in i spelet samtidigt som jag inte behöver störa mig på sakerna som skulle få mig att inte spela spelet. Jag fick prova första versionen av TLOU 1 och då på Ps3 för många år sedan, det gick dåligt då jag gav upp efter att jag inte klarade av hur kameran fungerade.
Jag har sedan dess sett spelet genomspelas 2 ggr av 2 olika personer, nu senast Tajae som spelade igenom ettan för 2 dagar sedan, live på yt Det blev alltså bättre nu senast då det jag störde mig första gången inte märktes av på samma sätt, eller för att jag ändrat min syn lite på vad som är irriterande, men helhetsbetyget är ändå att ettan är helt okej.

Sen igår började han, Tajae spela på tvåan. 8 timmar spelades och jag lägger mina synpunkter under en spoiler.

20 minuter in i filmen, vilket är ungefär där den här recensionens första film länkas, pratas det om en kyss.
Har man inte sett videon som kom ut för 2 år sedan https://youtu.be/1FU0mX8l1OA
eller läst artikeln som gjordes här:
https://www.fz.se/nyhet/277033-naughty-dog-berattar-hur-de-sk...
Så skulle jag säga precis so Tajae: "vad fan pratar de om, en kyss, vad faan...?"
så frågan är då om det är en spoiler eller en nödvändig information att veta om att Ellie är lesbisk?
Det är lite som Alien Covenant där det kom videos på youtube före filmen som förklarade saker som inte togs upp i själva biofilmen.
Men jag kan ha fel, de kanske lägger upp en video om kyss scenen i spelet senare...

Lootsystemet och hur saker droppas, som är det mest störande och får mig att tappa motivationen helt och hållet att vilja spela detta spel.
Jag har nämnt detta när det gäller The Division 2(inte mängden loot utan vad som är mest logiskt) och en stor fördel är att kniven verkar hålla hela vägen i TLOU 2 men att Järnrör/slagträn/machete/yxa går sönder efter 4/6 träffar det är lika löjligt idag som i ettan samtidigt som man kan banka sönder en bil hur många gånger som helst. Men sedan att fiender som håller i ett distansvapen, skjuter med det och sen när man dödar skiten så droppar ingenting, samtidigt som du kan hitta ammunition i lådor och hyllor och kassaskåp stup i ett, men bara ett eller två för att göra det mer spännande.

Det är för mycket fokus på att göra det riktigt svårt att loota det som är det vanligaste förekommande i detta våldsamma spel.
Det tar alltså bort intresset av att spela(för mig) när man hela tiden måste balansera hur många skott man har, måste räkna kula för kula samtidigt som fiender håller i magiska vapen med magiska skott.
Sen kan jag ha synpunkter på att mat verkar helt överskattat här, helt plötsligt finns det 100tals infekterade mitt ute i snötäckta bergen(Gissa vad, snö dämpar ljud så det borde vara ännu svårare för infekterade att höra människor) och det är bara ett sätt att få en att fly i säkerhet, notera att det gått 20 år(i första spelet) och Ellie är den enda som är immun som det verkar än, efter 4 år till.
En del plotholes tycker jag är för mycket för att kunna ge det toppbetyg, men det är vad jag kan tycka.
Så än så länge kan jag hålla med om betyget här på FZ men 10/10, nej.

Avstängd

Hmm..

Avstängd

@eino: så går det när Sony/ND försökte förstöra folks youtubekanaler och inkomst, riktigt fult att göra i dessa tider då många är hårt drabbade ekonomiskt... Inte för att att jag tror det kommer drabba ND så hårt egentligen, men det är fint att se att tillsammans kan man iaf vissa sitt missnöje när stora företag beter sig så.

Medlem
Skrivet av eino:

Folk som betalar för att spela en produkt vs folk som får betalt för att spela en produkt.

Skribent
Skrivet av lampis:

Absolut, och jag håller till stora delar med dig. Zombiepremissen är väldigt gjord, men inom zombiegenren känns det ändå som att Naughty Dogs take är ganska unik, men den åsikten kanske är färgad av att jag gillar spelen så mycket.

Ja vi ligger nog på varsin sida av spektrat i åsikten om TLOU.

Men jag uppskattar verkligen konversationen vi haft, inte alltid lätt när man ligger så långt ifrån varandra i åsikt.

Hursom är det ju kul att du uppskattar spelet och att dina förväntningar verkar införlivas. Är ju lätt att en uppföljare blir en besvikelse när man verkligen älskade första spelet/filmen etc.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av lampis:

Ja, jag anser att det här är det bästa Naughty Dog har gjort hittills (baserat på det jag har spelat hittills) och då tillhör både föregångaren och Uncharted-serien mina absoluta favoritspel.

Verkar vara lite som SkillUp formulerade det.
Det här är ett spel som man antingen älskar eller hatar.
Då det är lite som de nya star wars filmerna.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Ja vi ligger nog på varsin sida av spektrat i åsikten om TLOU.

Men jag uppskattar verkligen konversationen vi haft, inte alltid lätt när man ligger så långt ifrån varandra i åsikt.

Hursom är det ju kul att du uppskattar spelet och att dina förväntningar verkar införlivas. Är ju lätt att en uppföljare blir en besvikelse när man verkligen älskade första spelet/filmen etc.

Verkligen. Jag hade skyhöga förhoppningar och trodde att jag skulle bli besviken, och när eftertexterna rullar kanske jag sitter i soffan med en sur eftersmak, men just nu har spelet både infriat och överträffat mina förväntningar. Jag kan dock tillstå att det inte är ett spel för alla.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Detta är väl ett bevis på att det alltid behövs journalism och att sajter likt FZ:s recensioner fyller en viktig funktion.

Har inte spelat spelet själv (har ingen PS4:a) men kollar på en stream där de spelar igenom det.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Folk som betalar för att spela en produkt vs folk some får betalt för att spela en produkt.

Du tror alltså på fullaste allvar att de flesta av de användare som spelat spelet på Metacritic verkligen har köpt spelet och dessutom spelat färdigt det? Själv gissar jag att endast en liten minoritet har köpt det och ännu färre spelat klart det (varför lägga ner 20+ h på nåt man anser suga).

Jag tror för all del även att många som gett spelet 10/10 inte heller har spelat spelet. Det lär nog varit en hel del okritiska fanboys framme.

Skribent

Vill också flika in att inte alla kritiker tycker att spelet är ett mästerverk (jag nöjer mig med "ganska bra"), precis som inte alla spelare hatar det (recensionsbombarna kan knappast sägas vara representativa.

Medlem

Enligt Resetera är det en sedan tidigare planerad attack, review bombing, utav medlemmar hos 4chan och olika reddits. De hade även nån screenshot därifrån. Rätt uppenbart att 95+ % av de negativa användarrecensionerna hos Metacritic är fake, från personer som inte spelat spelet.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skriv svar