Next gen-Cyberpunk 2077 kommer att snyggas till ytterligare efter release

Medlem

Hoppas man kommer kunna kräma spelet på pc från dag ett då, som redan är, *host* "next-gen".
Är inte särskilt orolig dock, tror spelet kommer vara svinbra.

Medlem

Varför är det så viktigt att släppa det samtidigt till alla plattformer, tänker att pc-release kunde vara i september och konsol när dt fått buk på current/nextgen


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Varför är det så viktigt att släppa det samtidigt till alla plattformer, tänker att pc-release kunde vara i september och konsol när dt fått buk på current/nextgen

Vart sägs det att det är konsolversionerna som strular till det? Kanske rent av är pc det krånglar på;).

Medlem
Skrivet av dTexN:

Varför är det så viktigt att släppa det samtidigt till alla plattformer, tänker att pc-release kunde vara i september och konsol när dt fått buk på current/nextgen

Jag gissar att det finns diverse kontrakt med samarbetspartners (Microsoft & Sony), att spelen ska släppas samma datum och inte skilja på sig för mycket. I utbyte får utvecklarna stöd, extra marknadsföring mm.

Vi får nog vara glada att Xbox One X och PS4 Pro finns, så vi åtminstone slipper samma stora grafiska nedgradering Witcher 3 led av. Misstänker dock att Cyberpunk 2077 fortfarande behövts skalats ner en del, pga den begränsade processorkraften, minnesmängden och antika hårddisken dagens konsoler har.

Optimalt vore ju om PC versionen utvecklades först och man därefter släpper en nedgraderad konsolversion. PC versionen av Witcher 3 sålde fortfarande bäst och skillnaden hade utan tvekan blivit ännu större med en sådan approach. Fokus på en plattform hade nog också hjälpt minska crunch. Samt jag och många andra hade nog även varit redo att direkt lägga ut lite extra till utvecklarna om de verkligen satsade 100% PC först.

Men men, det är en optimal värld. Där ledningen hos utvecklare inte är arslen som leder folk in i väggen, giriga utgivare och mellanhänder inte behövs, och spel inte ständigt begränsas av skitkonsoler med dess skitkontroller och deras jävla skitbolag.

Medlem

Låter mest som att de kommer släppa en patch till next gen konsoller där de låser upp en nedskalad version av ray tracing.

Frilansare
Skrivet av Deli:

Jo precis, med tanke på deras track record av att släppa ofärdiga och buggiga spel och att dom nu dessutom skjutit upp spelet 7-8 månader för att ha tid på sig att lägga till fler buggar så kommer det här bli en katastrof som bara överskuggas av deras släpp av The Witcher 3 som inte var spelbart på flera år efter release!

"Inte spelbart" är verkligen ett begrepp som antagit oanade former och proportioner med åren!

Medlem
Skrivet av Deli:

Jo precis, med tanke på deras track record av att släppa ofärdiga och buggiga spel och att dom nu dessutom skjutit upp spelet 7-8 månader för att ha tid på sig att lägga till fler buggar så kommer det här bli en katastrof som bara överskuggas av deras släpp av The Witcher 3 som inte var spelbart på flera år efter release!

Haha så rätt, du är ett geni! Att jag inte fattat att ju mer kod jag skriver på jobbet desto fler buggar skapar jag, jag ska ju såklart släppa produkter som tar max en vecka att utveckla för att minimera antalet buggar och sedan inte låta produkten försenas för vidare polish utan en vecka är en vecka punkt.

KoP
Medlem
Skrivet av Deli:

Jo precis, med tanke på deras track record av att släppa ofärdiga och buggiga spel och att dom nu dessutom skjutit upp spelet 7-8 månader för att ha tid på sig att lägga till fler buggar så kommer det här bli en katastrof som bara överskuggas av deras släpp av The Witcher 3 som inte var spelbart på flera år efter release!

Vad fick du för version av The Witcher 3 som inte var spelbart flera år efter release? :'D Eller anar jag ironi?

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Länge sedan jag läst så mycket dynga. Googla på positiv inställning.

Skrivet av Kavakava83:

Är han ironisk eller menar han allvar? 🤔

Skrivet av Joakim Bennet:

"Inte spelbart" är verkligen ett begrepp som antagit oanade former och proportioner med åren!

Skrivet av KoP:

Vad fick du för version av The Witcher 3 som inte var spelbart flera år efter release? :'D Eller anar jag ironi?

Det var en stor skopa ironi med tanke på hur bra CDPR sköter sina spel både vid release månader/år av fortsatt service av spelen!

Frilansare

@Deli:
All good! Och ja, de är lika duktiga på att släppa buggiga spel som på att ta hand om dem, och fansen, efteråt.

Medlem

Undra om next gen patchen kommer likna PC utgåvan på högsta settings

Medlem
Skrivet av Fizzie:

Undra om next gen patchen kommer likna PC utgåvan på högsta settings

Högsta vågar jag nog inte hoppas på, men höga inställningar i alla fall.
Ray-tracing till exempel kan nog säkert ha rätt mycket lägre inställningar än vad PC versionen har möjlighet till.
Beroende på hur action orienterat Cyberpunk blir så kan spelet också fokusera på vara snyggt med stabil 30 FPS istället för som i snabba spel där FPS:en bör vara högre. Ska bli intressant att se vad dom kommer optimera för i patchen.

Själv så hoppas jag att spelet får optimeringar för SSD och inte bara lite snabbare tider vid uppstart.
PC spel har problem att utnyttja lagring som är snabbare än 500MB/s och Cyberpunk har haft en väldigt lång utvecklingstid, så dom kanske inte har kunnat ha SSD i fokus under utvecklingen.

Medlem

@Fearnox: De pratade om grafik.
Så det är bara ett grafiskt upplyft tror jag.
Och ALLA spel har problem att utnyttja snabba diskar, inte bara PC.

Medlem
Skrivet av loerk:

@Fearnox: De pratade om grafik.
Så det är bara ett grafiskt upplyft tror jag.
Och ALLA spel har problem att utnyttja snabba diskar, inte bara PC.

Jaha, jag läste bara artikeln och där står det " Istället kommer man att fortsätta att jobba med den nya hårdvaran för att dra maximal nytta av den och släppa en stor uppdatering någon gång under 2021, givetvis gratis.", vilket alltså inte verkar syfta bara på grafiken. Se bättre ut innebär inte heller att det bara behöver handla om grafik, beroende på hur uttrycket används.

Sen riktar sig det jag skrev till nästa generations konsoler, där både Microsoft och Sony räknar med att kunna få användning av betydligt högre hastigheter än vad som PC spel har användning av idag.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jaha, jag läste bara artikeln och där står det " Istället kommer man att fortsätta att jobba med den nya hårdvaran för att dra maximal nytta av den och släppa en stor uppdatering någon gång under 2021, givetvis gratis.", vilket alltså inte verkar syfta bara på grafiken. Se bättre ut innebär inte heller att det bara behöver handla om grafik, beroende på hur uttrycket används.

Sen riktar sig det jag skrev till nästa generations konsoler, där både Microsoft och Sony räknar med att kunna få användning av betydligt högre hastigheter än vad som PC spel har användning av idag.

Och det skulle inte PC kunna göra då menar du? Det är ju dessutom bara PS5 som har en sjukt snabb NVMe disk.

Medlem
Skrivet av loerk:

Och det skulle inte PC kunna göra då menar du? Det är ju dessutom bara PS5 som har en sjukt snabb NVMe disk.

Tycker inte du att det är lite konstigt att det inte finns några PC spel som utnyttjar höga hastigheter? Speciellt då det inte skulle vara så svårt för utvecklare att bli sponsrade av till exempel intel för att sälja snabba lagringsenheter anpassade för gaming.

Nej, Series X har en SSD som är många gånger snabbare än hastigheterna som PC spel drar nytta av idag, även om lagringen inte är lika snabb som Sonys motsvarighet.

Men visst, det bästa skulle vara om det bara handlar om kod och att både konsoler och PC drar nytta av potentialet framöver.
Om det handlar om hårdvara så kanske det är något som AMD skulle kunna börja sälja redan i höst.

Medlem
Skrivet av loerk:

Och det skulle inte PC kunna göra då menar du? Det är ju dessutom bara PS5 som har en sjukt snabb NVMe disk.

Det är inte det att disken i sig är snabb, utan mer att Sony har löst majoriteten av flaskhalsarna, vilket gör att systemet kan dra nytta av SSD-disken på ett sätt ingen PC kan göra i dagsläget. Finns många bra videos som förklarar det i närmare detaljer om exakt hur det fungerar, men denna generation så har Sony valt att fokusera på att eliminera flaskhalsarna kring SSD, I/O etc, på så sätt kunna faktiskt uppnå de nummer som skrivs på papper, och därmed minska laddningstiderna enormt i spel som inte går att göra i dagsläget på PC-sidan.

Och jag tror det är lite det CDPR kommer att sträva utefter när de ska göra en mer robust uppdatering för en Ps5 version till nästa år (om allt går enligt tidsplanerna).

Medlem

@Fearnox: Det handlar om kod.
Själva SSDn i Xbox är ungefär 1 GB/s långsammare än den jag har i min burk.
Det är heller inte I/O throughput som är "flaskhalsen", eftersom PCI-E 3.0 teoretisk max throughput ligger runt 32 GB/s på PC. När PCI-E 4.0 blir mer mainstream, så kommer Sonys lösning inte se lika imponerande ut.
De gillar att prata om flaskhalsar men specifierar aldrig vart den är. Ungefär som att det egentligen inte finns någon.

Så vitt jag vet är det inte just en bottleneck som gör att en NVMe disk inte laddar många sekunder snabbare än en vanlig SSD, utan mängden data som behöver laddas i dagens spel.

Tror det endast handlar om att dagens spel inte begär såna hastigheter, och därför ser vi markanta diminishing returns med en NVMe jämfört med vanlig SSD.

Xbox verkar behandla sin SSD som en vanlig SSD som kommer korta ner loading times likt en PC. Medans Sony verkar vara ute efter något helt annat.
Men ska man gå på vad vissa hos EPIC säger, så kommer en PC att kunna göra samma saker. Sen så spelar ju det inte någon direkt roll, då det endast är Sony Exclusives som kommer att optimeras för deras SSD till 100%

Medlem
Skrivet av loerk:

@Fearnox: Det handlar om kod.
Själva SSDn i Xbox är ungefär 1 GB/s långsammare än den jag har i min burk.
Det är heller inte I/O throughput som är "flaskhalsen", eftersom PCI-E 3.0 teoretisk max throughput ligger runt 32 GB/s på PC. När PCI-E 4.0 blir mer mainstream, så kommer Sonys lösning inte se lika imponerande ut.
De gillar att prata om flaskhalsar men specifierar aldrig vart den är. Ungefär som att det egentligen inte finns någon.

Så vitt jag vet är det inte just en bottleneck som gör att en NVMe disk inte laddar många sekunder snabbare än en vanlig SSD, utan mängden data som behöver laddas i dagens spel.

Tror det endast handlar om att dagens spel inte begär såna hastigheter, och därför ser vi markanta diminishing returns med en NVMe jämfört med vanlig SSD.

Xbox verkar behandla sin SSD som en vanlig SSD som kommer korta ner loading times likt en PC. Medans Sony verkar vara ute efter något helt annat.
Men ska man gå på vad vissa hos EPIC säger, så kommer en PC att kunna göra samma saker. Sen så spelar ju det inte någon direkt roll, då det endast är Sony Exclusives som kommer att optimeras för deras SSD till 100%

Skulle kunna göra ett utförligt svar till varför Ps5 SSD är så viktigt och omdisskuterat, och varför det kommer ta tid för PC att komma ikapp, även med PCI-E 4.0.

Lite material om du vill dyka djupare in i det hela:

https://www.youtube.com/watch?v=KasVMOMWM-4 - Playstation 5 System Specs Deep dive tech talk with Mark Cerny
https://www.youtube.com/watch?v=4ehDRCE1Z38 - LinusTechTips förklarar varför han hade fel och varför Ps5 SSD är "a big deal".
https://www.youtube.com/watch?v=erxUR9SI4F0 - The Cherno, en utvecklare som går igenom Ps5 System Specs Deep Dive Tech Talk och förklarar det lite närmare vad olika saker handlar om och vad för flaskhalsar som existerar/existerade.
https://nordic.ign.com/playstation-5-playstation-5/36429/news...
Epic Games CEO som bekräftar att Sonys SSD ligger före allt annat som finns på marknaden för PC.
https://twitter.com/TimSweeneyEpic/status/1267480162012139520 - Tim Sweeney som förklarar varför prestandan på Ps5 kommer vara bättre än PC med PCI-E 4.0

Där lär man sig också vad för flaskhalsar det faktiskt existerar idag, och varför t.ex. custom PC-byggen (som många om inte majoriteten sitter på) har dessa, även om du sitter en teoretiskt snabbare HDD.

Om något, så ska man vara glad över att konsoler har en edge på någon frånt när det kommer till prestanda/hårdvara, för det kommer göra att komponentutvecklare vill tävla och göra så att PC kommer till samma nivå.

Och gällande "Sen så spelar ju det inte någon direkt roll, då det endast är Sony Exclusives som kommer att optimeras för deras SSD till 100%", så sure. Men även om man bara utnyttjar 80%, eller 70%, så kommer det fortfarande vara en markant skillnad.
Det intressanta och det som vi kommer märka senare mot året, är när man gör comparisons mellan spel som är cross-platform och jämför det grafiska, loadtimes, stutters etc. Likaså gjordes det mellan PC/Ps4/XBONE, eller PC/Ps3/Xbox 360 etc.

Och slutligen så vill jag poängtera att vi pratar om aktuella nummer och inte teoretiska, samt om gaming där man använder assets på olika sätt än t.ex. andra systemprogram/renderingar/data.

Medlem
Skrivet av loerk:

@Fearnox: Det handlar om kod.
Själva SSDn i Xbox är ungefär 1 GB/s långsammare än den jag har i min burk.
Det är heller inte I/O throughput som är "flaskhalsen", eftersom PCI-E 3.0 teoretisk max throughput ligger runt 32 GB/s på PC. När PCI-E 4.0 blir mer mainstream, så kommer Sonys lösning inte se lika imponerande ut.
De gillar att prata om flaskhalsar men specifierar aldrig vart den är. Ungefär som att det egentligen inte finns någon.

Så vitt jag vet är det inte just en bottleneck som gör att en NVMe disk inte laddar många sekunder snabbare än en vanlig SSD, utan mängden data som behöver laddas i dagens spel.

Tror det endast handlar om att dagens spel inte begär såna hastigheter, och därför ser vi markanta diminishing returns med en NVMe jämfört med vanlig SSD.

Xbox verkar behandla sin SSD som en vanlig SSD som kommer korta ner loading times likt en PC. Medans Sony verkar vara ute efter något helt annat.
Men ska man gå på vad vissa hos EPIC säger, så kommer en PC att kunna göra samma saker. Sen så spelar ju det inte någon direkt roll, då det endast är Sony Exclusives som kommer att optimeras för deras SSD till 100%

Ska man lyssna på Sony eller Microsoft så verkar det vara flaskhalsar.
Visst, dom har överdrivit förr, men är det inte lite extremt att tro att Sony och Microsoft markant ökar tillverkningskostnaden för deras konsoler även fast att dom lika gärna skulle kunnat spara in en hel del och välja en billig 500MB/s lösning istället?

Ett problem skulle kunna vara att det drar systemprestanda att hämta data från lagringen samtidigt som det behövs resurser till själva spelet som är igång. PS5 har specifika kretsar som sköter det istället så den har mycket lättare att arbeta emot lagringen samtidigt som till exempel processorn kan arbeta med annat.

Microsoft kommer inte behandla lagringen som det traditionellt har gjorts på PC, utan mer som Sony har signalerat.
Den kommer dra ner på användningen av systemresurser, ladda game assets under spelande M.M.

https://www.windowscentral.com/xbox-velocity-architecture

Epics uttalanden är ganska otydliga, dom säger att demot som visades kommer köras "pretty good" på PC vilket inte betyder att det behöver fungera lika bra som på PS5. Ifall demot som visades får plats i grafikminnet eller att PCn får tid på sig att buffra upp till grafikminnet så är det inga problem att köra demot på PC med ett slöare lagringsutrymme.

Ifall det är hårdvaran som är problemet när det kommer till PC så kan såklart AMD släppa kretsar som klarar precis samma saker som dom nya konsolerna redan i höst(Cerny nämde att AMD och Sony kommer dra nytta av vad som utvecklats under deras sammarbeta), så om det är fallet så kommer man snart kunna spela spel med bättre prestanda på PC, men det är ingen förutom anställda hos Microsoft, AMD och Sony som vet för tillfället.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Skulle kunna göra ett utförligt svar till varför Ps5 SSD är så viktigt och omdisskuterat, och varför det kommer ta tid för PC att komma ikapp, även med PCI-E 4.0.

Lite material om du vill dyka djupare in i det hela:

https://www.youtube.com/watch?v=KasVMOMWM-4 - Playstation 5 System Specs Deep dive tech talk with Mark Cerny
https://www.youtube.com/watch?v=4ehDRCE1Z38 - LinusTechTips förklarar varför han hade fel och varför Ps5 SSD är "a big deal".
https://www.youtube.com/watch?v=erxUR9SI4F0 - The Cherno, en utvecklare som går igenom Ps5 System Specs Deep Dive Tech Talk och förklarar det lite närmare vad olika saker handlar om och vad för flaskhalsar som existerar/existerade.
https://nordic.ign.com/playstation-5-playstation-5/36429/news...
Epic Games CEO som bekräftar att Sonys SSD ligger före allt annat som finns på marknaden för PC.
https://twitter.com/TimSweeneyEpic/status/1267480162012139520 - Tim Sweeney som förklarar varför prestandan på Ps5 kommer vara bättre än PC med PCI-E 4.0

Där lär man sig också vad för flaskhalsar det faktiskt existerar idag, och varför t.ex. custom PC-byggen (som många om inte majoriteten sitter på) har dessa, även om du sitter en teoretiskt snabbare HDD.

Om något, så ska man vara glad över att konsoler har en edge på någon frånt när det kommer till prestanda/hårdvara, för det kommer göra att komponentutvecklare vill tävla och göra så att PC kommer till samma nivå.

Och gällande "Sen så spelar ju det inte någon direkt roll, då det endast är Sony Exclusives som kommer att optimeras för deras SSD till 100%", så sure. Men även om man bara utnyttjar 80%, eller 70%, så kommer det fortfarande vara en markant skillnad.
Det intressanta och det som vi kommer märka senare mot året, är när man gör comparisons mellan spel som är cross-platform och jämför det grafiska, loadtimes, stutters etc. Likaså gjordes det mellan PC/Ps4/XBONE, eller PC/Ps3/Xbox 360 etc.

Och slutligen så vill jag poängtera att vi pratar om aktuella nummer och inte teoretiska, samt om gaming där man använder assets på olika sätt än t.ex. andra systemprogram/renderingar/data.

En viktig sak tänker du inte på dock.
Cerny jämför inte PS5an mot flaskhalsar i en PC. Han jämför det mot en PS4. Alla jämförelser han gör, är mot PS4.
Han poängterar också att det kommer finnas precis lika snabba och snabbare NVMe diskar när PS5 kommer ut.

Som han säger är en stor del flaskhalsarna knutna till CPU.
Vilket är förståeligt i en PS4.

Det enda Sweeney Todd säger är att det inte finns en så pass kraftfull NVMe disk till PC, vilket är felaktigt.

Och Linus ber ju bara om ursäkt eftersom han faktiskt tokdissade PS5ans lösning för att den inte är "lika kraftfull" som Xbox. Han borde ha vetat bättre kan man väl säga. Han säger inte heller något om PC.

Jag tycker att man borde lugna sig med antaganden, tills vi faktiskt har skiten i händerna. Vi vet inte hur något av det här kommer fungera i praktiken. Och ska man dömma Sony utifrån deras gameplay demos så har de en hel del annat att jobba på.

Tackar för diskussionen men avslutar här då det blir offtopic, samt att vi inte kommer komma överens i vilket fall.

Medlem
Skrivet av loerk:

En viktig sak tänker du inte på dock.
Cerny jämför inte PS5an mot flaskhalsar i en PC. Han jämför det mot en PS4. Alla jämförelser han gör, är mot PS4.
Han poängterar också att det kommer finnas precis lika snabba och snabbare NVMe diskar när PS5 kommer ut.

Som han säger är en stor del flaskhalsarna knutna till CPU.
Vilket är förståeligt i en PS4.

Det enda Sweeney Todd säger är att det inte finns en så pass kraftfull NVMe disk till PC, vilket är felaktigt.

Och Linus ber ju bara om ursäkt eftersom han faktiskt tokdissade PS5ans lösning för att den inte är "lika kraftfull" som Xbox. Han borde ha vetat bättre kan man väl säga. Han säger inte heller något om PC.

Jag tycker att man borde lugna sig med antaganden, tills vi faktiskt har skiten i händerna. Vi vet inte hur något av det här kommer fungera i praktiken. Och ska man dömma Sony utifrån deras gameplay demos så har de en hel del annat att jobba på.

Tackar för diskussionen men avslutar här då det blir offtopic, samt att vi inte kommer komma överens i vilket fall.

Jag kan bara säga att jag uppskattar att du tog debatten. Det är lite för många som blir alldeles för uppspelta över marknadsföringssnack utan konkreta exempel och tester.

Oavsett så kan det bli så i en nära framtid att spel även på PC-sidan kommer kräva en viss typ av lagring (exempelvis NVMe med en ciss överföringshastighet) precis som systemkrav finns idag rörande CPU, RAM och GPU.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag kan bara säga att jag uppskattar att du tog debatten. Det är lite för många som blir alldeles för uppspelta över marknadsföringssnack utan konkreta exempel och tester.

Oavsett så kan det bli så i en nära framtid att spel även på PC-sidan kommer kräva en viss typ av lagring (exempelvis NVMe med en ciss överföringshastighet) precis som systemkrav finns idag rörande CPU, RAM och GPU.

Lite irritation bara när PC master race kommer in och klankar ner på konsoler utan att läsa på något, alltså när dom är religiöst övertygade om att konsolutvecklare alltid ljuger och att PC tillsammans med mjukvara ligger ljusår framför vad som är tekniskt möjligt för konsolerna, samtidigt som dom är helt övertygade om att konsoler alltid håller tillbaka utvecklingen inom allt som har med spelande att göra.
I många fall så vill dom inte diskutera heller utan kommer in och lägger en brakare och sen går därifrån.

Man måste få vara lite optimist ibland och få se fram emot vad kommande system har att erbjuda utan att den typen av användare kommer in och säger att allt är skit, samtidigt som dom ofta inte alls är intresserade eller pålästa i ämnet.

När det kommer till PC och spel som utnyttjar hög hastighet av lagringsmediet så har i alla fall jag väntat på det sedan typ 2013, men jag skulle gissa på att det är dyrt att till exempel göra spel med stora kartor samtidigt som att det då behövs många spelare och att spelarbasen med snabb lagring antagligen är för låg.
Nya konsoler kan driva på utvecklingen här eftersom att det blir många användare som då garanterat sitter på ett snabbt lagringsmedium.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite irritation bara när PC master race kommer in och klankar ner på konsoler utan att läsa på något, alltså när dom är religiöst övertygade om att konsolutvecklare alltid ljuger och att PC tillsammans med mjukvara ligger ljusår framför vad som är tekniskt möjligt för konsolerna, samtidigt som dom är helt övertygade om att konsoler alltid håller tillbaka utvecklingen inom allt som har med spelande att göra.
I många fall så vill dom inte diskutera heller utan kommer in och lägger en brakare och sen går därifrån.

Man måste få vara lite optimist ibland och få se fram emot vad kommande system har att erbjuda utan att den typen av användare kommer in och säger att allt är skit, samtidigt som dom ofta inte alls är intresserade eller pålästa i ämnet.

När det kommer till PC och spel som utnyttjar hög hastighet av lagringsmediet så har i alla fall jag väntat på det sedan typ 2013, men jag skulle gissa på att det är dyrt att till exempel göra spel med stora kartor samtidigt som att det då behövs många spelare och att spelarbasen med snabb lagring antagligen är för låg.
Nya konsoler kan driva på utvecklingen här eftersom att det blir många användare som då garanterat sitter på ett snabbt lagringsmedium.

Jag förstår dig. Jag som PC-lirare uppskattar verkligen att Sony och Microsoft pushar gränserna mer än de gjort förut nu när det kommer till lagring. Det kommer göra att spel till PC sannolikt kommer kräva en snabb SSD också i framtiden och det kommer sannolikt ge oss lite mer spännande upplevelser då konsoler sätter ribban för vad som är ekonomiskt vettigt att satsa på.

Men skepsisen handlar litegrann om att se lite mer kritiskt på information och marknadsföring. Sonys envisa tryckande på just lagringen tycker jag verkar handla mycket om att det är den enda biten där hårdvaran i PS5 slår kommande Xbox. Med det sagt så är det såklart sjukt kul att Sony verkligen tänjer på gränserna för en rimlig peng.

För övrigt finns det redan nu ett (halvklart) spel som kräver SSD för att vara spelbart på PC, och det är Star Citizen. Det kommer komma många fler spel de kommande åren som kommer kräva snabb lagring.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag förstår dig. Jag som PC-lirare uppskattar verkligen att Sony och Microsoft pushar gränserna mer än de gjort förut nu när det kommer till lagring. Det kommer göra att spel till PC sannolikt kommer kräva en snabb SSD också i framtiden och det kommer sannolikt ge oss lite mer spännande upplevelser då konsoler sätter ribban för vad som är ekonomiskt vettigt att satsa på.

Men skepsisen handlar litegrann om att se lite mer kritiskt på information och marknadsföring. Sonys envisa tryckande på just lagringen tycker jag verkar handla mycket om att det är den enda biten där hårdvaran i PS5 slår kommande Xbox. Med det sagt så är det såklart sjukt kul att Sony verkligen tänjer på gränserna för en rimlig peng.

För övrigt finns det redan nu ett (halvklart) spel som kräver SSD för att vara spelbart på PC, och det är Star Citizen. Det kommer komma många fler spel de kommande åren som kommer kräva snabb lagring.

Sony behöver något som skiljer sig ifrån Series X i marknadsföringen för att inte bara verka sämre.
Nu kanske de interna kretsarna jämnar ut det hela, men det ser inte så bra ut för dom som vill göra det enkelt för sig och referera till CPU och GPU när siffrorna är lägre för Sony.
I verkligheten så skiljer det väldigt lite när det kommer till CPU, GPU och minneshastighet emellan konsolerna, men lägre siffror ser såklart alltid sämre ut på pappret.
Med det sagt så behöver inte det betyda att Sony har fel angående den snabba lagringen, men den är också lättast att marknadsföra i sammanhanget, det låter inte så sexigt att säga att våran konsol är nästan lika snabb.

För att förtydliga skillnaden: CPU 2,8(med HTT)-8,57%, GPU 16,7%, Minneshastighet 6,1% i genomsnitt.
Så jag tycker att det överdrivs en hel del när det kommer till skillnaden i prestanda och vissa verkar tro att Series X kommer ha dubbelt så hög FPS och tydlig skillnad i upplösning, jag tror att det räcker med att kanske ställa ner lite AA eller någon partikeleffekt typ för att dom ska vara nästan likvärdiga.

Jo, Star Citizen mår väldigt bra av en SSD, men även där gör det väldigt lite skillnad emellan en snabb och en långsam SSD.
Sist jag kollade så går det nästan lika bra att använda en 550MB/s SSD som en med 2000MB/s.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sony behöver något som skiljer sig ifrån Series X i marknadsföringen för att inte bara verka sämre.
Nu kanske de interna kretsarna jämnar ut det hela, men det ser inte så bra ut för dom som vill göra det enkelt för sig och referera till CPU och GPU när siffrorna är lägre för Sony.
I verkligheten så skiljer det väldigt lite när det kommer till CPU, GPU och minneshastighet emellan konsolerna, men lägre siffror ser såklart alltid sämre ut på pappret.
Med det sagt så behöver inte det betyda att Sony har fel angående den snabba lagringen, men den är också lättast att marknadsföra i sammanhanget, det låter inte så sexigt att säga att våran konsol är nästan lika snabb.

För att förtydliga skillnaden: CPU 2,8(med HTT)-8,57%, GPU 16,7%, Minneshastighet 6,1% i genomsnitt.
Så jag tycker att det överdrivs en hel del när det kommer till skillnaden i prestanda och vissa verkar tro att Series X kommer ha dubbelt så hög FPS och tydlig skillnad i upplösning, jag tror att det räcker med att kanske ställa ner lite AA eller någon partikeleffekt typ för att dom ska vara nästan likvärdiga.

Jo, Star Citizen mår väldigt bra av en SSD, men även där gör det väldigt lite skillnad emellan en snabb och en långsam SSD.
Sist jag kollade så går det nästan lika bra att använda en 550MB/s SSD som en med 2000MB/s.

Star Citizen är det enda spelet jag kan komma på som är i princip ospelbart med HDD, det är där skillnaden ligger. Det är ett första steg mot att strömma in assets under spelande till en högre grad. De har väl lagt ribban där det fungerar bra med en vanlig SATA SSD.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Star Citizen är det enda spelet jag kan komma på som är i princip ospelbart med HDD, det är där skillnaden ligger. Det är ett första steg mot att strömma in assets under spelande till en högre grad. De har väl lagt ribban där det fungerar bra med en vanlig SATA SSD.

Jag är lite nyfiken på hur Star Citizen skulle fungera på HDD i Raid0, om 2-3st HDD i Raid0 ger tillräcklig prestanda eller ifall accesstiden är väldigt viktig, hittar dock inte tester på det :/
Möjlighet till att köra Raid0 samtidigt som billiga moderkort har haft stöd för det länge och att det är stor skillnad i pris skulle kunna vara intressant, det blir såklart svårt att bygga bärbara datorer som har plats för fler än 2st HDDs.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag är lite nyfiken på hur Star Citizen skulle fungera på HDD i Raid0, om 2-3st HDD i Raid0 ger tillräcklig prestanda eller ifall accesstiden är väldigt viktig, hittar dock inte tester på det :/
Möjlighet till att köra Raid0 samtidigt som billiga moderkort har haft stöd för det länge och att det är stor skillnad i pris skulle kunna vara intressant, det blir såklart svårt att bygga bärbara datorer som har plats för fler än 2st HDDs.

Intressant upplägg för ett test!

Men jag misstänker att accesstid är enormt viktigt då olika saker behöver strömmas in löpande beroende på hur spelaren rör sig eller vad hen tittar på. Men borde gå att testa ganska enkelt. Ett upplägg för FZ eller SweC att snabbtesta kanske?

12
Skriv svar