Playstation 5 är den största spelkonsolen på årtionden

Medlem
Skrivet av Popski:

Har du verkligen mätt volymen nu? Konsoller är varken en- eller tvådimensionella. Skulle tro att nya xbox har större volym än nya PS.

Ingen av de kommer att bli supersmidiga i en bänk (då de verkar optimerats för max prestanda stående), men det är inte bara volymen som är av betydelse, utan även hur själva formatet fördelat.

Ju närmare du är en kub, ju mer volym får du i förhållande till de sammanlagda längderna.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Grattis, fan va kul, då är du nöjd... Eller? Varför måste du gå Sonys ärende i varenda artikel som handlar om Playstation eller Xbox, de har väl en egen pr-avdelning. Börjar bli rätt tröttsamt att det varje gång ska bli en diskussion kring vilken som är bäst, finns utrymme för båda.

Vaknat på fel sida idag?

(jag såg inget alls fel i hans inlägg, och mer ditt som var personangrepp och fanboyizm)

Idag? 😉

Ser varken personangreppet eller fanboyismen men du får gärna upplysa mig, påstår inte att jag är perfekt. Börjar bara bli så tjatigt och genomskinligt när varje nyhet ska sluta i konsolkrig från i princip samma individer varje gång. Hade inget med nyheten i sig att göra och som jag skrev, finns utrymme för båda konsolerna.

Medlem

Så ja, nu börjar det likna design. Men helt ok måste jag säga och inne med retro nu. 🤣

Medlem
Skrivet av martinot:

Kraft och prestanda spelar roll - annars så hade vi fortfarande lirat på NES, eller PS1!

Självklart, men alla är uppenbarligen inte lika skickliga på att utnyttja kraften. Det är därför de snyggaste spelen finns till PS4 trots att Xbox One X är mer kraftfull.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av laban005:

Ser varken personangreppet eller fanboyismen men du får gärna upplysa mig,

Absolut.

Tänker på detta citat av dig i din replik till den du svarade på i tråden: "Grattis, fan va kul, då är du nöjd... Eller? Varför måste du gå Sonys ärende i varenda artikel som handlar om Playstation eller Xbox, de har väl en egen pr-avdelning."

Det känns iaf. för mig inte som enligt reglerna för uppförande på FZ -forum (även om jag som icke-moderator inte vill göra någon sådan exakt bedömning - de lämnar jag till andra som är det).

Blir dock som läsare lite trist att läsa den typen av kommentarer. Sänker lite nivån på tråden som jag annars upplever som god och trevlig (om än med splittrade åsikter).

Skrivet av laban005:

finns utrymme för båda konsolerna.

Absolut. Håller med helt!

De kommer att bli fantastiska och utmärkta konsoler bägge två.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av lampis:

Självklart, men alla är uppenbarligen inte lika skickliga på att utnyttja kraften. Det är därför de snyggaste spelen finns till PS4 trots att Xbox One X är mer kraftfull.

Håller inte med dig där, men svårt att "gå i bevis" (mer än att jag jämför själv spel på mina XB1X vs polares PS4 Pro, och känner och upplever mig som på den vinnande sidan gällande bildkvalitet).

Däremot så tycker jag PS3 vs XB360 var ett sådant exempel;

PS3 hade, teoretiskt, mycket mer kraftfull hårdvara, men rent praktiskt var det kanske endast 1% av alla spel som kunde utnyttja den. Utvecklare hade för det mesta mycket lättare att få ut både högre FPS och bildkvalitet på XB360, trots på pappret klenare hårdvara. Tydligen var PS3 otroligt svårt att utveckla för, bristande dev.kit och sämre dokumentation gjorde tydligen inte saken bättre för utvecklarna.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Så ja, nu börjar det likna design. Men helt ok måste jag säga och inne med retro nu. 🤣

Här är en lite mer seriös jämförelse:


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Absolut.

Tänker på detta citat av dig i din replik till den du svarade på i tråden: "Grattis, fan va kul, då är du nöjd... Eller? Varför måste du gå Sonys ärende i varenda artikel som handlar om Playstation eller Xbox, de har väl en egen pr-avdelning."

Det känns iaf. för mig inte som enligt reglerna för uppförande på FZ -forum (även om jag som icke-moderator inte vill göra någon sådan exakt bedömning - de lämnar jag till andra som är det).

Blir dock som läsare lite trist att läsa den typen av kommentarer. Sänker lite nivån på tråden som jag annars upplever som god och trevlig (om än med splittrade åsikter).

Absolut. Håller med helt!

De kommer att bli fantastiska och utmärkta konsoler bägge två.

Vet inte om vi har samma definition av personangrepp kanske... Fanboyismen då? Den är jag mer nyfiken på, då jag skriver att det skulle vara trevligt utan det 😋 absolut får folk ha olika åsikter och favoritmaskiner men varje nyhet om den ena eller andra borde inte behöva gå så off topic bara för att tjafsa om vilken maskin som är bäst. Jag har fått fram min poäng nu så jag tänker inte fortsätta clogga igen den här tråden med strunt 😂

Medlem
Skrivet av martinot:

Håller inte med dig där, men svårt att "gå i bevis" (mer än att jag jämför själv spel på mina XB1X vs polares PS4 Pro, och känner och upplever mig som på den vinnande sidan gällande bildkvalitet).

Däremot så tycker jag PS3 vs XB360 var ett sådant exempel;

PS3 hade, teoretiskt, mycket mer kraftfull hårdvara, men rent praktiskt var det kanske endast 1% av alla spel som kunde utnyttja den. Utvecklare hade för det mesta mycket lättare att få ut både högre FPS och bildkvalitet på XB360, trots på pappret klenare hårdvara. Tydligen var PS3 otroligt svårt att utveckla för, bristande dev.kit och sämre dokumentation gjorde tydligen inte saken bättre för utvecklarna.

Du får gärna ge exempel på spel till Xbox One X som du anser är snyggare än God of War, Horizon och Uncharted 4. Angående PS3 vs Xbox 360 så var multiformatsspelen absolut något bättre till Xboxen, men även där var de snyggaste spelen till PS3 på grund av att några utvecklare var skickliga nog att utnyttja kraften på bästa sätt. The Last of Us och Uncharted 2 och 3 är exempel på det.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av martinot:

Grattis, fan va kul, då är du nöjd... Eller? Varför måste du gå Sonys ärende i varenda artikel som handlar om Playstation eller Xbox, de har väl en egen pr-avdelning. Börjar bli rätt tröttsamt att det varje gång ska bli en diskussion kring vilken som är bäst, finns utrymme för båda.

Vaknat på fel sida idag?

(jag såg inget alls fel i hans inlägg, och mer ditt som var personangrepp och fanboyizm)

Men det är lite tröttsamt när Freeman79a upprepar påhittade siffror väldigt ofta och menar på att upp till 18% fördel i prestanda(bara på grafikortet) kommer ge så stora skillnader så att bilden får ett märbart sämre flyt samtidigt som upplösningen blir betydligt högre.

Han fantiserar och ger inga källor för sina påståenden, samtidigt som han predikar(diskuterar inte utan bara slänger ur sig saker och svarar inte på vad andra skriver).

Så nej, han tillför inte så mycket till diskutionerna och kladdar ner trådar om nästa generation. Det är lite som dom som måste gå in i varje next-gen tråd och skriva att ni ska inte tro att next gen är något imponerande, för det finns redan datorer för 250 000Kr som har snabbare komponenter.

Medlem
Skrivet av laban005:

Vet inte om vi har samma definition av personangrepp kanske... Fanboyismen då?

Det kan säkert vara en fråga om olika aggressiva nivåer, och hur man är van att uttrycka sig i tal och skrift.

Kan bara tala för mig själv, och upplever personligen den typen av OT-angrepp på andra i tråden som högst tråkiga och onödiga.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Men det är lite tröttsamt när Freeman79a upprepar påhittade siffror väldigt ofta och menar på att upp till 18% fördel i prestanda(bara på grafikortet)

Känner inte till Freeman79a så mycket, och han får givetvis svara för sig själv.

Vad jag menar är att det är trevligare om man istället för attackera personen, själv kommer med argument och siffror som man själv anser vara mer relevanta och korrekta. Men nog om det (ville bara ge min syn på debattklimatet hur jag upplevde det).

Tror personligen att konsolerna prestandamässigt kommer bli väldigt snarlika, både gällande SSD, grafik och CPU (även om något olika fördelat + och - på de områdena så kommer det inte vara några stora helt avgörande skillnader när man spelar i praktiken).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Tror personligen att konsolerna prestandamässigt kommer bli väldigt snarlika, både gällande SSD, grafik och CPU (även om något olika fördelat + och - på de områdena så kommer det inte vara några stora helt avgörande skillnader när man spelar i praktiken).

I exklusiva PS5 spel kan det dock bli stor skillnad, vilket Sony och flera utvecklare signalerat.
Men visst, exklusiva next-gen spel kommer få många fördelar som att slippa buffringszoner, snabb fast travel(vänta 3 sekunder på series x kanske inte gör så stor skillnad, kan räcka med någon grafikövergång T.Ex.), M.M.

Ska bli intressant att se vad man kan göra med den nya tekniken och prestandan, men jag är inget fan av att Microsoft vill att spelen ska fungera på äldre system. Jag hoppas att Series S bara är ett ryckte eller att den kör samma spel fast med betydligt lägre upplösning, eller att dom löser det på något sätt så att dom inte håller tillbaka prestanda kravet på next-gen spel. Slöare lagring skulle vara väldigt trågkigt för utvecklingen av speldesign framöver.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Länk, tack.

https://www.reddit.com/r/xboxone/comments/22yh5m/xbox_one_kee...

https://answers.microsoft.com/en-us/xbox/forum/all/xbox-one-s...

https://answers.microsoft.com/en-us/xbox/forum/all/xbox-one-s...

https://answers.microsoft.com/en-us/xbox/forum/all/xbox-one-x...

Ett par exempel.

Medlem

Jag skulle precis säga tack men insåg att 3 av 4 var fel. Men tack ändå för försöket. Bättre lycka nästa gång. Och den enda som var rätt. Trasig(a) fläkt(ar) kan man inte göra något åt förutom att skicka på reparation. Så igen ingen överhettning.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Mmmm precis. Det var/är det snyggaste spelet denna generation. Speciellt i 4k60fps på XOX.

Nej. Uncharted 4, Horizon, God of War, Death Stranding och The Last of Us 2 är alla betydligt snyggare än Gears 5.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag skulle precis säga tack men insåg att 3 av 4 var fel. Men tack ändå för försöket. Bättre lycka nästa gång. Och den enda som var rätt. Trasig(a) fläkt(ar) kan man inte göra något åt förutom att skicka på reparation. Så igen ingen överhettning.

https://tenor.com/view/missed-point-point-over-your-head-oh-w...

Både Xbox One och PS4 led av överhettningsproblem av olika orsaker. Xbox Ones fläktar var ganska värdelösa och gick sönder konstant. PS4 hade problem med att deras luftintag täpptes igen och man var tvungen att ta isär konsolen och rengöra den efter ett tag. Min poäng var att Xbox One hade överhettningsproblem. Jag gick inte på orsaker utan bara konstaterade att de överhettade men du valde istället att försöka flytta målstolpar eftersom mina länkar motbevisade din redan förutfattade ståndpunkt.

Sedan borde du även slå upp vad överhettning innebär. Trasiga fläktar leder per automatik till överhettning pga. luftflödet stryps.

NuZ
Testpilot

Den är sjukt ful men vill ha! Helst igår!
XsX och denna bjässe sida vid sida bredvid 70” kommer vara mäktigt i slutet av året 😋 Nu vill jag se mer spel!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

123
Skriv svar