Vad är viktigt när du köper en konsol?

It's not a lake, it's an ocean
Vad är viktigt när du köper en konsol?

Både PlayStation 5 och Xbox Series X är nu avtäckta. Vi vet ännu inte exakt när de släpps eller ens vad de kommer att kosta. Men allt tyder ändå på att båda, trots världsläget, kommer släppas i år som planerat. November förefaller mest troligt. Så det är hög tid för många att börja ta ställning till om de ska köpa direkt eller vänta samt vilken av konsolerna, om någon, de vill satsa på. Eller kanske båda?

Att spelen i slutändan är viktigast kan nog de flesta enas om. Men i övrigt då? Det har talats mycket om hur oerhört stor PS5 är, och hur högljudd PS4 varit jämfört med Xbox One. Samtidigt har Xbox One fått hård kritik för ett plottrigt och svårnavigerat UI och Xbox Series X kan bli svår att placera hemma hos många.

Vad kan väga över när du väljer mellan två eller flera olika konsoler? Vad är viktigt och vad är helt irrelevant?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Priset för en konsol har aldrig varit någonting jag tänkt på, dom är prispressade som dom är. Inte heller design eller storlek är något som jag haft i tanken då man köpt en då dom ändå är väldigt slimmade och kompakta jämfört med en stor desktop klump.

Ljudnivån för mig är viktigast. PS4an min kan låta hemskt då vissa spel körs och det kan nog nästan bli en dealbreaker om det visar sig att PS5:an blir väldigt högljudd. Kommer avvakta själv med mitt köp för att få se och höra lite intryck från andra.

Medlem

Priset.
Länge sen man betala fullpris för en konsol köper ofta beggad eller rea en tid senare när konsolen fått mogna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Exklusiva spel skulle jag säga. Jag köper inte ett Xbox när alla dess spel redan finns till PC.

Skribent

De tre P:na

Pris
Prestanda
Pexklusiva spel

Flakmonkey

Spelen är självklart nummer ett men utöver det så var det i den senaste generation faktiskt något så trist som att jag köpte det som de flesta i bekantskapskretsen skulle köpa och då föll valet på en PS4. Anledningen var ju förstås att man skulle kunna spela med varandra online i CoD, Destiny, NHL, etc men det verkar ju glädjande nog vara något som man kommer slippa bry sig om till nästa generation då vi går allt mer mot crossplatform, iaf mellan konsoler.

Medlem

Spelen är nog första, sen pris per "upplevd prestanda". Har man kört n64 och original xbox så är inte handkontroll något som avgör köp.

Medlem

Jag vill ha båda men börjar nog med Xbox Series X första året/åren pga möjligheten att ta med mitt spelbibliotek rakt av. Har kört mestadels Xbox men tycker ändå att exlusiviteter a till PlayStation varit bättre med hästlängder. Så när PS5 har ett gäng nya bra spel på lager lär jag skaffa PS5.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Spelen är självklart nummer ett men utöver det så var det i den senaste generation faktiskt något så trist som att jag köpte det som de flesta i bekantskapskretsen skulle köpa och då föll valet på en PS4. Anledningen var ju förstås att man skulle kunna spela med varandra online i CoD, Destiny, NHL, etc men det verkar ju glädjande nog vara något som man kommer slippa bry sig om till nästa generation då vi går allt mer mot crossplatform, iaf mellan konsoler.

Nej det är ganska förståeligt. Trist hade varit att sitta på plattformen som ingen annan man vill spela med har


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kräver att ps5 samt spel ska kunna spelas på ultrawide skärm, 21:9
Annars kommer jag nog vänta några år. Det ger en helt annan inlevelse för spel, blir mer cinematiskt.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Bra spel.
Låg och stabil button to pixel delay.
Vettiga och välanpassade kontroller.

Medlem

Ljudnivån, helt klart.

Hade en tjock PS3 som lät som en dammsugare och hatade den och kommer inte göra det misstaget igen. På grund av det så köpte jag inte en PS4 förrän PS4 Slim släpptes och som fortfarande är helt knäpptyst, hör den inte alls. Kommer troligtvis göra samma sak igen och inte köpa en PS5 förrän PS5 Slim släpps.

Vill också gärna att den faktiskt är slim, max 54mm hög så den får plats i ett trångt litet utrymme vid TV-bänken.

Medlem

Endast spelen, allt annat skiter jag i. Eller ja, den ska kunna spela fysiska exemplar också.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Kräver att ps5 samt spel ska kunna spelas på ultrawide skärm, 21:9
Annars kommer jag nog vänta några år. Det ger en helt annan inlevelse för spel, blir mer cinematiskt.

21:9 lär det inte bli något brett stöd för på en konsoll som är riktad mot TV formatet. Tror du får vänta på PS6 och hoppas att TV marknaden har förändrats till dess.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Faustian:

Jag vill ha båda men börjar nog med Xbox Series X första året/åren pga möjligheten att ta med mitt spelbibliotek rakt av. Har kört mestadels Xbox men tycker ändå att exlusiviteter a till PlayStation varit bättre med hästlängder. Så när PS5 har ett gäng nya bra spel på lager lär jag skaffa PS5.

Detta är min ingång också.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Lasrod:

21:9 lär det inte bli något brett stöd för på en konsoll som är riktad mot TV formatet. Tror du får vänta på PS6 och hoppas att TV marknaden har förändrats till dess.

Philips släppte några grymma TV-apparater med 21:9 för ~10 år sedan men det verkar som om det inte blev någon hit. Ingen annan tog efter och dom la ner hela grejen efter 2-3 år. Jag har i alla fall inte sett en enda TV med 21:9 sedan dess. Det kommer nog ta rätt lång tid innan 21:9 blir det normala inom TV-världen.

Medlem

Priset är helt avgörande. Köpte t.ex. PS3 först efter några år.

Medlem

Vilka spel som kan tänkas vara exklusiva för konsollen är viktigast. Det hela hänger dock samtidigt på att apparaten i fråga har en vettig handkontroll. Hade inte Playstation bytt ut sin gamla design till DS4 så hade jag förmodligen stannat kvar hos Xbox.

Medlem

Jag röstar för ekosystemet, och då syftar jag på betaltjänsterna som krävs för multiplayer-spel. Anser att dessa avgifter är fullständigt barocka. D.v.s. skulle jag vara mer benägen att köpa en konsol med gratis online-tjänster. Annars fortsätter jag som idag med konsol endast för single player.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Faustian:

Jag vill ha båda men börjar nog med Xbox Series X första året/åren pga möjligheten att ta med mitt spelbibliotek rakt av. Har kört mestadels Xbox men tycker ändå att exlusiviteter a till PlayStation varit bättre med hästlängder. Så när PS5 har ett gäng nya bra spel på lager lär jag skaffa PS5.

Exakt så jag tänker också. Iden att kunna ta med portabla lösningar när man hälsar på föräldrarna ute i skogen gör en glad.

Men samtidigt tänker jag mycket på att man vill ha en konsol som dominerar marknaden, i detta fall PS. Vet inte riktigt vad jag ska göra denna launch faktiskt..

1
Skriv svar