Insomniac förklarar varför PS5:ans SSD är så viktig för Ratchet & Clank

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Minus laddtider dock. Att slippa den där minuten av väntan innan spelet startar från det att man tryckt på knappen ser jag väldigt mycket fram emot.
Varför får jag känslan av att de som är mest kritiska är pc-spelare som ändå inte är intresserade av en ny konsol?

Ja absolut! Jag ser fram emot hur Sony löst SSDn och att dom tar ett rejält kliv framåt i teknologi i konsoler.

Att dom blivit pressade till att inte bara vara "tillräckligt bra" är jättebra för alla.

Nu kanske pc tillverkare får en spark i baken och tar tag i flaskhalsen runt Windows och SSDer

Avstängd
Skrivet av Påskmust:

Folk som spelat konsol i alla år är fine med 30 fps och bra grafik kommer alltid vara lättare att sälja in till den breda massan. Det finns oerhört många gamers där ute som inte ens vet vad framerate är för något.

Dom som klagar mest på 30 fps är ju folk som spelar på PC och som ändå inte skulle hoppa över till konsol även om det skulle erbjuda lika hög framerate.

Hm, okej. Jag har ägt samtliga Playstations och även några Nintendo-konsoler under åren men alltid stört mig på framerate-problemen i den mån de existerat; främst efter PS3-lanseringen med några enstaka katastrofer såsom GTA3 till PS2:an.

Är väl lite den typen av attityd du uppvisar som gör att jag inte har några direkta förhoppningar på att PS5:an kommer leverera heller.

Avstängd
Skrivet av Tung:

Jag har inte ägt en konsol på 8 år, spelar enbart spel på PC eftersom konsoler spelas i knappa 30fps med horribla laddningstider.
Dom nya generationerna kommmer ha CPUer och GPUer som inte är släppta ännu.

De läckor som finns ang prestanda säger att dom är 30-40% snabbare än AMDs nuvarande modeller på marknaden.

Det säger rätt mycket om vad för kräm det finns under huven.

Deras 5700 kan köra 1440p på högsta inställningarna i 60fps så ett grafikkort som är 30-40% snabbare gör nog ingen ledsen. Speciellt med tanke på att det kommer kosta mig ungefär lika mycket som en PS5a att köpa.

Vad var det om sthlm syndrom du pratade om?

Okej, så du tror att det blir minst 60 fps som standard i alla förstapartstitlar från och med nu, om jag förstått dig rätt?

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Hm, okej. Jag har ägt samtliga Playstations och även några Nintendo-konsoler under åren men alltid stört mig på framerate-problemen i den mån de existerat; främst efter PS3-lanseringen med några enstaka katastrofer såsom GTA3 till PS2:an.

Är väl lite den typen av attityd du uppvisar som gör att jag inte har några direkta förhoppningar på att PS5:an kommer leverera heller.

Bara för att förtydliga så kan jag säga att jag må vara fine med 30 fps men jag ursäktar inte dålig prestanda. Vet själv på PS3 att vissa spel var katastrof, men tycker det har blivit mycket bättre på PS4 där det mesta flyter på rätt bra enligt mig iallafall även om det alltid kommer finnas rötägg.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Okej, så du tror att det blir minst 60 fps som standard i alla förstapartstitlar från och med nu, om jag förstått dig rätt?

Jag tror ingenting, det beror helt på utvecklarna av spelen och om dom blir konsolexlusiva. Men chanserna att dom ens orkar driva spelen i 60fps är större nu.

Alla föregående konsoler hade redan släppt hårdvara som dessutom var nedskalad från början, detta är första gången ni får något som faktiskt är "bra" ur kartong.

Köp en PC om du irriterar dig på frames och grafik. Bra mycket mindre huvudvärk än konsoler

Medlem
Skrivet av neocon:

Någon har inte förstått att PS5:ans SSD-arkitektur är ett rejält tekniskt framsteg. Jag önskar att Sony kunde släppa en video där de verkligen förklarar varför, på ett sätt som är förståeligt för vanliga dödliga.

Linus Tech Tips förklarar varför PS5-lagringen är speciell här (4:19-10:00):
https://youtu.be/4ehDRCE1Z38?t=258

Jag kan även rekommendera den här artikeln från Anandtech (på engelska) https://www.anandtech.com/show/15848/storage-matters-xbox-ps5... för de som vill gotta ner sig i en mer teknisk analys kring vad snabb lagring kan (och inte kan) göra.

Avstängd
Skrivet av Tung:

Jag tror ingenting, det beror helt på utvecklarna av spelen och om dom blir konsolexlusiva. Men chanserna att dom ens orkar driva spelen i 60fps är större nu.

Alla föregående konsoler hade redan släppt hårdvara som dessutom var nedskalad från början, detta är första gången ni får något som faktiskt är "bra" ur kartong.

Köp en PC om du irriterar dig på frames och grafik. Bra mycket mindre huvudvärk än konsoler

Vore det inte för de där fåtal exklusiva titlarna per konsolgeneration så hade jag kört 100% PC. Men så länge jag fortfarande behöver dras med att spela dem på konsoler så är ju såklart min önskan att det kunde göras på bästa tänkbara sätt, eller iallafall ett någorlunda bra sätt.

Att du inte tycker att man ska hoppas på några förbättringar bara för att "det alltid varit så" känns inte som en relevant åsikt att dela med sig av från första början.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Är väl lite den typen av attityd du uppvisar som gör att jag inte har några direkta förhoppningar på att PS5:an kommer leverera heller.

Är det någon med attityd så är det väl du?
Var gärna kritisk kring saker i ting men börja dra paralleller så som Stockholms syndromet är bara patetiskt.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Avstängd
Skrivet av Tassel:

Är det någon med attityd så är det väl du?
Var gärna kritisk kring saker i ting men börja dra paralleller så som Stockholms syndromet är bara patetiskt.

Du läste precis ordet "Stockholmssyndrom" men ändå lyckas du särskriva det? Du missade för övrigt andra detaljer i vad vi skrev också. Du kan återkomma efter att du läst igenom allt igen.

Medlem

Ser fram emot denna titel.

Nästa generation är fps viktigast för mig. Om Series X och PS5 är nu så pass kraftfulla som de påstås vara bör spelen kunna köras i 60 fps. Är dock rädd att vissa utvecklare kommer göra så stora världar så möjligt, med så tung grafik som möjligt, etc så att fps:en pressas ner till 30 (GTA 6 blir säkert ett sådant spel). Nej tack. Innan jag köper ett PS5-spel kommer jag se Digital Foundrys videor för att få bekräftat ifall spelet körs i 30 eller 60 fps. Körs det i 30 fps köper jag spelet till PC istället. Som PC-gamer med en 240 Hz-skärm är HFR (high frame rate, 120 fps) det viktigaste för mig. Jag kan sänka upplösningen, dra ner på grafiska detaljer osv, men under 90 fps (helst 120) vill jag inte PC-gejma, och de PS5-spel jag köper måste flyta i 60 fps.

Avstängd
Skrivet av neocon:

Hög nivå på argumentations tekniken här, Abbath Woof Occulta

Är ni två samma person?

Medlem

Det blir som cell-processorn till ps3. Förutom kraften.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Är ni två samma person?

Rätt låg nivå att gå till attack på hans särskrivningar eller brist på förståelse. mupp

Inaktiv

Ruggigt låg nivå i denna tråden får jag säga, sjukt hur folk kan bete sig när det är anonymitet inblandat.

Aja on topic, rätt hypad på PS5 faktiskt. Tycker att det bådar gott. Kommer dock vänta ett tag med att införskaffa den, dels för eventuella barnsjukdomar och dels för att burken på ovanvåningen behöver sig en uppgradering i första hand.

Men för alla er som hoppar på tåget till vinter, förväntansfull på era "betyg"!!

Medlem

Ser fram emot ps5an. Har en gaming pc blir mest DCS och warhammer total war där. Ps4an sitter framför tvn och fungerar som mediaspelare samt övriga spel.

Tråkigt med lågnivå på forumet.

Skrivet av Tung:

Fast det gör den, SSDn kan i praktiken användas som mer RAM minne till PS5an. Att det sen sitter ett grafikkort som inte ens är ute på marknaden gör nog susen för FPSen. Men det är ju inte vad den här tråden handlar om...

Att gnälla på FPS från konsoler är en så konstig sak, Det är en apparat som är pressad på plats hårdvara kontra pris och hård marknadsföring samt gimicks.

Denna generationen är mer "gimmicklös" än någon tidigare och använder hårdvara som inte ens är ute på marknaden än från både Microsoft och Sony och hade drivit runt PC spel på 144hz i 1080p på höga inställnignar. Varför gnäller ni för?

Kan inte annat än instämma. Man får komma ihåg att det är den lilla gruppen som är i minioritet som alltid låter och syns mest

Skrivet av Hordaland:

Okej, så bara för att en konsol kan köra förra generationens spel i 144hz "om den vill" så ska vi acceptera att merparten av de nya spelen ändå hackar på i 20-30 fps? Klockren logik.

Har själv förhoppningar om att alla spelen nästa generation får ett performance mode likt det vi sett med några spel på PS4Pro och X versionen av Xboxen. Då 4K är standarden borde utvecklarna på ett väldigt lätt sett kunna implementera ett läge där man når 60 fps genom att bara sänka upplösningen.

Avstängd
Skrivet av Jim128:

Ser fram emot denna titel.

Nästa generation är fps viktigast för mig. Om Series X och PS5 är nu så pass kraftfulla som de påstås vara bör spelen kunna köras i 60 fps. Är dock rädd att vissa utvecklare kommer göra så stora världar så möjligt, med så tung grafik som möjligt, etc så att fps:en pressas ner till 30 (GTA 6 blir säkert ett sådant spel). Nej tack. Innan jag köper ett PS5-spel kommer jag se Digital Foundrys videor för att få bekräftat ifall spelet körs i 30 eller 60 fps. Körs det i 30 fps köper jag spelet till PC istället. Som PC-gamer med en 240 Hz-skärm är HFR (high frame rate, 120 fps) det viktigaste för mig. Jag kan sänka upplösningen, dra ner på grafiska detaljer osv, men under 90 fps (helst 120) vill jag inte PC-gejma, och de PS5-spel jag köper måste flyta i 60 fps.

Blir svårt att köpa ett PS5 exklusivt spel till PC.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Synd bara att SSD/NVme på PC inte kan ta vara på sina hastigheter för andra hårdvaru och mjukvaru komponenter sätter käppar i hjulet.

Menar att byta upp sig från en mekanisk HDD till en SSD som är 10ggr snabbare eller en NVMe som är 100ggr snabbare sänker ju inte laddtiderna till en tiondel eller en hundradel av vad mekaniska HDD'n hade i laddtid.

Fast de kan ju det? Eller tror du att max överföringshastighet för en PC ligger vid 3,5 GB/s?

ELF
Medlem

En ny religion verkar ha skapats. Alla snackar lyriskt om PS5:ans ssd.
Hur eller hur. Nu kanske utvecklarna optimerar spelen lite mer för ssd när det blir standard för konsol också.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av breahl:

Blir svårt att köpa ett PS5 exklusivt spel till PC.

Men hyra går nog bra, när det kommer till PS now.

Skribent
Skrivet av loerk:

Fast de kan ju det? Eller tror du att max överföringshastighet för en PC ligger vid 3,5 GB/s?

Vid överföring så är inga flaskhalsar som Sony säger sig ha arbetat bort som är inblandade. Det är när det gäller att ta tillvara på SSDns hastighet vid kommunikation med annan hårdvara och mjukvara som Sony hävdar sig ha löst något som enligt dem inte går att lösa på PC-marknaden.

Hade en PC kunnat utnyttja maximal kraft från en SSD vid laddningstider så hade det inte tagit 15-20 sekunder att ladda en bana i Doom Eternal t.ex.

Medlem

@Shadee: Eller så har det att göra med att spelen i huvudsak kodas med konsoler i åtanke, ska de utnyttja en NVME disc på PC versionen så måste de i princip ändra koden i spelet och motorn.
Eftersom en extremt liten mängd PC-spelare har en NVME disk, så görs inga försök till att optimera för det heller i PC-exklusiva titlar.

Ännu en gång, PC har inga problem med dessa överföringshastigheter. Det är spelen som är problemet i dagens läge, vilket kommer att ändra på sig nu.

Hur förklarar du annars att en PC kan köra Unreal 5 demot utan problem?

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Vore det inte för de där fåtal exklusiva titlarna per konsolgeneration så hade jag kört 100% PC. Men så länge jag fortfarande behöver dras med att spela dem på konsoler så är ju såklart min önskan att det kunde göras på bästa tänkbara sätt, eller iallafall ett någorlunda bra sätt.

Att du inte tycker att man ska hoppas på några förbättringar bara för att "det alltid varit så" känns inte som en relevant åsikt att dela med sig av från första början.

Jag har aldrig sagt att man inte ska hoppas på förbättringar? Det var ju du som gnällde på min första kommentar om att PS5 faktiskt drar nytta av sin SSD i situationer där den behöver boosta sin fps? Det är du som har lipat och gnällt över att "den aldrig kommer köra spel över 30 fps"

Du verkar bara vara ute efter att bråka och ha väldigt lite förståelse över vad det faktiskt är som händer för nästa generations konsoler, det är bättre än någonsin att vara ett fan av konsoler då dom kommer bli bättre eller lika bra som dagens datorer.
Det säger rätt mycket om hur långt Sony och Microsoft har kommit.

Har hela tiden sagt att ps5 kommer bli kraftigare, det är du som gnäller och vägrar läsa faktan?

Medlem

Tycker det räcker att kolla in videon från LinusTechTips (som neocon länkade till) som på ett bra sätt förklarar hur det funkar samt påpekar skillnaderna från vanliga NVME SSDs som används i PC-sfären. Linus gjorde för övrigt videon som en officiell ursäkt för att han tidigare kallat Tom Sweeney lögnare, när denne sagt "The PlayStation 5 storage tech is "god-tier,", while PCs have some catching up to do. That said, "on a high-end PC with an SSD," and especially with an NVMe SSD, we should get "awesome performance" from Unreal Engine 5 games. (With a good GPU and CPU too, of course.).".


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

@matt76: Är dock ingen här som har tokdissat PS5ans SSD som Linus gjorde.
Eftersom det var det som han bad om ursäkt för.

Det är fortfarande bara marknadsföring som ni sväljer med hull och hår. PCns teoretiska I/O thoughput för en NVME disk ligger på 32 GB/s kan vara högre nu för tiden och kommer definitivt att vara högre med PCI-E 4.0, till skillnad från PS5ans 9 GB/s.

Det betyder inte att disken klarar av att föra över i den hastigheten.
Ingen har sagt emot att deras specialbyggda SSD är snabbare än vad vi har tillgängligt till dagens datorer.

Men ni verkar tro att PS5 kommer bli någon slags enhörning när det inte är fallet.

Ni kan länka hur många LTT videos som ni vill, men det ändrar inte på faktumet att en PC kommer att kunna nyttja precis samma teknologi som en PS5 gör.
Vet heller inte vad du försöker komma fram till när du själv citerar en källa som säger att det är möjligt på PC.

Medlem
Skrivet av loerk:

@matt76: Är dock ingen här som har tokdissat PS5ans SSD som Linus gjorde.
Eftersom det var det som han bad om ursäkt för.

Det är fortfarande bara marknadsföring som ni sväljer med hull och hår. PCns teoretiska I/O thoughput för en NVME disk ligger på 32 GB/s kan vara högre nu för tiden och kommer definitivt att vara högre med PCI-E 4.0, till skillnad från PS5ans 9 GB/s.

Det betyder inte att disken klarar av att föra över i den hastigheten.
Ingen har sagt emot att deras specialbyggda SSD är snabbare än vad vi har tillgängligt till dagens datorer.

Men ni verkar tro att PS5 kommer bli någon slags enhörning när det inte är fallet.

Ni kan länka hur många LTT videos som ni vill, men det ändrar inte på faktumet att en PC kommer att kunna nyttja precis samma teknologi som en PS5 gör.
Vet heller inte vad du försöker komma fram till när du själv citerar en källa som säger att det är möjligt på PC.

Som Linus säger i videon använder Sony en egenutvecklad SSD kontroll placerad på en PCI-E 4.0. Den har en okomprimerad läshastighet på 5 GB/s vilket gör den lika snabb som ett RAM minne och kan därför användas som det. maximal hastighet är 22 GB/s inte 9 som du skriver.

Vilken SSD för vettiga pengar finns på marknaden för PC som gör samma sak? Det handlar om att spelutvecklare kan använda sig av tekniken som sitter i PS5an för att optimera sina spel och göra dom mindre snabbare effektivare och snyggare för att dom slipper lägga minnet från grafikkortet eller RAM minnet på att jobba.

Medlem

Svårt med läsförståelsen verkar det som. Mitt inlägg hyllar inte någon sida, utan påpekar enbart att Linus förklarar skillnaderna på ett bra sätt, både lugnt och logiskt. Citatet ifråga klistrades in i sin helhet för att det nämner PS5 SSDn samt förklarar varför UE5 även funkar exceptionellt bra på PC. Är man intresserad av att läsa fler initiala analyser kring teknologin kan jag rekommendera den Digital Foundry gjorde.

För övrigt är väl teoretisk max throughput för PS5 22GB/s, inte 9.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

@Hordaland: Fast om spelen körs i 30 eller 60 fps beror ju på vad utvecklaren av spelen väljer att prioritera. Har inget med PS5 i sig att göra, kommer alltid vara ett dilemma på konsol. Där är det konsumenterna som styr, då utvecklarna prioriterar det som de tror kommer sälja flest spel. Klart Sony hade kunnat bygga en konsol som kostat 15k som kan köra allt i 4k +60fps, men det hade ju inte sålt samt förstört lite meningen med en spelkonsol. Dessutom vet vi inte om de nya spelen kommer "hacka på i 20-30 fps" då de inte är släppta än... vi får helt enkelt vänta och se. Av det jag sett/läst hittills verkar de flesta utvecklare vara villiga att satsa mer på jämn/högre fps än förra generationen.

Medlem
Skrivet av loerk:

@Shadee: Eller så har det att göra med att spelen i huvudsak kodas med konsoler i åtanke, ska de utnyttja en NVME disc på PC versionen så måste de i princip ändra koden i spelet och motorn.
Eftersom en extremt liten mängd PC-spelare har en NVME disk, så görs inga försök till att optimera för det heller i PC-exklusiva titlar.

Ännu en gång, PC har inga problem med dessa överföringshastigheter. Det är spelen som är problemet i dagens läge, vilket kommer att ändra på sig nu.

Hur förklarar du annars att en PC kan köra Unreal 5 demot utan problem?

Men då är det väl enbart de exklusiva titlarna som kan utnyttja det detta. Eftersom de andra måste fungera på alla plattformar.

123
Skriv svar