Medlem
Skrivet av jonass1:

Hej!

Jag har Oculus Quest och kör både trådlöst och via link. Men då jag mest varit ute efter flightsim, ex IL2 & DCS, så är upplösningen på Quest en inte tillräckligt bra.

Köpte därför även ett HP Reverb med 2x 2160 x 2160 i upplösning och wow, vilken skillnad! Screen Door effekten helt borta och jag kan i stort sett lira lika bra i multiplayer som med skärm & TrackIR (dvs spotting). Enda synpunkterna jag har på headsetet är den ngt tunga kabeln (om än att jag inte tänker på den efter en liten stund) samt att synfältet bara är 114 grader. Men helt klart oslagbart när det gäller upplösning på VR marknaden idag.

Kräver dock duktig PC för att driva. GTX1080TI rekommenderas minst. Själv kör jag det på en Ryzen 9 3900X med ett RTX 2080TI och det går bra i DCS med medel nivå på grafik, 8xAA och ligger på ca 60-75 fps beroende på situation.

Jo HP Reverb är racing och flygsim spelarnas val.
Kanske även Pimax?
Nackdelen med Reverb är väll att det är WMR som jag själv inte stog ut med till slut.
Du har väll inte missat att det är på väg en HP Reverb G2?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Zulthar:

Låter bra! Blev ett köp av HL:A, Boneworks och Gorn. Har inte ens hunnit bygga ihop den nya datorn för att testa PCVR än, för jag har varit distraherad av TLoU2 och det fina vädret. "Tur" att det ska bli regn till helgen så man hinner spela...

HL:A och Boneworks 2 av mina favorit spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Boneworks skulle förövrigt komma till Questen också, såg jag att devs skrev på sin twitter.

Medlem
Skrivet av piddau:

Boneworks skulle förövrigt komma till Questen också, såg jag att devs skrev på sin twitter.

Vilket tweet löste du det?

Jag vet det ska släppas ett spel baserat på Boneworks, samma universum gissar jag dom menar.
Tror med ganska stor säkerhet att det inte är just PC spelet Boneworks som ska konverteras.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sorry, kollade tråden igen och det var ett missförstånd visade sig. Dom menade nån spinoff precis som du säger.

Medlem

Onward släpps till Oculus Quest 30/7
Är en mer "realitisk", långsammare och taktisk Shooter jämfört med tex Pavlov.
Kommer förmodligen få ett större spelarantal på Quest jämfört med bara PC (vet inte om det är cross play.

Edit: ska tydligen vara crossplay PC och Quest 👍👍👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det ryktas om en "ny" uppdaterad Quest med Kodnamn "Del mar" och även nya kontroller med kodnamn "jedi" är i produktion.
Mindre, lättare och högre refresh rate talas det om bl.a.

Är det nån här som kommer uppgradera eller hålla i slantarna inför ett ev Quest köp tills vi får officiellt uttalande?

Själv kommer jag nog uppgradera på direkten.

Det här nya headsetet kommer nog inte ersätta Quest på en gång, utan kommer nog sälja tillsammans ett tag.
Däremot Rift S livscykel ser nog sitt slut.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det ryktas om en "ny" uppdaterad Quest med Kodnamn "Del mar" och även nya kontroller med kodnamn "jedi" är i produktion.
Mindre, lättare och högre refresh rate talas det om bl.a.

Är det nån här som kommer uppgradera eller hålla i slantarna inför ett ev Quest köp tills vi får officiellt uttalande?

Själv kommer jag nog uppgradera på direkten.

Det här nya headsetet kommer nog inte ersätta Quest på en gång, utan kommer nog sälja tillsammans ett tag.
Däremot Rift S livscykel ser nog sitt slut.

Kommer troligen inte köpa direkt, sålde min quest efter jag kört ut Alyx.

Jag kommer garanterat köpa VR igen men det dröjer troligen något år, tyvärr för dåligt och för lite utbud än för min del.

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Kommer troligen inte köpa direkt, sålde min quest efter jag kört ut Alyx.

Jag kommer garanterat köpa VR igen men det dröjer troligen något år, tyvärr för dåligt och för lite utbud än för min del.

Är det spelutbudet som fick dig att sälja eller själva tekniken?
Jag tycker personligen att Questen är väldigt mångsidig.
Mer "spel vänlig" än HMD som ska kopplas till dator/konsol och jag spelar även en "annan" typ av spel mer, bla spel som får en att röra på sig och flåsa så man säkert "spelat bort" 10kg bara av att spela


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Är det spelutbudet som fick dig att sälja eller själva tekniken?
Jag tycker personligen att Questen är väldigt mångsidig.
Mer "spel vänlig" än HMD som ska kopplas till dator/konsol och jag spelar även en "annan" typ av spel mer, bla spel som får en att röra på sig och flåsa så man säkert "spelat bort" 10kg bara av att spela

Obekväm, låg hz, lågupplöst, utbudet av spel bla. Att den är obekväm går självklart att lösa men vill inte lägga pengar på det då jag tycker den är för dålig tekniskt för att satsa mer pengar på.

Den är väldigt mångsidigt, trådlöst blir det definitivt nästa gång också

Medlem

Finns mer att läsa och bilder på www.uploadvr.com
Om läckan på det nya Oculus headsetet.
Spekulationer om nya linser bla.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Så jag testade questen i helgen och jag blev förvånad över att screendoor effect nästan är helt borta. Riktigt roligt att testa beat saber också 😁

En annan uppfinning som jag absolut inte visste om var den där dubbeltappen på VR-kitet så man kunde se via kamerorna vilket då skulle kunna göra det möjligt att skriva på ett tangentbord utan att ta av sej VR:et, vilket är en gamechanger för mej om jag ska köpa ett kit eller ej då jag främst kommer ha det till arma, dayz och star citizen.

Här kommer dock problemet. För att använda de olika VR-kit till spel som inte stödjer vr så måste man använda ett tredje parts program. Det jag hittade var vorpx och kostar 40 dollar vilket gör att du tex kan vrida på huvudet i spel där huvudet är löst från kroppen.

Min fråga är om någon testat vorpx eller annan programvara för samma uppgift och hur bra dessa är?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Så jag testade questen i helgen och jag blev förvånad över att screendoor effect nästan är helt borta. Riktigt roligt att testa beat saber också 😁

En annan uppfinning som jag absolut inte visste om var den där dubbeltappen på VR-kitet så man kunde se via kamerorna vilket då skulle kunna göra det möjligt att skriva på ett tangentbord utan att ta av sej VR:et, vilket är en gamechanger för mej om jag ska köpa ett kit eller ej då jag främst kommer ha det till arma, dayz och star citizen.

Här kommer dock problemet. För att använda de olika VR-kit till spel som inte stödjer vr så måste man använda ett tredje parts program. Det jag hittade var vorpx och kostar 40 dollar vilket gör att du tex kan vrida på huvudet i spel där huvudet är löst från kroppen.

Min fråga är om någon testat vorpx eller annan programvara för samma uppgift och hur bra dessa är?

Jag har inga egna erfarenheter men finns en tråd på swec om VorpX

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1598346-vorpx#l-18522118


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Summer sale har startat.
Värt att tänka på om man bara kör Quest är att även kolla in PC (Rift store) då det finns fler spel där på REA och kanske finns spel som är cross buy som är på rea där men inte på Quest storen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Måste skriva av mig lite över förträffligheten med att köra trådlöst.
Trodde inte det var sån skillnad efter att ha kört utan kabel så länge.

Spelade idag första gången en längre stund Boneworks och arena läget Zombie Warehouse.
Boneworks blir bara bättre och bättre spel med varje uppdatering och Zombie Warehouse är inget undandag.
Man känner sig som en "killing machine" när fienderna kommer mot en i horder och man slinker undan och bara köttar som en väloljad maskin.
Man känner sig "cool" som en action-hjälte men jag antar att det ser otroligt lustigt ut om nån kommer och tittar på en

Iaf spelade så länge att batteriet började ta slut.
Tänkte, äh bara koppla in Link-kabel då (inte kört med kabel på flera månader)
Snacka om att alla smidighet försvann, kändes som man satt fastkopplad, man kan inte vända sig fritt, man trasslar in sig och det känns som en extra tyngd.

Man kan verkligen inte köra med sladd när man väl vant sig vid trådlöst.
Jag skulle nog inte ens byta min Quest mot ett Index rakt av ens efter denna upplevelse.

Jag avslutade och laddar nu headsetet, kanske borde köpa en Powerbank


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar