Eran favoritstudio?

Medlem

1. From Software - Allt de släpper är en automatisk förhandsbokning för min del, de har min fulla tillit.

2. CD Project Red - Behöver jag ens säga mer?

3. Capcom - Är på en jäkla streak med sina senare spel, och självklart gillar man deras gamla klassiker med.

Blizzard var en av favoriterna förr, men deras senare titlar (Såsom HOTS, Overwatch och de senare WoW-expansionerna) visar att de har tagit en helt annan riktning än det som fick mig att gilla de från början har gjort att de har fallit pladask på denna listan. Generic, mainstream, safe crap är nog det bästa sättet jag kan beskriva det på.

Medlem

1. Naughty Dog
2. Guerrilla Games
3. Santa Monica Studio


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

1. CD Projekt Red
2. Larian Studios
3. BattleState Games


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Raven Software innan de förpassades till Call of Duty-fabriken. Annars skulle jag säga Frozenbyte, Vanillaware och Rockstar.

Frozenbyte för Trine-serien och deras association med Ari Pulkkinens fantastiska musik.
Vanillaware för Odin Sphere och Dragon’s Crown, två personliga favoriter.
Rockstar för deras öga för detaljer och ”kvalitet framför allt”-attityd.

Finns såklart fler men kom på dessa på rak arm.

Medlem

Black Isle
Bitmap Brothers
Nintendo

Medlem

Det jag gillat förr men som sjunkit till botten

Bethesda
Blizzard
BioWare
DICE


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

P Studio (Atlus): Persona serien bland annat.
Paradox Studios: Spel med hög replayability så som Stellaris eller Crusader kings.
Monloith soft: Djupa storydrivna openworld spel som tex Xenogears, Xenosaga, Xenoblade.
Nihon Falcom: Både djupa story drivna spel samt action RPGs. Legend of heroes serien, YS Serien, Xanadu serien.
Aquaplus: Rena Visual Novels och Spel med djup storytelling med VN element. Tex Utavarerumono serien och Tears to Tiara 2.

@Laddemannen: En Studio som ligger mig varmt om hjärtat är gamla Sierra Entertainmen. De gav ut klassiker som Gabriel Knightserien och Phantasmagoria

Medlem

Synapse Software, det brittiska bolaget bakom stora hits som Fort Apocalypse, Blue Max, Zeppelin, Picnic Paranoia och Pharaohs Curse, men framför allt Shamus spelen.
Minns att jag verkligen älskade deras spel.

Skall man gå lite mer modernt så är det Blizzard (pre Activision), Bioware (pre EA) och Origin (pre EA).

Medlem

Ingen nämner Quantic dream!?? Kom igen, Indigo Prophecy, Beyond two souls, Detroit, Heavy rain...

I Quantic Dream
II Naughty Dog
III Revolution (precis släppta Beyond Steel Skys)

PS Som förre detta aktieägare i DICE: det företaget har ingen själ längre. Själlösa uppföljare efter uppföljare. EAs förtjänst.

Medlem

DSI gjorde en del bra grejer förr också, Stunts är ett mästerverk!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Geeks Gaming

Offworld Industries
Relic under THQ tiden.
Paradox

Medlem

monolith helt klart sen capcom och id software

Medlem

Bungie kommer alltid ha en särskild plats i mitt hjärta med Halo. Spelar nu igenom MCC till PC och slås återigen av hur mycket jag älskar Halo. Otroliga spel.

Medlem

Nintendo(överlägset)
Capcom
Retro Studios

NuZ
Testpilot

Obsidian och CDPR är väldigt bra studios.
From software är också helt amazing


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Hej,
Ny på forumet men har läst här regelbundet ett bra tag. Jag är ju åt det något äldre hållet så jag petar in ett par nostalgitrippar från Amiga/Atari ST - tiden på min lista.

* Microprose - Var lika med kvalitetsstämpel på samtliga spel de släppte när det begav sig.
* Cinemaware - Defender of the crown, It came from the desert, Wings, TV-sporttitlarna. Grafik och features som var riktigt bra på den tiden.
* Sierra - Police Quest och Leisure Suit Larry spelade jag ihjäl mig på.

Någon nämnde Delphine, de gjorde också några riktigt bra spel i början på 90-talet. Lucasarts var bra också. Finns tusen andra som jag glömt nämna.

Idag spelar jag inte lika mycket men top of mind är CDPR (Witcher 3 är mitt favoritspel någonsin, det är komplett). Paradox och Creative Assembly är bäst på det de gör så de kommer högt upp också. Rockstar givetvis.

Medlem

Konami (före alla problem)
Capcom
Nintendo
Retro Studios


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Den ända som jag har som favorit numera är nog From Software.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

1. Square Enix

2. Remedy

3. Konami

4. Capcom

Medlem

Bungie, Naughty Dog och From Software är mina favoriter just nu.
Hade jag fått frågan för 20 år sedan hade jag svarat Core Design.

Medlem

Spelar mest RPG och där finns ingen som kan hota Atlus

Stor fan av Blizzard innan de tappade det helt (de har inte släppt mycket bra sedan Wotlk vilket väl är drygt 10 år sedan) och givetvis Nintendo i yngre dagar. Switch känns rätt lockande, men tid är "problemet".

Medlem

Ännu en lista men iaf de studios som betytt mest för mig och spelindustrin måste väl ändå vara.

Interplay
Sierra
Lucasart
ID softaware
Blizzard


signatur

IDKFA

Medlem

Bullfrog, Westwood, Looking Glass, Paradox, Raven Software, ID Software, Epic Games och Valve (som studios, som utgivare har jag ingen starkare åsikt) och Blizzard innan Activision-eran.

Eftersom många av dessa är nerlagda eller inte riktigt längre är vad de brukade vara så får jag nog säga att Paradox är favoriten för tillfället.

Ubisoft


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Har en massa men vet att Respawn och Campo Santo är dom två bästa mina favos

Kört nån trail på Titanfall , nån betan på 2an ,Jedi fallen order är ett svinbra lir inte bara pga nostalgin som finns där som en blankpolerad metallyta. Firewatch körde jag igenom nyligen , det var bra och lite obehagligt ju mer man kom in i spelet dock så var det lite svårt att navigera sig. Så det blir en 4/5 annars så var det mycket bra

Medlem
Skrivet av Baronova:

Nintendo.
Nämn en annan utvecklare som haft så kontinuerlig och jämn kvalité på sina spel under så lång tid. (Ja, Nintendo 64 kanske var ett lite tveksamt kapitel, men när det begav sig vill jag minnas att både konsolen och spelen var helt fantastiska)

Håller med om att Nintendo håller en hög och jämn nivå. Mästare är vad dem är.

För att svara på din fråga så vill jag påstå att Rockstar har hållt samma nivå under nästan lika lång tid. Dock betydligt färre titlar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Bäst genom tiderna: Nintendo.
Vad behöver man säga eg? Sinnesjuk mängd spel som att varit antingen bäst för sin generation av konsoller eller bara allmänt bäst genom tiderna. Super Mario Galaxy 1 är nog det roligaste jag haft som vuxen gamer.

Näst bäst genom tiderna: Blizzard.
Från Rock n Roll racing till Overwatch. Så mycket guld!
Men deras kvalitetsstämpel och garanti är tyvärr borta.

Bubblare: Bullfrog!
Syndicate och Dungeon Keeper räcker för att hamna på listan.

Bioware och Black Isle.
Baldurs Gate, Planescape och Fallout. Jesus H Christ vilka spel.
Men har inte gillat vad de gjort sen Mass Effect 3 / Dragon Age 1.

Jag höll på att lägga in CDP/CDPR.
Men sen kom jag på att Witcher 3 är riktigt bra, men inte SÅ bra...utan det är mer GOG jag älskar. Och det är ju en butik, inte ett spel.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Det jag gillat förr men som sjunkit till botten

Bethesda
Blizzard
BioWare
DICE

Nu tycker jag att vi ska vara positiva inför framtiden. Ingen eller någon är perfekt men dem har ändå talangfulla individer så trots snedsteg tror jag att alla dessa företag fortfarande kan göra mästerverk.

Medlem

Looking Glass Studios, beacuse reasons.

Skriv svar