Ljudproblem last of Us 2

Medlem
Ljudproblem last of Us 2

Hej alla.
Är det bara jag som har problem med 1-2 sekunders delay? Samt att TVn ibland blir svart och det står HDR? Fruktansvärt irriterande med 2 sekunders släp med ljudet.

jbx
Medlem

@Save7heDay: Inga problem här alls. Fungerar andra spel som det ska?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Hmm har inte provat, kanske borde göra det

Fragtjuv

Har haft lite problem med vissa PS4-spel med att HDR-grejen som du nämner. Det brukar emellertid hjälpa att dra ur hdmi-kabeln några sekunder och sätta tillbaka den efter det.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Eller varför inte göra rätt. Har din tv stöd för HDR? Om inte stäng av detta i din PS4Pro. Om din tv stöder HDR och det är inställt på HDR i din PS4Pro kolla såmdu aktiverat HDR i tvn (inte säkert att denna meny är bland bildinställningar så leta runt).

Ljudsläp kan ha med att göra att din tvs bildinställningar är påslagna överallt så det släpar efter medan din hemmabio/stereo tar emot ljudet och skickar det vidare direkt. Sräng av allt i din tvs bildinställningar och gör en bildkalibrering med din bildkalibreringsskiva så du får korrekt bildkvalitet.

Ljudet kan kännas som att det släpar även om det faktiskt är bilden som släpar så lek även med ljud-delay i din förstärkare (eller tv om du ju bara har det), anledningen att man ibland tycker att ljudet är efter beror på hur ögat/örat fungerar jämfört med ljus/ljudhastighet så man lurar sig själv.

Medlem

Ps4 är kopplat direkt till TVn, TVn är ca 1 vecka gammal och stöder hdr10 eller HDR+ minns ej vad säljaren sa. När jag valde "spel" som läge på TVn så blev det bättre en stund. Men sen blir skärmen svart i en sekund och HDR visas ner i hörnet, sen händer det igen och igen, med någon minut emellan, sen är ljudet helt skeft

Medlem

Man märker att det är släp, gunfire och mycket andra ljud visar tydligt att det är efter, går inte att missta för annat

Medlem
Skrivet av Save7heDay:

Man märker att det är släp, gunfire och mycket andra ljud visar tydligt att det är efter, går inte att missta för annat

Min första, rent spontana, tanke är att det är kabeln som är boven. Testa att byta ut den. Alternativt testa en annan HDMI-port. Se även till att aktivera ”Deep colour”-läge (eller vad det heter, det är olika på varje jäkla tv) för fullt HDR-stöd. Om teven är ny är det lätt att missa

Medlem

Är ljudet före eller efter bilden? Många tv har delay med all sin post processing. Kolla om du har någon gaming mode eller så du kan sätta på.

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Är ljudet före eller efter bilden? Många tv har delay med all sin post processing. Kolla om du har någon gaming mode eller så du kan sätta på.

Eftersom ljudet körs ut via teven så borde det inte bli osynkat pga det, utan det är väl mest ett problem med extern förstärkare. Och upp till två sekunders osynk låter extremt

Inaktiv
Skrivet av Nocternity:

Och upp till två sekunders osynk låter extremt

Då är det något som är riktigt kajko 😂 måste ju vara någon synkinställning på förstärkaren eller TVn för detta låter inte bra alls

Medlem
Skrivet av Save7heDay:

Man märker att det är släp, gunfire och mycket andra ljud visar tydligt att det är efter, går inte att missta för annat

Det här kommer att låta konstigt men kan fungera: Vänd på HDMI kabeln dvs. den del som satt i PS4:an sätter du i TV:n och den del som satt i TV:n sätter du in i PS4:an.

Synkningen bör nu fungera och inget mer ljudtapp.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Min första, rent spontana, tanke är att det är kabeln som är boven. Testa att byta ut den. Alternativt testa en annan HDMI-port. Se även till att aktivera ”Deep colour”-läge (eller vad det heter, det är olika på varje jäkla tv) för fullt HDR-stöd. Om teven är ny är det lätt att missa

Jag håller med, prova byta kabel. Var själv tvungen att göra det när jag skulle spela 4K från PC till TV. Å andra sidan borde den vara ok om OP kör med kabeln som följde med PS4P men alltid värt att testa.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Det här kommer att låta konstigt men kan fungera: Vänd på HDMI kabeln dvs. den del som satt i PS4:an sätter du i TV:n och den del som satt i TV:n sätter du in i PS4:an.

Synkningen bör nu fungera och inget mer ljudtapp.

Nu låter du ungefär som bredbandssupporten när man ringer dit. "Har du testa vända på nätverkskabeln?"

Medlem
Skrivet av Bennii:

Nu låter du ungefär som bredbandssupporten när man ringer dit. "Har du testa vända på nätverkskabeln?"

Tro mig, Just do it och tacka mig sen! 😁

Medlem
Skrivet av A1200G:

Det här kommer att låta konstigt men kan fungera: Vänd på HDMI kabeln dvs. den del som satt i PS4:an sätter du i TV:n och den del som satt i TV:n sätter du in i PS4:an.

Synkningen bör nu fungera och inget mer ljudtapp.

När det kommer till hdmi har jag inte hört detta förut, är det verligen annorlunda? Jag vet att vissa displayport-kablar kan det fungera, för att många är/var för ett år sen typ feltillverkade. Minns inte exakt anledningen nu, men googla, det är sant. Detta gällde en kabel som följde med en skärm av AOC, så även de bästa kan göra misstag.

Skägg.
10 Chambers

Vi har haft HDR-problem med PS4 Pro, det säkraste kortet har varit originalkabeln som följde med i kartongen. Så verkar vara ganska känsligt.


signatur
Medlem
Skrivet av Pooslice:

När det kommer till hdmi har jag inte hört detta förut, är det verligen annorlunda? Jag vet att vissa displayport-kablar kan det fungera, för att många är/var för ett år sen typ feltillverkade. Minns inte exakt anledningen nu, men googla, det är sant. Detta gällde en kabel som följde med en skärm av AOC, så även de bästa kan göra misstag.

Hade liknande ljudsynk problem mellan förstärkare och TV och provade allt möjligt utan framgång. Tills jag av ren desperation vände på kabeln och helt plötsligt: Himlen!

Min teori är att det finns en LOOK-UP table i förstärkaren/TVn som helt enkelt resettas när man vänder på den.

PS Det finns faktiskt OPTISKA (aktiva) HDMI kablar också, men då har de en pil som visar Source och Display. Så att man vet hur man ska vända.

PS2 Vänder jag den tillbaka i ursprungsläge så får jag samma ljudproblem. Problemet går alltså att återskapa. HDMI kabeln i fråga: https://www.clasohlson.com/se/HDMI-kabel-Belkin-Ultra-High-Sp...

Medlem

Jäklar vad mycket tips, har bytt port i TVn, ska även kolla om det finns 2 olika ändar på kabeln när jag kommer hem, jag köpte en kabel som var rekommenderad just för ps4 pro.

Medlem
Skrivet av Save7heDay:

Jäklar vad mycket tips, har bytt port i TVn, ska även kolla om det finns 2 olika ändar på kabeln när jag kommer hem, jag köpte en kabel som var rekommenderad just för ps4 pro.

Har du kvar kabeln som följde med ditt Pro?

Medlem
Skrivet av pinky:

Har du kvar kabeln som följde med ditt Pro?

Nej det har jag dessvärre inte 😓

Medlem

JAG HAR 1 SEK LJUD HACK IBLAND, MEN INGET HEMSKT. TROR DET ÄR HÅRDDISK LÄSNING, JAG SATTE SPELET PÅ MIN SAMSUNG T5 SSD EXTERN, SEN DESS FUNKAT FINFINT?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av Save7heDay:

Hej alla.
Är det bara jag som har problem med 1-2 sekunders delay? Samt att TVn ibland blir svart och det står HDR? Fruktansvärt irriterande med 2 sekunders släp med ljudet.

Nu är det ju inte riktig HDR. Det är en annan signal.

Medlem

Någon som spelar det här spelet med lurar?
Hur är 3d ljudet?
Sett flertalet recensioner som hyllar ljudet upp till skyarna.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar