Om ni fick spela ett spel som om det var för första gången

It's not a lake, it's an ocean
Om ni fick spela ett spel som om det var för första gången

Första gången är alltid speciell. En tråd på Resetera fick mig att fundera över stora spelupplevelser som sätter sig i magen så jag snor den rakt av och ställer frågan här.

Om ni fick uppleva ett spel igen som om det vore för första gången, vilket/vilka skulle det vara? Och varför?

Själv kommer jag att tänka på Shenmue. Minnet av hur det kändes att spela det för första gången är fortfarande starkt, och jag minns till och med vad jag tänkte när eftertexterna rullade. Det fanns en känsla av tacksamhet över att ha fått en fantastisk spelupplevelse.

Ett annat spel är The Last of Us. Jag har just satt igång med The Last of Us Part II och med tanke på hur mycket jag älskade det första spelet är jag noga med att inte hasta mig igenom uppföljaren. Jag vill inte gå miste om eller minska effekten av något som potentiellt skulle kunna bli lika bra som de bästa stunderna i det första spelet. (Men jag har redan min dubier.)

Ett tredje spel är faktiskt Tomb Raider. Mest för den där pirrande känslan i magen när jag hoppade mellan höga avsatser och chansen att få uppleva en värld i hela sin fantastiskt blurriga 3D.

Sedan måste Halo nämnas också. Jag minns kraschlandningen på ringvärlden som om den skedde häromdagen, hur jag gick omkring och häpnade över det högupplösta gräset och barken på träden innan jag matade covenanterna fulla med bly. I mars 2002 var Halo något som inget annat kunde mäta sig med.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Halflife Alyx. Troligen bästa spelupplevelsen jag haft.

Medlem

Pong


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Metal Gear Solid-serien.
Om jag bara får välja ett spel blir det Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Herregud vad häftigt det var att spela det när det kom ut. Det har dessutom åldrats väldigt väl rent grafiskt, så jag skulle inte ha något emot att spela det idag.

De hade så lustig marknadsföring också, där protagonisten visade sig vara någon helt annan än vad som visats i trailers och vad man förväntade sig från föregångaren. En av flera saker som banade väg för min "Kojima-fanatism"


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Mass Effect 1-3! Tycker varken att gameplay eller story är så jätterevolutionerande. Men oj vad jag minns alla karaktärerna.

Redaktör
Ponny

Spontant tänkte jag på The Witcher 3, men att få uppleva första säsongen av The Walking Dead för första gången igen hade varit något...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Spontant tänker jag också Witcher 3 men fan, Mass Effect 1-3 (med epilog DLC't som kom till 3an sen som jag inte fuck uppleva första genomspelningen) hade nog varit trevligast ändå, fan vad spännande det var, haha.

Skribent

Final Fantasy IX. Det är en så sjukt mysig berättelse och det känns som ett så jäkla omfattande äventyr när man flänger kors och tvärs över världen. För att inte tala om musiken. MUSIKEN!

Medlem

Lite kris att ingen nämner World of Warcraft. Den upptäckarglädjen och levlandet och karaktärsskapandet är svårslaget.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

FM-guru
F.d. Sisyr

Planescape: Torment, tror jag. Berättande när det är som allra bäst, men det är inte samma sak när man redan vet vad som kommer.

Medlem
Skrivet av Kane:

Lite kris att ingen nämner World of Warcraft. Den upptäckarglädjen och levlandet och karaktärsskapandet är svårslaget.

Japp!

Medlem

FF 7 och tiberian dawn och red alert

Medlem

Oj, vansinnigt svårt. Det finns nästan för många kandidater. Det första Mass Effect, The Last of Us, Horizon: Zero Dawn eller Morrowind. Eller kanske Witcher 3. Samtliga golvade mig när det begav sig.

I slutändan måste jag nog välja Mass Effect. Känslan av att upptäcka den världen och nysta i dess story för första gången är oförglömlig. Så att göra det igen, yes please.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Behöver inte ens tänka efter...

World of Warcraft.

Oslagbart första gången man satte sig in i den världen!

Edit: Såg att @Kane också valde WoW. Helt rätt! Finns ingen bättre känsla!

Medlem

Half Life 2 + Alyx.
RDR2.
Until dawn.
Life is strange.
Wolf Among Us.

Medlem

Battlefield 1942, Medieval 2 Total War och Super Mario World. Oförglömliga spelminnen!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Bloodborne

Alternativt GOW

Medlem

Hmm, jäkligt svårt, några kandidater är helt klart WoW, KoTOR och Morrowind. Men även Unreal och Half-Life när dom släpptes....

Medlem

oj, mass effect eller typ Alla elder scrolls!


signatur

//monster

Medlem
Medlem

Inget spel men skulle vilja pröva om hela VR upplevelsen. När jag fick mitt headset var det jag och en kompis som testade en massa spel och det var helt amazing.

Medlem

Monkey Island, Pirates & Moonstone.

Medlem

Settlers på Amiga med 1mb ram, var så fruktansvärt coolt att man var tvungen att ha en kedja av olika hus för att nå slut produkten.

Medlem

Alien Isolation.

Medlem

World of warcraft

Medlem

Jävligt svårt att välja bara ett men jag måste nog gå på Mass Effect 2.

Medlem

Behöver inte ens 3sek betänketid...Mass Effect 1-3

Den storyn med Reapers och de olika raserna, för att inte tala om karaktärerna ! Otrolig mystik genom spelen där man funderade både 1 och 200 gånger hur allt hängde ihop. Har nog aldrig läst så många forumtrådar/kollat videor om teorier och lore.

Ryser fortfarande när jag åkte upp i Citadel i 3an för "le grande finale"

Medlem

CS (var faktiskt kul en gång i tiden), ocarina of time, och Super Mario world.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Skyrim.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Diablo 2 & wow classic.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Skriv svar