Red Dead Redemption 2 - Överskattat

Medlem
Red Dead Redemption 2 - Överskattat

Måste bara skriva av mig, jag blev klar med spelet ett par månader efter release men det har gnagt på mig och ju mer jag tänker på det desto mer inser jag, detta är ett överskattat spel enligt mig!

Spelet är kul att se på men inte att spela! Handlingen är fantastisk men som spelmedium är det sjukt tråkigt! Rid hit, rid dit och detta är 90% av spelet. Styrningen är som att styra ett hangarfartyg och sen har du den där GTA grejen att det spelar ingen roll om nån attackerar dig men om du attackerar tillbaka så får du polisen efter dig med en gång!

Är det fler som tycker detta spel är överskattat eller är jag på bärtur?

Medlem

Jag håller med dig.
Har inte spelat klart det ens.
Är nog i slutet men insåg att jag efter att spela konstant i början så blev det bara mindre och mindre.
Det är ett snyggt spel och storyn är väll ok men det känns "gammalt" på nå sätt.
Jag brukar jag aattdet är hela "rockstar formula" man är trött på helt enkelt.

Ska försöka ta tag i och köra igenom.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk

Rockstar är ju kända för att bygga bra storys, karaktärer och fantastiska världar. Tyvärr har ju kassa kontroller varit ett ständigt återkommande tema genom alla deras spel. Allt som innebär skjutande har ju alltid varit en stor portion frustration.

Har knappt rört spelet faktiskt, jag rage-quittade när jag av misstag råkade skjuta istället för vad det nu var jag ville göra. Det är synd, för det förtar ju så mycket av glädjen när det blir ett ständigt återkommande irritationsmoment för att hästen inte gör som man vill, man skjuter någon av misstag eller bara missar skott på skott för att det är horribelt med handkontroll, men det mesta övriga blir bara jobbigt med mus+tbord.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Rockstar är ju kända för att bygga bra storys, karaktärer och fantastiska världar. Tyvärr har ju kassa kontroller varit ett ständigt återkommande tema genom alla deras spel. Allt som innebär skjutande har ju alltid varit en stor portion frustration.

Har knappt rört spelet faktiskt, jag rage-quittade när jag av misstag råkade skjuta istället för vad det nu var jag ville göra. Det är synd, för det förtar ju så mycket av glädjen när det blir ett ständigt återkommande irritationsmoment för att hästen inte gör som man vill, man skjuter någon av misstag eller bara missar skott på skott för att det är horribelt med handkontroll, men det mesta övriga blir bara jobbigt med mus+tbord.

Där håller jag inte med riktigt.
Jag trodde jag skulle spela spelet med handkontroll.
Det visade sig att mus + tangentbord var bäst.
Du har bäst kontroll till fots och när man skjuter.
På hästen (om man ställer in rätt) blir ju själva hästen på tangentbordet och siktet med musen och på så sätt väldigt smidigt jämfört med kontroll, speciellt om man ska skjuta från hästen.
Det gäller som sagt att ändra den inställningen då det default är helt fel med att hösten svänger med kameran default.
Jag vill påstå att RDR2 spelas bäst med mus+tangentbord och inte med kontroll.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag håller inte med. Jag tycker det var ett riktigt bra spel utöver mina förväntningar. Vist spelet har ett lite långsammare tempo än många andra spel men när man väl accepterat det så var det en fröjd att spela. Och det är inte bara storyn som var bra. Hela världen är imponerande med en detaljrikedom utöver det vanliga.

Nej jag tycker absolut inte att spelet är överskattat. Jag fick ut mycket mer av spelet än vad jag hade förväntat mig.

Gnällkuk
Skrivet av Molotov:

Där håller jag inte med riktigt.
Jag trodde jag skulle spela spelet med handkontroll.
Det visade sig att mus + tangentbord var bäst.
Du har bäst kontroll till fots och när man skjuter.
På hästen (om man ställer in rätt) blir ju själva hästen på tangentbordet och siktet med musen och på så sätt väldigt smidigt jämfört med kontroll, speciellt om man ska skjuta från hästen.
Det gäller som sagt att ändra den inställningen då det default är helt fel med att hösten svänger med kameran default.
Jag vill påstå att RDR2 spelas bäst med mus+tangentbord och inte med kontroll.

Jag får testa, tack för tipset!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Det jag mest hade problem med var just Redemption delen. Man undrade när det skulle komma för man gillade alla i gänget (förutom fucking Micha") och när det väl kom så var det rätt så plötsligt. Visst det hade byggs upp med Dutch men inte direkt att man kände att aha nu måste man ändra på sig. I 1:an var det väldigt tydligt vad Marstons Redemption var.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Laddemannen:

Spelet är kul att se på men inte att spela!

Det är just detta som är problemet. Jag visste att jag inte skulle älska RDR2 eftersom Rockstars öppna värld-spel inte passar mig, men jag var för nyfiken för att inte testa det. I början blev jag oerhört imponerad av grafiken och den värld som Rockstar byggt. RDR2 är galet imponerande rent tekniskt. Men spelmässigt tröttnade jag efter ett tag. Funderar på att se klart berättelsen på YouTube om den finns någonstans.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det är just detta som är problemet. Jag visste att jag inte skulle älska RDR2 eftersom Rockstars öppna värld-spel inte passar mig, men jag var för nyfiken för att inte testa det. I början blev jag oerhört imponerad av grafiken och den värld som Rockstar byggt. RDR2 är galet imponerande rent tekniskt. Men spelmässigt tröttnade jag efter ett tag. Funderar på att se klart berättelsen på YouTube om den finns någonstans.

Spela klart det just för att ha handlingen var så pass gripande, samt skådespelet! Det var världsklass, men gameplayet var riktigt tråkigt.

Medlem

Kan faktiskt hålla med om att det är lite överskattat, alltså, jag gillar spelet, mycket, men både gameplay och story lämnar en del att önska. Gameplayet lider ju mycket av rockstar/GTA-formulan och de öppna miljöerna slösas bort jävligt mycket på linjära uppdrag, absolut, lite linjära uppdrag (tågrån etc.) är ju trevligt men i övrigt borde man kunnat använda de öppna landskapen och miljöerna betydligt mer.

Sen tycker jag att storyn är lite väl repetiv (även om jag gillar många av karaktärerna), spelet börjar med att allt går dåligt, Micah är jobbig, Dutch uppenbarligen har tappat kontrollen och att de ska göra "ett rån till" medans Arthur ifrågasätter allt gång på gång och sen trampar det bara vidare så i timme efter timme efter timme, dynamikerna ändras minimalt. Att i början istället få spelaren att lita på och gilla Dutch och kanske till och med Micah för att det sedan sakta men säkert blir värre och värre hade varit lite mer intressant.

Förövrigt så borde Rockstar försöka göra en huvudkaraktär som VILL göra saker någon gång, känns som att alla deras spel går ut på att ha en huvudkaraktär som MOTVILLIGT följer med olika galningar på uppenbart galna upptåg och suckar och säger "okej då". Fanns lite avbrott från det i RDR2 med karaktärer i gänget som kändes rätt reko och man faktiskt hade en god relation till men.. ja, börjar tröttna lite på den rockstar-grejen.

Obs: detta är väl lite av de sakerna jag tycker är negativt med spelet, mycket är positivt, älskar stämningen, miljöerna, många av karaktärerna, skådespeleri, vapenkänsla, ljud, känslan av att ensam rida runt uppe på jaktturer i bergen etc. och inledningen uppe i de snöiga bergen är en av de bästa inledningarna jag spelat tror jag, sjukt stämningsfullt och mysigt, känns bara som att det hade kunnat vara mycket mer med lite mindre rockstar-formel i sig.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Laddemannen:

Spela klart det just för att ha handlingen var så pass gripande, samt skådespelet! Det var världsklass, men gameplayet var riktigt tråkigt.

Med den tidsbrist jag har p.g.a. familjesituationen kan jag tyvärr inte lägga så många timmar på ett spel bara för att få spela klart berättelsen. RDR2 är för långt för det. Jag önskar att jag kunde, för det finns definitivt delar av RDR2 jag gillar.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Själv är jag tvärtom. Jag fullkomligen älskade de långsamma partierna i spelet (även den långsamma och realistiska kontrollen). För mig var det snarare alla dessa otaliga shootouts där man skjuter 250 fiender från bakom en tunna som fick mig att tappa suget.

Det kanske är min ökade ålder som gör det, men jag klarar inte längre av orealistiska actionmoment i spel. I GTA älskar jag alltid de första uppdragen som handlar om realistiskt gangsterarbete, men senare i storyn brukar de balla ur totalt och alla uppdrag slutar med att man ska döda ett 60-tal poliser från en bil på en motorväg. Gäsp.

jbx
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Med den tidsbrist jag har p.g.a. familjesituationen kan jag tyvärr inte lägga så många timmar på ett spel bara för att få spela klart berättelsen. RDR2 är för långt för det.

3 små barn och heltidsjobb klämmer ändå in 32 timmar i veckan på spel. RDR2 var fantastiskt och tog inte allt för lång tid. Nyligen tagit alla achievement i Snowrunner, fick mer speltid där än på rdr2.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av jbx:

3 små barn och heltidsjobb klämmer ändå in 32 timmar i veckan på spel. RDR2 var fantastiskt och tog inte allt för lång tid. Nyligen tagit alla achievement i Snowrunner, fick mer speltid där än på rdr2.

Det skulle innebära 4-5 timmar per dygn. Då gör du inte så mycket annat, eller? Min äldste somnar tidigast kl. 20 på kvällarna, oftast senare. Frun är inte ett dugg intresserad av spel, så vi ser förstås serier eller gör något annat ihop på kvällarna när barnen somnat. (Inte just nu då jag försöker ta mig igenom TLOU2, men annars.)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag älskade alla delar av spelet. Finns en quick travel-funktion för den som inte orkar rida till destinationen, personligen red jag alltid. Dels för det makalösa sceneriet men inte minst för alla saker att upptäcka på vägen. Så många mysterier att lösa och följa. Ibland kunde jag sitta med en kopp kaffe och förnöjt fiska lite i en sjö.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Själv är jag tvärtom. Jag fullkomligen älskade de långsamma partierna i spelet (även den långsamma och realistiska kontrollen). För mig var det snarare alla dessa otaliga shootouts där man skjuter 250 fiender från bakom en tunna som fick mig att tappa suget.

Det kanske är min ökade ålder som gör det, men jag klarar inte längre av orealistiska actionmoment i spel. I GTA älskar jag alltid de första uppdragen som handlar om realistiskt gangsterarbete, men senare i storyn brukar de balla ur totalt och alla uppdrag slutar med att man ska döda ett 60-tal poliser från en bil på en motorväg. Gäsp.

Med långsamma partier menar du då t.ex allt ridande hit och dit? Jag vet att det fanns fast-travel men den funktionen hade dom ju gömt bakom att uppgradera campet.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det skulle innebära 4-5 timmar per dygn. Då gör du inte så mycket annat, eller? Min äldste somnar tidigast kl. 20 på kvällarna, oftast senare. Frun är inte ett dugg intresserad av spel, så vi ser förstås serier eller gör något annat ihop på kvällarna när barnen somnat. (Inte just nu då jag försöker ta mig igenom TLOU2, men annars.)

Är i exakt samma situation själv, har en 3åring och en nyfödd, så blir kanske en kväll i veckan med 2-3h gejming. Men så fort rutinerna sitter så kan jag öka spelandet till kanske 2-3 kvällar i veckan

Medlem

Kom aldrig igång med rdr2, jag fastnade med att bara rida runt och upptäcka. Ska ge storyn ärlig chans någon gång.

Men spontant så kändes det kvalité rakt igenom.
Fysiken är top notch.
Grafiken är ren ögongodis.
Ljudet är grymt, tyngden känns i bröstkorgen när man rider.
Hästarna i spelet gjorde att jag helt plötsligt gillar hästar irl.
Men ja, jag har inte spelat spelet än. Så kan inte säga något.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Tekniskt sett är spelet en fullpoängare. Otroligt vackert och detaljrikt med fantastiska animationer och musik/ljudspår/dialoger.

Spelet kan upplevas som mycket segt om man utgår från mer eller mindre alla andra spel. Detta är dock spelets styrka, accepterar man tempot så blir man kraftigt belönad.

Tappade fokus efter 70+ timmar, så tänkte spela om det på PS5 med allt extra mums


signatur

Ännu en dag i paradiset.

FM-guru
F.d. Sisyr

Beror väl på hur man tycker att det ska "skattas". jag blev inte direkt hänförd, men jag gillade spelet och hade verkligen noll problem med styrningen som alla klagar på. Tvärtom gillade jag styrningen och "tyngden" spelet hade, i kontrast till den arkadaktiga styrning många andra spel har. Utöver det så är spelet ett audiovisuellt mästerverk. Oerhört vackert och indragande så till den grad att det är underhållande att bara rida runt utan att få något speciellt uträttat...

Däremot är uppdragsdesignen Rockstar pysslat med i 20+ år inte så lite föråldrad och tradig, och användargränssnittet pendlar mellan mediokert och direkt uselt. Den övergripande handlingen är inte heller mycket att hänga i granen. Det finns mängder av underhållande karaktärer (som lyfts än mer av fantastiskt röstskådespeleri), men handlingen som sådan är tämligen slätstruken. Standardvästern - vilket i sig inte behöver vara något negativt, förstås. Däremot finns det diverse sub plots och sidospår i spelet som är betydligt mer minnesvärda.

Men för att besvara frågan; nej, jag tycker inte spelet är överskattat även om det för mig personligen inte är en fullpoängare. Jag har inga problem med att se hur spelet kan vara GOTY i andras ögon.

Medlem

Oh ja! Själsfränder! Att sätta det här spelet som årets bästa spel före God of War känns lite fel prioriterat; om nu hen som hyllar det här spelet till skyarna för storyn å karaktärerna men sen bekänner att själva spel delen av upplevevelsen är väldigt hårt styrd och med mekaniker som knappt gått framåt sedan GTA 4.

Jo vi förstår, det är ett lite långsammare spel men det är lite som att rekommendera en bok EFTER dom första 100 sidorna.

Det jag personligen tycker det saknar är någon mening med att utforska; looten finns knappt och sido uppdragen känns mer som the wacky west än seriös western.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Laddemannen:

Är i exakt samma situation själv, har en 3åring och en nyfödd, så blir kanske en kväll i veckan med 2-3h gejming. Men så fort rutinerna sitter så kan jag öka spelandet till kanske 2-3 kvällar i veckan

Vi är i ungefär samma situation då, även om vår yngste är 8 månader. Nu kör jag TLOU2 så mycket jag orkar, men det blir fortfarande bara två timmar per kväll.

Lycka till med pusslandet. Är ju skönt med ett break ibland.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Ambassadör
Xbox

Nej det är inte överskattat. För mig var det en fantastisk upplevelse där jag kunde leva mig in i världen på ett sätt som det är få spel som kan erbjuda. Det långsamma, medvetna tempot i styrning och allt man gör gav en extra skjuts till det. Magiskt!

Världen var fantastisk att upptäcka och trots hundratals timmar så har sett långtifrån allt. Kunde spendera en hel kväll med att fiska vid en sjö, slå läger och brygga en kopp kaffe i regnet...utan att det kändes som om jag hade "slösat" tid.

Huvudstoryn var trevlig med fantastiska karaktärer och framkallade alla möjliga känslor, vissa partier var bättre än andra. Men världen var huvudkaraktär på något sätt.

RDR2 är ett av de bästa spel jag spelat, alla kategorier.


signatur

Jump in.

Medlem

Det är väldigt överskattat, nyss kört klart spelet och det var endast sista kapitlet och epilogerna som var bra.
Resten kändes som tråkiga fillers och allt runt om man kunde göra kändest mest bara fattigt.
Det jag gillade mest var att man kunde rida runt i New Austin efter allt, men det fick mig bara mer sugen på en Red Dead Redemption remake.
Det spelet var grymt hela vägen när det kom till storyn. Vart aldrig uttråkad, även om det var mycket rida där också så gick det fort och spelet var inte lika utdraget.

Jag måste dock prisa grafiken på högsta inställningarna i 4K och alla detaljer.

Medlem

Jag håller verkligen inte med. RDR2 är ett mästerverk på alla sätt. Storslagna miljöer, bra handling samt otrolig detaljrikedom m.m. Om man anser att spelet är "tråkigt" så kanske man bör se över sina spelinköp i framtiden.

Medlem

Storyn / dramat / Sceneriet = Toppklass

Gameplay... Nej inte imponerande någonstans och verkligen inga nyheter eller överraskningar. Formulan är typisk Rockstar, precis som Ubisoft så vet man att man spelar exakt samma spel som tidigare men med ett annat skinn.

För mig var även tempot segt och bristen på frihet i mina val och den tragiska teaterpjäsen som gick på räls i 30 timmar skavde lite emellanåt.

P.S / för oss som väntat i evigheter och därefter köpte pc versionen via Epic Games.. Största misstaget jag någonsin gjort. Har aldrig spelat någonting så fundamentalt trasigt sen det där Batman spelet de var tvungna att helt göra om.
Att Rockstar släppte spelet i det skicket får det fortfarande att koka inom mig.

Första 2-3 timmarna tyckte jag var horribla, var beredd att avinstallera. Endast massa dialog och scriptade uppdrag. Sen tyckte jag det blommade ut och blev ett av de bästa spelen jag spelat.

Geeks Gaming

Story, uppdrag, stämningen. Riktigt riktigt bra. Men resten va bara så tråkigt. Att ta sig mellan alla uppdrag som är på andra sidan kartan va bara tråkigt och tog för evigt.
Är faktiskt ett av de spelen jag ångrar mest att jag köpt till fullpris.

Medlem

Skulle nog säga att de är topp 10 om inte till och med topp 5 på de spelen som tillverkats på grund av alla detaljer runt i kring som alla djur, människor bebyggelse kontrasterna mellan alla områden, minispel, story, roliga side quests och random events.

Kan tipsa om att kolla upp ”Things you can do in Red Dead Redemption 2” eller dylikt på Youtube m.m finns många tips och små grejer som man inte trodde man kunde göra

Snygg grafik och bra story, men kontrollerna är hemska. Det ska inte vara en kamp att få figuren att röra sig som man vill eller hantera vapen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skriv svar